Vox AC30C2
Postad 26 January 2012 - 09:27
En kvalitetskommentar på den tekniska biten på denna stärkare mottages tacksamt.
Till saken,
Jag har några bosspedaler som jag vill koppla in för att ha MÖJLIGHETEN att använda dom vid behov, jag vill också koppla in en a/b switch för att kunna växla mellan kanalerna på stärkaren.
Tanken är att ha eq, chorus och reverb i loopen (därför har jag valt bort AC15C1 som inte har FX loop).
Vidare så vill jag ha stämapparaten direkt efter gitarren och sedan är tanken att gå in i a/b swithchen och därefter ha kompressorn och bluesdrivern på cleankanalen och direktlina till highgainkanalen
Var sätter jag volympedalen för att BARA justera just utvolymen?, FX loopen ?
Var sätter jag looppedalen ?, vill troligen bara ha ett komp inspelat men BÅDE clean&crunch vid olika tillfällen, är det så att jag måste lägga den efter bluesdrivern på cleankanalen för att kunna välja att ha clean eller gain inspelat eller finns det något annan sätt att skapa den möjligheten?, jag skulle helst bara vilja ha stärkarens gain i ljudbilden både från looppedalen (ibland) och det man spelar till kompet så att säga på highgainkanalen.
Märkte att det blev lite rörigt med frågeställningarna men hittade inget lättare sätt att beskriva det på iom att det måste funka med olika varianter med looppedalen.
Alla tankar och idéer är välkomna, jag har inte låst fast mig vid något alternativ än....
Postad 26 January 2012 - 10:30
Ja. Om du vill ha volympedda skall den sitta i loopen,men som jag förstått det vill du ha en massa annan bråte där med.? Om du e lite stadd vid kassa kan jag även tipsa om att kika på Aleksander Niemands kommande "gain pedal". En mkt mkt genomtänkt pryl som funkar som volym å gainpedal in mot stärkaren. Dvs man sätter den som en vanlig distpedal....å om jag tror rätt kan det där bli en riktig storsäljare.
Om din tanke e att just kunna dra ner volymen hemmavid bara så har jag ett annat förslag som e både billigt å effektivt. Borra ett litet hål i närheten av mastern. Stoppa dit en microswitch av typen single throw. Låt den aktivera ett 100k Oms motstånd som ligger med ingående signal till mastern mot jord som läcka.
Det motståndet gör att du drar ner effekten in mot slutsteget BETYDLIGT vid hemmabruk å därmed får mkt vettigare upplösning på din master hemma runt huset med å finessen e att du byggt in detta för ungefär 20:-.
NEJ...det e inte "the solution to all ills",det e det definitivt inte,men som enkel å billig lösning för att göra din rörförstärkare mer "dual purpose" duger den gott. Grundiden e snodd från Tomas Danko å hans Cuntroller som han designade i början av 80 talet å fungerar alldeles utmärkt för rena korvören.
Fö e det god kvalla på de engelsk byggda Voxarna. De kinesiska ner ett par pinnhål med fortfarande helt ok.
jesper@gofastparts.se
Postad 26 January 2012 - 10:57
Racing på 26 January 2012 - 10:30 sade:
Stoppa dit en microswitch av typen single throw. Låt den aktivera ett 100k Oms motstånd som ligger med ingående signal till mastern mot jord som läcka.
Tack för svaret, antalet pedaler kan nog minska men dom har ju ett tydligt användningsområde, typ ska jag ha dist inspelad i looppedalen så måste jag ha en pedalrackare, eq för att kunna dra ner oönskade toner, limiter&chorus för rent ackordsspel, reverben kan bli överflödig dock och stämapparat skadar inte att ha ju :-)
Om jag förstått rätt så blir det som att man ökar trycket i en vattenslang men samtidigt skär ett litet hål i slangen så att trycket inte ökar, dvs att jag kan gasa på volymratten högre och mastern oförändrad och ljudvolymen oförändrad för att helt enkelt få mer av slutstegsgain, är det ungefär rätt uppfattat ?
Tror det vara Kalle som hade gjort nån variant där man ströp utsignalen till högtalarna med ungefär samma resultat, har det någon relation i tänket/utförandet ?
Även jag är intresserad av treble bleed för single coil :-D
Postad 26 January 2012 - 11:14
Det där med sltustegsdist till att börja med e lite missvisande för i de allra flesta fall e det folk generellt kallar slutstegsdist bara fasvändarn som viker sig,å det röret e normalt av samma typ som de som sitter i försteget.
Likaledes e en del av den ljudbild man förknippar med slutstegsdist helt klart sammanlänkad med att högtalare viker sig mm mm,så det e INTE så enkelt som att bara använda en attenuator för att få ett vrål till att bli en viskning.
En av de få setups jag VET skapat slutstegsdist i mina händer e den DNS jag just labbar med fn å som du kan läsa om i separat tråd. Där snackar vi fanimig rörkompression broder Tuck!!!! Den komprimerar sådär "lagom" att tonen fanimig aldrig tar slut...
Varianterna för att lösa uppgiften e många men sammantaget sett kan man säga att tom 1 sketen rörwatt på fulla ställ e mer än tillräckligt för att få dig vräkt så konsensus e att den dist du bör,kan å skall få till hemmavid behöver sättas i försteget. Så enkelt e re om man som du å jag bor i en lägenhet å jag skiter faktiskt TOTALT i vad "alla andra" tycker i den frågan.
Iom det så kan du i min mening fullständigt släppa tankar på vad slutsteget ev kan bidra med...varför iden med ett 100k läckmotstånd över mastern faktiskt bär MYCKET merit i min mening eftersom det dels e billigt som fan...dels e en kvittens på att det ENDA rätta e att hålla sig till vad försteget skapar i den miljö vi snackar där. Hundratusentals gitarrister har försökt få till "the holy grail" vad avser detta å INGEN har hittills presenterat en lösning som ger vad en röris skapar på fulla ställ.
Ta tex en sådan AC30 där...koppla den genom en valfri 412 cab...å ratta tills du e runt 95dB eller så....koppla ur AC 30;an å ersätt den med en lågwattare på fulla ställ ska du se. Resultatet e inte ens i NÄRHETEN av vad AC30;an fixar,å då pratar jag långt ifrån bara om volym.
Iom resonemanget ovan e helt ärligt iden med att kränga in en liten microswitch i en "normaltstark" röris faktiskt inte helt korkad. Ja...det finns mer komplexa lösningar,som tex powerscaling mm,men det blir genast både dyrare å mer komplicerat att installera. En liten microswitch samt ett motstånd anser jag nog att alla som inte har tummen mitt i handen kan klara av att installera. Poängen e alltså tvåfald. Det får jobbet gjort å kostar skit å inget.
Se där såhär.
Dankos lösning=20 spänn
En attenuator= 2000-3000 spänn
Powerscaling= ung 300 spänn i inköp men e man inte hemma ikring inkråset av en röris går det LEDIGT åt en tusenlapp i arbete att få dit den.
Den ekvationen tycker jag blir enkel som korvspad för den stora massan av gitarrister.
Skall ta å muttra isär telen snarast å se vad jag satt där-vad avser bleeds.
jesper@gofastparts.se
Postad 26 January 2012 - 11:37
Racing på 26 January 2012 - 11:14 sade:
Man tackar för tillrättavisningen i tänket, det är f*n aldrig enkelt :-)
Dä ä precis därför jag tittar på en stärkare som vida överstiger mitt behov nu och kanske för alltid, oavsett användningsområde så tycker jag att det låter bättre än allt annat och jag vill att det ska låta så bra som möjligt helt enkelt.
Lirar idag på en Blackstar ht-1combo, funkar kalas men det är inte det ljud som jag IGENTLIGEN vill ha helt enkelt även om den kan få mig vräkt om jag gasar den fullt.
Dankos lösning=20 spänn låter som vägen att gå.
Måste nu bara se om jag får några tips angående looppedalen....
Postad 26 January 2012 - 12:39
Racing på 26 January 2012 - 10:30 sade:
Googlade samt gick via Elfa, det var gonatt direkt, jag vet ju inte hur det ska se ut och vad skillnaderna är när man får upp alternativ, Racing, har du möjlighet att lägga in länkar till de här 2 grejerna t.ex hos elfa så blir jag jätteglad, kan ju sedan bli en följdfråga när man väl står där med lödkolven i hand och kliar sig i huvudet ang "....som ligger med ingående signal till mastern mot jord som läcka" :-)
Postad 26 January 2012 - 14:10
//Rickard
Postad 26 January 2012 - 14:13
//Rickard
Postad 26 January 2012 - 14:59
musiknörd på 26 January 2012 - 14:10 sade:
Mjaaa, den stora frågan är ju looppedalen och kan jag inte koppla den på ett bra sätt så blir det inget köp av den stärkaren...kanske, så try & error funkar inte i det här fallet.
Här är "problemet"
Ni som kan det här med stärkare med 2 kanaler som har 2 inputjack, ett för clean och ett för gain, finns det något sätt att "fånga upp" ljudet i en looppedal oavsett om jag spelar via clean eller gain jacken ? (alltså efter försteget men inte i fx-loopen)
FX loopen bypassar ju försteget så om jag lägger looppedalen där så blir ju allt clean.
Om jag sätter den på sladden till cleankanalen så kan jag inte spela in distat ljud över ett clean komp UTAN att använda t.ex en distpedal och köra allt på cleankanalen.
Finns det nåt sätt att fibbla till det med kablage, switchar och input/outputjack för att få till det ?
Looppedalen måste ju gå via cleankanalen iom att man lägger trummor, piano, bas och annat trams i kompet och sedan vill spela solo över alltihop, det funkar ju MEN om man vill SPELA IN sololjudet med stärkarens gain så faller ju alltihop OM man inte sätter en distpedal före loopen och kör allt via cleankanalen.
Två alternativ alltså
1.) kör loopens backingtrack via cleankanalen och spela solo via gainkanalen som övning helt enkelt.
2.) kör loopens backingtrack via cleankanalen och SPELA IN distat solo med hjälp av en distpedal före looppedalen.
Har jag missat något med det här tänket ?
Postad 26 January 2012 - 17:23
Då sitter den ju mellan pre-amp och slutsteg och spelar in det ljud du vill.
Postad 26 January 2012 - 22:11
moparfrasse på 26 January 2012 - 17:23 sade:
Då sitter den ju mellan pre-amp och slutsteg och spelar in det ljud du vill.
Jag har aldrig använt fx loop tidigare så jag tänkte nog fel på signalvägen.
OM jag nu har fattat det rätt (läste på lite) så ska jag koppla det enligt följande för att kunna välja mellan clean & gain och spela in både och på looppedalen.
Gitarren in i stämapparaten och sedan vidare in i Kompressor/limitern och vidare in i Bluesdrivern och till sist i A/B switchen.
Ut från A/B switchens båda kanaler direkt till clean samt gainkanalen på förstärkaren.
Tanken är att ha Kompressor/limitern och Bluesdrivern så att jag kan använda dom på båda kanalerna, för cleankanalen så är det limiter för ackord och kompressor för countrypick samt för att gasa på bluesdrivern som troligen kommer låta kanon i cleankanalen.
Samtidigt så kan man använda bluesdrivern som overdrive in i gainkanalen.
I FX Loopen lägger jag EQ, chorus, reverb?, looppedalen samt avslutar med volympedalen.
Nu ska jag kunna växla mellan clean & gain samt till och med köra dom samtidigt.
Looppedalen spelar in det som låter helt enkelt, perfekt.
Någon som ser några problem med kopplingsvägen eller har några synpunkter på upplägget ?
ja ja :-), antalet pedaler kommer nog minska med 2 (bluesdrivern&reverben) iom ny stärkare men det återstår att se, vill inte ha något onödigt inkopplat heller.
Tack för synpunkter så här långt, tar gärna emot fler så att man har ett bra beslutsunderlag innan man handlar en livskamrat :-D
Postad 26 January 2012 - 22:23
Skall kolla på Elfas snårskog till hemsida om jag hittar rätt å länkar här isf.
jesper@gofastparts.se
Postad 27 January 2012 - 08:53
https://www.elfa.se/...ppstromstallare
Där har ni sidan med brytare
https://www.elfa.se/...?item=60-599-46
https://www.elfa.se/...?item=60-787-37
Åsså två förslag på 1W 100k Ohms motstånd. Det behövs inte så mkt som 1W till detta,men de mindre komponenterna blir bara pilligare att arbeta med varför jag iaf använder 1W till mer eller mindre allt som inte kräver större effekttålighet.
jesper@gofastparts.se
Postad 27 January 2012 - 09:39
Racing på 27 January 2012 - 08:53 sade:
https://www.elfa.se/...ppstromstallare
Där har ni sidan med brytare
https://www.elfa.se/...?item=60-599-46
https://www.elfa.se/...?item=60-787-37
Åsså två förslag på 1W 100k Ohms motstånd. Det behövs inte så mkt som 1W till detta,men de mindre komponenterna blir bara pilligare att arbeta med varför jag iaf använder 1W till mer eller mindre allt som inte kräver större effekttålighet.
Kul med åtminstone en attiralj som man känner igen sen hedenhös då man byggde hembränningsapparater (vippbrytaren).
Nu är det ju inte brådis med nåt iom att det ska handlas stärkare först men, jag är ändå nyfiken på om jag har hajat rätt....
Man löder alltså på motståndet på en av pinnarna till masterpotten samt på vippen när den är i ett läge som aktiverar 2 pinnar där den andra pinnen är kopplad via en vanlig kabel till jord i stärkaren ?
Låter dock konstigt att koppla nåt till ström & jord, brukar säga puff då :-/
Skitsamma för tillfället hur det ska kopplas för egen del men andra läsare kanske är otåligare :-)
Postad 27 January 2012 - 10:13
Den kabeln lödar man sedan på microbrytarens mittpol.
Från ena sidopolen lödar man sedan ett 100k motstånd mot jord mkt riktigt.
Mja...näae...det du tänker på e kortslutning min vän,å se det e ngt helt annat det. Vidare e den signal vi jordar ut till del över motståndet en mkt mkt svag,rent relativt sett, AC signal(växelström) som alltså e en förstärkt variant av exakt samma signal som din gitarr producerar.
jesper@gofastparts.se
Postad 27 January 2012 - 13:26
Racing på 27 January 2012 - 10:13 sade:
Den kabeln lödar man sedan på microbrytarens mittpol.
Från ena sidopolen lödar man sedan ett 100k motstånd mot jord mkt riktigt.
Mja...näae...det du tänker på e kortslutning min vän,å se det e ngt helt annat det. Vidare e den signal vi jordar ut till del över motståndet en mkt mkt svag,rent relativt sett, AC signal(växelström) som alltså e en förstärkt variant av exakt samma signal som din gitarr producerar.
He he, jag var på rätt väg med sladdade lite i dikeskanten, ja ja det får man ta.
Nu ska man bara få tummen ur och köpa den rackaren, det får bli innan påsk hoppas jag, sen ska det lödas jävlar i min lilla låda,
1 Tjacka lödverktyg
2 Beställa elfaprylar
3 Googla fram kopplingsschema, har väl sneglat på nåt sånt tidigare men kan läsa ritningar :-)
4 Inte få ström i sig när man dissekerar stärkaren
5 Svära lite
6 Terrorisera Racing med frågor
7 Löda dit prylarna
8 Bli vräkt
Man bugar och tackar för alla tips och hjälp så här långt, kul!
Postad 27 January 2012 - 13:46
återfall på 27 January 2012 - 13:26 sade:
Nu ska man bara få tummen ur och köpa den rackaren, det får bli innan påsk hoppas jag, sen ska det lödas jävlar i min lilla låda,
1 Tjacka lödverktyg
2 Beställa elfaprylar
3 Googla fram kopplingsschema, har väl sneglat på nåt sånt tidigare men kan läsa ritningar :-)
4 Inte få ström i sig när man dissekerar stärkaren
5 Svära lite
6 Terrorisera Racing med frågor
7 Löda dit prylarna
8 Bli vräkt
Man bugar och tackar för alla tips och hjälp så här långt, kul!
du glömde drickat!
//Rickard
Postad 27 January 2012 - 23:30
Å håller med du bror. Drickat e viktigt. Som typ...just nu. Islay is da shit.
jesper@gofastparts.se
Postad 29 January 2012 - 18:55
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar