Hoppa till innehåll

Det här med gitarrer o luftfuktighet - hur allvarligt är det?

• Please log in to reply
30 svar på denna tråd

#21 Tigersoul925

Tigersoul925

Nykomling

• Members
  • 5 Inlägg:

Postad 10 February 2012 - 17:40

Verkar som folk har väldigt olika åsikter i frågan, o jag kan ju iofs förstå att någon med 5 guror för totalt 100 lök är mer försiktig än den med en gura för 5 papp... På något sätt känns det inte berättigat att lägga säkert 1-2000 kr på en luftfuktare när guran kostar typ 5500kr.

#22 rockerman

rockerman

Forumsräv

• Members
  • 356 Inlägg:

Postad 11 February 2012 - 10:37

Sen har man ju inte gitarren inne helatiden, ibland måste de ju transporteras.
Grannens Levinakustiska sprack rätt rejält när han körde den i bilen en vinter, den är från 1940 talet, så tankesättet med att "den har ju funkat nu i 30 år" håller inte riktigt. Men om det beror på torr luft, jadu det vet jag inte!

#23 Kallsund

Kallsund

Veteran

• Members
  • 768 Inlägg:

Postad 11 February 2012 - 16:19

Visa inläggrockerman på 11 February 2012 - 10:37 sade:

Sen har man ju inte gitarren inne helatiden, ibland måste de ju transporteras.
Grannens Levinakustiska sprack rätt rejält när han körde den i bilen en vinter, den är från 1940 talet, så tankesättet med att "den har ju funkat nu i 30 år" håller inte riktigt. Men om det beror på torr luft, jadu det vet jag inte!

Beror nog snarast på snabba temperaturväxlingar. Sen är väl ackar känsligare för sådant. Var det limfogar eller själva träet som sprack?

#24 JonatanOTG

JonatanOTG

Veteran

• Members
  • 1299 Inlägg:
  • Interests:Gitarr. Mycket gitarr.

Postad 11 February 2012 - 18:52

Känner en som fick två av sina akustiska gitarrer spräckta (sprickor i själva locket då) för två år sen. Jag hoppas verkligen jag minns fel men jag tror det var minst en Sanden... :(

Hur som helst, jag plockade fram min akustiska som legat i hardcaset med luftfuktargrejsen några dagar och märkte att svampen blivit stenhård. Fuktade om den och ska sätta i den igen, för det måste väl betyda att gitarren "dricker" mycket (kan man säga så?) för tillfället? Luftfuktighetsmätaren har aldrig visat så här lågt sen jag fick den, 30% står den på.

Skönt att elgitarrerna verkar vara mer toleranta!
// Jonatan :)

#25 rockerman

rockerman

Forumsräv

• Members
  • 356 Inlägg:

Postad 11 February 2012 - 19:03

Visa inläggKallsund på 11 February 2012 - 16:19 sade:

Beror nog snarast på snabba temperaturväxlingar. Sen är väl ackar känsligare för sådant. Var det limfogar eller själva träet som sprack?

Det var i träet, mitt i sargen, runt bakänden hela vägen. strängtrycket drog ju upp sprickan rejält. Han har själv reparerat den, blev riktigt bra, man ser dock en nyansskillnad där han har lagt i nytt trä. En trevlig akustisk.

#26 Tigersoul925

Tigersoul925

Nykomling

• Members
  • 5 Inlägg:

Postad 12 February 2012 - 13:32

Ja alternativet är ju detta hardcase med "korven" men det lägger på 2x5 minuter på varje speltillfälle så det känns inte så aktuellt. Hade korv + softcase förut (jag vet softcase inte bästa valet där) o jag minns hur pass mkt det reducerade tiden man faktiskt spelar.

För min del transporteras inte gitarren i någon större ut sträckning, lirar inte i band el så.

#27 nystrom82

nystrom82

Medlem

• Members
  • 61 Inlägg:

Postad 14 February 2012 - 23:10

Jag vill inbilla mig att om man börjar använda luftfuktare i gitarren så måste man nog vara rätt konsekvent med att hålla den påfylld, annars blir det ju ständiga växlingar i träets fuktighet. Spontant så känns det som att risken för sprickor då ökar istället om man inte håller det på en konstant nivå.
/J

#28 Kallsund

Kallsund

Veteran

• Members
  • 768 Inlägg:

Postad 15 February 2012 - 09:24

Visa inläggnystrom82 på 14 February 2012 - 23:10 sade:

Jag vill inbilla mig att om man börjar använda luftfuktare i gitarren så måste man nog vara rätt konsekvent med att hålla den påfylld, annars blir det ju ständiga växlingar i träets fuktighet. Spontant så känns det som att risken för sprickor då ökar istället om man inte håller det på en konstant nivå.
/J

jätte +1 på den. Låter extremt logiskt.

#29 återfall

återfall

Medlem

• Members
  • 59 Inlägg:
  • Interests:Golf
    Gitarr

Postad 15 February 2012 - 10:37

Är det inte så att det är stora växlingar på kort tid som är problemet, inte att det är stora växlingar....och att det är därför man har gitarren i ett case för att växlingarna ska ta längre tid och / alternativt använder en luftfuktare.

Sprickor sker väl vid extrem torka eller fuktighet så mindre avvikelser från normal fuktighet under längre perioder lär väl inte påverka negativt.

Förövrigt så gäller samma scenario vid lagring av vin, det kan variera från +2 till +22 utan att det tar skada sålänge det sker under flera månader men inte upp och ner varje vecka.

#30 JonatanOTG

JonatanOTG

Veteran

• Members
  • 1299 Inlägg:
  • Interests:Gitarr. Mycket gitarr.

Postad 15 February 2012 - 19:15

Visa inläggnystrom82 på 14 February 2012 - 23:10 sade:

/J

Det är nog en rimlig inbillning, absolut.
// Jonatan :)

#31 Tigersoul925

Tigersoul925

Nykomling

• Members
  • 5 Inlägg:

Postad 17 February 2012 - 15:20

Låter som att korven är utesluten för min del då för jag köper hellre en ny gitarr om 2 år om så är än o behöva tänka på det varje dag ;)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar