Hoppa till innehåll

sitter halsen rätt på min gura? + intoneringsproblem.

• Please log in to reply
20 svar på denna tråd

#1 Chewbacca

Chewbacca

Forumsräv

• Members
  • 695 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och musik, foto, film (mest skräckfilm), öl, whisky, vin, mat, semester :)

Postad 24 January 2012 - 14:45

Hej, jag har ju en Tele som jag haft nu i typ i 6 mån. Nu har jag sett att halsen inte sitter jämnt mot kroppens fäste. Det syns vid plek.skyddet att på ovansidan så ligger det längs med.
Men undersidan sticker upp några mm.

Är det något att nojja över? Hur påverkar det gitarren, om alls?
Vad ska jag göra?

Ska jag lämna in den? Ska jag skruva själv? Jag har dragit till skruvarna lite, de var lite lösa förut. Men det var inte mycket. Jag har lossat lite på den sidan som är tajt och dragit till lite på den sidan som stack upp, men inget hände.

undersida

Postad bild

ovansida

Postad bild

så, vad säger ni? nått att bry sig om?

Bonusfråga också.

kolla här

Postad bild

jag har problem med att intonera den också. se så långt bak jag har skruvat "grejerna" mot hur de var när den kom (kollade inte intoneringen då, men skruvar jag fram dom så är det inte intonerat).
Jag har bytt strängar och intonerat (försökt) men det blir inte 100%. Hur noga är det?
Jag har användt den inbyggda i förstärkaren och även provat med min klippon stämmare, samma resultat, det är #. Inte mycket men tillräckligt för att jag ska nojja över det.

Jag kan inte skruva längre bak, låga E -skruven står på skruven till plattan!!

Jag har själv skruvat en hel del halsskruven för att hitta "mitt" läge. Ganska ofta, fram o tillbaka, men jag har aldrig dragit när det varit motstånd.

Ideér, tankar, input någon??
Alltid GAS...

#2 Chewbacca

Chewbacca

Forumsräv

• Members
  • 695 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och musik, foto, film (mest skräckfilm), öl, whisky, vin, mat, semester :)

Postad 24 January 2012 - 14:48

Tycker faktiskt att gitarren är lite "rasslig". Inte kass men att det rasslar lite väl när man spelar. Det är min första el-gura så jag vet inte hur de brukar låta men.... En akke rasslar inte, tycker jag.
Alltid GAS...

#3 jazzkatten

jazzkatten

Veteran

• Members
  • 1066 Inlägg:
  • Interests:Jazz, Blues, Filosofi, Hockey :)

Postad 24 January 2012 - 15:00

Byt gitarr :P
'jazz can be taught in just three lessons; 1st lesson: practice for 10 years; 2nd lesson: practice and perform for 10 years; 3rd lesson: practice, perform and develop your art for 10 years.'

#4 Chewbacca

Chewbacca

Forumsräv

• Members
  • 695 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 15:17

:P

men allvarligt, ska det vara så?
Alltid GAS...

#5 ViktorL

ViktorL

Nörd

• Members
  • 1556 Inlägg:
  • Interests:Musik och...ja de är väl inte så mycket mer seriösa intressen.

Postad 24 January 2012 - 15:36

grejen är att jag tror att halsen inte påverkar något alls ärligt talat

Intonering är det viktigt att du har en vettig stämmare och en Clip-on stämmare är jag ju skeptisk till, den i förstärkaren är ju svårt att uttala mig om. Sen blir aldrig en intonering helt hundra, det är en kompromiss.
Gibson BFG Gold Top
Epiphone Futura Custom Ex
Bc Rich Virgin Vg-1
Bjärton Rosita
Squier Vintage Modified Precision Modified TB

#6 Chatte

Chatte

Veteran

• Members
  • 972 Inlägg:
  • Interests:Musik för faan, hellre än bra.

http://soundcloud.com/chatte_2010/i-m-sorry

Postad 24 January 2012 - 15:36

Nja, ska läsa nogrannare när jag kommer hem.

Personligen skulle jag kolla så skruvarna till halsen är dragna, alternativt dela på gitarren för att se om det är rätt delar.

Är den ny?

Jag har varit med om strator där jag fått skruva stallsadeln så långt bak att jag fick plocka bort fjädern.
...men då visade det sig att hals och kropp inte hörde ihop :huh:

Listen on Soundcloud.com

Fender Stratocaster USA -89 / Lundgren 60´s mickar
Fender Stratocaster MIM / CAR - Floydad

Vox AD100XL

#7 1337storm

1337storm

Veteran

• Members
  • 1470 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 15:43

Det kan ju vara så att du har en snedfräst halsklack eller halsficka.
Så länge du kan justera sadelhöjderna tillräckligt för att kompensera så behöver det ju inte innebära ett problem.
Annars kan man ju skruva isär och mäta upp grejjerna för att ta reda på vilken bit som eventuellt är fel och bara
fräsa om den, alternativt schimsa halsen för att räta upp den.
Den där sadeljusteringen med parade strängar på varje sadel är ju en katastrof när det kommer till intonering,
det säger ju sig självt att det inte kan funka.
Det finns kit med sex enskilda sadlar att köpa, det finns även kit där man har kvar tre sadlar men man har i viss
mån kompenserat sadlarna mellan strängarna.
Att sadeln bottnar kan man ju fixa genom att korta fjädern, men se först till att det verkligen är rätt, dvs använd en BRA stämapparat och fräscha strängar.
...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...

#8 Chewbacca

Chewbacca

Forumsräv

• Members
  • 695 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 16:07

guran är ny, jag är enda ägaren.

jag var på väg att skaffa kit med sex sadlar men då måste jag köpa ny platta också. kompenserade sadlar, men ändå bara tre, tror jag inte löser problemet ändå. lika bra att köpa så man har sex separata.

tänker jag mig iaf. ska kolla vad det kostar.

vad gäller halsen... tror väl inte heller att det är något direkt problem egentligen. men man vet ju inte. är det så att det är fel så är det ju fel
Alltid GAS...

#9 musiknörd

musiknörd

Gitarrgud

• Members
  • 6132 Inlägg:
  • Interests:spela/lyssna musik, fika, festa och umgås med vänner.

utb. möbelsnickare som har förkärlek till gitarrbyggeri

Postad 24 January 2012 - 17:08

jag kanske kan hjälpa dej? finns i kristianstad om du behöver lite hjälp(kan ju se över hela gitarren ifall där är ngn vass bandände o liknande)

och ang. om stallet, vill du ha så bra intonering som möjligt kmr du få byta stall(genvägen är dom kompenserade sadlarna som nämns) oavsett, grejerna kan du köpa på gitarrdelar för en vettig peng och sedan smacka på!
JMP - It´s a good place to be!

//Rickard

#10 siddhardta

siddhardta

Forumsräv

• Members
  • 519 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 17:34

Säkerligen inget fel på halsen. Din översadel kan va felfilad. 80 % av mina strator jag köpt. (15-25 000 kr klassen) Har varit felfilade. Framförallt spåret för tjocka e-strängen. Tack o lov kollar jag o fixar detta själv, men tycker det är stor förbannad skandal.

#11 1337storm

1337storm

Veteran

• Members
  • 1470 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 18:04

Visa inläggsiddhardta på 24 January 2012 - 17:34 sade:

Säkerligen inget fel på halsen. Din översadel kan va felfilad. 80 % av mina strator jag köpt. (15-25 000 kr klassen) Har varit felfilade. Framförallt spåret för tjocka e-strängen. Tack o lov kollar jag o fixar detta själv, men tycker det är stor förbannad skandal.

Jo jag håller med om att det är väldigt ofta sadlarna är fel från fabrik, dom tar till lite mycket höjdmarginal, men vad har det med att göra hur halsen sitter i halsfickan?
...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...

#12 siddhardta

siddhardta

Forumsräv

• Members
  • 519 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 18:27

Visa inlägg1337storm på 24 January 2012 - 18:04 sade:

Jo jag håller med om att det är väldigt ofta sadlarna är fel från fabrik, dom tar till lite mycket höjdmarginal, men vad har det med att göra hur halsen sitter i halsfickan?
Ingenting alls.

#13 siddhardta

siddhardta

Forumsräv

• Members
  • 519 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 18:28

Däremot intoneringsproblemet.

#14 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2725 Inlägg:
  • Interests:My body is my temple.
    My religion is beer.

Postad 24 January 2012 - 18:38

Vad är det för gitarr (märke)? Inte för att det spelar nån jättestor roll för problemet, men ändå lite intressant att veta.
Problemet du har med gitarren kan vi lösa snabbt och lätt om du kan ta och skicka den till mej eller Rickard (musiknörd) eller kan lämna över den om du har nåt ärende förbi Kristianstad eller Sölvesborg.

Bara en lite kontrollfråga. Är du HELT säker på att du gör alldeles rätt när du intonerar gitarren? (Att stämapparaten verkligen funkar som den ska o.s.v.)
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#15 Chewbacca

Chewbacca

Forumsräv

• Members
  • 695 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 19:02

tack för erbjudandet musiknörd och Boggieman! jag hade tänkt ta med den upp om det blir något datum till gitarrmekardagen i dina krokar, för att få lite åsikter osv.

jag kan lämna in den på set-up i affären jag köpte den, den är ju inte ett år ännu så det lär inte vara några problem. men jag behöver ju också veta vad de ska fixa :)

min översadel är lite klen och skulle nog behöva filas. precis som siddharta sa är det mest på tjocka E. Jag har nu 0.10 på och tror det var 0.9 från fabrik. nu har jag en highway one för 7000, men lite dåligt är det ändå.

jag kan inte hitta några fender orginal stall med 6 sadlar. finns det inte om det inte finns på fender.com? jag vill helst ha orginaldelar...

men jag antar att även andra tillverkares passar utan att behöva borra i guran?
Alltid GAS...

#16 Chewbacca

Chewbacca

Forumsräv

• Members
  • 695 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 19:04

Fender Tele Highway One. Köpt ny förra hösten.
Alltid GAS...

#17 Chewbacca

Chewbacca

Forumsräv

• Members
  • 695 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 19:23

Intoneringen tror jag nog visar rätt bra. Kanske inte den som ska sitta på halsen (men ganska bra ändå tror jag faktiskt). Stärken kosta 3500 så nog, tycker jag, att den borde vara tillräckligt bra. men vem vet? :)

Ps. Det är en line 6 spider jam 75w

Jag intorerar på så sätt att jag stämmer lösa strängar först. sen trycker jag ner på tolfte band o kollar stämningen där. försöker hålla samma tryck som jag brukar ha när jag spelar...
Alltid GAS...

#18 Murmel

Murmel

J-rock wannabe

• Members
  • 1011 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 19:39

Det duger inte att använda förstärkarens inbyggda stämapparat. Köp en vettig pedalstämapparat istället.
Kan varmt rekommendera Korg Pitchblack, sjukt prisvärd.

#19 musiknörd

musiknörd

Gitarrgud

• Members
  • 6132 Inlägg:
  • Interests:spela/lyssna musik, fika, festa och umgås med vänner.

utb. möbelsnickare som har förkärlek till gitarrbyggeri

Postad 24 January 2012 - 19:40

okej, lämna in den hos dem och berätta vad du tycker är fel! dom bör kunna hjälpa dej.

f.ö. vi satsar på april månad för workshopen!
JMP - It´s a good place to be!

//Rickard

#20 eskil

eskil

Medlem

• Members
  • 146 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 20:11

Visa inläggChewbacca på 24 January 2012 - 19:02 sade:

men jag antar att även andra tillverkares passar utan att behöva borra i guran?
Både och, just nu har du ett stall med tre sadlar om jag förstår det rätt, hålbilden till 6 sadlars är ibland annorlunda, så ha koll på det om du köper ett nytt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar