Fingergympa
Startad av admanus, Jan 19 2012 13:47
9 svar på denna tråd
Postad 19 January 2012 - 13:47
Hej
Är det någon som har förslag på fingergympa eller övningar för att träna upp motorik, styrka och för bättre stretch? Nu talar jag om de tillfällen då man inte har sin gitarr med sig, på jobbet, på bio eller på toaletten... oftast inte i alla fall :-)
Peter
Är det någon som har förslag på fingergympa eller övningar för att träna upp motorik, styrka och för bättre stretch? Nu talar jag om de tillfällen då man inte har sin gitarr med sig, på jobbet, på bio eller på toaletten... oftast inte i alla fall :-)
Peter
Postad 19 January 2012 - 14:06
krama en stressboll kan vara rätt bra(finns även ngn specialgjord manick som man kramar också för musiker)
testa att fippla med en femma över fingrarna? vet inte om det ger ngt, men kanske lite fingerfärdighet(alla måste sammarbeta, och det behövs på gitarr med)
testa att fippla med en femma över fingrarna? vet inte om det ger ngt, men kanske lite fingerfärdighet(alla måste sammarbeta, och det behövs på gitarr med)
JMP - It´s a good place to be!
//Rickard
//Rickard
Postad 19 January 2012 - 16:18
Köp ett par trumpinnar och lär dig att snurra med dom. Ger väl ungefär samma som att sitta med en femkrona men det ser ju mycket coolare ut 
Nu kanske det låter som ett skämt, men jag har faktiskt upplevt lite bättre motorik i fingrarna sen jag började med det. Plus att det kompenserar för mitt taskiga trumspel när jag väl sätter mig bakom ett trumsett.
Och sitter du på jobbet och inte har tillgång till en trumpinne så kan du alltid köra med en penna eller nåt.
/Inferno
Nu kanske det låter som ett skämt, men jag har faktiskt upplevt lite bättre motorik i fingrarna sen jag började med det. Plus att det kompenserar för mitt taskiga trumspel när jag väl sätter mig bakom ett trumsett.
Och sitter du på jobbet och inte har tillgång till en trumpinne så kan du alltid köra med en penna eller nåt.
/Inferno
Fisk sade:
Racing och Inferno säger som vanligt mycket intelligenta saker, och jag kan inte annat än hålla med dem.
Schecter Blackjack S-1 - Vintage V100 P90 Goldtop - Vantage VA800 - Vantage FV575 - Marshall JCM 800 - Harley Benton G412A Vintage
Postad 19 January 2012 - 16:24
Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/

Postad 20 January 2012 - 10:04
Brukar stretcha handen och fingrarna rätt mycket, det behöver man inga tillbehör för att göra. Dock ska man inte ta i för mycket, då kan man få oönskade bieffekter...
// Jonatan :)
Postad 20 January 2012 - 14:27
Heerby på 20 January 2012 - 01:30 sade:
Säg att det här är ett aprilskämt i förskott!! 
Hade hellre haft en gitarrhals att öva på än en Varigrip själv då det blir mer en direkt övning även för finmotoriken. Men jag håller mig till att öva på en riktig gitarrhals tillsvidare ändå
www.soloräka.se - ny gitarrelaterad video dagligen
Postad 20 January 2012 - 15:20
En Gripmaster! http://www.thomann.d..._gmr_medium.htm
inget för stretch, men väl fingerstyrka och den är liten och händig
inget för stretch, men väl fingerstyrka och den är liten och händig
Postad 20 January 2012 - 18:15
yes de finns massa knep å knåp. ett som jag fick lära mig är att du tar händerna sen lyssnar du på en låt sen börjar du trycka pekfingret mot tummen sen långfingret osv. till takten i låten.
när du bemästrat denna gudomliga svårhet går du vidare till steg--> börja med pekfingret på ena och långfingret på den andra. sen fortsätter du å räkna sen kan man allti lägga till svårare och svårare grejjer som ringfingrarna ska motsvara tvåan i takten osv. de har hjlälpt mig en del iaf och då kan man värma upp fingrarna påväg hem från skolan. sen styrka brukar jag köra stretch övningar genom att spela
på låga E ex. sen går man ner till ljusa E och antingen kan man gå från låga E via 2-4-6 till ljusa e eller börja från ljusa e och jobba upp mot låga e. klassisk kromatisk stretch övning.
D--------------------1--3--5-I----------------------2--4--6-I
A----------1--3--5-----------I------------2--4--6-----------I
E1--3--5---------------------I--2--4--6---------------------I
sen ta ackord och spela varje not för sig och få de att låta RENT de är jobbigt för fingrarna och gör de ont sluta för annars kan du skada dig:)
men de är de mest sparsamma alternativen. har annars hört att gripmaster ska funka bra
när du bemästrat denna gudomliga svårhet går du vidare till steg--> börja med pekfingret på ena och långfingret på den andra. sen fortsätter du å räkna sen kan man allti lägga till svårare och svårare grejjer som ringfingrarna ska motsvara tvåan i takten osv. de har hjlälpt mig en del iaf och då kan man värma upp fingrarna påväg hem från skolan. sen styrka brukar jag köra stretch övningar genom att spela
på låga E ex. sen går man ner till ljusa E och antingen kan man gå från låga E via 2-4-6 till ljusa e eller börja från ljusa e och jobba upp mot låga e. klassisk kromatisk stretch övning.
D--------------------1--3--5-I----------------------2--4--6-I
A----------1--3--5-----------I------------2--4--6-----------I
E1--3--5---------------------I--2--4--6---------------------I
sen ta ackord och spela varje not för sig och få de att låta RENT de är jobbigt för fingrarna och gör de ont sluta för annars kan du skada dig:)
men de är de mest sparsamma alternativen. har annars hört att gripmaster ska funka bra
Elgitarrer:
Yamaha ERG 121-C med EMG 81
Ibanez mtm1 br
Egenbyggd Telecaster
LTD/ESP GUS600EC med Seymour Duncan Blackouts AH1
Ibanez RG 270 med en SD zebra i stallet
Ibanez RGA8
Stärk:
Line6 Spider III SÅLD
Peavey 6505 top SÅLD
Harley Benton 2X12 med V30 från Orangelåda
Effekter/ljudkort