Musicerande har blivit tråkigt...varför?
Postad 11 January 2012 - 21:15
Som vanligt uppstår det alltid problem för mig när det kommer till mitt musicerande...
Sist var det vilken musikstil som passade,o nu har det blivit tråkigt.Innan jag börjar förklara vill jag bara säga att
jag precis haft jullov o inte gjort nåt annat än musik typ...80% absolut ingenting 20%musik (nu är jag snäll...)
Jag hittar ingen inspiration nånstans o jag känner att jag inte har nån anledning till o skriva nåt heller för den delen.
Den enda anledning är att jag måste ha nåt skitbra o visa snubbarna på Stage4U (gymnasium i Torsårs) så jag kan
få betyg på det jag skapat...känns som om nån jagar en med en piska....för det är i februari (om jag inte tar fel) som jag ska
söka.Kanske hjälper o veta att mina dagar kommer se exakt lika dana ut nu,dvs skola tills klockan 14.40 (befinner mig i huset klockan 15.00) o gör absolut ingenting,jag umgås inte med några för att det är Sturkö o ingen har samma intressen som jag.Jag lirar visserligen i ett rättså oseriöst band,men vi har inte repat på ett tag för att sångarens röst är konstig.
Har nån suttit i samma sits eller är det nån som gör det?
- Anton
Länk till det som är mitt första band i form av könspunk, vi spelar inte längre.
Är du intresserad av att snacka skit om musik?Eller repa eller nåt så hör av dig dude!
Vikingar....nuff said...
Postad 11 January 2012 - 21:23
Postad 11 January 2012 - 21:25
Heerby på 11 January 2012 - 21:23 sade:
Länk till det som är mitt första band i form av könspunk, vi spelar inte längre.
Är du intresserad av att snacka skit om musik?Eller repa eller nåt så hör av dig dude!
Vikingar....nuff said...
Postad 11 January 2012 - 22:40
En gång i tiden tyckte jag det var skitkul med programmering. Det var min fritidssysselsättning typ. Eftersom det var så kul så sökte jag mig till det även yrkesmässigt och lyckades efter en stund komma in på den banan. Efter ett år var det inte så kul längre... och efter att ha fått sparken vid förra datakrisen så har jag nog inte programmerat en enda rad faktiskt. Möjligen nått enklare script eller nått.
Efter ha gått arbetslös rätt länge, att vara arbetslös datanörd blir lätt lite moment 22, så beslutade jag att göra en annan hobby till yrke i form av fotografi. Gick seriös utbildning och har frilansat sen dess. Dock händer det i princip aldrig att jag spontanfotograferar längre. Jag har inte ledsnat eller tröttnat på fotografi, bara blivit seriös och yrkesmässig, kanske lite för mycket.
Gitarren sitter jag med så gott som varje dag en liten stund och tycker det är skitkul. Även att öva skalor faktiskt. Gitarren är en hobby och inget annat. Jag vet dessutom att det aldrig någonsin kommer att bli nått annat. Jag kan i bästa fall hoppas på att bli så bra att jag spela på nån närmast anhörigs födelsekalas. Det finns med andra ord ingen press what so ever. Det är bara luststyrt och inget annat.
Så kontentan är att ja, det är roligare att hålla på utan press. MEN, som Tony brukar säga, har man ambitionen att förvandla det hela till ett yrke i någon form. Då är det faktiskt bara att ta sig i kragen och hitta knep för att lösa uppgiften ändå, även om lusten inte är där. Som fotograf är jag verkligen inte särskilt inspirerad för det mesta men jag måste lösa uppgiften ändå. Det finns liksom inte på kartan att be om att få återkomma en annan dag när man har lust. Och precis som jag som fotograf har mina lösningar på problemet så har musiker sina. Det är jag helt övertygad om. Något som din skola dessutom borde ta upp i undervisningen om det ska vara en utbildning värd namnet. För väldigt få kommer vara kreativa genier som uppfinner nya hits på löpande band, dom måste försörja sig på att vara bra stabila musiker. Tror jag iaf...
/Freddo
Jackson PS-4 (Intresserad? Lägg ett bud!)
Roland Micro Cube RX
Peavy Rage 158
Postad 11 January 2012 - 23:11
Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/

Postad 12 January 2012 - 01:08
Desecrated på 11 January 2012 - 23:11 sade:
Jag håller med Desecrated här, men ändå inte. Jag kan tappa inspirationen i perioder när jag sitter och skriver låtar som jag alltid gjort, eller försöker utveckla mitt vanliga spel. Då har det ibland hjälpt att göra något jag inte brukar, typ ta tag i en vansinnig låt och försöka göra den intressant (nån Lena Philipsondänga till punksymfoni, en Motorheadlåt på primalukulele, etc.. du förstår)... Alltså: Kör inte rakt igenom det, kör runt det, skulle vara mitt tips... Skalorna och låtarna du är grym på vet du ju att du är grym på, så varför berätta det för dig själv hela tiden? Kör runt det. Och skruva gärna upp volymen och koppla in alla boxarna. Kör hårt, å gärna i konstiga spår!
Postad 12 January 2012 - 06:39
Ett annat bra tips kan vara att lyssna/spela något helt annat än det du vanligtvis gör.
Det är bra att vara lite bredare och så blir det inte uttjatat heller : )
Postad 12 January 2012 - 09:18
jag är arbetslös nu och har varit ett tag, men det går jävligt segt med sökandet.
så jag skriver lite texterer, eller iaf utkast på texter, om hur jag känner nu. det blir inte så medryckande, positiva texter men det blir ändå lite terapi över det.
tyck synd om dig själv ett tag o ryck sedan upp dig. och ut o rör på dig!! ta med en kamera o fota lite, sen kan du titta på bilderna och skriva nått.
Postad 12 January 2012 - 09:48
När man måste leverera så måste man. Om man då inte har lust eller inspiration måste man ha tillräckligt mycket vilja och förmåga att leverera ändå.
Kanske blir det inte lika fantastiskt eller nyskapande, men som proffs så levererar man. Punkt.
Det är väl det som utbildningen handlar om, allt lära sig leverera och göra det bra?
Inte bara att utveckla sin inre konstnär? Väl?
Det här gäller allt arbete, inte specifikt muskskapande.
Men musikskapande är nog inget undantag.
Postad 12 January 2012 - 10:37
Postad 12 January 2012 - 15:47
Maverick på 11 January 2012 - 22:40 sade:
En gång i tiden tyckte jag det var skitkul med programmering. Det var min fritidssysselsättning typ. Eftersom det var så kul så sökte jag mig till det även yrkesmässigt och lyckades efter en stund komma in på den banan. Efter ett år var det inte så kul längre... och efter att ha fått sparken vid förra datakrisen så har jag nog inte programmerat en enda rad faktiskt. Möjligen nått enklare script eller nått.
Efter ha gått arbetslös rätt länge, att vara arbetslös datanörd blir lätt lite moment 22, så beslutade jag att göra en annan hobby till yrke i form av fotografi. Gick seriös utbildning och har frilansat sen dess. Dock händer det i princip aldrig att jag spontanfotograferar längre. Jag har inte ledsnat eller tröttnat på fotografi, bara blivit seriös och yrkesmässig, kanske lite för mycket.
Gitarren sitter jag med så gott som varje dag en liten stund och tycker det är skitkul. Även att öva skalor faktiskt. Gitarren är en hobby och inget annat. Jag vet dessutom att det aldrig någonsin kommer att bli nått annat. Jag kan i bästa fall hoppas på att bli så bra att jag spela på nån närmast anhörigs födelsekalas. Det finns med andra ord ingen press what so ever. Det är bara luststyrt och inget annat.
Så kontentan är att ja, det är roligare att hålla på utan press. MEN, som Tony brukar säga, har man ambitionen att förvandla det hela till ett yrke i någon form. Då är det faktiskt bara att ta sig i kragen och hitta knep för att lösa uppgiften ändå, även om lusten inte är där. Som fotograf är jag verkligen inte särskilt inspirerad för det mesta men jag måste lösa uppgiften ändå. Det finns liksom inte på kartan att be om att få återkomma en annan dag när man har lust. Och precis som jag som fotograf har mina lösningar på problemet så har musiker sina. Det är jag helt övertygad om. Något som din skola dessutom borde ta upp i undervisningen om det ska vara en utbildning värd namnet. För väldigt få kommer vara kreativa genier som uppfinner nya hits på löpande band, dom måste försörja sig på att vara bra stabila musiker. Tror jag iaf...
/Freddo
Desecrated på 11 January 2012 - 23:11 sade:
pikehead på 12 January 2012 - 01:08 sade:
Xzadro på 12 January 2012 - 06:39 sade:
Ett annat bra tips kan vara att lyssna/spela något helt annat än det du vanligtvis gör.
Det är bra att vara lite bredare och så blir det inte uttjatat heller : )
Chewbacca på 12 January 2012 - 09:18 sade:
jag är arbetslös nu och har varit ett tag, men det går jävligt segt med sökandet.
så jag skriver lite texterer, eller iaf utkast på texter, om hur jag känner nu. det blir inte så medryckande, positiva texter men det blir ändå lite terapi över det.
tyck synd om dig själv ett tag o ryck sedan upp dig. och ut o rör på dig!! ta med en kamera o fota lite, sen kan du titta på bilderna och skriva nått.
Assar på 12 January 2012 - 09:48 sade:
När man måste leverera så måste man. Om man då inte har lust eller inspiration måste man ha tillräckligt mycket vilja och förmåga att leverera ändå.
Kanske blir det inte lika fantastiskt eller nyskapande, men som proffs så levererar man. Punkt.
Det är väl det som utbildningen handlar om, allt lära sig leverera och göra det bra?
Inte bara att utveckla sin inre konstnär? Väl?
Det här gäller allt arbete, inte specifikt muskskapande.
Men musikskapande är nog inget undantag.
jazzkatten på 12 January 2012 - 10:37 sade:
Tack för alla svar!
Vikingar....nuff said...
Postad 12 January 2012 - 20:33

Postad 12 January 2012 - 22:02
Desecrated på 12 January 2012 - 20:33 sade:
Vikingar....nuff said...
Postad 12 January 2012 - 23:29
Klart du blir mer och mer negativ desto äldre du blir, det hör till liksom.
Skaffa en hund, då har du nåt att se fram emot.

Postad 12 January 2012 - 23:51
Desecrated på 12 January 2012 - 23:29 sade:
Klart du blir mer och mer negativ desto äldre du blir, det hör till liksom.
Skaffa en hund, då har du nåt att se fram emot.
Jag blir bara gladare ju äldre jag blir
Postad 13 January 2012 - 11:52
Chewbacca på 13 January 2012 - 08:41 sade:
Jag var både ironisk och allvarlig.

Postad 13 January 2012 - 17:57
Haha jo du det kanske funkar!
Sant med där om att bli mer o mer negativ,men det måste ju vända.
@Jazzkatten
Låter sweet!
@Chewbacca
Haha ta det lugnt,jag tillhör dom som inte fattar grejen med o supa sig full.Dessutom tycker jag inte om öl.
Vikingar....nuff said...
Postad 13 January 2012 - 18:24

0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar