Hoppa till innehåll

Det här med gitarrer o luftfuktighet - hur allvarligt är det?

• Please log in to reply
30 svar på denna tråd

#1 Tigersoul925

Tigersoul925

Nykomling

• Members
  • 5 Inlägg:

Postad 02 January 2012 - 23:37

Hur känsligt är det här med luftfuktighet egentligen? Jag har mina gitarrer på väggen i vardagsrummet och jag har aldrig haft någon luftfuktare eller liknande. Köpte nu nyligen en ny gura, dyrare än de tidigare, och jag började fundera på det här igen... Bör man göra något, hur känsligt är det egentligen?

#2 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Members
  • 3373 Inlägg:

Postad 03 January 2012 - 07:43

Om den är lackad och har lackad maple hals och maple greppbräda så klarar den sig utan luftfuktare. Vad du i princip har då är en konserverad träbit. Ungefär som en möbel.

Om den är lackad och har rosewood heller mahogny fretboard så behöver du olja in fretbrädan ibland.

Om den inte är lackad utan oljad och har greppbräda och hals som också är oljad så kan luftfuktare vara en bra ide, då sliper du olja den lika ofta.

Om du har en akustiskt gitarr så kan det vara en bra ide då insidan nästan alltid är olackad.

MEN, istället för att köpa en 900 konors luftfuktare så kan du beställa ett 300 kronors hardcase från thomann och det ger förmodligen bättre resultat.

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

#3 JonatanOTG

JonatanOTG

Veteran

• Members
  • 1299 Inlägg:
  • Interests:Gitarr. Mycket gitarr.

Postad 22 January 2012 - 10:15

Hm.

Fick en luftfuktighetsmätare i julklapp och har haft stenkoll på vad den visat. Sedan början av januari har det hoppat ner till ca 40-45%, innan gick den upp till 50 lite då & då. Har läst att 40-60 är ok, men när det ligger sådär precis över 40, bör man oroa sig?
// Jonatan :)

#4 Linus Söderholm

Linus Söderholm

Medlem

• Members
  • 157 Inlägg:

Postad 22 January 2012 - 11:13

Jag skulle säga att det inte är någon fara, jag har en luftfuktare i studion som jag drar igång när jag kommer ner mot 30% RH
Gear:
Fender Stratocaster
Ltd ec-401vf
Ibanez RGA42
Furch Durango
Yamaha BB415
Peavey 6505+ 112
En dator...

#5 JonatanOTG

JonatanOTG

Veteran

• Members
  • 1299 Inlägg:

Postad 22 January 2012 - 16:04

Ok vad bra. :)

#6 chopper

chopper

Veteran

• Members
  • 1059 Inlägg:

Postad 22 January 2012 - 23:57

Allt beror på vad du har för gitarr. En acke kan som Desecrated påpekade vara rätt känslig. Billiga Asiengrejor likaså. HC är en väldigt god idé.
"I might be weird, but I´m not stupid." -Frank Zappa

http://www.myspace.c...rscreamersweden
Världens bästa musikförening

#7 Svento

Svento

Forumsräv

• Members
  • 302 Inlägg:

Postad 23 January 2012 - 00:48

Så länge gitarren är tillverkad av värmebehandlat trä så ska det inte vara nåt stort problem. Tyvärr är det tydligen en del gitarrbyggare som av nån oförklarlig anledning fortfarande inte använder det materialet i sina instrument...

#8 JonatanOTG

JonatanOTG

Veteran

• Members
  • 1299 Inlägg:

Postad 23 January 2012 - 12:04

chopper på 22 January 2012 - 23:57 sade:

Allt beror på vad du har för gitarr. En acke kan som Desecrated påpekade vara rätt känslig. Billiga Asiengrejor likaså. HC är en väldigt god idé.

HC=?

#9 musiknörd

musiknörd

Gitarrgud

• Members
  • 6125 Inlägg:
  • Interests:spela/lyssna musik, fika, festa och umgås med vänner.

utb. möbelsnickare som har förkärlek till gitarrbyggeri

Postad 23 January 2012 - 16:52

Svento på 23 January 2012 - 00:48 sade:

Så länge gitarren är tillverkad av värmebehandlat trä så ska det inte vara nåt stort problem. Tyvärr är det tydligen en del gitarrbyggare som av nån oförklarlig anledning fortfarande inte använder det materialet i sina instrument...

värmebehandlat trä är ju i detta sammanhanget ganska nytt. tror att många avvaktar i väntan på att se om det verkligen fungerar över tiden. är ju lite hypat i nuläget, och tror att en erkänd byggare med erfarenhet kan bygga en gitarr som går runt det problemet som man slipper med värmebehandlat trä. så ur den vinkeln tror jag att dom inte kör med det.

eller så vet dom inte att det finns på marknaden. man kan inte ha koll på precis allt som utvecklas.
JMP - It´s a good place to be!

//Rickard

#10 Assar

Assar

Medlem

• Members
  • 129 Inlägg:

Postad 23 January 2012 - 17:56

JonatanOTG på 23 January 2012 - 12:04 sade:

HC=?
Hardcase
Postad bild Postad bild Postad bild

#11 JonatanOTG

JonatanOTG

Veteran

• Members
  • 1299 Inlägg:

Postad 23 January 2012 - 20:43

Assar på 23 January 2012 - 17:56 sade:

Hardcase

Tack :)

#12 DonCojon

DonCojon

Medlem

• Members
  • 72 Inlägg:

Postad 02 February 2012 - 20:50

Dock så känns det ju förbannat tråkigt att ha en fin gitarr liggandes i ett hardcase istället för att hänga på väggen för att beskådas. Personligen prioriterar jag att ha mina framme. Känns som att det andra är ett problem för framtiden

#13 JonatanOTG

JonatanOTG

Veteran

• Members
  • 1299 Inlägg:

Postad 03 February 2012 - 10:13

Slängde i min luftfuktargrej igår, en Kyser Lifeguard. Luftfuktighten hade börjat sjunka till 32% så man blev lite orolig... :( Men men, ska låta den sitta i ett tag och se vad som händer.

#14 rockerman

rockerman

Forumsräv

• Members
  • 356 Inlägg:

Postad 03 February 2012 - 11:25

Hur är det på sommaren/hösten när det går åt andra hållet?
När det är extremt fuktigt i luften?

#15 JonatanOTG

JonatanOTG

Veteran

• Members
  • 1299 Inlägg:

Postad 03 February 2012 - 13:55

Läste att man kan sätta i luftfuktaren (alltså Kyser Lifeguard då, vet inte om andra funkar så) tom, alltså utan att blöta svampen då. Så att den suger åt sig fuktighet istället. Har dock inte testat än, fick min i höstas.

#16 rockerman

rockerman

Forumsräv

• Members
  • 356 Inlägg:

Postad 03 February 2012 - 15:10

Avfuktare finns i diverse utföranden. De som har en luftvärmepump installerad har iomd en kraftig avfuktare inbyggt i denna.
Eller som jag har ac hemma, det avfuktar bra.

Men frågan var, tar instrumenten skada? Någon som vet?

#17 macjansson

macjansson

Medlem

• Members
  • 215 Inlägg:

Postad 03 February 2012 - 17:38

Instrument påverkas av luftfuktighet, i alla fall när vi snackar gitarrer gjorda av trä. Det kan resultera i allt möjligt när träet torkar och krymper vid låg luftfuktighet. Bandstavar som börjar sticka ut vid sidan av greppbrädan, sprickor i akustiska gitarrer, buzz och actionproblem mm.

#18 Tigersoul925

Tigersoul925

Nykomling

• Members
  • 5 Inlägg:

Postad 10 February 2012 - 15:00

Av någon orsak fungerade inte notifieringen så jag såg aldrig svaren här, tills nu. Tråkigt. Men jag svarar nu ändå.

Gitarren vi pratar om är en akustisk från yamaha i prisklassen 5-6000 kr (cpx-700 tror jag den heter http://profile.ultim...291_image_0.jpg)

Vi pratar alltså inte någon luxurös gura på något sätt o jag är inte på något sätt någon klippa på gitarrspel så det är en lagom gitarr för min del. Jag har den för närvarande hängande på väggen i vardagsrummet och som någon sa ovan, jag är inte så sugen på att stoppa ner den i en hardcase för att skydda den faktiskt. Frågan är om det är ekonomiskt försvarbart att skaffa någon fuktlösning. Jag skulle ju kunna ha en sådan där "korv" med svamp i, men det är å andra sidan bara ivägen då jag är en sådan där som spelar spontant o kortare stunder. En fuktare till rummet i sig vore alltså svaret om något men det kostar pengar o frågan är om det är relevant nog?

#19 Kallsund

Kallsund

Veteran

• Members
  • 768 Inlägg:

Postad 10 February 2012 - 16:03

Själv tycker jag inte det är så farligt. Man får väl dra lite in dragstången och putsa lite försiktigt på stavändarna när det bhövs, värre är det inte. Det är ju inte så att gitarren blir förstörd utan luftfuktare.

#20 siddhardta

siddhardta

Forumsräv

• Members
  • 516 Inlägg:

Postad 10 February 2012 - 16:49

Kallsund på 10 February 2012 - 16:03 sade:

Själv tycker jag inte det är så farligt. Man får väl dra lite in dragstången och putsa lite försiktigt på stavändarna när det bhövs, värre är det inte. Det är ju inte så att gitarren blir förstörd utan luftfuktare.

+1. Man får ta sej en pyssel dag o fixa lite emellanåt. Guran skall härdas!!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar