Hoppa till innehåll

Stämmor

• Du kan inte svara i detta ämne
5 svar på denna tråd

#1 Banish

Medlem

• Members
  • 117 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 23:51

Tjenare!

Jag har blivit lite intresserad av det här med stämmor i gitarrspelande, och gissa vad? Jag har några frågor :)

1. Vad jag har läst så är ters- och sextstämmor väldigt vanligt. Betyder det att om man skulle spela t.ex. tonerna C D E (C-Dur skala) och ska lägga på en ters-stämma så lägger man på tonerna E F G? Och om man skulle lägga på en sext-stämma skulle man lägga på tonerna A B C?

2. Håller man sig till en stämma, eller är det vanligt/funkar det att blanda olika stämmor? T.ex. ters- och sextstämmor.

3. Finns det några speciella "regler" när det gäller stämspel?

Skulle vara trevligt om någon vänlig själ skulle kunna besvara frågorna :D

#2 NickeB

Forumsräv

• Members
  • 416 Inlägg:
  • Interests:Lärande, språk, musik och gitarr-spelande

Postad 25 January 2012 - 11:35

Harmonisering är kul :)

1: så vitt jag vet så är det så, dvs att man börjar på tersen i skalan och fortsätter uppåt.

2: ters-harmonisering är väl "Harmonizing 101" (uttrycket snott från Corey i Trivium :P) men klart det funkar med andra stämmor, testa dig fram :) jag själv har en Guitar Pro-fil med alla kyrkotonarter där jag testar att blanda två olika för att se vad som passar, vissa låter förjävligt medans andra låter bra. Exprimentera!

3: har inte hört några regler, låter det bra är det väl bra? sen måste man ju inte den andra stämman spela samma slags melodi, utan man kan alltid göra det intressant med lite annorlunda, dock fortfarande hålla sig snarlikt den andra så det inte blir kaos.

Hoppas det var någorlunda till svar :) som sagt, harmonisering är kul! jag harmoniserar mina vanliga "metalcore-ish" riff för att det ska låta bättre och få lite mer typ dynamik mellan gitarrerna. Lycka till :D
Postad bild

#3 osiris

Serious Bedroom Guitarist

• Members
  • 1000 Inlägg:

Postad 25 January 2012 - 13:08

Visa inläggBanish på 24 January 2012 - 23:51 sade:

Tjenare!

Jag har blivit lite intresserad av det här med stämmor i gitarrspelande, och gissa vad? Jag har några frågor :)

1. Vad jag har läst så är ters- och sextstämmor väldigt vanligt. Betyder det att om man skulle spela t.ex. tonerna C D E (C-Dur skala) och ska lägga på en ters-stämma så lägger man på tonerna E F G? Och om man skulle lägga på en sext-stämma skulle man lägga på tonerna A B C?

2. Håller man sig till en stämma, eller är det vanligt/funkar det att blanda olika stämmor? T.ex. ters- och sextstämmor.

3. Finns det några speciella "regler" när det gäller stämspel?

Skulle vara trevligt om någon vänlig själ skulle kunna besvara frågorna :D

1) Ja

2) Ters och sext används mycket samtidigt i körsång tror jag - så det är bara att köra :-).

3) Finns säkert regler, men "låter det bra"-regeln trumfar alltid alla andra.
Postad bild

#4 Fredrik Pihl

Medlem

• Members
  • 201 Inlägg:
  • Interests:Gitarrer

Postad 25 January 2012 - 20:11

1. Helt rätt uppfattat.

2. Stämmor kan du egentligen blanda hur du vill beroende på vilken "färg" du vill ha på musiken. Det finns egentligen inga rätt eller fel. Vissa stämmor (främst ters och sext) låter dock trevligare i de flesta syften eftersom dom har en klang som våra öron är vana vid att höra. Lyssna på i stort sätt vilken Iron Maiden låt som helst. Kvart och kvintstämmor låter också ganska "hemma" medan septimor och sekund/nona skapar en dissonans som kan vara ganska effektfull i rätt sammanhang. Allt hänger på vad du vill ha sagt med musiken.

3. Det råder nog väldigt olika uppfattningar om detta, men mitt spontana svar är nej. Åter igen handlar allt om musikskapande och vilken effekt man vill dela med sig av till lyssnaren. :)
www.fredrikpihl.com

#5 Banish

Medlem

• Members
  • 117 Inlägg:

Postad 28 January 2012 - 01:58

Tack för alla svaren :) Det har hjälpt mig en hel del ^^

Visa inläggNickeB på 25 January 2012 - 11:35 sade:

3: har inte hört några regler, låter det bra är det väl bra? sen måste man ju inte den andra stämman spela samma slags melodi, utan man kan alltid göra det intressant med lite annorlunda, dock fortfarande hålla sig snarlikt den andra så det inte blir kaos.

Blir det inte lite annan melodi i ters-stämman på C D E? Eftersom E -> F = halv, F -> G = hel, G -> A = hel?
Eller är jag ute och cyklar? :P

#6 Desecrated

Horrorcore

• Members
  • 3169 Inlägg:

Postad 28 January 2012 - 11:59

En bok om harmonilära och en om kontrapunkt är en väldigt bra ide,.

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar