Hoppa till innehåll

Boost-krets på gitarr, kan den ha gått sönder?

• Please log in to reply
9 svar på denna tråd

#1 Society

Society

Forumsräv

• Members
  • 554 Inlägg:

Postad 22 January 2012 - 11:50

Hej på er alla,

Nu sitter jag här med skägget i brevlådan och känner mig lite deppad. Var så att jag precis satt och klinkade (på ganska hög volym, en bra bit över vanlig lägenhetsvolym, lagom för att få öronen att fladdra lite) och sen skulle jag springa ifrån en sekund eller tre och ställde då gitarren i sitt ställ (vilket dumt nog då stod framför högtalarlådan) och sen hör jag hur det komemr ett ljud från lådan (som sakteliga ökar, kanske rundgång) så jag tar mig tillbaka dig från mitt andra rum och vrider ner volymen (vilket jag borde ha gjort från början).

Men så till det tråkiga då. På denna gitarr sitter det någon sorts inbyggd boost-krets som någon gitarrpulare har satt dit en gång i tiden och denna var ju påslagen oxå vid detta tillfälle och när jag sen provar gitarren igen så kommer där inget ljud alls, bara lite knaster och sen inget. När jag dock slog av boost-grjen med en switch så verkar gitarren fungera som vanligt (tror jag). Denna boost-krets har oxå en diod som lyser när den är påslagen och denna har oxå slocknat helt.

Min fundering... Kan en sådan här boost-krets gå sönder av en rundgångs-incident eller vad kan ha hänt?

Tips, idéer och allt vad som kan kommas på önskas! :)

Tänk att man inte tänker längre än näsan räcker ibland, vad trött jag blir på mig själv. :(

Ha d gott alla!

/Deppad Society

#2 siddhardta

siddhardta

Forumsräv

• Members
  • 519 Inlägg:

Postad 22 January 2012 - 11:58

Batteriet?

#3 Society

Society

Forumsräv

• Members
  • 554 Inlägg:

Postad 22 January 2012 - 12:13

Visa inläggsiddhardta på 22 January 2012 - 11:58 sade:

Batteriet?

Okej, sitter det ett batteri därinne någonstans? :wacko:
Kan jag ha sån tur att batteriet bara tog slut sådär utan vidare just när jag lämnade gitarren och gick iväg och denna rundgång uppstog?

Ska genast skruva upp luckor på baksidan av gitarren och kika vad jag finner därinne. :huh:

edit: hittar ingen mejsel i rätt size så nu blir det till att åka och införskaffa.

#4 Society

Society

Forumsräv

• Members
  • 554 Inlägg:

Postad 22 January 2012 - 17:01

Goder afton,

Detta har ju inte gått något bra. Inte hjälpte det att byta batteri. :(

Men dioden lyser igen när man ändrar switchen till on läge för boost-kretsen. dock så blir det inget kraftfullare ljud.

Några idéer vad som kan ha gått sönder? Om det är någon komponent som kan ha brunnit upp pga tidigare nämnda händelse. Less jag blir. Det var en av mina favoritguror oxå till råga på allt, en customizerad Daion power MkXX.

#5 siddhardta

siddhardta

Forumsräv

• Members
  • 519 Inlägg:

Postad 22 January 2012 - 17:38

Märklig händelse. Borde ju va stärkaren som pajat, egentligen.....

#6 Chatte

Chatte

Veteran

• Members
  • 972 Inlägg:
  • Interests:Musik för faan, hellre än bra.

http://soundcloud.com/chatte_2010/i-m-sorry

Postad 22 January 2012 - 18:10

Man måste mäta med millimeter om du ska se vad som är trasigt.

Har du koppling schema?
Ser du om kretsarna visuellt är okey?

Listen on Soundcloud.com

Fender Stratocaster USA -89 / Lundgren 60´s mickar
Fender Stratocaster MIM / CAR - Floydad

Vox AD100XL

#7 inferno

inferno

Veteran

• Members
  • 1161 Inlägg:

Postad 22 January 2012 - 19:42

Vad än som har hänt så gick det inte sönder på grund av rundgången i alla fall. Själv kör jag en 50 watts Marshall på fullt ställ när vi repar och använder mig av rundgången rätt mycket i våra låtar, det är inte farligt för grejerna.

Du behöver en multimeter och allra helst någon kunnig som kan hjälpa dig att mäta dig fram till felet, alternativt om du har en multimeter och kan lägga upp lite bilder så ska du se att du får hjälp här.

Är du säker på att batteriet du satte i var bra? Jag har lärt mig den hårda vägen att bara för att batteriet verkar funka i en sak så behöver det inte betyda att det är tillräckligt med ström för att något annat ska funka. Även fast det funkar till aktiva mickar så behöver det inte funka till en pedal till exempel.

/Inferno

Fisk sade:

Racing och Inferno säger som vanligt mycket intelligenta saker, och jag kan inte annat än hålla med dem.

Schecter Blackjack S-1 - Vintage V100 P90 Goldtop - Vantage VA800 - Vantage FV575 - Marshall JCM 800 - Harley Benton G412A Vintage

#8 Society

Society

Forumsräv

• Members
  • 554 Inlägg:

Postad 22 January 2012 - 23:10

Visa inläggsiddhardta på 22 January 2012 - 17:38 sade:

Märklig händelse. Borde ju va stärkaren som pajat, egentligen.....

Stärkaren verkar dock fungera finfint så den har inte visat någon tendens till skada.

Visa inläggChatte på 22 January 2012 - 18:10 sade:

Man måste mäta med millimeter om du ska se vad som är trasigt.

Har du koppling schema?
Ser du om kretsarna visuellt är okey?

Oj, jag och mäta = hel fel.

Ska öppna igen och titta noga men vad jag kunde se första gången jag öppnade så såg jag inget speciellt konstigt. Men ska titta igen noggrannare. Nej, inget kopplingsschema tyvärr.

Visa inlägginferno på 22 January 2012 - 19:42 sade:

Vad än som har hänt så gick det inte sönder på grund av rundgången i alla fall. Själv kör jag en 50 watts Marshall på fullt ställ när vi repar och använder mig av rundgången rätt mycket i våra låtar, det är inte farligt för grejerna.

Du behöver en multimeter och allra helst någon kunnig som kan hjälpa dig att mäta dig fram till felet, alternativt om du har en multimeter och kan lägga upp lite bilder så ska du se att du får hjälp här.

Är du säker på att batteriet du satte i var bra? Jag har lärt mig den hårda vägen att bara för att batteriet verkar funka i en sak så behöver det inte betyda att det är tillräckligt med ström för att något annat ska funka. Även fast det funkar till aktiva mickar så behöver det inte funka till en pedal till exempel.

/Inferno

Okej, det låter ju iofs bra då att det inte borde ha hänt pga rundgången. Då borde det ju egentligen inte vara så allvarligt tycker man. Hmm... Detta med mäta och multimeter får jag nog ta och kolla upp och se om jag kan finna på någon i mina trakter som kan detta.

Ska för säkerhets skull åka och köpa ett sprillans nytt batteri imorgon så man kan utesluta det helt för det batteriet jag satte i har stått ett tag i skylskåpet men var fortfarande "nytt" och inplastat. Men som sagt, för säkerhets skull så blir det ett nytt inköpt imorgon och isatt i guran så börjar jag så.

#9 Society

Society

Forumsräv

• Members
  • 554 Inlägg:

Postad 22 January 2012 - 23:10

Tack för alla era svar!

#10 Society

Society

Forumsräv

• Members
  • 554 Inlägg:

Postad 25 January 2012 - 21:48

Sådärja, nu är jag lite gladare igen! Eller ganska mycket gladare faktiskt! :D

Min gitarr är återigen fungerande och allt verkar okej (vad jag märkt hittills). Jag synade saker och ting nära och tyckte då att det såg lite skumt ut vid en lödning så jag tog med gitarren till en kille som kollade och konstaterade att den hade släppt och detta kunde han fixa till och nu verkar allt åter funka igen.

Puh! Tack och lov för det! :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar