Hoppa till innehåll

Lampan lyser men inget ljud, fender blues jr förstärkare

• Please log in to reply
15 svar på denna tråd

#1 stekfett

stekfett

Nykomling

• Members
  • 13 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 16:29

Har en Fender blues jr som har funkat klockrent men idag när jag slog på den och skulle spela så fick jag inget ljud ur den. ON lampan lyser. Har provat olika gitarrer och utan pedaler osv så det är förstärkaren det är något fel på.

Någon som vet vad felet kan vara? Är inte det minsta kunnig om förstärkare, men skulle det kunna va någon säkring? även om lampan lyser?

MVH Robert

Bak på förstärkarn så "glöder" det i 3 utav tuberna men sen sitter 2 st brevid som inte "glöder" och som har en klisterlapp över sig, De ser inte riktigt ut som de andra inuti heller.
Har som sagt ingen koll på detta men det kanske kan va nån nyttig info

Detta inlägg har redigerats av stekfett: 24 January 2012 - 16:43

#2 Fisk

Fisk

Forumsräv

• Members
  • 547 Inlägg:
  • Interests:Musik!

Postad 24 January 2012 - 17:35

De två som inte glöder kan mycket väl vara slutstegrören. Att de inte glöder kan vara att de är döda, dags för nya.

Kan vara en säkring, och att filamenten i slutstegsrören inte syns.

Nu ska jag sluta försöka verka kunnig :P Och vänta på Racing, Kondning eller annan ordentligt kunnig.
Spammar mest.

#3 stekfett

stekfett

Nykomling

• Members
  • 13 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 17:51

Det är ju 5 tuber, i ordnings följd 6BQ5 6BQ5 12AX7 12AX7 12AX7
och det är 6BQ5 som inte "glöder"

#4 mickem

mickem

Veteran

• Members
  • 819 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 17:51

Gitarrsladden kanske, brukar vara den vanligaste anl till ljudlös stärk

--

Att "scoopa midsen" när man spelar ett mellanregisterinstrument verkar ju inte klokt

#5 stekfett

stekfett

Nykomling

• Members
  • 13 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 17:53

Visa inläggmickem på 24 January 2012 - 17:51 sade:

Gitarrsladden kanske, brukar vara den vanligaste anl till ljudlös stärk

provade samma utrustning i en annan förstärkare och det var inga problem

#6 inferno

inferno

Veteran

• Members
  • 1161 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 20:30

Det är dina slutrör som inte glöder. Vilket betyder att felet ligger i ditt slutsteg i förstärkaren. Har du kollat så att säkringen är hel?

/Inferno

Fisk sade:

Racing och Inferno säger som vanligt mycket intelligenta saker, och jag kan inte annat än hålla med dem.

Schecter Blackjack S-1 - Vintage V100 P90 Goldtop - Vantage VA800 - Vantage FV575 - Marshall JCM 800 - Harley Benton G412A Vintage

#7 stekfett

stekfett

Nykomling

• Members
  • 13 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 21:59

[img][URL=http://forumbilder.se][IMG]http://forumbilder.se/images/3c4201295311Pb531.jpg[/IMG][/URL][/img]

Postad bild

Postad bild

Om det syns har jag gjort svarta pilar på de 2 säkringar jag tror mig hittat. Trådarna i dem 2 säkringarna är hela vilket jag antar betyder att säkringen är hel.
Om pilarna inte syns är de 2 säkringarna jag hittat till vänster ca 80% av kretskortet.

Finns det fler säkringar? Tänkte på om de finns säkringar som ser annorlunda ut.

Eller vad annars kan felet vara som gör att de två tuberna längst till vänster inte glöder?

MVH

#8 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 6015 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 23:26

http://www.blueguita...er/blues_jr.gif

Där har du schemat till din stärkare.

Om du för det första då mäter mellan pol 4 å 5 på slutstegsrören med en multimeter i AC läge skall där vara ung 6.3VAC.
Om du därefter mäter på pol 2 med multimetern i DC läge skall där vara knappt 11 volt MINUS. Detta e din bias spänning.
På pol 7 i sin tur skall du ha ung 330VDC.

Om ngt av dessa värden inte finns där....så e den pol som saknar spänningen det som e problemet. Om det inte glöder i rören kan du kallt räkna med att B+ värdet,det som skall vara ung 330VDC,stigit en bit uppåt. Räkna med iaf 350-360VDC pga att slutrören inte belastar kretsen.

Fotnoten i sammanhanget e att om det jag skrivit ovan e "rena grekiskan" för dig skall du sätta tillbaka locket baktill å ta den till nån som förstår vad det e jag skrivit ovan,å vad som e vad.
Living life one fret at a time...

jesper@gofastparts.se

#9 Racing

Racing

• Members
  • 6015 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 23:28

Fö.
Här i europa kallar vi 6BQ5 för helt vanliga EL84;or. Ett idag mkt mkt vanligt slutstegsrör till lite "modernare" rörisar som inte har effekt från källarn å upp. E de trasiga e det mao inte ruinens brant som gäller.

Nya hittar du till en rimlig peng här;
http://www.tube-town...t/c1_Tubes.html

jesper@gofastparts.se

#10 stekfett

stekfett

Nykomling

• Members
  • 13 Inlägg:

Postad 25 January 2012 - 20:15

Visa inläggRacing på 24 January 2012 - 23:28 sade:

Fö.
Här i europa kallar vi 6BQ5 för helt vanliga EL84;or. Ett idag mkt mkt vanligt slutstegsrör till lite "modernare" rörisar som inte har effekt från källarn å upp. E de trasiga e det mao inte ruinens brant som gäller.

Nya hittar du till en rimlig peng här;
http://www.tube-town...t/c1_Tubes.html

har voltmeter här nu,

pol 4 och 5 är precis ovanför slutstegsrören eller? allså där dom är inkopplade? står V1, V2, V3 osv vid vardera rör, spelar det någon roll vilka av de "lodfläckar" precis över röret man mäter emellan? mer än att man mäter på en "fläck" från varje rör då

hittar inget som jag tror kan vara pol 7, vart sitter den?

#11 Racing

Racing

• Members
  • 6015 Inlägg:

Postad 25 January 2012 - 22:14

V1 osv e bara vilket rör.
Rören e av två typer. De som sitter i sk novalsocklar e de som har nio lödpunkter/poler. Sk octalsocklar har du inte i din stärk. De e annars ngt större med en centertapp samt 8 poler.
Var EXTREMT JÄVLA FÖRSIKTIG när du hålller på med det där,för i all respekt sagt verkar du inte direkt hemtam med det. Spänningarna i maskinen e utan minsta överdrift direkt dödliga. Gör du bort dig har du INTE en andra chans,å det var därför jag gav rådet att ta den till ngn som har lite koll.

jesper@gofastparts.se

#12 stekfett

stekfett

Nykomling

• Members
  • 13 Inlägg:

Postad 25 January 2012 - 22:42

Visa inläggRacing på 25 January 2012 - 22:14 sade:

V1 osv e bara vilket rör.
Rören e av två typer. De som sitter i sk novalsocklar e de som har nio lödpunkter/poler. Sk octalsocklar har du inte i din stärk. De e annars ngt större med en centertapp samt 8 poler.
Var EXTREMT JÄVLA FÖRSIKTIG när du hålller på med det där,för i all respekt sagt verkar du inte direkt hemtam med det. Spänningarna i maskinen e utan minsta överdrift direkt dödliga. Gör du bort dig har du INTE en andra chans,å det var därför jag gav rådet att ta den till ngn som har lite koll.

Ja det är nog kanske bäst o skicka den vidare.
Tusen tack för tiden du tog dig iallfall!

För och slippa väntetid och betala för arbetstid och så kanske man lika gärna kan köpa hem 2 rör och testa om det är dem det är fel på? De var ju inte så blodigt dyra.
Är det någon gänga eller nån slags klickfunktion på rören eller hur funkar det?

MVH Robert

#13 Racing

Racing

• Members
  • 6015 Inlägg:

Postad 26 January 2012 - 00:09

Nope. Rörens pinnar passar med en form av presspassning i sina respektive kontakter i socklarna. Dessa e servicedetaljer,socklarna alltså,men med MYCKET långa mellanrum. Jag har ju tex precis fått byta samtliga 11 socklar i en gammal DNS röris från slutet av 70 talet å det vill jag påstå e ovanligt att ALLA e såpass sopslut som de var i den.
Mao...i din Blues Jr e det bara att dra rören rätt upp å installera nya.

Med pre-amp rör samt EL84;or,som då använder samma sockel.e det viktigt att de hamnar rätt. Det finns en "lucka" i spacingen mellan pinnarna i underkant på röret å den luckan skall passa på samma vis mot sin sockel.

jesper@gofastparts.se

#14 stekfett

stekfett

Nykomling

• Members
  • 13 Inlägg:

Postad 26 January 2012 - 12:05

Visa inläggRacing på 26 January 2012 - 00:09 sade:

Nope. Rörens pinnar passar med en form av presspassning i sina respektive kontakter i socklarna. Dessa e servicedetaljer,socklarna alltså,men med MYCKET långa mellanrum. Jag har ju tex precis fått byta samtliga 11 socklar i en gammal DNS röris från slutet av 70 talet å det vill jag påstå e ovanligt att ALLA e såpass sopslut som de var i den.
Mao...i din Blues Jr e det bara att dra rören rätt upp å installera nya.

Med pre-amp rör samt EL84;or,som då använder samma sockel.e det viktigt att de hamnar rätt. Det finns en "lucka" i spacingen mellan pinnarna i underkant på röret å den luckan skall passa på samma vis mot sin sockel.

Blir mycket frågor nu men det är en djungel av prylar

Jag hade Groove tubes EL84-r, performance "9". Hittar ett par GT EL84-S vad står slutbokstaven "R" respektive "S" för?
De GT tubes stiger ju lite i pris verkar det som, är de seriekopplade eller hur vanligt är det annars att båda lägger av samtidigt? Hur många timmar är ca livslängden på tubes generellt?

Vad jag har förstått när jag läst så gör inte "groove tubes" sina egna utan sätter sin etikett på ett par befintliga.
Du verkar ju ha stenkoll på det här så har du möjligvis nån aning vilka som är orginal?

eller helt enkelt tips på några tubes som är i samma nivå vad gäller ljudkvalite osv?

Vad betyder det där "matched"? Är det nåt man behöver tänka på eller är det bara att smacka på ett par såna här? http://www.tube-town...1_JJ-EL844.html

En sista fråga :) Ska man dra ut rören eller måste man lossa på något? Hittar inget direkt och vågar inte bli för våldsam.

phew mycket frågor nu men skulle va väldigt tacksam om du tog dig tiden :)

MVH Robert

#15 inferno

inferno

Veteran

• Members
  • 1161 Inlägg:

Postad 26 January 2012 - 14:32

Det är rätt vanligt att rör märks om med ny logga, behöver inte betyda att dom är bättre eller sämre för det. Vad R resp S står för bör vara tillverkningsland eller om det är någon skillnad i hur mycket ström dom ska ha. Jag undrar om det inte var Groovetubes där S:et stod för Slovakien, men jag är inte 100 på det.

Men JJ är generellt bra rör till bra pris. Kolla på www.tubetown.de om du ska beställa rör. Bra priser och snabb frakt (oftast mindre än en vecka) plus att man kan betala med paypal istället för kreditkort vilket jag tycker känns tryggare.

Matchade rör innebär att dom ligger inom en viss tolerans vad gäller strömmen som passerar igenom dom. Oftast finns det bara en biaspot i förstärkaren och med den ställer man in bias för alla slutrören. Är det då stor skillnad mellan dom så kanske biasen ligger perfekt på ett rör och för högt eller för lågt på ett annat. Har man då matchade rör så slipper man det problemet.

När du tar ut ett rör så greppar du det närmast sockeln, inte i glaset, och drar röret samtidigt som man kan vicka det lite i sidled. När du fått ut röret så kan det vara en bra idé att spraya lite elektronikrengöring i sockeln och trycka in och dra ut det gamla röret några gånger för att rengöra i sockeln.

/Inferno

Fisk sade:

Racing och Inferno säger som vanligt mycket intelligenta saker, och jag kan inte annat än hålla med dem.

Schecter Blackjack S-1 - Vintage V100 P90 Goldtop - Vantage VA800 - Vantage FV575 - Marshall JCM 800 - Harley Benton G412A Vintage

#16 stekfett

stekfett

Nykomling

• Members
  • 13 Inlägg:

Postad 29 January 2012 - 11:10

Visa inlägginferno på 26 January 2012 - 14:32 sade:

Det är rätt vanligt att rör märks om med ny logga, behöver inte betyda att dom är bättre eller sämre för det. Vad R resp S står för bör vara tillverkningsland eller om det är någon skillnad i hur mycket ström dom ska ha. Jag undrar om det inte var Groovetubes där S:et stod för Slovakien, men jag är inte 100 på det.

Men JJ är generellt bra rör till bra pris. Kolla på www.tubetown.de om du ska beställa rör. Bra priser och snabb frakt (oftast mindre än en vecka) plus att man kan betala med paypal istället för kreditkort vilket jag tycker känns tryggare.

Matchade rör innebär att dom ligger inom en viss tolerans vad gäller strömmen som passerar igenom dom. Oftast finns det bara en biaspot i förstärkaren och med den ställer man in bias för alla slutrören. Är det då stor skillnad mellan dom så kanske biasen ligger perfekt på ett rör och för högt eller för lågt på ett annat. Har man då matchade rör så slipper man det problemet.

När du tar ut ett rör så greppar du det närmast sockeln, inte i glaset, och drar röret samtidigt som man kan vicka det lite i sidled. När du fått ut röret så kan det vara en bra idé att spraya lite elektronikrengöring i sockeln och trycka in och dra ut det gamla röret några gånger för att rengöra i sockeln.

/Inferno

Okej
Tackar för hjälpen!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar