Peavey 6505+ 1x12 Problem
Startad av Lukazon, Jan 19 2012 22:34
13 svar på denna tråd
Postad 19 January 2012 - 22:34
Tjenare!
Jag har en Peavey 6505+ 60W 1x12 Combo som jag införskaffade för ett år eller två sen. Det konstiga är att lead kanalen låter mer som en overdrive och hur jag än rattar så lyckas jag inte få tillräckligt för att få till en riktigt schysst metal distortion. När man t.ex. kollar runt på Youtube så hittar man klipp där folk har soundet jag är ute efter och även fast jag ställer in min förstärkare exakt likadant så låter det inte alls bra. Till en början antog jag att det bara var så den var och att man var tvungen att använda en boost av något slag för att få någon distortion ur den men nu börjar jag fanemig undra om det verkligen ska vara såhär. Vad tror ni kan vara problemet, ska jag byta ut rören eller vad ska jag göra?
MVH
Edit:
Jag skulle kunna spela in ett kort ljudklipp för att demonstrera hur min förstärkare låter utan någon boost eller eq men inte just nu eftersom folk har gått och lagt sig här hemma.
Jag har en Peavey 6505+ 60W 1x12 Combo som jag införskaffade för ett år eller två sen. Det konstiga är att lead kanalen låter mer som en overdrive och hur jag än rattar så lyckas jag inte få tillräckligt för att få till en riktigt schysst metal distortion. När man t.ex. kollar runt på Youtube så hittar man klipp där folk har soundet jag är ute efter och även fast jag ställer in min förstärkare exakt likadant så låter det inte alls bra. Till en början antog jag att det bara var så den var och att man var tvungen att använda en boost av något slag för att få någon distortion ur den men nu börjar jag fanemig undra om det verkligen ska vara såhär. Vad tror ni kan vara problemet, ska jag byta ut rören eller vad ska jag göra?
MVH
Edit:
Jag skulle kunna spela in ett kort ljudklipp för att demonstrera hur min förstärkare låter utan någon boost eller eq men inte just nu eftersom folk har gått och lagt sig här hemma.
Postad 20 January 2012 - 07:06
Mina två initiala tankar e;
Ev fel på ett förstegsrör
Glappande lödning/jack,vilket e typiskt senare Peavey.
Kan du löda å har allmänt hyggligt omdöme e naturligtvis det senare det billigaste att börja med.
Ev fel på ett förstegsrör
Glappande lödning/jack,vilket e typiskt senare Peavey.
Kan du löda å har allmänt hyggligt omdöme e naturligtvis det senare det billigaste att börja med.
Living life one fret at a time...
jesper@gofastparts.se
jesper@gofastparts.se
Postad 20 January 2012 - 08:08
+1 på Racing.
Börja med att byta förstegsrören eller skaffa åtminstone ett lågmikrofoniskt förstegsrör som du kan flytta runt
på dom olika positionerna tills du ev. hittar vilket som jävlas.
Har du nära till nån som kan kolla på den så kanske det kan löna sig att dumpa in den på en liten översyn,
då får du med förstegsrör, slutrör, biasjustering och en allmän genomgång, det skadar inte att få det gjort
lite då och då.
Börja med att byta förstegsrören eller skaffa åtminstone ett lågmikrofoniskt förstegsrör som du kan flytta runt
på dom olika positionerna tills du ev. hittar vilket som jävlas.
Har du nära till nån som kan kolla på den så kanske det kan löna sig att dumpa in den på en liten översyn,
då får du med förstegsrör, slutrör, biasjustering och en allmän genomgång, det skadar inte att få det gjort
lite då och då.
...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...
Postad 20 January 2012 - 12:30
Okej, vart kan man hitta bra/billiga 12AX7 rör någonstans då och vilken tillverkare bör man välja? Burgera, EH, JJ och Sovtek är dom jag har sett hitills..
Har inte speciellt stor erfarenhet av att löda elektronik förresten och kan inte komma på någon jag känner så där på rak hand som har en lödstation hemma.
Men rör verkar dock inte vara speciellt svårt att byta ut, måste bara hitta vart fan förstegs rören sitter för dem enda man ser bakifrån är slutstegs rören (6L6).
Har inte speciellt stor erfarenhet av att löda elektronik förresten och kan inte komma på någon jag känner så där på rak hand som har en lödstation hemma.
Men rör verkar dock inte vara speciellt svårt att byta ut, måste bara hitta vart fan förstegs rören sitter för dem enda man ser bakifrån är slutstegs rören (6L6).
Postad 20 January 2012 - 13:47
Vad i helvete, det går ju inte att komma åt försteget verkar det som.. har försökt få loss den nedre panelen på baksidan eftersom att det bara var slutstegs rör bakom den övre panelen men det går inte.
Det finns ingenstans man kan ta grepp så att det går att rycka ut panelen, försökte bända upp skiten men misslyckades.
Det finns ingenstans man kan ta grepp så att det går att rycka ut panelen, försökte bända upp skiten men misslyckades.
Postad 20 January 2012 - 14:07
Kan hända du rent av får släppa på kassetten från chassiet. Ta min Triumph tex,,även om den nu e äldre,där sitter alla förstegsrören "instängda" under ett skruvat lock som man eg bara kommer åt med själva kassetten ur.
jesper@gofastparts.se
jesper@gofastparts.se
Postad 20 January 2012 - 14:14
Vad är kassetten för något? Ursäkta om jag låter otrevlig men jag är jävligt förbannad just nu
Postad 20 January 2012 - 18:03
Ta bort frontgallret. Det sitter med 4 skruv bara! Skruvarna når du inifrån/bakifrån. Sen sitter det som metallhöljen på varje förstegsrör. Bara att vrida på dem då det sitter en fjäder i dem som ska hålla rören på plats.
Gear:
LTD EX-260 w/ EMG 81 & 85
Moddad Peavey 6505+ (60W)
Harley Benton 412 w/ Vintage 30
BYOC Classic Overdrive ts-808 clone
MXR M 108 EQ
Cry Baby Wah
Levin akustisk gitarr (1951)
Epiphone Banjo MB-200
Logic Pro 9
Apogee ONE ljudinterface
Shure SM57
Superior Drummer 2.0
MXR M 108 EQ
Cry Baby Wah
Epiphone Banjo MB-200
Logic Pro 9
Apogee ONE ljudinterface
Shure SM57
Superior Drummer 2.0
Postad 20 January 2012 - 18:34
Jimpa på 20 January 2012 - 18:03 sade:
Ta bort frontgallret. Det sitter med 4 skruv bara! Skruvarna når du inifrån/bakifrån. Sen sitter det som metallhöljen på varje förstegsrör. Bara att vrida på dem då det sitter en fjäder i dem som ska hålla rören på plats.
Är ett dåligt rör alltid mikrofoniskt eller finns det andra tecken på att det är dåligt som inte kräver ett nytt rör att testa med?
Vet inte om detta är relevant men ett av mina 6L6 rör hänger lite snett, kan det vara ett problem?
Postad 05 February 2012 - 22:43
Hur går det? Fått till ljudet?
Om förstärkarn är upp emot 2 år gammal kan det nog vara rören som är slut eftersom det är en förbrukningsvara. Eller har du alltid upplevt det tråkiga ljudet från start när du köpte den? Har själv en likadan stärkare och håller med om att originalljudet är ganska tråkigt. Började med att byta mickar i guran till emgs, sen köpte jag en Harley Benton 412:a med V30:is, sedan en Equalizer som gjorde största skillnaden. Sen en tubescreamer på det..! Wow.
Lycka till
Om förstärkarn är upp emot 2 år gammal kan det nog vara rören som är slut eftersom det är en förbrukningsvara. Eller har du alltid upplevt det tråkiga ljudet från start när du köpte den? Har själv en likadan stärkare och håller med om att originalljudet är ganska tråkigt. Började med att byta mickar i guran till emgs, sen köpte jag en Harley Benton 412:a med V30:is, sedan en Equalizer som gjorde största skillnaden. Sen en tubescreamer på det..! Wow.
Lycka till
Gear:
MXR M 108 EQ
Cry Baby Wah
Epiphone Banjo MB-200
Logic Pro 9
Apogee ONE ljudinterface
Shure SM57
Superior Drummer 2.0
MXR M 108 EQ
Cry Baby Wah
Epiphone Banjo MB-200
Logic Pro 9
Apogee ONE ljudinterface
Shure SM57
Superior Drummer 2.0
Postad 05 February 2012 - 22:51
Nej. Ett dåligt rör behöver inte alltid vara mikrofoniskt. Men att pre-amp rör regelrätt kastar in handduken e inte speciellt vanligt. Under den tid jag hållt på har jag råkat ut för det kanske 8-10 ggr å ha då i tanke hur mycket rörförstärkare jag e å pillar i!
Bara sista månaden handlar det väl om 10st,å jag har hållt på en liten stund vid det här laget....
Ironiskt nog e merparten av de förstegsrör som gett upp faktiskt av fabrikat JJ.
Men Jimpa e inne på rätt våglängd. En röris e för att vara en elektrisk apparat en mkt levande pryl. Kanske framför allt de elektromekaniska delarna kan ge upphov till allsköns bekymmer,men generellt taget e väl det som skördar mest i form av fel mm spänningarna som föreligger.
Om ett av dina 6L6 hänger lite på trevkart så rikta bara upp det om det stör dig.
Bara sista månaden handlar det väl om 10st,å jag har hållt på en liten stund vid det här laget....
Ironiskt nog e merparten av de förstegsrör som gett upp faktiskt av fabrikat JJ.
Men Jimpa e inne på rätt våglängd. En röris e för att vara en elektrisk apparat en mkt levande pryl. Kanske framför allt de elektromekaniska delarna kan ge upphov till allsköns bekymmer,men generellt taget e väl det som skördar mest i form av fel mm spänningarna som föreligger.
Om ett av dina 6L6 hänger lite på trevkart så rikta bara upp det om det stör dig.
jesper@gofastparts.se
jesper@gofastparts.se
Postad 06 February 2012 - 10:02
Funderar på att bara låta det vara och sälja förstärkaren så att jag kan införskaffa en blackstar ht-5a eftersom att jag ska flytta till lägenhet snart. Annars om jag inte får den såld lär jag väl testa att byta ut alla rör
.
Postad 06 February 2012 - 14:25
Varför skulle du skaffa en ht-5? En 6505 bygger ju i princip bara på förstegsdist, och vad jag vet har den en volymratt.
Spammar mest.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar