Postad 24 February 2012 - 10:57
Tänkte jag skulle rapportera av hur jag har gjort med pedaler etc.
Till att börja med så har jag en Morley ABY switch så att jag kan välja mellan normala kanalen eller top boost eller köra båda samtidigt, det ger 3 ganska olika grundljud.
Mastern har jag på 25% MEN drar sedan ner volymen med volympedalen som sitter i fx loopen, verkar som att det blir bättre än att ha mastern på 15% och volympedalen i botten.
Är det rimligt eller inbillning ?
Jag har en tuner på utgången från volympedalen, inte helt optimalt kanske men en pedal mindre för signalen att gå igenom, ordningen på pedalerna enligt följande super overdrive (boost) och bluesdriver (boost) innan Morley ABY switchen.
Eq, volympedalen, delay, reverb och looppedalen sitter i fx loopen.
Funkade kalas att volympedalen inte påverkar delay, reverb och looppedalen som det gjorde när den låg sist i kedjan, nu är det enklare att justera gitarrljudet och loopljudet oberoende av varandra.
Jag spelar normalt på topboostkanalen med volymen i bott, vill jag ha lite mer gain så använder jag overdrivepedalen som volymboost utan drive, ändrar inte stärkarens ljud hörbart.
EDIT
Här hade jag tänkt helt fel tidigare angående ev dist på ljud på det som ligger i looppedalen, det är ju bara slutstegsdist som kan påverka, jag är inte i närheten av det J, det är bara förstegsdist på kanalerna.
Jag switchar alltså fritt mellan kanalerna och pedalerna och spelar in det ljud jag vill och spelar sedan solo till det.
Jag kopplar ibland TV-n (youtube backingtracks) eller Iphonen (egna arr eller apps med backing tracks) via 3.5mm stereojack rakt in i looppedalen iom att den ligger sist i fx loopen så att man inte får några effekter på det ljudet så att säga, det fina är att man också kan spela in det och spara det i looppedalen för snabbare access nästa tillfälle,
Det finns fortfarande en sak som inte fungerar MEN det är inget jag använder mig av ändå, det är att man kan inte använda normalkanalen med ett rent ljud och sedan byta till top boost för gain och bibehålla volymen iom att mastern måste stå olika för de ljudbilderna, MEN man kan ju lira på cleankanalen och sedan lägga på lite gain med bluesdrivern, funkar kalas.
Hursomhelst, nu är det satans bra och jag är helnöjd.