Hallå där!
Inhandlade mig en JCM900 Mk3 2100 idag, riktigt skön tyngd i ljudet, precis som jag vill ha de. Men nu till min fråga. De är ju typ en 1 kanals topp. Och de finns ju inget riktigt rent ljud på den, kan jag koppla in min Randall RH150 Transistor topp och använda de rena ljudet från den och ha "disten" från min JCM? Hoppas ni förstår hur jag menar.
De händer ju att man ser folk ha 2st toppar uppe på varandra, och min tanke var då att de kanske är utav en sådan anledning.
Tack på förhand!
Mvh Marcus Olsson
Marshall JCM 900 MK3 2100
Startad av Mr.olsson, Jan 24 2012 19:54
6 svar på denna tråd
Postad 24 January 2012 - 19:54
Postad 24 January 2012 - 20:10
Näe det kan du nog inte på något enkelt sätt. Vrid bara ner gitarrvolymen så cleanar den snyggt?
Postad 24 January 2012 - 20:23
Visst går det men det kanske inte är värt allt jobb. En enkel lösning är ju att köra halva lådan med vardera toppen. Säg att det är en 4x12 låda så kör du två högtalare till din Marshall och två till Randall. Sen en A/B switch som du trampar på för att byta förstärkare. Men för att det ska funka så måste du ha en A/B switch och mest troligt sätta in ett till jack i din högtalarlåda och koppla om kablarna där inne. Har en polare som kör så live för att kunna använda sin Marshall Plexi till solon och sin Fender Deluxe till komp men slippa släpa på två högtalarlådor.
Men jag personligen skulle aldrig orka börja med det så jag skulle nog bara rulla av volymratten på gitarren tills ljudet blir så rent det går och nöja mig med det. På min nuvarande uppsättning i replokalen så funkar det inte nå bra att rulla av volymen, det blir inte speciellt rent ljud i alla fall, så då har jag helt enkelt slutat skriva rena partier till våra låtar
/Inferno
Men jag personligen skulle aldrig orka börja med det så jag skulle nog bara rulla av volymratten på gitarren tills ljudet blir så rent det går och nöja mig med det. På min nuvarande uppsättning i replokalen så funkar det inte nå bra att rulla av volymen, det blir inte speciellt rent ljud i alla fall, så då har jag helt enkelt slutat skriva rena partier till våra låtar
/Inferno
Fisk sade:
Racing och Inferno säger som vanligt mycket intelligenta saker, och jag kan inte annat än hålla med dem.
Schecter Blackjack S-1 - Vintage V100 P90 Goldtop - Vantage VA800 - Vantage FV575 - Marshall JCM 800 - Harley Benton G412A Vintage
Postad 24 January 2012 - 23:15
Som killarna säger. Oavsett vad du har för gitarr e det den du skall kika på nu. Installera sk treble bleeds.
Om du tex har en humbucker försedd gitarr så knata iväg till Elfa eller liknande ställe. Om det e två humbucker,typ en pålle,så handlar du 2st 100k Ohms motstånd samt 2st 1000pF(picko fahrad) keramiska kondensatorer.
Löda ihop ett ben med det andra så du har en kondning å en resistor i serie med varandra.
Öppna elektronikluckan på gitarren så du kommer åt volympottarnas ledande ben.
Löda nu in det fria benet från resistorn samt det fria från kondensatorn över pottens ledande öron. Dvs de två öron som INTE leder till pottens chassie(vilket e jord)
Så. Klart.
Koppla nu in gitarren....å dra igång speleverket....åsså backa av på gitarrens volym skall du se att det enda som händer...e att mängden dist försvinner....du tappar ingen diskant eller annat trams å utyg.....volymen..densamma,tills du når ungefär läge 5 eller så...sen sjunker volymen som vanligt...
Om du tex har en humbucker försedd gitarr så knata iväg till Elfa eller liknande ställe. Om det e två humbucker,typ en pålle,så handlar du 2st 100k Ohms motstånd samt 2st 1000pF(picko fahrad) keramiska kondensatorer.
Löda ihop ett ben med det andra så du har en kondning å en resistor i serie med varandra.
Öppna elektronikluckan på gitarren så du kommer åt volympottarnas ledande ben.
Löda nu in det fria benet från resistorn samt det fria från kondensatorn över pottens ledande öron. Dvs de två öron som INTE leder till pottens chassie(vilket e jord)
Så. Klart.
Koppla nu in gitarren....å dra igång speleverket....åsså backa av på gitarrens volym skall du se att det enda som händer...e att mängden dist försvinner....du tappar ingen diskant eller annat trams å utyg.....volymen..densamma,tills du når ungefär läge 5 eller så...sen sjunker volymen som vanligt...
Living life one fret at a time...
jesper@gofastparts.se
jesper@gofastparts.se
Postad 25 January 2012 - 20:43
Racing,
Vad rekommenderar du för värden treble bleed till en vanlig strata, sc med 250k pottar? Tror jag lyckas googla fram olika värden varje gång... och har inte riktigt orkat experimentera för varken humbuckers eller singelcoils vad som känns optimalast i mina öron.
Vad rekommenderar du för värden treble bleed till en vanlig strata, sc med 250k pottar? Tror jag lyckas googla fram olika värden varje gång... och har inte riktigt orkat experimentera för varken humbuckers eller singelcoils vad som känns optimalast i mina öron.
Postad 25 January 2012 - 22:11
Du,det e jag helt enkelt för okunnig om. Äger en helvetes massa gitarrer....å TVÅ av dem e SC... 
Kan göra så att jag kikar på vad som sitter i min japs tele.
Kan göra så att jag kikar på vad som sitter i min japs tele.
Living life one fret at a time...
jesper@gofastparts.se
jesper@gofastparts.se
Postad 26 January 2012 - 06:30
Ingen fara, det är liknande för mig. Skulle lägga in treble bleed på en bekants strata men lät bli just pga att jag hade noll koll egentligen vad som var lämpligt
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar