Lirar i ett coverband med en Gibson Les paul special på en Fender deville. Är lite inne på att köpa en Mad professor Stone grey distortion-pedal. Är ute efter ett bra allround distljud som är tungt helt enkelt. Tror ni det blir gött? Har ni koll på andra i prisklassen 1500-2000 som ni kan rekommendera som passar en Les Paul/Fender deville?
Tackar på förhand för svar.
Dags för ny distpedal
Startad av matthewbellamy, Jan 21 2012 19:55
9 svar på denna tråd
Postad 21 January 2012 - 19:55
Postad 21 January 2012 - 20:58
jag själv kör med en xotic bb preamp(har dock ingen lp) men jag tycker du ska prova den, en bra och mångsidig pedal.
JMP - It´s a good place to be!
//Rickard
//Rickard
Postad 21 January 2012 - 21:54
Jag kan ju inte din förstärkare, men jag köpte för inte så länge sedan en OD (Ibanez TS-808) för att kunna pusha förstärkaren lite extra vid vissa tillfällen. Jag har testat många olika dist pedaler men alltid tröttnat på dom.. Nu känns det som jag hittat hem. Men då har jag ju i mitt tycke ett riktigt bra grundljud i förstärkaren. Bara ett tips för att få ut lite extra ur förstärkarens crunch kanal.
/Niclas
Gitarrer:
Music Man John Petrucci signatur gitarr JPXI
Ibanez RG1570 Prestige : Mickar Dimarzio Breed och Air Norton
Ibanez S7320 7-strängad : Mickar Dimarzio D Activator och Ibz ?
Woodo GS1 : Mickar Dimarzio Liquifire och Crunch Lab
Washburn Maverick : Mickar SD och Dimarzio Breed
Squier Classic Vibe 60 : Mickar Dimarzio Air Norton, Virtual Vintage Blues och Chooper
Washburn Acke
Förstärkare:
Mesa Boogie Mark V topp med MB Rectifier 212
Harley Benton 2*12 vintage.
Peavey Valve king 100 topp.
Effekter:
1. Tc electronic G-system och Voodoo GCX med loopade boxar enl. följande Tc Nova Drive, Ibanez TS-808, Tc Dreamscape, EVH Phaser, EVH Flanger, Boss AC-2, 2*Boss FV500-H volympedal och exp.pedal för wahwah.Ibanez WD7 Wah pedal.
2.Tonerider compressor, Ibanez TC7, SM7 och DE7.
3.Fat Sandwich, Blackstar HT Duel och Metal Muff.
4. Rocktron Banshee 2 Talkbox
5. Boss TU-3
6. Lehle Sunday Driver SW
Studio:
Rolands Cakewalk V-Studio 20 med KRK Rokit RP6 G2 monitorer.
Mikrofon Sennheiser E840S
Metronom Boss DB-90
Gitarrer:
Music Man John Petrucci signatur gitarr JPXI
Ibanez RG1570 Prestige : Mickar Dimarzio Breed och Air Norton
Ibanez S7320 7-strängad : Mickar Dimarzio D Activator och Ibz ?
Woodo GS1 : Mickar Dimarzio Liquifire och Crunch Lab
Squier Classic Vibe 60 : Mickar Dimarzio Air Norton, Virtual Vintage Blues och Chooper
Washburn Acke
Förstärkare:
Mesa Boogie Mark V topp med MB Rectifier 212
Effekter:
1. Tc electronic G-system och Voodoo GCX med loopade boxar enl. följande Tc Nova Drive, Ibanez TS-808, Tc Dreamscape, EVH Phaser, EVH Flanger, Boss AC-2, 2*Boss FV500-H volympedal och exp.pedal för wahwah.
2.
3.
4. Rocktron Banshee 2 Talkbox
5. Boss TU-3
6. Lehle Sunday Driver SW
Studio:
Rolands Cakewalk V-Studio 20 med KRK Rokit RP6 G2 monitorer.
Mikrofon Sennheiser E840S
Metronom Boss DB-90
Postad 21 January 2012 - 22:04
Det är lite hur du tänkt använda den, ska du skapa all dist med pedalen så kika på Blackstar och Radial Tonebone typ pedaler, alltså pedaler av preamp typ där du får till ett "färdigt" distljud.
Ska du bara pusha förstärkarens dist så är BB-preamp ruskigt bra. Tubescreamervarianter funkar ju också lysande i det här fallet, men BB-preamp är i mina öron den bästa OD jag har haft glädjen att prova.
Ska du bara pusha förstärkarens dist så är BB-preamp ruskigt bra. Tubescreamervarianter funkar ju också lysande i det här fallet, men BB-preamp är i mina öron den bästa OD jag har haft glädjen att prova.
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.
Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.
Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...
Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.
Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...
Postad 24 March 2012 - 15:07
Hands down bästa overdrive/disten jag hört i pedalform. Emma electrinic - reezafratzitz
Postad 24 March 2012 - 21:27
BB preamp, suhr riot och blackstar HT-dual är säkra kort om du ska ha en fristående dist på en ren stärkare. Om du däremot redan har en dist på stärkarn som du är nöjd med och inte vill förändra karaktären allt för mycket så rekommenderar jag istället en mildare overdrive- eller helst en boostpedal som pressar på försteget i stärkarn och därmed ger en mer aggressiv dist. Jag började med att köpa en distpedal som jag lät ligga över den rena kanalen på stärkaren, vilket lät mycket bra, men efter några månader insåg jag att min stärkardist lät ännu bättre och köpte därefter en boostpedal istället.
Postad 03 April 2012 - 22:42
Ibanez tubescreamer!
Postad 06 May 2012 - 08:07
Jag är också lite sugen på att expandera min nuvarande setup med någon form av dist pedal.
Har kollat lite på mxr dime, och blackstars ht distx.
Jag för för nuvarande på en randall rh 150 och en dean from hell gitarr. Kombon är låter kanon och gillar det torra ljudet som kommer ur denna stärkare.
Förslag på pedal som skulle passa mig??
//eddie
Har kollat lite på mxr dime, och blackstars ht distx.
Jag för för nuvarande på en randall rh 150 och en dean from hell gitarr. Kombon är låter kanon och gillar det torra ljudet som kommer ur denna stärkare.
Förslag på pedal som skulle passa mig??
//eddie
Postad 06 May 2012 - 09:11
ibanez tubescreamer,
vox satchurator
de gillar jag. annars kanske testa med en EQ för att forma ljudet lite mera?
kolla in;
http://store.thesegoto11.se/ de har alla pedaler som en gitarrist kan tänka sig å ha under några livstider
vox satchurator
de gillar jag. annars kanske testa med en EQ för att forma ljudet lite mera?
kolla in;
http://store.thesegoto11.se/ de har alla pedaler som en gitarrist kan tänka sig å ha under några livstider
Elgitarrer:
Yamaha ERG 121-C med EMG 81
Ibanez mtm1 br
Egenbyggd Telecaster
LTD/ESP GUS600EC med Seymour Duncan Blackouts AH1
Ibanez RG 270 med en SD zebra i stallet
Ibanez RGA8
Stärk:
Line6 Spider III SÅLD
Peavey 6505 top SÅLD
Harley Benton 2X12 med V30 från Orangelåda
Effekter/ljudkort