Hoppa till innehåll

DNS SP60RT

37 svar på denna tråd

#21 Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 5568 Inlägg:

Postad 29 January 2012 - 12:14

Glöden e AC.
Japp. Inte bara de vitala utan varenda en.

Faktum e...när du säger det...när man gjort sig besväret att separera delarna varför har man inte likriktat glöden? E ju trots allt en ganska enkel procedur då det går åt ngr dioder samt en heffalyft och ngt motstånd eller två.

Jaja.
Tänkte göra som så idag när jag åker ut att jag provar att separera problemet. Dvs först koppla in pluggen till pre-ampen utan ngr rör i alls för att se vad det ev gör med signalen in mot PI;n. Därefter addera rören ett å ett.

Det jag vidare gjort Thom,utanför schemat,e att jag kikat lite på glättningen av just pre-ampen. I grund å botten sitter där bara totalt 2 lytar som in alles skall ta hand om en helvetes massa trioder.
Därför hängde jag dit ett 270 Ohms motstånd på två ställen å adderade 15uF efter var å ett. Gav ingenting rent brum mässigt,men påverkade helt klart ljudbilden positivt.
Living life one fret at a time...

jesper@gofastparts.se

#22 Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1082 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad 29 January 2012 - 12:58

Problemet här är att glödlindningen har en CT och den är dragen hårt till jord. För att du skall kunna sätta dit en balanspotte måste du koppla loss denna CT först
annars steker du potten.

En annan sak är att filamenttrådarna som distribuerar ut glödspänningen.skall vara snortajt twistade par - hela vägen, ortogonellt dragna nära chassit.

Om inte det hjälper har du antagligen en stygg jordslinga nånstans eller ett glapp.
Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#23 Racing

• Members
  • 5568 Inlägg:

Postad 29 January 2012 - 13:14

Jo. E med på varenda ett av påståendena. Får se vad dagen har i sitt sköte.

Det med jordloop iofs...men har svårt att se hur det skulle kunna loopa mellan pre-amp kortet å slutsteget. Uppepå det e det så att gainingångens trioder...där e ngt som inte stämmer jord/fasmässigt.

Kablaget som löper delarna emellan är;
Från pre-ampen utgående signal. Denna kabel e skärmad å skärmen fäst i slutstegsdelen.
B+ till pre-ampens rail.
Jord
Åsså de två kablarna till glöd då.

Som sagt,igår provade jag tom att kapa ledningsbanorna till glöden på kortet å installerade twistat kablage som jag hade rest ung 20mm från kortet. Anslutning av glöden från kablaget flyttades från "mitt på" kortet till ena sidan,vid recoverysteget för reverbet.
Gav ingen som helst skillnad.

Börjar fan grunna på om jag ev kan ha nån loop i nån form eller om kablaget kan vara skadat för detsamma gäller resultat av att ha installerat mer glättning till pre-ampen. Gav inte ett skit för å vara helt ärlig.

Skall göra så att jag synar pre-amp kortet mkt mkt noga i sömmarna för nånstans ligger ju problemet. Grejen e...denna maskinen kom ju som "no-go" till mig å den har brummat på detta viset,mer eller mindre,hela tiden.
Trafons center e omgjord i chassiet fö så även det e 100% friskt.
Sen e det nog så illa,vad jag kunnat bedöma,att CT;na för glöd å för huvudspänning e sammankopplade INNAN de kommer ur trafon vilket gör dem svåra att separera. Annars hade ju en 100 Ohms pott varit det logiska...

jesper@gofastparts.se

#24 Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1082 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad 29 January 2012 - 13:43

Visa inläggRacing på 29 January 2012 - 13:14 sade:

Jo. E med på varenda ett av påståendena. Får se vad dagen har i sitt sköte.

Det med jordloop iofs...men har svårt att se hur det skulle kunna loopa mellan pre-amp kortet å slutsteget. Uppepå det e det så att gainingångens trioder...där e ngt som inte stämmer jord/fasmässigt.

Kablaget som löper delarna emellan är;
Från pre-ampen utgående signal. Denna kabel e skärmad å skärmen fäst i slutstegsdelen.
B+ till pre-ampens rail.
Jord
åsså de två kablarna till glöd då.

Som sagt,igår provade jag tom att kapa ledningsbanorna till glöden på kortet å installerade twistat kablage som jag hade rest ung 20mm från kortet. Anslutning av glöden från kablaget flyttades från "mitt på" kortet till ena sidan,vid recoverysteget för reverbet.
Gav ingen som helst skillnad.

Börjar fan grunna på om jag ev kan ha nån loop i nån form eller om kablaget kan vara skadat för detsamma gäller resultat av att ha installerat mer glättning till pre-ampen. Gav inte ett skit för å vara helt ärlig.

Skall göra så att jag synar pre-amp kortet mkt mkt noga i sömmarna för nånstans ligger ju problemet. Grejen e...denna maskinen kom ju som "no-go" till mig å den har brummat på detta viset,mer eller mindre,hela tiden.
Trafons center e omgjord i chassiet fö så även det e 100% friskt.
Sen e det nog så illa,vad jag kunnat bedöma,att CT;na för glöd å för huvudspänning e sammankopplade INNAN de kommer ur trafon vilket gör dem svåra att separera. Annars hade ju en 100 Ohms pott varit det logiska...

Är den skärmade kabeln skärm ansluten till båda preamp/slutsteg eller bara slutsteget?

Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#25 Racing

• Members
  • 5568 Inlägg:

Postad 29 January 2012 - 21:45

Nej. Det är en skärm så den utgör ingen loop. Mao enbart förbunden med jord i slutstegssidan. I sin tur har

Labbat vidare. Helt klart å utan vidare diskussion e det jag hör som nätbrum bundet till glöden. Inte ngt att orda om längre.

Provat div grepp,hela vägen ner till det lilla som i att kasta om kablarna för glöden. Provat att lägga centertappen på katodsidan av PI;ns driver. Det senare gav bara mer brum. Som sagt labbat en hel del med det,å att tex rent fysiskt flytta runt det nu tvinnade kablaget i sig gav ingenting. Lödade om anslutningarna till kontakten å installerade nya kablar till allt utom just glöden. Vart en liten förbättring.
Men det att det just e glödbrum får mig faktiskt att undra hur denna maskinen varit beskaffad som ny. Om det alltid funnits där? Grejen e ju att det e först med mastern inblandad som det eg kommer fram eftersom den förstärkta signalen kan drivas så mkt hårdare,å brummet stiga som effekt.
Med mastern på mer sansade nivåer e brummet helt klart till den storleken att man skulle kunna leva med det,men jag nöjer mig inte där. Har ingen som helst tro på att maskinen skall bli knäpptyst,men bättre ä det e nu SKALL det vara.

En klar förbättring var när jag förband faceplaten med jorden.

Jaja. Imorgon får det bli en 100-500 Ohms pott å ta väck centertappan för glöden åsså dra en lina från resp sida av glöden åsså lägga vipern i jord. E det enda att göra...

Fö gick jag även över maskinens skyddsjord,å det gav inget det heller.

jesper@gofastparts.se

#26 Racing

• Members
  • 5568 Inlägg:

Postad 30 January 2012 - 00:25

Thom.
På gott å ont e jag ju till grad som en liten pitbull. Har jag väl grabbat tag släpper jag inte,varför jag nu sitter å grunnar mer på det jag upplevt.

Just glödbrum har jag ju varit med om tidigare,men jag reagerar starkt på ngr grejer i sammanhanget....

Till att börja med var maskinen hyggligt tyst när man bara körde slutstegsdelen för sig. Dvs utan att ha kontakten till pre-amp istucken på plats.
Om man då kopplade in pre-amp kortet UTAN ngr som helst rör i tilltog brummet MARKANT. Märk nu väl att i kedjan upp emot pre-amp kortet e där alltså installerat en master.
Concertinan å dess driversteg sitter installerat intill slutrören,i slutstegsdelen.

När man drar ut kontakten till pre-ampen finns där alltså inget som jordar ut driverns galler utan den "hänger i luften" i det läget. Iofs fortfarande med jordref...men lika fulla förbannat....

Tyvärr har ju schemat inte ngr designerade namn för komponenterna vilket ju gör det mer tungrott,såhär över nätet.
Men om du kollar IN emot drivern så sitter där ett 220k motstånd mot jord för gallret. Det sitter kvar. Om du sen kikar ut från stegen som ligger på samma plan som drivern/concertinan på schemat så ser du att där sitter en 220k stopper. Den e numer på 680k. Mastern sitter installerad emellan de två nämnda punkterna,å den e då på 1MA.

Den 4700pF kondningen som sitter som avkopplare innan den numer 680k kraftiga stoppern e frisk. Den e numer på 3300pF fö.

Som jag skrivit ovan e det jag hör utan tvivel glödbrum. Om man inte hade mastern på plats skulle jag sagt att problemet med brummet eg e högst begränsat på allt utom vad vi kan kalla fulla blås. Brummet följer med BÅDE masterns öppning SAMT sista volympottens dito. Enbart mastern i det läget att man kopplar in pre-ampen utan ngr rör i.
Det,för mig,betyder att det inducerade brummet alltså sker oavsett i pre-amp brädan å skapar en signal i den kabel som eg då leder gitarrsignalen ner mot slutsteget.

Tyvärr har jag ingen bild på det,får fixa de,med det som förbryllar mig lite e att man designat in glödens lödmask parallellt med B+ SAMT signal ut.
Det ligger alltså ett antal tvärgående lödmaskar som löper i princip hela kortets bredd. Längst ut då signal,följt av B+ å i sin tur av de två ledarna för glöden. Glöden gör sen raka avstickare upp till respektive pre-amp rör.

Signal ut e alltså en hyffsat bred,i sidled,historia eftersom det e byggt så att man dragit masken dit den behövt vara för att kunna splitta in båda signalerna-från respektive pre-amp del.
Min tanke då...e att den där långa ledaren för signal alltså går helt parallellt med glödens båda masker i i princip över 30cm. Jag har ju inget som helst behov av det mer eftersom jag eg bara tar ut signal till mastern,å se den korsar enbart glöden-vilket ju normalt e ok.
Kort sagt e det jag lurar på om jag skulle kapa den ledaren som breder ut sig som nån annan jävla antenn....jag behöver ju i princip inte mer av den masken än det som behövs för att kunna löda dit kabeln mot mastern. Dvs ngr sketna millimeter,å det borde ju som jag ser det borga för att man iaf minimerar risken för magnetfält EMI/RFI osv.

Vidare har det slagit mig att eftersom jag då tagit bort den andra kanalens 220k stopper så hänger ju bokstavligt den änden bara i luften "där borta" där den delen av pre-ampen återfinns. Frågan e...har jag bedragit mig själv i detta?

Maskinen var som sagt no-go när jag kom över den men den har brummat "like a sumbiatch" sen jag sparka fart i den å det första var det ju med de två separata kanalerna intakta.

Iom att kortet e gammalt,jag gissar att maskinen härstammar från mitten/slutet -70,å den inte haft master original OCH att man definitivt inte lagt ngr större summor på resursutveckling så KAN det som jag ser det varit så att man sagt "fuck it" å ansett att den kan få lov att brumma en del på fulla spett.?

Jag har fö tvättat kortet hyggligt noga med alkohol åxå. Det var fullt av nått guck...vad den nu var. Gammal grogg eller ngt liknande,såg delvis ut som sockerlösning.

För att ge dig en ide om vad vi snackar om uppskattar jag avståndet från signalledaren/masken till dito för glöden till 5mm+. Mao inte direkt ngr jätteavstånd.

Missförstå mig inte för det kan nog vara en god ide med en hum balance pott iaf...så det e lika bra att hänga dit en,men KAN det vara så att det e här problemet ligger.?
Grejen e ju som sagt att problemet uppstår/accentueras av att man bara kopplar in pre-ampen,å då utan rör. Det medför att det rent signalmässigt verkligen e stopp vid den kondning som numer e på 3300pF å då återstår ju inte mkt av kortet som kan ställa till det.

Den 680k stopper som sitter där ut från signalkedjan(som då på schemat e 220k) korsar enbart glöden. Jag lurar på om man dessutom skulle sätta dit en ny....som man installerar "raised" i sina ben så långt upp från glödbanorna man kan komma.? Eller om man rent av hoppar hela skiten å borrar ett nytt hål "in" mot pre-ampen,bort från glödbanorna,åsså lödar man resolut fast kabeln till mastern i det.? Kanske vore den bästa lösningen rakt av?

jesper@gofastparts.se

#27 Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1082 Inlägg:

Postad 30 January 2012 - 09:48

Intressant är att det brummar UTAN rör i preampdelen. Ökar det mycket när du sätter i dem?
Exakt mellan vilka punkter går den skärmade kabeln på schemat?
En bild skulle vara bra.

#28 Racing

• Members
  • 5568 Inlägg:

Postad 30 January 2012 - 10:14

Ut från resp pre-amp del,den består ju i original av två separerade ingångar med två trioder i varje,så sitter det som du ser ett 220k "mix" motstånd. Ungefär mitt på den löparen dem emellan å till driverns galler-där emellan går signalkabeln. Jag uppskattar den till att vara ca 30cm lång. Skärmen på den e dragen i backen i slutstegsdelens ände.

Skillnaden i brum e påtaglig med kontaktstycket i eller ur. Med ett enda rör på plats sen så tilltar brummet mkt riktigt,om än i begränsad mängd.
Skall ta ngr bilder under dan idag,men jag har kollat tillgång på lågohms pott nu på fm å det finns hemma....så jag kilar förbi å handlar ett gäng. Med det gjort,väck med glödens center åsså en lina från resp ledare på glöden ner mot ömse sida av potten åsså vipern i jord bara.... Kan ju inte bli mer än skit tycker jag.

Uppepå det har jag lurat på det med skärm till pre-ampen inne i själva cabben. Iom att pre-ampen saknar fysiskt chassie så blir det ju som jag ser det en del "sitting duck" över det. Visst,reverbtanken skyddar väl en del där den sitter installerad ovanför själva pre-amp kortet men frågan e om man inte skall göra som jag gjort i min Twen å dra upp metalliserad tejp i cabben samt en kabel med anslutning för jord för att lägga det hela som skärm kring kortet. I nuläget finns som sagt bokstavligt ingenting av den varan.

Nåja. Löser det med humbalance och kopplar om det med signal ut samt drar dit tejp under dan. Löser lite bilder å återkommer med resultat ikväll.

jesper@gofastparts.se

#29 Racing

• Members
  • 5568 Inlägg:

Postad 30 January 2012 - 22:53

Åååååååååååååååkey.....
Å veckans rätta lotto rad är.....

Kombinationsfel.

Det som eg gav upphov till brummet var en form av bristande jord. Jordslingan/masken har alltså haft ett microavbrott å detta har i sin tur lämnat dörren vidöppen för störningar ifrån AC spänningen till glöden.

First thing´s first tho.

Inhandlade ett par 100 Ohms pottar å installerade då en av dem som "brumpott" för glöden. Helt klart gjorde detta gott,men som sagt...det var inte det som var problemet i botten.

Postad bild

Nu skall man vän iofs inte bry ihjäl sig om alla sladdar utan snarare kika på själva masken. Som synes inte speciellt komplicerad,men detta e trots allt en gammal budgetstärkare en gång i tiden å en av påföljderna e att kortet faktiskt slagit sig. Eller rättare sagt,det bågnar.

Postad bild

Som jag påtalat ovan har italienarna uppenbart haft egna ideer om detta med närhet mellan AC samt DC samt mellan AC å signal. De löpare ni ser e från vä räknat de två ledarna för AC spänningen till glöden. Därefter B+ å längst ut då signal tillbaka till slutstegsdelen. Inte direkt optimalt kanske vi kan säga.
Signal e nu helt separerad från dessa löpare å går ut mot faceplaten till vä i bild. Därefter korsar signal endast glöden,å då på motsatt sida kortet,för att den vägen ifrån mastern ledas ner på slutsteget.

Postad bild

Förvisso ett jävla kladdigt sätt att hantera uppgiften men eftersom jag inte såg nått annat råd,å eftersom jag DEFINITIVT inte chansar med detta igen så tennade jag HELA masken. Precis varenda liten bit.

Postad bild

I samband med detta tog jag mig åxå tiden att börja byta signalkondningar...å....lo n behold...helt plötsligt vart där MYCKET mera gain tillgängligt per kanal... :angry:

Jaja. Om inte annat så låter den faktiskt halvvettigt på "got blues" kanalen nu.

Nu återstår ngr småsaker iofs men ngt jag grunnat på e om jag fan inte skall dra dit en plåt i 90grad från faceplaten för kortet att stå på. Dvs att man i det läget faktiskt får som en enhet eller vad man skall kalla det där kortet fortfarande e helt avlastat,men framför allt avlastar man kablaget mellan kort å faceplate på det sättet. Får ta mig en funderare på det....

Irriterande har iaf detta varit,det e ett som e säkert.

jesper@gofastparts.se

#30 moparfrasse

Veteran

• Members
  • 926 Inlägg:

Postad 30 January 2012 - 23:06

Skönt att det löste sig.
Enda vettiga iden jag hadde efter att kollat schemat hadde du redan provat.
Kan ta tid ibland att hitta rätt när det krånglar.

#31 Racing

• Members
  • 5568 Inlägg:

Postad 30 January 2012 - 23:16

Jo. Visst e det så broder. Å andra sidan...jag tänkte inte ens tanken,vilket jag förebrår mig lite eftersom jag trots allt reagerat på att kortet rent fysiskt bågnat.

Grunnat lite å tror jag gör så att jag handlar en 90grad vinkelprofil. Svetsar fast en 2mm plåt i det som jag sedan skruvar kortet i å sedan kan man om man vill dra fast det i faceplaten med skruv.
Alt e att jag bara klipper till en 2mm plåt som jag skruvar kortet i. Ambitionen e att till att börja med få det att sluta bågna,men som sagt det skulle fan inte skada att få avlastat kablaget mellan kort å faceplate med.

Faceplaten e ju i sin tur bredare än cabbens öppning...så sanningen att säga kanske det vore lika bra att göra den där "bottenplåten" att dra kortet i via de studs jag nu svarvat åsså bara slipa väck eloxen ute i kanterna där faceplaten inte syns iaf...åsså svetsa dit skiten. Aluminium å svetsa e ju lite av mitt mellan namn så det e ju fan inte hela världen.

jesper@gofastparts.se

#32 Racing

• Members
  • 5568 Inlägg:

Postad 31 January 2012 - 10:51

Lurar fortsatt jag.....

Det där med en "bottenplatta" till kortet e nog rent av nödvändigt men frågan e som sagt ifall man skall sätta den i faceplaten eller inte. Sanningen e ju å andra sidan att tack vare de svarvade studsen utgör ju även cabben en "bottenplatta" med allt sagt å gjort. Får isf bara svarva två studs till så jag kan fästa kortet på mitten med-å därmed få väck bågnandet i det.

Grejen e den att faceplaten skruvas fast i cabben innifrån,å sätter man en "hylla" på faceplaten blir den iaf inte enklare att skruva på plats rent servicemässigt. Fan trot...tål att tänkas på.
Innerst inne hade jag nog viljat skala av tolexet å borra hål för islagsmutter med vanlig maskingänga. Typ M4 eller liknande....men det e ju ett helvetes jobb rent ut sagt å det känns som denna gamla DNS redan fått sin beskärda del av jobb-å lite till.
Men rent designmässigt vore det kanske inte helt korkat. Framför allt när man betänker att en sådan plåt skulle kunna kopplas mot jord å därmed utgöra ytterligare skärm. Meeeeeeeeeen....den uppgiften löser man nästan både bättre å enklare med ledande tejp. Faktiskt.
Så frågan e hur man skall avancera detta som problem för som sagt...det HADE verkligen varit bra att få stabiliserat kortet mot faceplaten vad beträffar kablage osv. Fattar fan inte hur italienarna resonerat asså.... :angry:

Har varit,i mitt tycke,många rena designmissar på den här å även om jag nu "rätar ut frågetecknen" ett å ett så...det blir mer arbete än vad som resultatmässigt kommer i retur känns det som.

Jaja. Det e en hobby å det e fan mest jobb å inte så mkt stålar...även om det nu ÄR ett rent projekt å även om den nu KOMMER att sättas till salu när det väl e färdigt.

jesper@gofastparts.se

#33 Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1082 Inlägg:

Postad 31 January 2012 - 10:56

Jag hade i bakhuvet att allt inte stod rätt till med jordförbindelserna. Det bevisade det faktum att den störde utan ett enda
rör i preampen. Den kan bara inte ha varit så störig som du beskriver från början.

#34 Racing

• Members
  • 5568 Inlägg:

Postad 31 January 2012 - 11:30

Jo,men som sagt kombination. Jävla märklig setup Thom. Får jag säga,men å andra sidan kanske italienarna inte räknade med livslängden på prylarna.?

Sen får jag säga att jag e lite kluven kring det med designen Thom. Hur jag än vänder å vrider på det har jag ju med mig en del av failsafe tänkandet från min utbildning en ggn i tiden å även om det i detta fallet på sin höjd pga designen skulle innebära att stärkaren inte blir roadworthy med våra ögon så tycker jag det e onödigt att släppa det så enkelt om man kan göra ngt åt det utan att överarbeta ihjäl sig rent praktiskt.

Poängen e ju som sagt att denna stärkaren kommer jag lägga till salu när jag e klar med att rätta till italienarnas "misstag" varför jag ser det som så att min egen skit...det e en sak om det kan vara halvrackligt medans man provar ut å labbar osv men skall det med berått mod iväg till 3e person får det fanimig vara såpass med ordning på skiten att det pallar rycken.

Känner starkt att det e dags för tänkarmyssen. Som sagt,sann ingenjörskonst e att göra ngt mkt dyrt till någonting mkt billigt...eller att göra någonting komplext väldigt enkelt.

jesper@gofastparts.se

#35 Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1082 Inlägg:

Postad 31 January 2012 - 20:09

Små avbrott i pcb, särskilt runt paddarna som utsätts för tryck och skjuvkrafter utifrån är ett mycket vanligt fel om inte pcb't är genompläterat. Kopparfolien är 35my tjock och adhesivet försvagas vid upphettning. Det kan vara därför som en del hävdar att turrets håller bättre än pcb. Det kan jag köpa om det handlar om enkelsidiga opläterade kort. Dubbelsidiga genompläterade kort är en helt annan sak. För 30-40 år sedan fanns knappast genompläterade kort.

Om du menar mekanikmässig konstruktion så i Metallvaruhusets "stuvbod" på importgatan har jag hittat mycket matnyttigt i form av alu profiler, rund o fyrkantstavar. Lägg därtill M4 M5 bult med tillbehör så kommer man rätt långt. Kilopris på det mesta. Men det känner du säkert redan till.

Sen startar jag upp Pro/E Wildfire 4 och börjar skissa. Det tar tid men det tar längre tid att modellera för hand. Prototypritningarna på KG Explorern som jag skrev om i en annan tråd är helt och hållet "virtuellt" byggd med 15x15mm furustav, vinkeljärn och 2mm aluplåt från Bauhaus. Jag byggde dock aldrig efter den ritningen utan köpte ett färdigt chassie + headshell istället.

#36 Racing

• Members
  • 5568 Inlägg:

Postad 31 January 2012 - 21:15

Jo. Du har helt rätt,å grejen e att det med att få det att osa rocknroll...där vet jag nog vad jag har att göra. Värre då när det inte e repeterbart pga en lödmask som e gamla nyheter liksom.

Så ärligt sagt grunna jag en bra stund idag....var en stund inne på att skrota kortet å ersätta med de lödkort från Elfa jag brukar använda när jag går från scratch,men...

Postad bild

Jag provade att klippa till en 2mm eloxerad aluminiumplåt....eloxerad då det gör plåten MYCKET starkare....å se då vart det stabillt. Pressade "ner" kortet såpass att det var ung i våg med plåten...å resten som de säger e historia. Skall göra så att jag svarvar 2 studs till å placerar på mitten av kortet i mån av plats.

Det här funkar,å mer än bara runt hörnet så iom det e det lugnt för min del. Med detta på plats skall det till en mindre katastrof för att få det hela att kapsejsa...so we´re all good. Come rain,come hail,come snow...
Det jag inte fattar e varför italienarna satt upp designen som de gjort från början. Ärligt sagt e det ju nära nog alla fel i instruktionsboken gjorda här.? Kortet...som e tillverkat i material som slår sig över tid. Pottar som e rena skiten redan från början osv osv osv. Hänga kortet i pottarna-som i sin tur sitter i faceplaten. Såpass illa rent designmässigt att toppen på förstegspiporna bottnar i reverbtanken.
Ett reverb som låter som man står i bergakungens sal så fort man öppnar potten...osv osv osv.

Jaja. Hur som helst blir det ordning på skiten nu iaf å med det känner jag mig faktiskt hyggligt nöjd Thom. Kanske i första hand för att det denna gången inte var helt enkelt. Varit många många småfel,å helt klart e att det ackumulerar å vad vidare e äter en hel del tålamod.
Men samtidigt ser jag det verkligen så att skall det göras skall det dels göras stabilt å dels såpass att vi kan använda skiten. Nu som...NU först känns det som det kan vara ide att bygga ljud för det e fan först nu med den eloxerade plåten som jag upplever den repeterbar.

jesper@gofastparts.se

#37 Racing

• Members
  • 5568 Inlägg:

Postad 01 February 2012 - 12:53

Funderar lite på detta med masterlösning för denna maskinen. Normalt lägger ju de flesta fabrikanter mastern innan drivsteget till concertinan men det medför ju att man dels på många vis går miste om kapaciteten i ett färgande gainsteg eftersom signalen isf behöver hållas nere rimligt för att det steget inte skall gå i dist i takt med att mastern öppnas....å vad vidare e "lurar" det ju försteget på en triod som istället kan användas att färga med.

PPIMV. Dvs "post phase inverter master volume" e ju en tanke med concertina å katodbias på slutrören förståss. Då blir det ju genast annnat liv i luckan,å då PI;n redan e ombyggd för att vika sig BRA mkt snyggare än i original kanske det inte vore en så dum ide. Kräver då iofs en dubbelpott å vad vidare e rent tekniskt att man egentligen nog bör installera mastern på stärkarns baksida för att inte få signalkabellängden från helvetet.

En annan variant jag lurat på e varför man inte avkopplar gallret på concertinan med ytterligare en signalkondning å helt resolut klipper signalen där med en vanlig 1MA pot mot jord.?
Borde ju funka det likaväl som ngt annat som sagt så länge man DC avkopplar gallrets biasspänning,som i fallet med en concertina e bra mkt högre än de andra stegens.

Kort sagt försöker jag få nån form av logik i varför man oftast kopplar mastern innan drivsteget för katodynen när det handlar om fabriksdesigner.?

jesper@gofastparts.se

#38 Racing

• Members
  • 5568 Inlägg:

Postad 04 February 2012 - 14:23

Var ju å handla "gnuggisar" härom dan. Tänkte alltså texta upp vad som e vad på faceplaten med hjälp av det. Återkommer med resultat....

jesper@gofastparts.se

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar