Låter mer komplicerat än de e.....
DNS för Danmark,Norge,Sverige....
SP för special
60...vette fan hur våra kära italianos har fått fram ärligt sagt....för den e definitivt inte på ngr 60 watt utan 30.....
Å RT i sin tur för Reverb å Tremolo
http://www.102983.or.../DNS-SP60RT.jpg
Schema...hittar vi där.....
Nu råkar det vara så att jag kommit över denna som ett mkt stort tack för hjälpen av vännen Carl,å då i skick...där den hade ledsnat. Sa inte pip en gång.
Så det hela började med att jag klappade dit en kvartett nya EL84;or...å en frisk säkring....men nä...så då muttra vi isär maskin. Å se det har sina sidor för denna maskinen e invändigt gjord i tre "delar". En pre-amp sektion...en reverbtank åsså en slutstegs sektion. Lite omständigt kan kanske tyckas,men som grundtanke e det fan inte helt fel asså.....
Nåja. Lödade om ett antal punkter....å "varde liv". Jomen. Men då e det ju som synes så att fasvändaren e konstruerad för att vara ett ECC82,å därav...sanslösa mängder brus eftersom det satt ett 83 i den positionen.
Fixade det...
Åsså kunde vi prova. Ärligt sagt? Dessa har rykte om sig att låta sådär,å vet ni vad.? De låter fan verkligen sådär. Bra med det liksom.
Fick till det i så måtto att slutrören nog gick väl varmt vilket i sin tur har att göra med att de e bromsade via katodbias...å man har på italienskt vis sagt "pronto"...å 120 Ohm e inte mukke asså....framför allt inte eftersom det e avkopplat i sin tur.
Man brukar annars sätta EL84;or med 150 Ohm per par å 50uF som avkoppling. Här har man tagit värdet 120 Ohm...å 25uF.
Så. Imorgon e det jag som åker till Elfa å handlar ngr 150 Ohms 5 wattare samt byter avkopplingskondningarna,å i den vevan sätter jag dem till 50uF styck.
Nu råkar det förhålla sig så att ngn brytt sig om denna maskinen redan innan,om än i första hand estetiskt. Den e därför tillfräschad i frontplaten samt e omklädd i svart vinyl med vit piping vad beträffar cabben.

Å...japp. Volymkontrollerna e skjutreglage.
Det som HAR gjorts elektriskt e att man lödat om den,precis som med Rexen e det en del av den varan i maskin,varför ngr grejer ligger för handen här. Dels att det ååååååååååterigen kommer då åt en hel del avlödningsfläta....å tillika har jag allaredan börjat byta ut novalsocklarna för pre-amp rören då de helt enkelt tappat spänst så det e rent löjligt.
Å...sen kommer där som sagt bytas en HEL del avseende signalkondensatorer.
Det ironiska e då att den innehåller som lite äldre maskiner ofta gör rätt gott om just pre-amp rör,men dessa används ju idetta fallet i första hand till att driva allt från tremolo till reverb. Ett tremolo fö...som e sådär sexigt helt ärligt sagt.
Som ni ser längst ner till höger e det tomt i frontpanelen där det e märkt "MV" för mastervolym. Varför man valt bort det,som e efterinstallerat,vet jag faktiskt inte. Funkar nämligen hur bra som helst om man bara vill på en katodyn fasvändare. Den i sin tur e upsatt med ganska snälla värden då varken EL84 eller 6V6 e överförtjusta i mkt sving.
Men...jag kommer kika lite på de bitarna med kan jag garantera.
Jag gissar kvalificerat att avkopplingskondningarna till slutrören har gjort sitt.....för inte fan lirar den för ngr 30 watt iaf...

Pre-amp delen sitter alltså skruvad rätt i frontplåten å arbetar över ett mönsterkort. Ser väl iaf hyggligt genomtänkt ut tycker jag....å cabben ser ni ju som sagt här. Ser uppriktigt talat bra mkt trevligare ut IRL än på kort.

Slutstegsdelen då. Som synes e trafona tidsriktigt ganska stöddigt tilltagna för en såpass effektsvag maskin. Nu har jag inte kollat VA angivelsen på nättrafon,men...den ser då ut att orka med en stund. Lustigt nog verkar den där jättelyten bytt...å lika samma hade tydligen ngt av skärmgallermotstånden brunnit upp...å ersatts med "kajsa varg" i mått av en helsikes stapel med motstånd för att nå 470 Ohm...vilket man inte riktigt hade nått. "Stacken" med motstånd gav ung 380.... Så det ersatte vi rakt av slagträt.
Glättningskondningar ja.
Dels sitter där då den där jätteburken...men sen sitter det ett par 47uF invändigt åxå,å de var definitivt inte bytta. Å...hör å häpna av fabrikat Ducati!!!

Inte bara slut...utan trasigt. Som den skarpsynte ser saknas ledaren/benet för lytens positiva sida....
Sockeln inunder e just en av alla de novalsocklar som sitter i,å batkill i bild syns en ny dito. Skall bytas allihop för de har verkligen gjort sitt.
Men sen? Jaaa...jag vet faktiskt tamigfan inte. Min grundtanke e nog till att börja med modda till en förstärkare som har kapacitet till lite "modern" gain efter att alla punkter där det behöver "renoveras" e gjort å klart.
Sen har jag en tanke i att verkligen utnyttja det där med de separata delarna till max genom att installera en aluminiumplåt mellan pre-amp å slutstegsdel...som då e galvaniskt kopplad till maskinens chassiejord.
Tremolo? Hm...jag vet faktiskt inte. Reverbet kan la få sitta om vi får vettig funktion i det...å en loop får adderas. Detta e ändå 2012 liksom... Men vis av erfarenhet från de kinesiska "30 wattarna" så...mja...jag vet inte. Tremolo köper jag på gamla maskiner som tex Dynorna,men en DNS?
Mja. Det beslutet får nog mogna fram å grejen e som ni ser att...mängden trioder e ändå begränsad om vi räknar bort just trem å reverb.
Jaja. Detta blir alltså nästa lilla snabba projekt. Tanken e att få till en vettig liten topp som gör det den skall. Riktad mot rocknroll denna med.