Hoppa till innehåll

Förslag på stärkare

• Please log in to reply
45 svar på denna tråd

#1 Svängen

Svängen

Nykomling

• Members
  • 20 Inlägg:

Postad 19 January 2012 - 13:07

Hej på er. Har nu 2st line6 stärkare hemma på golvet (1st spider och 1st flextone 3) men känner att det är inte rätt så man får väl kasta ut dom på blocket. Spelar på en LesPaul med classic 57 mickar och vill ha ett "Lynyrd Skynyrd" ljud ur den till tänkta nya förstärkaren. HJÄLP vad ska jag köpa. Är inte miljonär och vill ha en combo för bekvämligheten. Har blivit insnöad på en med rör, då jag har ledsnat på att pilla digitalt och aldrig få det som man vill. Blev kanske lite RÖRIGT detta, men ni kanske har lite tips för det verkar finnas mycket med kunskap på detta forum.

#2 Konding

Konding

Forumsräv

• Members
  • 380 Inlägg:

Postad 19 January 2012 - 13:58

Kan du inte ge ett ljudexempel? Lira var, hemma?

/Ulf

#3 Svängen

Svängen

Nykomling

• Members
  • 20 Inlägg:

Postad 19 January 2012 - 14:14

Hej. Är ingen guru på gitarr ( för lite tid och talang ) men försöker och vill ha grejer som funkar bra därav en Gibson lespaul. Spelar hemma och försöker ihop med polare när tid finnes. Vi försöker spela lite Lynyrd Skynyrd = klassisk sydstats rock men som dom flesta andra blir det lite Purple och AC/DC också förstås. Brukar micka ut vid större tillfällen, men köra omickat i replokal. Det är en J---A djungel i förstärkarvärlden och försöker därför ta lite hjälp av folk som har testat lite olika.

#4 mickem

mickem

Veteran

• Members
  • 819 Inlägg:

Postad 19 January 2012 - 14:20

Tror du kommer grymt nära Lynyrd Skynyrd både i sovrum och på turné med en Peavey Classic 30
--

Att "scoopa midsen" när man spelar ett mellanregisterinstrument verkar ju inte klokt

#5 rockguden

rockguden

Veteran

• Members
  • 1048 Inlägg:

Postad 19 January 2012 - 14:30

Marshall Class 5 låter mums

Jet City verkar intressanta, inte svindyra heller.

Music is a princess
I'm just a boy, in rags
I would gladly spend my life
carrying her flags

#6 Konding

Konding

Forumsräv

• Members
  • 380 Inlägg:

Postad 19 January 2012 - 16:28

Man får lägga upp en strategi hur en gear skall se ut, för jag tycker att det handlar om att hitta ett upplägg som går igen i vartannat.

Som exempel, har du en bra pedal, så kan samma pedal funka i flera olika stärkare och du kan också addera ytterligare pedal till den du redan har. På så sätt får du en gear som täcker väldigt många olika sound och det låter bäst enligt mig.

Min strategi är 10 x 10 x 10 x 10, dvs tio av allt som mickar, gitarr, stärkare osv. På så sätt blir en väldigt utväxling av olika sound, helt oslagbart plus att ingen grej i kedjan blir en återvändsgränd utan istället adderar möjligheter.

En hemmastärkare som jag har haft otrolig glädje av är Blackstar’s HT-5 med externt cabinet, den går jämt fast den då konkurrerar med tio andra stärkare. Lägg till en bra boost/drive och ett bra delay/reverb i loopen (alltid bra grejer) så får du många options på ett bra ljud. Tycker också att den i princip slår alla digitala hemmalösningar (har/haft flera).

/Ulf

#7 rockerman

rockerman

Forumsräv

• Members
  • 356 Inlägg:

Postad 20 January 2012 - 13:59

Jag hat en Blackstar HT-5 jag vill sälja, Finns i Götene för provspelning.

#8 Svängen

Svängen

Nykomling

• Members
  • 20 Inlägg:

Postad 21 January 2012 - 15:31

Tack för svaren. Tror att det fins en kille i närheten som har en sån. Ska åka och testa. Vad tror ni om denna alternativ. Var och tittade på en Marshall MA50C men kunde ej provspela den men den ser fin ut ialla fall. :rolleyes: Dom hade även en Behringer BLEM-BUGERA BC30- 212 hemma men han som jobbade när jag var inne visste inget om förstärkare så jag ska åka dit igen.

#9 Fisk

Fisk

Forumsräv

• Members
  • 547 Inlägg:
  • Interests:Musik!

Postad 23 January 2012 - 23:47

Jag kan bara hålla med om Peavey Classic 30. Om du ska repa omickat är Blackstar HT-5 inget att ha.

Marshall MA har jag bara höst kasst om, lite som en MG med rör. Tråkig getingdist, dött rent ljud och kass kvalitet. Du betalar i princip bara för märket.

Jet CIty är ett annat alternativ, har dock inte testat någon stärkare från dem.
Spammar mest.

#10 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 6015 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 00:14

En HT-5a i en replokal? Vad skall ni göra? Nynna ihop eller? HT-5;an hör hemma i ett vardagsrum. Där låter de verkligen helt ok. På full patte in i valfri 412a...not so much to be honest (läs-de låter som att transistorerna i kedjan får epilepsi). Det låter rent av RIKTIGT illa,å 5 watt att repa eller giga me...glöm de...

Håller nog till en del med om det med classic 30,e väl bara det att de kanske inte har världens bästa trackrecord för hållbarhet. Tidigare här på forat e vi ju ett antal som tyckt mkt bra om Bruce Egnaters lite kraftigare varianter,så även jag, som Rebel 20 å 30 å uppåt. E nog bra skit för pengarna tycker jag, å de e väldesignade invändigt som fan.

Men sen har du rätt....det e en total snårskog därute. Finns precis hur mkt som helst.
En Bugera,som då väldigt många sågar pga tillförlitlighets problem,tror jag kan vara en vettig stärk för "gör det självaren". Alltså för killen som kan tänka sig att muttra isär den,direkt,å löda om skiten samt göra bort med en del totalfjantiga plastkontakter mm. E man lagd så...får jag säga att det lilla jag hört av dem e faktiskt helt ok vs vad det kostar...

Meeen.....generellt säger jag som alltid. För rep å scenbruk e re 30-50 rörwatt som gäller. 20 om det e riktigt riktigt väldesignat. Combo eller rig...smaksak,allt eftersom combon naturligtvis alltid blir enklare att kuska med.
Om du kan hitta en till en vettig peng å inte använder uber mukke dist så e tex Fender hotrod deville alt blues deville(alltså 212an eller 410an) ett högljutt as som lirar i takt med de bästa.

För egen del anser jag att det med tillgänglig dist brukar aldrig vara problemet. Det brukar snarare vara tvärtemot...många moderna stärkare har mer av den varan än vad ngn dödlig använder. Då e det värre med headroom å ton. Headroom...kan iofs ha många infallsvinklar,men det e värre med ton. Personligen e jag sedan en tid mkt mkt svag för när stärkare börjar mata ur sig som en violinliknande ton UTAN att man har ställt "allt på 11". I mitt fall,å där skall det utges en reservation för att jag MYCKET väl kan ha fel,tyckte jag mig börja närma mig sanningen när jag började tillverka mina egna stärkare med sk "hi-gain" kretsar (dvs fler än 3 steg)fast UTAN att för den sakens skull skapa mer dist. En biprodukt där,å en i min smak extremt angenäm sådan,var just det där med violinton. Tonen håller i tills man ledsnar mer eller mindre....
Å det i kombination med min förkärlek till halvakustiska gitarrer å deras förmåga till feedback....ja....tror du hajar.

Problemet e att det i mitt tycke e väldigt få lite enklare å billiga rörisar som har det med sig. Å det ironiska e att ett antal av dem,som Laney,Peavey mfl,HAR hi-gain setups...men man har liksom inte fokuserat på ton utan lagt krutet på mkt dist istället.
Antar att det e för att de e vad som säljer de billigare stärkarna.? Måste vara så... Å att det behöver vara så "speciellt" för att fixa den biten...nej nej nej nej. Har tom byggt om ngr helt vanliga,billiga å enkla,Laney LC-30 mot just de egenskaperna genom att TÄMJA gainet i dem. Mao...har det INTE med priset att göra..utan sannolikt e det som jag skriver ovan. Man prioriterar från masstilverkarnas håll dist före ton i de billigare maskinerna då det e vad som säljer.

Så...jadu.
Jag svarar nog generiskt. En lite billigare rörcombo om iaf 30 watt...som du handlat så billigt att du till att börja med kan kosta på dig en beggad kvaltitets högtalare a´la Celestion eller tex Eminence. Helt enkelt för att de billigare combona levereras med enklast möjliga skit som som bäst låter papp.
Om du sen har ngr spänn över...ta kontakt med ngn av killarna inne på Ljudbojens rörforum...å be om hjälp att forma "ditt" ljud. E inte så dyrt som många vill tro att få den hjälpen å med det gjort sitter du både förhoppningsvis OCH sannolikt med ngt du gillar att lira på för LÅNG tid framöver.
Living life one fret at a time...

jesper@gofastparts.se

#11 chopper

chopper

Veteran

• Members
  • 1059 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 10:03

Se det så här... Lynyrd Skynyrd har spelat Peavey den mesta tiden... Classic 30 blir bra om du inte vill ha en Peavey Mace som Rossington.... men den är inte lätt att finna i Sverige å dessutom har den 160 rörwatt... Räcker att blåsa hela kvarteret med ;)
"I might be weird, but I´m not stupid." -Frank Zappa

http://www.myspace.c...rscreamersweden
Världens bästa musikförening

#12 Racing

Racing

• Members
  • 6015 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 10:47

De där Mace å Deuce låter å andra sidan inge vidare som de e. Hårda å kalla som fan i sound. "Lilla grå" tex e ju byggd med trafos från en Deuce,å trafona i dem e väl det enda värt att spara om man skall vara krass. Transistorförstegen i dem e fan inte roliga asså....det minsta faktiskt.

Sen...sen jag modda den där Peavey Triumphen som så många gillar har jag faktiskt fördjupat mig i Peaveys lite äldre sortiment lite till,å en maskin jag skulle vilja sätta tänderna i e monstret Roadmaster. Verkar ju finnas förutsättningar att få till ngt hyggligt iaf...

jesper@gofastparts.se

#13 zorro

zorro

Medlem

• Members
  • 182 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 12:53

Peavey Classic 30 har, som Racing nämner, problem med hållbarhet.
Har en på skolan som lägger ner konstant. Synd på ett sånt rart ljud.
Och visst är det en djungel därute. Egnater Rebel eller Orange
Thunder är två förslag.

/z
Fender American Deluxe Stratocaster HSS, Fender American Stratocaster -77 med Kent Armstrong-mickar,
Ibanez S7320 med DiMarzio PAF 7 och D Sonic 7, Hagström Swede reissue, Washburn HB 30 -97,
Marshall JVM 410H, Marshall 1960 A, Marshall Lead 12, Blackstar HT-1R, Fender Champion 600,
Korg Pitchblack+, Dunlop Cry Baby, Boss RE-20

#14 chopper

chopper

Veteran

• Members
  • 1059 Inlägg:

Postad 24 January 2012 - 14:13

Sen finns de de stärkare som går länge länge....
Appropå Laney... en kompis har en Laney CUB 15 med 212-låda. Den låter grymt trivsamt och inte alls Hi gain som LC-serien. De 15 watten har räckt ypperligt för de spelningar vi gjort och i repan blir den rätt högljudd om man vill. Fördelen är ju att den går att ladda på med å använda slutstegsdisten ordentligt.
Sen gillar jag Fenderljud... Pro Junior funkar fint, men kanske är begränsad.

#15 JonatanOTG

JonatanOTG

Veteran

• Members
  • 1304 Inlägg:
  • Interests:Gitarr. Mycket gitarr.

Postad 24 January 2012 - 14:15

Tjosan,

Var i ungefär samma sits som du, ville ha något bättre än min Line6 Spider III:a. Den kunde allt, men egentligen lät inget bra liksom...

Kikade runt ett bra tag efter lite mindre rörförstärkare och bland de mest intressanta fanns Ibanez TSA15 & Fender Blues Junior (var det väl...?). Riktigt bra båda två, men det slutade med en som passade mig ännu bättre, en Laney VC15. Liten 15-wattare, men volymen är inga problem. Låter grymt bra och jämfört med min gamla Line6... Det går inte att jämföra faktiskt.

Jag tror du bör satsa på en rörförstärkare hur som helst. Det är nåt litet "magiskt" över dem som man inte riktigt kan få ut av en icke-röris.

Hoppas verkligen du hittar nån trevlig! :)
// Jonatan :)

#16 Racing

Racing

• Members
  • 6015 Inlägg:

Postad 26 January 2012 - 01:14

Jag får som kontrast då säga att jag har svårt att se hur jag skulle klara mig med 15 eller 18 watt i en bandsists. Inte så mkt för att den totala volymen skall vara så mkt högre utan för att den ÄR så hög att det finns inte ett förbannade uns kvar av reserver för ett nyanserat spel. Iaf inte som vi lirar.
Å andra sidan skall sägas att jag har ALDRIG maxat ur en genuin "30 wattare" i samband med ett gig. Men då¨e det ju som sagt så att dels...ÄR det verkligen över 30 watt i tomgångsström å då finns det i det läget iaf lite reserver kvar. Tex för solon eller vad du nu vara må.

Sagt det förr,säger det igen...30 till 50 rörwatt så har man det man behöver. Om man anser sig behöva mer har man inte hajat vad PA e eller så e man ev masochist å intresserad i att bli stendöv tidigt i livet. :blink:

jesper@gofastparts.se

#17 EVVK

EVVK

Medlem

• Moderators
  • 1742 Inlägg:

Postad 26 January 2012 - 07:39

Började skriva,, innan man läste hela tråden. Racing har huvudet på spiken igen. Hållet fullständigt med.

Problemet med alla combos under säg sådär runt 12tusen är att de bara låter sisådär. även Peavey Classic! Byter man ut högtalarna till något bättre så får man en stärkare som låter tre gånger bättre! Peaveys Blue Marvel som sitter i Classic är sämsta skiten som finns. Byter du ut den mot en pappkartong med magnet i så låter det finare.
Har för mig att Lynyrd är sponsrade av Peavey, de har också kört Triple XXX under senaste åren, men väldigt otydligt vad de gjort med stärkarna, det är mercury magnetics trafon och "after market" högtalare iaf. Väldigt vanligt att Peavey sponsrade artister byter trafon och högtalare. Men tidigare lynyrd, är körde nog uteslutande på Marshall och Fender stärkare.
Det är ju ganska stor skillnad på modernt lynyrd skynyrd och t.ex. "I need you". De där ljuden är som dag och natt.

Nämns inte något om budget, som jag tolkar det förutom att det skall vara prisvärt. ? Det går ju att göra allt så länge man vet vad man är ute efter alltfrån en custom stärkare till dina specar, ganska dyrt ja. Men sen går det ju också att göra något mellanting, t.ex. jag köpte t.ex. en beggad ceriatone trainwreck med powerscaling, köpte MM OT trafo, och lät den installeras av en lokal rörmeckare, bad honom också balansera den lite, beskrev lite vad jag inte gillade med stärkaren som den lät och gav honom fria händer... nu har man en ganska unik pjäs som låter i en klass för sig själv. är störtnöjd och det känns verkligen som att denna är min, bara min, my precious... Kanske inte men att den är anpassad för mig och fungerar bra för min spelstil. En kanal som tar clean/spräck till tok för mycke dist med enbart volymkontrollen och eventuell boost beroende på hur man rattat in.

Så det är nog också en grej att poängtera, har en man en bra stärkare så behöver man inte alla dessa 2432 sunkljud som Line6 erbjuder, det kan räcka med bara en som dynamik så kan man ersätta de flesta av de där 2432 ljuden och få det att låta ännu bättre. Jag tror att man klarar sig att spela lynyrd skynyrd med en väldigt simpel stärkare, frågan är bara hur det ska låta och vad du har för ljudideal.
T.ex. Gov't Mule - Simple Man låter ju inte som lynyrd, men inte låter det dåligt heller.

#18 chopper

chopper

Veteran

• Members
  • 1059 Inlägg:

Postad 26 January 2012 - 08:55

EVVK, du tangerar nåt viktigt när du pratar högtalare. 15w, 30w, 60w... vad spelar det för roll om det sitter en högtalare värd Rusta i stärkarn. Vad som avgör hur mycket ljud du får ut är lika mycket känsligheten på högtalarelementet. 3db skillnad i känslighet gör lika mycket som en effektfördubbling. Det i sig är ju inget mått på ljudkvalitén, bara på nivån. Däremot kan man ju generellt säga att de flesta element från t ex Celestion eller Eminence låter rätt bra, för det mesta bättre än det som skickas med.
För egen del har jag tre rörstärkare. De är på 30, 60 och 100w. Den sista är en basstärkare.
Iallafall...för det mesta spelar jag gitarr på 60wattarn då den står i repan.Den har mastervolym. Den kranas ut genom en Marshall 215-låda, eller en 410, fast oftast 215... jag kan gott säga att jag har rejält med reservkraft och slutstegsdist är knappt att tänka på, då dränker jag de övriga. Däremot matchar kompisarnas 15wattare trummorna jäkligt bra. De kan kräma på rätt högt. Där spelar vi rock typ UFO, tidiga Van Halen osv, men stärkarna är definitivt för små för modern metal.
I SuperScreamer, där jag spelar bas kör gitarristerna dels genom en KLD "Racing special" och 412, dels igenom en Marshall JCM800 112 med en extra 212-låda. Till basen använder jag Sovtek100-wattarn med Marshall 410+215. Vi har aldrig haft problem med för lite reserv där heller... där spelar vi skramligare garagerock typ tidiga the Who via Hellacopters till Danko Jones... för att förklara stilen.

Jag kan väl hålla med att 15w är i gränszonen. Det gäller att stärkarn är väldesignad för att det ska räcka, men å andra sidan, en alltför effektiv 30-50wattare får istället gå för snällt å blir då hård/kall/okänslig. Fenders 40wattare tycker jag är ett sånt typexempel. Den blir gärna för högljudd då den låter som bäst.
Allt beror ju sen på hur hårt trummisen slår eller hur bra grejer han har. Så länge man inte mickar ut trummorna är det väl han som sätter nivån.

#19 EVVK

EVVK

Medlem

• Moderators
  • 1742 Inlägg:

Postad 26 January 2012 - 20:48

Jovisst har deras verkningsgrad mycket med att göra, men tycker också att det jämnar ut sig på högre volymer, men jag tycker att en 15wattare låter sämre på högrulle som Racing skrev ovan. Sen om det är en 30 eller 100W är en annan femma. Så med andra ord hänger t.ex. 30W gibson goldtone med en 100w MV marshall topp om man kör samma högtalare, och det låter fortfarande bra, men det gör inte 15wattaren tycker jag.

Jag kör t.ex. två olika element i min fyrtolva.... 2st G12T75 och 2st V30... visst V30s låter mer men G12T75orna är inte heller anonyma utan adderar textur, de flyter även luft även om de enligt all logik är enbart hälften så högljudda. Har några Vintage Centurys också och tycker nästan att G12T75orna låter mer även om vintage centurys ska låta mer på pappret.
Har också en WGS Blackhawk 50 i min 1x12"a som är betydligt mer högljuddare på lågvolym än V30s som borde låta mer... men på högre volymer jämnas det ut, eller så kanske det är som racing skriver att stärkaren har några steg till i reserv som man slipper dra upp. Jag vet inte, tycker ändå att watt är viktigare om man jämnför med 15-30 W än högtalarens verkningsgrader.

Vintage Century är tystast av alla jag haft i min ägo, på lågvolym, men i ett band så klarar de likaväl att leverera bara stärkaren har kraft nog.

#20 Svängen

Svängen

Nykomling

• Members
  • 20 Inlägg:

Postad 26 January 2012 - 21:40

Faan vad livet blir lätt när man skriver i ett forum. :wacko: Det verkar finnas en del olika tankar och ideer och jag känner att jag har börjat förstå vad jag skall leta efter. Var på besök i vårt bönhus i byn för att deltaga i ett föreningsmöte och vad tror ni att det stod bakom orgeln !!!! en fender bassman topp med tillhörande 212 låda under. Har fått reda på vem som äger den så nu skall det ringas. :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: Den ska väl ej säljas som allt annat som man går igång på men det finns tydligen guldklimpar närmare än man tror. Kanske man ska bli religös och börja att predika i bönhusen runt om i landet.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar