Hoppa till innehåll

Hur viktig är lådan?

• Please log in to reply
11 svar på denna tråd

#1 lolvalle

lolvalle

Nykomling

• Members
  • 18 Inlägg:

Postad 09 January 2012 - 01:09

Hoppas nu att min frågeställning har hamnat rätt. (låda = 4x12)

Med stundande köpa av andra generationenes 5150-topp, så har tanken på lådan gnagt mer och mer. Vissa fyrtolvor går loss för upp mot femsiffriga belopp, medan andra inte är dyra alls.
Frågar nu er erfarna musiker; hur viktig är egentligen lådan?
Fender Stratocaster Deluxe - Epiphone SG - EVH Frankenstein

#2 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 6015 Inlägg:

Postad 09 January 2012 - 01:36

Lådan är i min mening nära nog lika viktig för ljudbilden som förstärkaren i sig. Att vissa av dem börjar bli smådyra e nog till del drivet av deras ålder å hur eftertraktad-e lådan och/eller elementen i den e.
Tittar vi på gamla pre Rola greenbacks å liknande e det dock element med över 40år i röven...å det tillverkas liksom inga fler. Samma med ngt senare Rola Blacks å Creams mm. Så mkt av det ligger däri.

Om du skall ha låda till en 5150 blir ju en del av det med lådan dikterat av stärkaren i sig. Man överdriver väl inte speciellt om man säger att en 5150 e en riktad metal stärkare varför det kanske kan vara en ide att matcha lådans ljudbild mot det. I den svängen e ju tex Vintage 30 poppis bland många.

Däremot e det sällan jag ser ngn slå ett slag för tex Eminence. Har provat lite olika nu det senaste...å får nog säga att de gjort vad de lovat. Både Eminence å Celestion har ju idag relativt breda utbud,så det huvudsakliga frågan e nog snarast vad man söker.

Den låda jag använder absolut mest(har ett gäng)e en gammal svensk Löfving som e fylld med just tidiga Rola blackbacks å nä....den e inte billig-på gott å ont. Men..visst låter den helt fantastiskt för den formen av rock jag sysslar med.

Bästa råd jag för en kan ge dig blir därför...prova. Å var medveten om att det i ALLRA högsta grad e ide att göra det med DIN topp. På plats. Att tex koppla ngt annat framför i form av topp bara för att man e i en butik tex....säger inte ett förbannade dyft om slutresultatet.
Living life one fret at a time...

jesper@gofastparts.se

#3 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Members
  • 3384 Inlägg:

Postad 09 January 2012 - 02:24

Lådan är enligt mig mer viktig än förstärkaren.

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

#4 Player1969

Player1969

Forumsräv

• Members
  • 550 Inlägg:
  • Interests:Gitarr, träning (löpning och styrketräning), matlagning...

Postad 09 January 2012 - 07:27

Jag bytte min Harley Benton G212 Vintage mot en Mesa Boogie 212 Rectifier i veckan..samma element, men byggda på olika sätt. Oj, vilken skillnad på ljudet.. :)
Med exakt samma inställningar, effekter och gitarr så fick jag ju svart på vitt...en dyrare låda låter bättre.
Med det inte sagt att HB lådan är dålig, för det tycker jag inte..
/Niclas

Gitarrer:
Music Man John Petrucci signatur gitarr JPXI
Ibanez RG1570 Prestige : Mickar Dimarzio Breed och Air Norton
Ibanez S7320 7-strängad : Mickar Dimarzio D Activator och Ibz ?
Woodo GS1 : Mickar Dimarzio Liquifire och Crunch Lab
Washburn Maverick : Mickar SD och Dimarzio Breed
Squier Classic Vibe 60 : Mickar Dimarzio Air Norton, Virtual Vintage Blues och Chooper

Washburn Acke

Förstärkare:
Mesa Boogie Mark V topp med MB Rectifier 212
Harley Benton 2*12 vintage.
Peavey Valve king 100 topp.

Effekter:
1. Tc electronic G-system och Voodoo GCX med loopade boxar enl. följande Tc Nova Drive, Ibanez TS-808, Tc Dreamscape, EVH Phaser, EVH Flanger, Boss AC-2, 2*Boss FV500-H volympedal och exp.pedal för wahwah.Ibanez WD7 Wah pedal.
2. Tonerider compressor, Ibanez TC7, SM7 och DE7.
3. Fat Sandwich, Blackstar HT Duel och Metal Muff.
4. Rocktron Banshee 2 Talkbox
5. Boss TU-3
6. Lehle Sunday Driver SW
Studio:
Rolands Cakewalk V-Studio 20 med KRK Rokit RP6 G2 monitorer.
Mikrofon Sennheiser E840S

Metronom Boss DB-90

#5 Kallsund

Kallsund

Veteran

• Members
  • 778 Inlägg:

Postad 09 January 2012 - 12:42

Polarn har en likadan Harley Benton låda som han är grymt nöjd med för det priset, men det är nog som du säger, att låddesignen är en väldigt vital del i slutresultatet.

#6 Seamountain

Seamountain

Medlem

• Members
  • 173 Inlägg:

Postad 10 January 2012 - 09:56

Jag har en Mesa Boogie Rectifier cab med en Peavey 6505+, och stärkarens karaktär förändras otroligt mycket när jag spelar i andra lådor, även fast de har samma element. Jag är helt klar mest nöjd med mesalådan, men då har jag också provat väldigt mycket. Får du möjlighet att prova, GÖR DET! Lådan spelar en stor roll och det finns ingen låda som är "bäst", pröva dig fram. Bor du i Dalarna kan du få provspela några olika hos mig om du vill :)

#7 Seamountain

Seamountain

Medlem

• Members
  • 173 Inlägg:

Postad 10 January 2012 - 09:57

Randall ska göra prisvärda 4*12or.

#8 EVVK

EVVK

Medlem

• Moderators
  • 1742 Inlägg:

Postad 10 January 2012 - 17:15

Prisvärdast: http://www.thomann.d...12a_vintage.htm
Betalar man lite mer så får man framförallt slitstarkare material. Benton lådorna är ganska tunna, men med tanke på att högtalarelementen kostar mer att köpa separat än kompletta lådan så jämnar det väll ut sig.

Men ja, för några fler tusenlappar så får man en bättre låda. För tiotusen mer så får man förmodligen nåt mer finare, välbalanserat för en viss stärkare.

Mesa lådorna är lite större och vill man ha extra thump i basen köper man en sådan, men visst det kostar.

Jag föredrar dock en vanlig standard Marshall 1960 låda med Bogners Uberschall setup, blir lite krispigare och har mer bett för higain. Så allting är relativt, jag byter inte. Eller ja, har experimenterat en massa med olika högtalarelemnt men återvänder alltid till denna setup + beamblockers i övre paret.

#9 hellride

hellride

Forumsräv

• Members
  • 366 Inlägg:
  • Interests:Hårdrock, gitarrer, bilar o bågar

Postad 09 February 2012 - 08:38

Polarn köpte 2 marshall 1960 (tror jag) 4x12 straight i början av 90-talet. Den ena lät...inte dåligt men... Inte så bra om vi säger så. Den andra har han kvar än, säljer den ALDRIG och låter hur bra som helst. Har aldrig hört nån bättre. Sitter celestion 75w i den har jag för mig. Kan skilja mkt på flera likadana lådor.
Yamaha nylonsträngad
Razor Kramer kopia
Moddad Grassroots KH
BaCH Superjumbo acke

#10 lolvalle

lolvalle

Nykomling

• Members
  • 18 Inlägg:

Postad 13 February 2012 - 05:31

Tack för alla svar! =)
Fender Stratocaster Deluxe - Epiphone SG - EVH Frankenstein

#11 EVVK

EVVK

Medlem

• Moderators
  • 1742 Inlägg:

Postad 13 February 2012 - 08:19

Visa inlägghellride på 09 February 2012 - 08:38 sade:

Polarn köpte 2 marshall 1960 (tror jag) 4x12 straight i början av 90-talet. Den ena lät...inte dåligt men... Inte så bra om vi säger så. Den andra har han kvar än, säljer den ALDRIG och låter hur bra som helst. Har aldrig hört nån bättre. Sitter celestion 75w i den har jag för mig. Kan skilja mkt på flera likadana lådor.

Det kan vara högtalarelementen, de är en stor skillnad på inspelade G12T-75 och nya. De nya låter pappkartong medans de inspelade låter mjukare och har ett mer fokuserat sound. Jag har också en några av dessa från mitten av 80 talet och de låter skitbra jämnfört med nya. Övrigt så har det väll inte hänt så mycket med Marshalls 1960 lådor.... vid JCM900 fick de stereo koppling jämnfört mot tidigare så hade de bara en mono input. Ibland har jag också sett att elementen inte bara inte rikitigt sitter åt. De är löst inskruvade, och det blir bara fladdrigt i slutändan.

#12 musiknörd

musiknörd

Gitarrgud

• Members
  • 6132 Inlägg:
  • Interests:spela/lyssna musik, fika, festa och umgås med vänner.

utb. möbelsnickare som har förkärlek till gitarrbyggeri

Postad 15 February 2012 - 23:49

jag är toknöjd med min 4x12:a marshall jcm 900.. instant R&R sound, men är ändå allsidig låda ifall man ska på med lite metall.. kört med min ht-5 topp och nu senast en tweaker(som är en riktigt trevlig stärk f.ö.) och båda låter kanon...även om man står sidan om lådan..

sen har jag en peavy 2x12:a som också låter bra i samma känsla som lådan ovanför..fast med v30´s! tror dock att jag ska prova med samma element som marshallen har... tror jag har mitt sound där!
JMP - It´s a good place to be!

//Rickard

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar