Hoppa till innehåll

MXR Custom Badass '78 Distorsion

Någon som provat?

• Please log in to reply
11 svar på denna tråd

#1 YJM Strat

YJM Strat

Medlem

• Members
  • 196 Inlägg:
  • Interests:Gitarr, all musik som spelas av fantastiska musiker samt gitarr.

Postad 22 December 2011 - 21:46

Har en MXR Custom Badass '78 Distorsion på G. De låter ruggigt gött på de ljudklipp jag sett och hört, känns prisvärd.

Tänkte kolla om någon har erfarenhet av dessa, provat eller hört i verkligheten?

#2 siddhardta

siddhardta

Forumsräv

• Members
  • 516 Inlägg:

Postad 22 December 2011 - 22:01

Låter helt makalöst bra ! Har själv den gula dist+. Det jag gillar med mxr är att dom låter så jävla ärligt o "rent" även när disten kommer på. Snyggaste distljudet !!

#3 Lemmy

Lemmy

Forumsräv

• Members
  • 486 Inlägg:

Postad 23 December 2011 - 07:55

Gillar också ljudet på denna. Låter hyfsat likt MI Audio Crunchbox på klippen, men blev sugen på en sånhär också. Var ju en ganska billig pedal... så det får nog bli en för test :rolleyes:

#4 JonatanOTG

JonatanOTG

Veteran

• Members
  • 1299 Inlägg:
  • Interests:Gitarr. Mycket gitarr.

Postad 23 December 2011 - 10:57

Ska erkänna att jag är lite smått nyfiken på den här jag med. På en skala 1-10 där 1 är sådär "komprimerat & tajt med mkt sustain" (tänk typ solo) medan 10 är "crunchy & rått" (tänk typ komp :P), var skulle man placera denna?

(Sitter utan ljud för tillfället, därav denna fråga som annars förmodligen skulle kunna besvaras med ett klick på play-knappen :))

Priset verkar riktigt trevligt, strax under 1000 kr.
// Jonatan :)

#5 macjansson

macjansson

Medlem

• Members
  • 215 Inlägg:

Postad 23 December 2011 - 13:04

Jag har haft en gul dist, vet inte om det var en distorsion+ eller en äldre modell. Bästa dist jag någonsin haft.

#6 Assar

Assar

Medlem

• Members
  • 129 Inlägg:

Postad 23 December 2011 - 14:56

Visa inläggYJM Strat på 22 December 2011 - 21:46 sade:

Har en MXR Custom Badass '78 Distorsion på G. De låter ruggigt gött på de ljudklipp jag sett och hört, känns prisvärd.
Tänkte kolla om någon har erfarenhet av dessa, provat eller hört i verkligheten?

Jag köpte faktiskt en idag. Grymt bra och till en förvånansvärt låg penning (895 pix). En öppen klang och bra strängseparation.
Var först inne på en Mad Professor Stone Grey, men gav snabbt upp den i en A/B-test. Trots att Professorn också låter riktigt bra.

Badassen är grym på Telecastern och Les Paulen.
Inte lika klockren på Stratan med Lundbergmickarna, den är lite för skör i klangen för den disten. Den blir ett ljud utan kropp.

Jag lägger en MXR Custom Comp före, och rundar av med en Vox Night Train med gain på kl 11.
Riktig spelglädje, svårt att sluta ...
Postad bild Postad bild Postad bild

#7 Lemmy

Lemmy

Forumsräv

• Members
  • 486 Inlägg:

Postad 23 December 2011 - 22:58

Visa inläggAssar på 23 December 2011 - 14:56 sade:

Jag köpte faktiskt en idag. Grymt bra och till en förvånansvärt låg penning (895 pix). En öppen klang och bra strängseparation.
Var först inne på en Mad Professor Stone Grey, men gav snabbt upp den i en A/B-test. Trots att Professorn också låter riktigt bra.

Badassen är grym på Telecastern och Les Paulen.
Inte lika klockren på Stratan med Lundbergmickarna, den är lite för skör i klangen för den disten. Den blir ett ljud utan kropp.

Jag lägger en MXR Custom Comp före, och rundar av med en Vox Night Train med gain på kl 11.
Riktig spelglädje, svårt att sluta ...

Antar att du menar Lundgren-mickar på stratan? Har själv en strata med Lundgren-mickar o tycker heller ej den gör sig med dist.. har testat div olika, just nu sitter det en MI Audio Crunchbox, som verkar hyfsat lik MXR'n ljudmässigt. Måste testa en sånhär MXR vid tillfälle... verkar klart intressant.
Stratan med Lundgren mickarna funkar bäst i Tubscreamer, eller i Paisley Driven, dvs med lite lätt spräck...
Var köpte du den? Kollade på MB men dom verkar inte ha den... annars får de bli en beställning från tysken, men vore trevligt att testa lite först

#8 Assar

Assar

Medlem

• Members
  • 129 Inlägg:

Postad 23 December 2011 - 23:31

Visa inläggLemmy på 23 December 2011 - 22:58 sade:

Antar att du menar Lundgren-mickar på stratan? Har själv en strata med Lundgren-mickar o tycker heller ej den gör sig med dist.. har testat div olika, just nu sitter det en MI Audio Crunchbox, som verkar hyfsat lik MXR'n ljudmässigt. Måste testa en sånhär MXR vid tillfälle... verkar klart intressant.
Stratan med Lundgren mickarna funkar bäst i Tubscreamer, eller i Paisley Driven, dvs med lite lätt spräck...
Var köpte du den? Kollade på MB men dom verkar inte ha den... annars får de bli en beställning från tysken, men vore trevligt att testa lite först
Naturligtvis ... Lundgren. 60s Vintage.
Japp, Stratan får bli med Tube Screamer, om jag nu vill ha dist på den.
Jag köpte MXRn på These GoTo11 i Stockholm. Den bästa affären i stan om man vill testa pedaler.
Postad bild Postad bild Postad bild

#9 YJM Strat

YJM Strat

Medlem

• Members
  • 196 Inlägg:

Postad 24 December 2011 - 22:44

Gött att höra. Har en på väg nu, hoppas posten inte har ledigt resten av året!

#10 Angus Young007

Angus Young007

Forumsräv

• Members
  • 434 Inlägg:

Postad 27 December 2011 - 20:44

Mxr känns som bra grejer, funderar på dist+, deras nya analoga delay och deras comp pedal. För alla tubescreamer fans så kan jag "rekommendera" eller snarare "nämna" luther drive pedal som en viss gearmanndude på youtube gör och säljer. Enfärgade kostar 130 dollar INKLUSIVE FRAKT. Finns massa demos på youtube. Funderar starkt på att köpa en, de låter som en tubescreamer fast med mycket mer attack och driv, jag gillar det. Och med p90 så sjunger det bara om den.

#11 YJM Strat

YJM Strat

Medlem

• Members
  • 196 Inlägg:

Postad 27 December 2011 - 23:52

Och idag kom den, nu längtar man till repan.
Provade dock lite med hemmastärkarn, och det kändes riktigt bra. Den lyfte stärkaren helt klart.

Riktigt bra närvaro i ljudet, bra respons. Trots att den bara har tre rattar kan man få till en mängd bra ljud, allt fr bra vintage-cruch till riktigt trevlig varm och organisk dist.
Nu har jag som sagt bara provat lite hemma, blir intressant att testa den ordentligt, men verkar riktigt lovande :)

Tusan vad jag älskar stompboxar! :D

#12 Angus Young007

Angus Young007

Forumsräv

• Members
  • 434 Inlägg:

Postad 30 December 2011 - 00:28

Vi väntar på fler kloka ord om pedalen :D Hoppas du blev nöjd!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar