Dynacord Rex. Now,that´s an UGLY motherfucker!! Right there!!
Postad 17 January 2012 - 22:03
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus
Postad 17 January 2012 - 22:18
Å som sagt,slaget i en James går verkligen inte av för hackor. Rent praktiskt,när man då utgår från en vettig balans,e det helt sjukt vad mkt mer arbete en James utför än tex en Marshall eller Fender dito.
E lite som att jmfr elitseriefotboll med korp dito,faktiskt...
jesper@gofastparts.se
Postad 17 January 2012 - 22:50
Du vet "old Grog"... (http://www.pelikan.se/sidor/grogg.htm)
Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.
Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...
Postad 18 January 2012 - 19:01
(Å visst e Mr Handymans bakstycke i masonit snyggt!!??

Å som sagt,ett par "Hayden" trattar då på 16 Ohm som e kopplade i para för 8 Ohm total last. Lyftet mot originalen e inte ens att beskriva i ord å anledningen till att de gick på plats just nu e att jag vill ha soundet ur den givna combon att arbeta vidare emot rent elektriskt.

Å nu behöver visserligen baffelklädseln sträckas lite (den har legat ihoprullad varför den inte riktigt ville ta till sig övertalning),men det ser iaf 1000ggr bättre ut än damstrumpan. Tyget,av "Fender" typ,e som synes skitigt åxå...så det får bli lite "allt på en gång" där vad det lider. Oavsett ser det iaf 1000ggr mer ändamålsriktigt ut än det som satt där. Baffeln gavs en mer...."rätt" kulör i att den spraymålades mattsvart. Tanken e liksom att element skall inte synas,ngt Mr Handyman missat då han med den sista snutten vit färg målat baffeln...så där lagom illa att det gråa ursprunget inunder lös igenom det vita. Snyggt som fan faktiskt..
Åsså bjuder vi på en bonusbild...av HELT annan karaktär än stärkare..
Bytte ju bort mig Antigua stratta som det sagts på annat håll på forat. Det som kom i retur var en CAR(candy apple red) 50th anniversary Tele med japanskt ursprung från 1996.

Mkt mkt mkt trevlig gitarr,å det e denna jag använt för att lattja med Rexen idag.
Sammantaget...behöver jag se över så den kan skapa ännu mer gain...så e re bara..
jesper@gofastparts.se
Postad 18 January 2012 - 20:25
Edit: Lärde mig läsa och insåg att min kommentar var värdelös.
Postad 18 January 2012 - 20:59
jesper@gofastparts.se
Postad 19 January 2012 - 11:42
Vidare undrar jag lite över hur de gamla kondensatorerna som sitter däri färgar ljudbilden. I brist på bättre förklaring/ord skulle jag sagt att den känns obalanserad för det denna förstärkare mäktar med i dagsläget ,å att den nuvarande stacken-till skillnad från en James,inte greppar tillräckligt långt in mot "mitten" av frekvensregistret.
Följdriktigt e ngt jag funderar över ifall man antingen skall ge sig i kast med att labba med värden,och nya komponenter,i den befintliga stacken eller om man resolut skall riva å koppla om enl ett James schema.?
Iom att det ändå behövs nya komponenter,å iom att det e två stackar,så vette fan om man inte lika gärna provar att göra en traditionell James av den ena först...å ser vad det ger.
Stacken som sitter där just nu....funkar,men den har INTE samma kapacitet till slag fram/bak som en vanlig James....medans den å andra sidan greppar avsevärt bättre än tex stacken i en Marshall.
Det jag framför allt retar mig på e att midden e totalt opåverkad i ett allt allt allt för stort fält.
jesper@gofastparts.se
Postad 19 January 2012 - 21:27
Nu har jag provat med min "nya" CAR Tele. Jag har provat med Oscars LS-800....å jag har provat med den för dagen nya Ibanez AF-75 jazzbox jag precis handla.
Å...såhär e re.
Rent dist å attitydmässigt e vi framme. SATAN I GATAN vad den lille fule Dynacorden levererar!!!!!!!!!
Med jazzboxen framför e det fan rent perverst!! Detta e BRA. Som i RIKTIGT jävla bra!!
Återstår att hantera det med den andra kanalen,den med tremolo.
Anders-om du läser detta. U fuckin owe me...
jesper@gofastparts.se
Postad 20 January 2012 - 19:53
Å...den låter SANSLÖST mkt råkkändråll! Helt sjukt!
Men som sagt,skall kika på det med tonstackarna. Bortsett från det...e så nöjd va...
jesper@gofastparts.se
Postad 21 January 2012 - 10:08
jesper@gofastparts.se
Postad 22 January 2012 - 01:51
Men...tonstack. Framför allt bas e det väldigt lite jag kan släppa på via potten. Inte så ljudmässigt. Ljudmässigt e det bra,men upplösningen e inge vidare.
Om jag tolkar stacken rätt från schemat så går eg djupbasen hyggligt ofiltrerad genom Pot3,som då e baspotten. I grunden kan man säga att allt som passerar C9 kan ta sig via potten in mot nästa triod,å det relativt sett med begränsat besvär, C9 e nu iofs förändrad å e numer på 22nF men lika fulla fast så ser ju filtreringen lite annorlunda ut kan vi säga...så jag tänker såhär......
(C17 å R18 e fö redan skrotade- jävla fladdermusfilter)
"Mid" filtret utgörs eg av R10,C19 samt R15. C 19 då som den begränsade signalkondningen,vilket om vi höftar kan säga plockar ganska långt ner i frekvensregistret med sina 4700pF. Så...min första tanke e att sänka kapacitansen där för att lägga över mer "ansvar" på själva baspotten i sig. 1500pf kanske? 2200?
Rent praktiskt märker man vidare att diskantpotten kan man ha...omkring klockan 12,vilket då iofs e hyggligt ok...medans baspotten kan man knappt öppna när maskinen börjar leverera "det göttiga".
Förljdriktigt fås mao allt för MYCKET bas in i stacken(eller blöds inte av) samt att den tar sig igenom för lätt.
Så.
Tittar vi så på C14 så arbetar den över resistor R16 för att leda viss mängd frekvens i jord. Min tanke e....att 10nF a långt ifrån allt som går igenom från föregående triod,å iom det så filtreras inte djupbasen överhuvudtaget. Mao undrar jag om det inte kunde....
Dels vara en grej att förstora C14 något SAMT att då öka R10 något för att skifta stackens balans ngt. Om man tex provade att använda 470k istället? R10 bär ju eg samma funktion som i ett fast filter...
Grejen e sen...kikar man på C18 ut ifrån diskantpotten så e den som jag ser det endast en avkoppling för att inte diskantpotten skall vara del i totalresistansen mot backen för gallret på påföljande triod.
Min tanke e att man kanske skulle flytta den kondningen samt öka på kapacitansen för att på så vis få fulla 1M tillgängligt för gallret (Läs-mera gain ur påföljande triod)
Min ambition i sammanhanget då att få båda pottarna att kunna vara runt kl 12...(iom att detta e en form av korsning mellan en passiv James å en Vox-typ)å samtidigt ha en vettig reagens på pottarnas utslag.
Fö. Switchen med gitarrsymbolen har jag nog eg tänkt skrota den med. Som sagt,detta skall vara en renodlad gitarrstärk...å ju mindre skit som sitter där,ju mindre skit som kan ställa till det. Det medför att R11 samt C11 får stryka på foten i samma veva. Du vet..."KISS"...
jesper@gofastparts.se
Postad 22 January 2012 - 13:33
Rör inte R10. Den balanserar signalstyrkan bas/diskant mot varandra och har i mitt tycke rätt värde. Den stora designtabben här är att baspotten är linjär, den skall vara typ Log B. Byt den! Det är därför du får "ketchupbas".
Vidare bör C19 sänkas till runt 1nF (vilket du är helt rätt inne på). Vad gäller C18 så spelar det ingen roll rent diskantmässigt om den sitter som den gör eller flyttas. Däremot är den viktig där den sitter då den förhindrar att den sammanlagda signalen kortsluts helt när du vrider diskantpotten till 0. Det hade varit en mer lyckad lösning att flytta C18 till att sitta mellan jordbenet på diskanpotten (POt 1) och jord (känns det igen?). Öka samtidigt på C18 till ca 4700pF så tror jag du är hemma.
Vill du ha mer gain i efterföljande triodsteg så öka på R8, R29 med i runda slängar 30% (33K, 100K) och om jag varit dig hade jag bytt ut C23 mot en högkvalitativ polyesterkonding på 470nF. Det är ingen som helst garanti att det här kommer låta kanon men i den ändan hade jag börjat.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus
Postad 22 January 2012 - 19:46
Så detta handlar som jag ser det i första hand just om att få till svinget i tonpottarna å jag köper vad du säger om en log pot istället. Hade faktiskt ärligt sagt inte ens tänkt tanken,å det enda "problemet" med det e att originalpottarna,som sitter där än,e av typen med chassieanslutna stödben osv.
Å ja...jo det med att koppla över benet mot jord känns igen ja...
Har haft lite folk därute idag...å mer eller mindre alla har garvat riktigt rått när det börjat gå upp för dem att man kanske inte skall döma hunden efter håren. Den låter bra asså...den GÖR fan det!!
jesper@gofastparts.se
Postad 23 January 2012 - 22:17

Om än i ett mer estetiskt originalskick. Å vi får nog fan ta å lista ut vad de skall heta..... Werner&Werner kanske?
jesper@gofastparts.se
Postad 23 January 2012 - 22:48
Racing på 23 January 2012 - 22:17 sade:

Om än i ett mer estetiskt originalskick. å vi får nog fan ta å lista ut vad de skall heta..... Werner&Werner kanske?
* ASG *
Postad 31 January 2012 - 21:28
Dags för tvillingen av Werner&Werner att göra entré!!!!!

Inte mkt att orda om så långt faktiskt. Vi har hunnit med att prova den i princip,å skillnaden mot den redan moddade e...inte ganska stor utan GIGANTISK.

För å vara så gammal som den e är den faktiskt inte i helt pjåkigt skick. Funkar å lite till,men samtidigt skall ju pottar mm moddas iaf...så att det saknas ngr känns inte på något vis som väldens ände. Oavsett e den som sagt helt strukturellt intakt roligt nog.

Ner till dem här....and just fuckin trust me....you want NONE of this!!
Jo...kommentaren e fan inte helt poänglös!!

Gamla maskiner va...
Jaja. Imorgon skall det beställas lytar mm....åsså gör vi en exakt kopia av den tidigare. Bra där liksom.
jesper@gofastparts.se
Postad 02 February 2012 - 20:18

Dags att riva helt enkelt å ut med all skit som inte kommer användas. Typ DIN uttag,typ passiva tonfilter över switchar mm. Blir mer skit än man tror!
Sen byttes de gamla germanium dioderna mot helt vanliga N4007;or å så byggdes de båda huvudingångarna om var gäller värden för både signal å galler till mer gitarrämnade värden. Likaledes försågs respektive instegstriod med ett katodmotstånd.
Denna maskinen till skillnad från den andra e i ett mkt bättre skick å i det närmaste orörd. Alltid trevligt när inte allt sitter på trekvart. Tar mindre tid å blir bra med en ggn så att säga.

Som sagt. Bra tomt på panelen blir e....men å andra sidan så kommer denna Rex tillbringa resten av sitt liv som gitarrförstärkare å bra där. Mao finns det ingen som helst anledning att ha kvar en massa gammal skit som kan strula.

Dessa maskinerna har inte slutande jack original varför ett par sk Cliff jack installerades,som då mkt riktigt kortsluter ingångstriodens galler mot jord när inget e inkopplat. Grejen e att på så vis blir det tyst.
Appropå det så fick jag justerat ut glödbrum mm till den grad att denna maskinen nu e exemplariskt tyst tom på full patte,å appropå full patte e potten intill ingångsjacket en numer installerad mastervolym. Denna gång placerad mellan concertinans driversteg samt concertinan i sig. Förändringen jag gjorde,bortsett från masterpotten med sin kabel då,var att hänga dit en avkopplingskondensator då gallret har relativt hög potential på en concertina. Bootstrappat som det e med en 1M resistor mot det intilliggande katodmotstånden.
Genom att avkoppla signalen helt..så arbetar alltså masterpotten ifred...

Å även undersidan e bra mkt mer städad. Nu e detta iofs efter att jag skalat bort alla "finesser" som ingen fan använder idag iaf....men hur som helst...smidigt att arbeta med.
De e bra kompakta de här maskinerna...å har rör i sig i överflöd...
jesper@gofastparts.se
Postad 03 February 2012 - 20:42
Thom. Om du har en stund imorgon så palla dig ut så kan du få prova både den ena Twen som e mer eller mindre klar samt den Rex jag gjort sedan innan. Det e värt det.
En fotnot i sammanhanget e att när man bytt resistorer på en Rex men inte hunnit med signalkondningarna...FAN va illa de låter!!!
jesper@gofastparts.se
Postad 23 February 2012 - 22:47
FUCK MURPHY!!!
Jag har nämligen haft en sådan dag som ALLA som arbetar praktiskt känner igen...den där dan då å då när det inte spelar ngn roll VAD du gör så går det åt helvete i 1a försöket..å i 2a...å i 3e....
Men,efter att ha arbetat praktiskt hela mitt liv mer eller mindre så e jag innerst inne medveten om att det e bara å le åt det å köra på för trägen vinner. Alltid.
Den sista Rex;en där ville ju ha en massa hyss för sig både hit å dit så vis av erfarenhet från den jag gjort tidigare tog jag beslutet att ta ur kortet på den för att dels göra rent å dels kunna löda dit nya komponenter mer enkelt å mer städat.
Å se städat har jag gjort....det e fan ingen lögn.

Å såhär städat kan det då se ut när man e färdig
Utan det visade sig att drivsteget som ligger på det 4e röret oscillerade som grisen vid mätningar som en effekt av att gallret hade "variabel" referens i jord. Kort sagt var motståndet som utgör gallerläcka mot jord keffat...å FRÅGA mig inte ens hur det gått till då där inte direkt föreligger ngr spänningar-men så var det iaf.
Så med det åtgärdat efter mkt om å men,det som tagit mest tid har eg varit att härleda alla komponenter jag kunnat rationalisera bort,så vart ljudet stabilt som betong.
Men..den lirar fortfarande allt allt allt för lågt.
Nya mätningar,nu strax innan det var dags att dra ner gardin därute i verkstan för dan,visade att signalen tvärdör vid concertinan.(Känns den igen!?!?!
. Å...jag har väl mina aningar om vad fan som pågår,men som sagt...det kommer en dag imorgon åxå. Får jag nu bara kirrat de bitarna så gissar jag kvalificerat att resten kommer handla mkt om att balansera signal mellan stegen.
Alla de "förberedande" moddarna i form av mindre signalkondningar osv e redan fixat...så jag gissar kvalificerat att det kommer handla om de bitarna. Ser jag verkligen fram emot.
Sen en nästa smäll....SLUTLIGEN har jag hittat en Rex till mig själv!!! Denna ggn....så skall JAG ha den...
Det roliga e att den nästan e i skick som den vore ny!!
Denna gången e inget meckat,dingat eller trasigt. Tom de annars nästan alltid trasiga emblemen finns där!!! Å...denna kommer formas efter Werner&Werner...men med en liten twist-naturligtvis,det e ju min egen...
Därefter en helt ny baffel....åsså kommer jag välja högtalare med omsorg. Tanken jag har e att ha den här hemmavid tillsammans med min Twen. Overkill...visst e det overkill,men samtidigt..jag har kommit till att gilla dem å i moddad form låter de förbannat bra. En vettig masterlösning bara... Sen har jag faktiskt lite tankar ikring att balla ur med den vad avser elektrisk styrning av div funktioner. Får se var det slutar,å som sagt...denna ggn e det till mig själv så det kan få ta den tid det tar.
jesper@gofastparts.se
Postad 24 February 2012 - 10:50
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar