hej! Jag har en Peavey 6505+ 112 kombo och en pedal som ger mig förmågan att loopa en 40 sekunders slinga eller vad det nu är! jag kör min GT-10 i 4 cables method och har efter en stunds spelade då jag körde högra gitarren med loopen och vänstra själv. kör pedalen in i distad förstärkare så rent vetenskapligt så får den ju i sig två signaler samtidigt. nu i efterhand har jag märkt att jag får "volymdrops" eller va man ska kalla det, då volymen helt plötsligt blir lägre och sen kommer tillbaka!
Någon som vet vad det kan handla om?
krångel med förstärkaren
Startad av Hoffiee, Jan 06 2012 17:54
7 svar på denna tråd
Postad 06 January 2012 - 17:54
Gitarr:
Esp Ltd Ec-1000 deluxe - emg 81/60
Schecter Synyster Gates standard - hb-108 detonator
Cort Evl-A6
förstärkare:
Peavey 6505+ 112 combo
pedal:
Boss gt-10
Cort Evl-A6
förstärkare:
Peavey 6505+ 112 combo
pedal:
Boss gt-10
Postad 06 January 2012 - 18:06
Ljudet försvann helt väldigt länge, satte på och av standby, knastrade till vid avstängning och ljudet var tillbaka vid påsättning.
har nu beslutat att inte använda förstärkaren alls fram tills jag vet vad felet är!
har nu beslutat att inte använda förstärkaren alls fram tills jag vet vad felet är!
Gitarr:
Cort Evl-A6
förstärkare:
Peavey 6505+ 112 combo
pedal:
Boss gt-10
Cort Evl-A6
förstärkare:
Peavey 6505+ 112 combo
pedal:
Boss gt-10
Postad 06 January 2012 - 19:27
Mkt vanligt på nyare Peaveys e att lödningarna till inputjacken e kass. Ngn som e kunnig skulle kunna öppna å löda om.
Living life one fret at a time...
jesper@gofastparts.se
jesper@gofastparts.se
Postad 06 January 2012 - 22:52
så det är så alltså, fan med hade hoppats på att det varit något som blivit överansträngt lite tillfälligt bara, ska jag kolla upp det snarast eller vänta och se om det fortsätter?
Gitarr:
Cort Evl-A6
förstärkare:
Peavey 6505+ 112 combo
pedal:
Boss gt-10
Cort Evl-A6
förstärkare:
Peavey 6505+ 112 combo
pedal:
Boss gt-10
Postad 06 January 2012 - 23:30
Normalt e jag snubben som råder folk till EXTREM försiktighet vad avser att pilla i det de inte begriper.Men i fallet med ett par småglappande inputjack vette fan....
Hoffiee.
E du kapabel att löda? Dvs har du en lödpenna å lite tenn å tillräckligt med folkvett att använda skiten? Isf...det ÄR inte världens ände att muttra isär combon såpass att du frilägger chassiet...det ÄR inte det. På en modernare Peavey innebär det i princip att du har tillgång till rätt storlek på stjärnmejsel samt en mindre skiftnyckel.
Om du känner att du kanske skulle kunna fixa detta själv...så lyssna noga nu.
Slå på stärkarn. Som att du skulle lira,med sladd,gitarr å hela helvete inkopplat. Håll ner volymen. Vilken kanal som helst går bra. Ha gitarren liggande på golv/säng/bord eller vad du nu har intill dig.
Vinkla/jucka på ingången så du bokstavligt hör att du fingrar på gitarren.(Poängen här e att du vill få signal,vilken som helst,att gå igenom förstärkaren)
I samband med att gitarren "låter" genom förtärkaren så drar du ut kontakten till den baktill. Inget velande,utan bara rakt ut...fortsätt fingra på gitarren så länge det kommer ljud ur stärkaren...å fortsätt fingra 15 sek efter att det inte kommer mer ljud.
NU...e förstärkaren ofarlig för dig. Det du precis gjort,genom att spela på stärkaren med strömkabeln ur,e att tömma förstärkarens energireserver som den har lagrat i det vi normalt kallar glättning/filter kondensatorer.
Muttra nu ur själva förstärkarkassetten ut combon. Var uppmärksam på ev kontakter till reverb å liknande...dessa måste lossas FÖRST.
Antar att det e en 100 wattare? Isf...lugnt å stilla ut med slutrören ett å ett. Lägg dessa åt sidan nånstans mjukt.
När du nu tar ut själva kassetten ur cabben ser du snart nog att den e det kan kallar kretskortsbaserad. Att lokalisera lödpunkterna för inputjacken gör du fort. De e dessa lödpunkter du behöver se över med lödpennan.
Se till att pennan du använder e riktigt genomvarm innan du ens funderar på att löda med den. Förtenna spetsen med lite tenn...det du har på rulle i nån form....
Åsså ner med spetsen mot resp lödpunkt. Du kommer se hur resp lödpunkt blir "glansig" å flytande. Addera en LITEN mängd tenn av det du har löst. Eg mest för att addera sk flussmedel,vilket då finns i tennet du adderar å hjälper till att göra lödningen dels ren å dels stark.
Gå över lödpunkterna en å en för båda jacken.
Med det gjort muttrar du ihop chassie å cab igen....glöm inte ev jack till reverb mm....åsså provar du.
Hoffiee.
E du kapabel att löda? Dvs har du en lödpenna å lite tenn å tillräckligt med folkvett att använda skiten? Isf...det ÄR inte världens ände att muttra isär combon såpass att du frilägger chassiet...det ÄR inte det. På en modernare Peavey innebär det i princip att du har tillgång till rätt storlek på stjärnmejsel samt en mindre skiftnyckel.
Om du känner att du kanske skulle kunna fixa detta själv...så lyssna noga nu.
Slå på stärkarn. Som att du skulle lira,med sladd,gitarr å hela helvete inkopplat. Håll ner volymen. Vilken kanal som helst går bra. Ha gitarren liggande på golv/säng/bord eller vad du nu har intill dig.
Vinkla/jucka på ingången så du bokstavligt hör att du fingrar på gitarren.(Poängen här e att du vill få signal,vilken som helst,att gå igenom förstärkaren)
I samband med att gitarren "låter" genom förtärkaren så drar du ut kontakten till den baktill. Inget velande,utan bara rakt ut...fortsätt fingra på gitarren så länge det kommer ljud ur stärkaren...å fortsätt fingra 15 sek efter att det inte kommer mer ljud.
NU...e förstärkaren ofarlig för dig. Det du precis gjort,genom att spela på stärkaren med strömkabeln ur,e att tömma förstärkarens energireserver som den har lagrat i det vi normalt kallar glättning/filter kondensatorer.
Muttra nu ur själva förstärkarkassetten ut combon. Var uppmärksam på ev kontakter till reverb å liknande...dessa måste lossas FÖRST.
Antar att det e en 100 wattare? Isf...lugnt å stilla ut med slutrören ett å ett. Lägg dessa åt sidan nånstans mjukt.
När du nu tar ut själva kassetten ur cabben ser du snart nog att den e det kan kallar kretskortsbaserad. Att lokalisera lödpunkterna för inputjacken gör du fort. De e dessa lödpunkter du behöver se över med lödpennan.
Se till att pennan du använder e riktigt genomvarm innan du ens funderar på att löda med den. Förtenna spetsen med lite tenn...det du har på rulle i nån form....
Åsså ner med spetsen mot resp lödpunkt. Du kommer se hur resp lödpunkt blir "glansig" å flytande. Addera en LITEN mängd tenn av det du har löst. Eg mest för att addera sk flussmedel,vilket då finns i tennet du adderar å hjälper till att göra lödningen dels ren å dels stark.
Gå över lödpunkterna en å en för båda jacken.
Med det gjort muttrar du ihop chassie å cab igen....glöm inte ev jack till reverb mm....åsså provar du.
jesper@gofastparts.se
jesper@gofastparts.se
Postad 07 January 2012 - 01:51
oj, ne löda har man ingen erfarenhet utav alls, kommer nog i första hand lämna in den innan jag själv ger mig på att pilla på saker jag inte vet vad det är. men är du säker på att det är glapp i inputjacket? det känns som att isåfall bör det bli lite mer plötsligt, nu varierar det liksom, först kan all dist försvinna och sen komma tillbaka som en x^2 kurva enligt mätinstrument, likaså kan all high och mid försvinna känns det som, och det tillsammans med volymen, det sker inte plötsligt utan sker långsamt?
Gitarr:
Cort Evl-A6
förstärkare:
Peavey 6505+ 112 combo
pedal:
Boss gt-10
Cort Evl-A6
förstärkare:
Peavey 6505+ 112 combo
pedal:
Boss gt-10
Postad 07 January 2012 - 02:22
Nej. Jag e allt annat än säker. Det jag säger e att det e ett mkt vanligt problem på Peaveys med kretskort,vilket i princip e alla Peaveys från tidigt -80 tal å framåt.
Framför allt e det ett problem på den lite modernare ofta kinatillverkade maskinerna(de lite tidigare USA tillverkade dito har normalt inte problemet i samma omfattning). Har tappat räkningen på antalet Valvekings mfl som jag åtgärdat det på..
Å problemet visar sig EXAKT så som du beskriver det.
Många Peaveys av senare variant har de envisats med att kortet i sin "främre" del i princip hänger i pottar å jack. Kanske inte världens mest genomtänkta design,men ärligt sagt e det en av de få svagheter de har åxå.
Personligen e jag inte så förtjust i 5150/6505/Vk osv varför jag moddat många av dem till att bli "lugnare" när det handlar om mängden dist samt sett till att ge dem ett bättre sk headroom. Finns trådar om det även här på GF.
Men nej.
Jag e inte säker på att det e det som e problemet,men det e iaf en kvalificerad gissning från ngn som inte e helt bortkollrad med Peaveys stärkare.
Sanningen att säga att Peavey kvalitetsproblem med detta under ett ganska stort antal år varför jag har lite svårt att förstå varför det inte åtgärdats i produktion per ganska omgående.
Mitt råd då...eftersom du uppenbarligen inte vill göra jobbet själv,e att be ngn polare med kunskap om att löda...få honom att löda om alla punkter i den. Som sagt,din maskin e i sammanhanget inte unik. Inte på något sätt.
Framför allt e det ett problem på den lite modernare ofta kinatillverkade maskinerna(de lite tidigare USA tillverkade dito har normalt inte problemet i samma omfattning). Har tappat räkningen på antalet Valvekings mfl som jag åtgärdat det på..
Å problemet visar sig EXAKT så som du beskriver det.
Många Peaveys av senare variant har de envisats med att kortet i sin "främre" del i princip hänger i pottar å jack. Kanske inte världens mest genomtänkta design,men ärligt sagt e det en av de få svagheter de har åxå.
Personligen e jag inte så förtjust i 5150/6505/Vk osv varför jag moddat många av dem till att bli "lugnare" när det handlar om mängden dist samt sett till att ge dem ett bättre sk headroom. Finns trådar om det även här på GF.
Men nej.
Jag e inte säker på att det e det som e problemet,men det e iaf en kvalificerad gissning från ngn som inte e helt bortkollrad med Peaveys stärkare.
Sanningen att säga att Peavey kvalitetsproblem med detta under ett ganska stort antal år varför jag har lite svårt att förstå varför det inte åtgärdats i produktion per ganska omgående.
Mitt råd då...eftersom du uppenbarligen inte vill göra jobbet själv,e att be ngn polare med kunskap om att löda...få honom att löda om alla punkter i den. Som sagt,din maskin e i sammanhanget inte unik. Inte på något sätt.
jesper@gofastparts.se
jesper@gofastparts.se
Postad 07 January 2012 - 16:39
okej, men jag gör så att jag ser ifall det fortsätter krångla, använt den nu i snart 3 timmar utan något problem så får se hur jag går tillväga om det sker igen
Gitarr:
Cort Evl-A6
förstärkare:
Peavey 6505+ 112 combo
pedal:
Boss gt-10
Cort Evl-A6
förstärkare: