Hoppa till innehåll

Välja halvakustisk?

• Please log in to reply
38 svar på denna tråd

#1 RantoBoy

RantoBoy

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 11 January 2012 - 21:58

Vad skall man köpa om man vill ha en halvakustisk? Hagström Viking? kostar ca 5000:-, Ibanez AS kostar ca 4000:-, Epiphone ES ca 4500:-.

Någon som har erfarenhet av halvakustiska?
Squier Vintage Modified Tele® Custom

Roland Cube 15XL

#2 jazzkatten

jazzkatten

Veteran

• Members
  • 1065 Inlägg:
  • Interests:Jazz, Blues, Filosofi, Hockey :)

Postad 11 January 2012 - 22:48

Jag testade några av Ibanez Artcoregitarrer i höstas. Nu var det hollowbody jag testade, och det var riktigt bra gitarrer för det priset :)
'jazz can be taught in just three lessons; 1st lesson: practice for 10 years; 2nd lesson: practice and perform for 10 years; 3rd lesson: practice, perform and develop your art for 10 years.'

#3 MdaG

MdaG

Medlem

• Members
  • 105 Inlägg:
  • Interests:Gitarr, Piano, Programmering och TV-spel.

Postad 11 January 2012 - 23:36

Är själv sugen på en halvakustisk, men kan ingenting om elgitarrer. Hagström Deluxe F är i alla fall skitsnygg. Räcker det som anledning? :-P
Gitarrer: Dreadnought & Parlor

Rekommenderar den här DVD-kursen om du är nybörjare: http://www.learnandmaster.com/guitar/

#4 bluesboy

bluesboy

Medlem

• Members
  • 109 Inlägg:

Postad 12 January 2012 - 08:48

Har en Epiphone Riviera och är nöjd med den, men skulle nog nu leta efter en begagnad 335:a.
Finns en hel del på blocket:
http://www.blocket.s...8.htm?ca=11&w=3

En viktig sak att tänka på är att vissa modeller är mer rundgångskänsliga och är mer lämpade för jazzspel.
Gibson 335 och liknande har ett block under toppen som dämpar en del.
Annars kan man ju göra som Dregen och stoppa in en gammal t-shirt :)

Visa inläggRantoBoy på 11 January 2012 - 21:58 sade:

Vad skall man köpa om man vill ha en halvakustisk? Hagström Viking? kostar ca 5000:-, Ibanez AS kostar ca 4000:-, Epiphone ES ca 4500:-.

Någon som har erfarenhet av halvakustiska?

#5 rockguden

rockguden

Veteran

• Members
  • 1048 Inlägg:

Postad 12 January 2012 - 09:43

Också funderat lite på en sån. Tycker de är coola, och två av mina favoriter spelar 335; Eric Johnson och Larry Carlton. För mig som måste gå på budget-modeller så är Epiphone Dot eller Vintage VSA535 mest intressanta.
En annan favorit är John Scofield som kör på Ibanez. Då finns ju snarlika AS73, som många verkar gilla.
Music is a princess
I'm just a boy, in rags
I would gladly spend my life
carrying her flags

#6 RantoBoy

RantoBoy

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 12 January 2012 - 10:24

Visa inläggrockguden på 12 January 2012 - 09:43 sade:

Också funderat lite på en sån. Tycker de är coola, och två av mina favoriter spelar 335; Eric Johnson och Larry Carlton. För mig som måste gå på budget-modeller så är Epiphone Dot eller Vintage VSA535 mest intressanta.
En annan favorit är John Scofield som kör på Ibanez. Då finns ju snarlika AS73, som många verkar gilla.

Samma sak här. 335 skulle sitta fint men har inte pengar till det tyvärr. Runt 4000-5000:- kan jag lägga just nu. Och då är frågan vad som är bäst att köpa. Kommer spela Blues och Rock. Är sugen på Hagström men många gnäller på att dom är från China. Men det är väll troligen även Ibanez och Epiphone också på de billiga iallafall?

Vad skall man tänka på när det gäller mickar och kroppen för att det skall passa till blues och rock ljud?

Jag hade en Ibanez Roadstar förr som jag var mycket nöjd med, super kvalle tyckte jag då iallafall. Är det samma nu tror ni?

Roland Cube 15XL

#7 bluesboy

bluesboy

Medlem

• Members
  • 109 Inlägg:

Postad 12 January 2012 - 10:28

En viktig sak att tänka på om man köper en budget 335:a är att man är nöjd med elektroniken.
Har bytt allt på min Epiphone Riviera, Lindy Fralin PAF och mojo hardware, låter kanon, men
jäklar vilket pillande, att byta på en LP eller Strat är en barnlek jämfört med det.

Visa inläggrockguden på 12 January 2012 - 09:43 sade:

#8 rockguden

rockguden

Veteran

• Members
  • 1048 Inlägg:

Postad 12 January 2012 - 10:31

Tror alla dom jag nämnde är tillverkade i Kina. De Vintage gitarrer jag haft (V6, VS6, VR100, V100) tyckte jag var prisvärda.
Hade en Epiphone Les Paul jag tyckte mindre om (torr greppbräda, trista mickar)

Det med elektroniken i den typen har jag också läst om ska vara en mindre mardröm att byta. Och tyvärr så är nog det en av de svaga punkterna i budget-gitarrer.
Man får lämna in gitarren i butik om det krånglar. Bättre att dom får gråa hår över allt jobbet :P
Music is a princess
I'm just a boy, in rags
I would gladly spend my life
carrying her flags

#9 Svento

Svento

Forumsräv

• Members
  • 302 Inlägg:

Postad 12 January 2012 - 10:34

Hagström Viking.

#10 bluesboy

bluesboy

Medlem

• Members
  • 109 Inlägg:

Postad 12 January 2012 - 10:44

Tip-top säljer Shine vilka också har fått bra reviews och ligger i samma budgetklass.
Den här har lite bättre mickar:
http://www.tiptop.se...page.php?i=3514

#11 RantoBoy

RantoBoy

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 12 January 2012 - 10:47

Denna skulle kanske funka?

http://www.thomann.d...ez_as73ttcr.htm

Roland Cube 15XL

#12 RantoBoy

RantoBoy

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 12 January 2012 - 12:12

Har jag förstått rätt att det skall vara mittstock i om man skall spela blues & rock på dessa. Utan mittstock passar mer till jazz? Hur skall jag veta vilka modeller som har mittstock när jag letar runt på nätet?

Roland Cube 15XL

#13 Svento

Svento

Forumsräv

• Members
  • 302 Inlägg:

Postad 12 January 2012 - 13:10

Man kan väl i och för sig spela vad man vill vare sig stocken finns eller inte, men det blir lättare rundgång ju mer det vibrerar. Ofta men långt ifrån alltid, har dom med mittstock en "vanlig" stränghållare i stället för trapetsvarianten.

#14 jazzkatten

jazzkatten

Veteran

• Members
  • 1065 Inlägg:

Postad 12 January 2012 - 13:41

Visa inläggRantoBoy på 12 January 2012 - 12:12 sade:

Har jag förstått rätt att det skall vara mittstock i om man skall spela blues & rock på dessa. Utan mittstock passar mer till jazz? Hur skall jag veta vilka modeller som har mittstock när jag letar runt på nätet?

Med mittstock är det en semi-hollow, utan mittstock Hollowbody :) Båda varianterna används inom Jazz, så det handlar bara om vad man föredrar :)
'jazz can be taught in just three lessons; 1st lesson: practice for 10 years; 2nd lesson: practice and perform for 10 years; 3rd lesson: practice, perform and develop your art for 10 years.'

#15 larade

larade

Nykomling

• Members
  • 9 Inlägg:

Postad 12 January 2012 - 15:58

Jag har en Viking och tycker den är helt fantastisk. Lättspelad som håken och låter jättebra till det jag spelar, musikalisk musik hitom metall. Möjligen är volym potarna lite för binära för min smak. Det är ett väldigt pill att ställa volymen i bra mellanlägen då den är jättekänslig, nästan lite strömbrytaraktig.
Jag var runt och prövade många halvakustiska i de billigare prisklasserna och tyckte att många var OK, dock tyckte jag att de olika individuella exemplaren jag prövade var lika olika som gitarrer från olika märken. Alla Viking kändes inte lika sköna som den jag köpte, inte de Viking plus eller vad de heter som jag prövade heller. Någon DOT var trevligare än någon riviera, som ju är dyrare etc. Sådant kan ju bero på setup-en men skall man punga ut med över fem tusen känns det ju bra att man vet att det känns bra från början. Prova som en galning och köp inget som inte verkligen känns bra är mitt förmätna råd. En otrevlig gitarr kostar mer än pengar.

/ Lasse

#16 Svento

Svento

Forumsräv

• Members
  • 302 Inlägg:

Postad 12 January 2012 - 18:51

Ja det gäller att köpa rätt Hagström.

#17 moparfrasse

moparfrasse

Veteran

• Members
  • 1002 Inlägg:

Postad 12 January 2012 - 20:55

Visa inläggRantoBoy på 12 January 2012 - 12:12 sade:

Varken Brian Setzer eller Ted Nugent låter särskilt jazziga trots att dom kör med hollowbody.

#18 moparfrasse

moparfrasse

Veteran

• Members
  • 1002 Inlägg:

Postad 12 January 2012 - 21:03

Kan tillägga att jag har både semi och hollowbodygitarr och bägge passar
väldigt bra till rock och blues. Svårt att säga vilken jag tycker bäst om för
jag gillar bägge.

#19 jazzkatten

jazzkatten

Veteran

• Members
  • 1065 Inlägg:

Postad 12 January 2012 - 21:44

Visa inläggmoparfrasse på 12 January 2012 - 20:55 sade:

Varken Brian Setzer eller Ted Nugent låter särskilt jazziga trots att dom kör med hollowbody.

Precis :)

#20 Svento

Svento

Forumsräv

• Members
  • 302 Inlägg:

Postad 12 January 2012 - 23:06

Visa inläggmoparfrasse på 12 January 2012 - 20:55 sade:

Låter inte Brian Setzer jazzig? Billy Duffy tycker jag är ett bättre exempel. Så ska man väl säga att typ alla dom första elektriska bluesgitarristerna spelade på akustiska archtops med hängande halsmick.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar