Hoppa till innehåll

Vox AC30C2

• Please log in to reply
32 svar på denna tråd

#21 återfall

återfall

Medlem

• Members
  • 59 Inlägg:
  • Interests:Golf
    Gitarr

Postad 31 January 2012 - 11:03

Visa inläggmoparfrasse på 26 January 2012 - 17:23 sade:

Går det inte att sätta loop-pedalen i stärkarns loop?
Då sitter den ju mellan pre-amp och slutsteg och spelar in det ljud du vill.

Får ta tillbaka det jag skrev tidigare, det går inte få clean/gain pga att om mastern står i ett läge och man vill ha samma volym på båda kanalerna så blir clean = crunch, totalt blir det crunch/gain om man bara switchar kanal när man spelar, det är helt okej men INTE när man kör med en looppedal, då får det bli pedal för gain på cleankanalen....om inte nästa post till Racing kan funka :-)

#22 återfall

återfall

Medlem

• Members
  • 59 Inlägg:
    Gitarr

Postad 31 January 2012 - 11:06

@ Racing

Läs inlägget ovan, allt handlar om att kunna spela ett clean comp med gtr, piano och trummor på en kanal och sedan switcha till gain och köra solo ovanpå alltihop, helst även kunna spela in det.

Hittade det här tipset på vox webforum, kan det vara en väg framåt ?

CONCLUSION if you like:
The only way to operate AC 30 on stage is to set up
NORMAL as crunch
and TOP BOOST as a nice overdrive
if you want to go CLEAN, you have to set up the NORMAL ch. differently
(obviously lower the volume and get more master volume)
And for the end of my post, i would say i have a VERY CRAZY idea,
that might interest you

I might try to get inside the amp (with a help of a certified wireman)
and try to put extra little VOLUME KNOB between the TOP boost and MASTER way

that would solve the problem ...

#23 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 6015 Inlägg:

Postad 31 January 2012 - 11:37

E inte helt hundra på att jag förstår frågan,men e det du avser att du vill kunna switcha ljud "on the fly"?

Det med en volymkontroll e ganska enkelt löst iofs...oftast e det så att man använder ett antal sk gainsteg(trioder) för att skapa signalen som man sedan leder in i slutsteget. Gain VREDET däremot brukar man placera direkt efter den första sk trioden,dvs gainsteget,å om ngt så man kan då tex om man arbetar över 3-4 steg placera volym i mitten-åsså kommer master sist,innan signalen leds ner mot fasvändaren(som då e det rör som delar upp signalen i två "halvor" som leds in till resp sida på slutsteget)

En annan variant e ju att man använder dubbla masters som man relästyr. Ngt jag har för avsikt att lösa på "Hr Pinternagel" å finessen med det e att man kan ha ett kompljud samt ett sololjud (läs-volym) som rent praktiskt rör sig i samma härad tonalt.
Skillnaden kommer ligga i hur den höjda mastern för solokanalen belastar framför allt fasvändaren med påföljd att man får mer "kött&häng" i soundet när det e solodags per automatik.
Living life one fret at a time...

jesper@gofastparts.se

#24 återfall

återfall

Medlem

• Members
  • 59 Inlägg:
    Gitarr

Postad 31 January 2012 - 13:01

Ja, tanken är att kunna sätta en loop pedal i fx loopen och via en ABY switch först spela helt rent ljud i kanal A med mastern på 10 och volymen på vad det nu blir för att sedan låta loopslingan spela vidare med helt rent ljud och att man då switchar till kanal B som har volymen på 10 och mastern på vad som nu passar.

Finessen med detta är ju att,
1,) Kunna spela upp rent och sedan spela till samt spela in stärkarens förstegsdist på looppedalen.
2.) Kunna ställa in helt rent & full gain i 2 olika kanaler och byta imellan som komp och solo.

Problemet är,
Att byta ljud utan att behöva vrida på mastern när man byter ljud utan bara trampa på A/B kanalomkopplaren, det funkar för crunch komp och lead gain, men inte clean/gain.

Att om mastern står lågt för att kunna vrida upp gainkanalen så måste man vrida upp även cleankanalen och då blir det crunch istället för clean, funkar inte för looppedalen.

OM man BARA spelar på cleankanalen och kopplar in en distpedal så funkar det såklart MEN jag vill ha stärkarens ljud såklart.

Var inne i butik idag för att försäkra mig/prova om att det är som det är, och det är det :-(

#25 återfall

återfall

Medlem

• Members
  • 59 Inlägg:
    Gitarr

Postad 31 January 2012 - 13:49

Samma problem dyker såklart upp på VOX engelska forum
http://www.voxamps.c...pic.php?id=5246

Tänk på att det här inte BARA har att göra med looppedal utan också möjligheten att kunna skifta mellan clean comp och gain solo med hjälp av en A/B pedal, det verkar som att även det efterfrågas, två frågor att lösa med samma svar alltså.

#26 återfall

återfall

Medlem

• Members
  • 59 Inlägg:
    Gitarr

Postad 06 February 2012 - 20:43

Var på Jam gitarrer i Sthlm idag och köpte en Vox AC30C2, underbar service och stärkare.

#27 Racing

Racing

• Members
  • 6015 Inlägg:

Postad 06 February 2012 - 22:20

Grattis!!

jesper@gofastparts.se

#28 återfall

återfall

Medlem

• Members
  • 59 Inlägg:
    Gitarr

Postad 06 February 2012 - 22:36

Visa inläggåterfall på 06 February 2012 - 20:43 sade:

Var på Jam gitarrer i Sthlm idag och köpte en Vox AC30C2, underbar service och stärkare.

Visa inläggRacing på 06 February 2012 - 22:20 sade:

Grattis!!

Tack o tack, riktigt uppspelt :-)
Har varit i kontakt med LH här i stockholm ang det vi har bollat tidigare, vi får se vad han kommer fram till, i värsta fall får man väl ge sig på det själv...enda funderingen är vad som händer med garantin ?

#29 återfall

återfall

Medlem

• Members
  • 59 Inlägg:
    Gitarr

Postad 24 February 2012 - 10:57

Tänkte jag skulle rapportera av hur jag har gjort med pedaler etc.

Till att börja med så har jag en Morley ABY switch så att jag kan välja mellan normala kanalen eller top boost eller köra båda samtidigt, det ger 3 ganska olika grundljud.

Mastern har jag på 25% MEN drar sedan ner volymen med volympedalen som sitter i fx loopen, verkar som att det blir bättre än att ha mastern på 15% och volympedalen i botten.
Är det rimligt eller inbillning ?

Jag har en tuner på utgången från volympedalen, inte helt optimalt kanske men en pedal mindre för signalen att gå igenom, ordningen på pedalerna enligt följande super overdrive (boost) och bluesdriver (boost) innan Morley ABY switchen.
Eq, volympedalen, delay, reverb och looppedalen sitter i fx loopen.
Funkade kalas att volympedalen inte påverkar delay, reverb och looppedalen som det gjorde när den låg sist i kedjan, nu är det enklare att justera gitarrljudet och loopljudet oberoende av varandra.

Jag spelar normalt på topboostkanalen med volymen i bott, vill jag ha lite mer gain så använder jag overdrivepedalen som volymboost utan drive, ändrar inte stärkarens ljud hörbart.

EDIT
Här hade jag tänkt helt fel tidigare angående ev dist på ljud på det som ligger i looppedalen, det är ju bara slutstegsdist som kan påverka, jag är inte i närheten av det J, det är bara förstegsdist på kanalerna.

Jag switchar alltså fritt mellan kanalerna och pedalerna och spelar in det ljud jag vill och spelar sedan solo till det.

Jag kopplar ibland TV-n (youtube backingtracks) eller Iphonen (egna arr eller apps med backing tracks) via 3.5mm stereojack rakt in i looppedalen iom att den ligger sist i fx loopen så att man inte får några effekter på det ljudet så att säga, det fina är att man också kan spela in det och spara det i looppedalen för snabbare access nästa tillfälle,

Det finns fortfarande en sak som inte fungerar MEN det är inget jag använder mig av ändå, det är att man kan inte använda normalkanalen med ett rent ljud och sedan byta till top boost för gain och bibehålla volymen iom att mastern måste stå olika för de ljudbilderna, MEN man kan ju lira på cleankanalen och sedan lägga på lite gain med bluesdrivern, funkar kalas.

Hursomhelst, nu är det satans bra och jag är helnöjd.

#30 Racing

Racing

• Members
  • 6015 Inlägg:

Postad 24 February 2012 - 11:49

Visa inläggåterfall på 24 February 2012 - 10:57 sade:

Mastern har jag på 25% MEN drar sedan ner volymen med volympedalen som sitter i fx loopen, verkar som att det blir bättre än att ha mastern på 15% och volympedalen i botten.
Är det rimligt eller inbillning ?

Närå- det e rimligt. Frågan du isf skall ställa dig e om du anser att ingreppet för mastern kanske skulle flyttas. Det finns,vilket jag antar att du inte e medveten om,ngr olika lösningar på temat å alla har dem sina fördelar/nackdelar.
En annan grej som du kanske skulle överväga då e ifall du skulle kontakta ngn rörpulare som installerar sk powerscaling för dig. Kan åxå vara ett alternativ i sammanhanget men då skall du ju samtidigt vara medveten om att din garanti går i dass.(Vilket det iofs gör oavsett vad du ev moddar på den)

jesper@gofastparts.se

#31 återfall

återfall

Medlem

• Members
  • 59 Inlägg:
    Gitarr

Postad 24 February 2012 - 13:04

Visa inläggRacing på 24 February 2012 - 11:49 sade:

Närå- det e rimligt. Frågan du isf skall ställa dig e om du anser att ingreppet för mastern kanske skulle flyttas. Det finns,vilket jag antar att du inte e medveten om,ngr olika lösningar på temat å alla har dem sina fördelar/nackdelar.
En annan grej som du kanske skulle överväga då e ifall du skulle kontakta ngn rörpulare som installerar sk powerscaling för dig. Kan åxå vara ett alternativ i sammanhanget men då skall du ju samtidigt vara medveten om att din garanti går i dass.(Vilket det iofs gör oavsett vad du ev moddar på den)

Tack för feedback, jag är jättenöjd med stärkaren och ljudet, det går utmärkt att spela på jättelåg (TV volym) om man vill det.
Har ingen panik med att göra några ingrepp just nu, avvaktar och ser hur behoven dyker upp och om det blir bestående :-)

#32 återfall

återfall

Medlem

• Members
  • 59 Inlägg:
    Gitarr

Postad 01 March 2012 - 13:25

Visa inläggmoparfrasse på 26 January 2012 - 17:23 sade:

Går det inte att sätta loop-pedalen i stärkarns loop?
Då sitter den ju mellan pre-amp och slutsteg och spelar in det ljud du vill.

Det visade sig till slut att du såklart hade helt rätt.
Jag blandade ihop den lösningen med normal och top boost kanalen och så blev det missuppfattning pga det.

#33 återfall

återfall

Medlem

• Members
  • 59 Inlägg:
    Gitarr

Postad 01 March 2012 - 13:26

Editerade inlägg nr 29 ovan så att det blir rätt ifall någon pysslar med liknande lösningar.

Fråga om något är oklart.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar