Hoppa till innehåll

tips på liten Rörförstärkare

• Please log in to reply
18 svar på denna tråd

#1 RantoBoy

RantoBoy

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 20 December 2011 - 11:22

Hej!
Skall köpa till sonen (7år) som skall börja spela. Även jag skall spela ibland här hemma bara för kul. Skulle vilja veta vad som finns att välja på. Jag vill ha liten rör på 5-15watt så vi kan dra på lite volym men ändå ha bra ljud. Skulle vilja ha 2 kanaler så vi har en för ret ljud och en overdrive/dist, vill då ha en pedal att byta mellan kanalerna.

Finns det någon förstärkare som kan ge mig detta? Kanske Vox PATHFINDER 15?

mvh/Oskar
Squier Vintage Modified Tele® Custom

Roland Cube 15XL

#2 musiknörd

musiknörd

Gitarrgud

• Members
  • 6125 Inlägg:
  • Interests:spela/lyssna musik, fika, festa och umgås med vänner.

utb. möbelsnickare som har förkärlek till gitarrbyggeri

Postad 20 December 2011 - 11:32

Hej och välkommen! där finns en del trådar som ger mycket svar redan om du kollar runt lite på forumet.

men rent spontant, så blackstar ht-5(finns som kombo alt. topp) och kmr med en pedal som switchar mellan rent och overdrivekanalerna. smartast är om ni kan ta er till en musikaffär och prova, så ni känner er helt 100% nöjda med allt.
JMP - It´s a good place to be!

//Rickard

#3 RantoBoy

RantoBoy

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 20 December 2011 - 11:47

Jag sitter nu och läser på detta forum, får se vad jag hittar. Skall nog ta mig in till 4Sounds och kolla. Tack för ditt tips!

Roland Cube 15XL

#4 RantoBoy

RantoBoy

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 20 December 2011 - 12:17

Just nu lite inne på Laney LG-35R. Vad tror ni om den? Men är det en rör?

Roland Cube 15XL

#5 Heerby

Heerby

Bassman

• Members
  • 2276 Inlägg:

Postad 20 December 2011 - 12:57

Här är ett gäng trådar om samma ämne:

http://www.gitarrfor...till-sovrummet/

http://www.gitarrfor...600-camp-eller/

http://www.gitarrfor...__fromsearch__1

http://www.gitarrfor...__1#entry133084

http://www.gitarrfor...__1#entry131957

Hoppas du fattar vinken, sök först och fråga sen. Nu har du att läsa en stund! :)
Här kan man skriva text

#6 RantoBoy

RantoBoy

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 20 December 2011 - 13:27

Åh tack för hjälpen, nu är dagen räddad. Lovar att söka först.

Roland Cube 15XL

#7 mickem

mickem

Veteran

• Members
  • 812 Inlägg:

Postad 20 December 2011 - 14:14

Nej nej ånej, var rädd om 7 åringens hörsel!
Att sätta honom framför en 5-15 watts rörstärk så "vi kan dra på lite volym" tycker jag låter j**gt illavarslande för att uttrycka det snällt. Direkt skadligt.
En transistorstärk som låter lika oavsett volym måste ju ändå vara det vettigaste så kan få rätt ljud utan att behöva pressa stärkarn till skadliga nivåer.
Väl värt att tänka på tycker jag, man kanske inte tänker på det men barns och vuxnas hörsel är väldigt olika. Övertoner från en röris och höga frekvenser kanske man inte själv hör så bra men ett barns öra hör rubbet. Illa då om du rattar stärkarn och tror att grabben hör lika illa som du själv, ja du fattar.

Och slutligen, välkommen :)
--

Att "scoopa midsen" när man spelar ett mellanregisterinstrument verkar ju inte klokt

#8 Heerby

Heerby

Bassman

• Members
  • 2276 Inlägg:

Postad 20 December 2011 - 14:24

Transistorförstärkare finns det inte riktigt lika mycket skrivet om men några personliga favoriter från min sida är Peavey Bandit, en klassiker både i sovrummet som i replokalen. Sen finns ju Vox, som du redan är lite inne på. Vox AD30VT är ett trevligt alternativ med inbyggda effekter och rör i ett av förstärkarstegen, låter väldigt bra dessutom! :)
Här kan man skriva text

#9 RantoBoy

RantoBoy

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 20 December 2011 - 15:51

Peavey Bandit hade jag när jag gick på högstadiet, kanske skall tillbaka dit då. Tror ni alltså det är bättre med transistorförstärkare. Själv gillar jag ljudet från rör, typ VOX. Kanske inte så viktigt nu för Ludvig om man skall vara en klok förälder. Vill dock ha 2 kanaler och fotkontroll för att slippa andra pedaler nu i början.

Måste ju erkänna att även jag är sugen på att börja lira igen så den skall funka för mig också.

Roland Cube 15XL

#10 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 20 December 2011 - 15:51

Jo. Å en "nykomling" i sammanhanget,som faktiskt inte e helt oäven i klassen,e väl de lite tyngre varianterna av Peavey Vypr. Provat ngr å som modulations förstärkare e de iaf inte helt ute å cyklar. Finns fö även med rör i slutsteget.

Bandit får jag säga idag känns gammal som konstruktion. Inget fel i det,men om en liten kille skall ha att lära sig på tror jag det med effekter kan vara smart för att han inte skall tappa intresset. Den vägen går vi nog alla.?
Living life one fret at a time...

jesper@gofastparts.se

#11 pikehead

pikehead

Medlem

• Members
  • 132 Inlägg:

Postad 21 December 2011 - 01:46

Visa inläggmickem på 20 December 2011 - 14:14 sade:

Nej nej ånej, var rädd om 7 åringens hörsel!
Att sätta honom framför en 5-15 watts rörstärk så "vi kan dra på lite volym" tycker jag låter j**gt illavarslande för att uttrycka det snällt. Direkt skadligt.
En transistorstärk som låter lika oavsett volym måste ju ändå vara det vettigaste så kan få rätt ljud utan att behöva pressa stärkarn till skadliga nivåer.
Väl värt att tänka på tycker jag, man kanske inte tänker på det men barns och vuxnas hörsel är väldigt olika. Övertoner från en röris och höga frekvenser kanske man inte själv hör så bra men ett barns öra hör rubbet. Illa då om du rattar stärkarn och tror att grabben hör lika illa som du själv, ja du fattar.

Och slutligen, välkommen :)

+1 på den. Mitt barn är skitkänsligt för volym, men lyssnar gärna på distade rockgitarrer i sin stereo. Kanske kan du köpa nån Roland cube eller Voxgrej, som kan köras med hörlurar såväl som högtalare....

#12 Konding

Konding

Forumsräv

• Members
  • 380 Inlägg:

Postad 21 December 2011 - 08:34

Nu har jag redan barn, men om jag skulle köpa grejer idag, så skulle jag satsa på en liten Blackstar HT-1 combo eller den lite större HT-5. Hur stark volym man vill ha beror inte på om det är en stärkare typ Blackstar’s HT1/5-serie eller transistor.

Med en Blackstar kan man i princip spela hur svagt som helst, men den låter ändå ”stort” och det tycker jag är en bra (öron)poäng. Plus att det blir på ”riktigt” från början, dvs vill man som kid börja experimentera med typ pedaler så är det sedan samma princip som med större grejer.

Är man bara sju år så kanske det inte spelar så stor roll, och många små hemmastärkare låter idag helt okay, men jag skulle ändå gå på mitt eget förslag plus att grejerna är behändiga och tar inte så mycket plats. Vill sonen i framtiden avyttra grejerna så är HT 1/5- serien lättsåld.

/Ulf

#13 najtrows

najtrows

i am 12 and what is this?

• Members
  • 2635 Inlägg:
  • Interests:Musik, Datorer och lite annat

Postad 21 December 2011 - 09:53

roland cube är väl den som jag hört bäst om

Gitarrer:
Bach Les Paul Blackburst med GFS Crunchy Rails i Stall och GFS Mean 90's i hals. Drop C
Aria Pro II LS-450 Okänd mick i Stall och Tonerider Rocksong i hals
Bach Telecaster med fakelogga som jag planerar att få bort, Am standard halsmick och Bach i stall. E Standard
Vintage VS6 Svart med EMG 85 i stall och EMG 60 i Hals. B Standard
Squier Showmaster SH-6 i stall och GFS Li'l Killers i neck, mid. E Standard
Akustika, Hobbex. Nylonacke som morsan köpte åt mig för att jag ville börja lira, spelar på den nästan varje dag.

Stärkare:
Blackstar HT-5 topp + HB G212 Vintage

Pedaler:
Korg AX3G
GuitarRig4 (jag låtsas att det är en pedal)
Behhringer Hellbabe
EHX Metal Muff
ZW-44

#14 RantoBoy

RantoBoy

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 21 December 2011 - 10:31

Oj vad snälla ni är med alla tips, tack så mycket.

Vad tror ni om en Vox Ad30vt? Finns en beg på 4sound i Sundsvall för 995:-. Vad bör man kolla upp om man skulle åka och prova den?

Roland Cube 15XL

#15 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 21 December 2011 - 11:52

Vox;arna har jag bara bra erfarenheter av. Det som ger sig ibland e styrkretsarna,men då man åxå "prata" med dem tack vare det inbyggda diagonssystemet. Lite gammal som konstruktion idag kanske....
En 30 watts VT räcker en stund,även om det ärligt sagt e i svagaste laget att repa med.

De mindre varianterna saknar den "powersoak" funktion som finns från 30 wattarn å uppåt. En bra feature i min mening
Living life one fret at a time...

jesper@gofastparts.se

#16 rockerman

rockerman

Forumsräv

• Members
  • 356 Inlägg:

Postad 21 December 2011 - 20:17

Visa inläggmusiknörd på 20 December 2011 - 11:32 sade:

Hej och välkommen! där finns en del trådar som ger mycket svar redan om du kollar runt lite på forumet.

men rent spontant, så blackstar ht-5(finns som kombo alt. topp) och kmr med en pedal som switchar mellan rent och overdrivekanalerna. smartast är om ni kan ta er till en musikaffär och prova, så ni känner er helt 100% nöjda med allt.

Jag har en Blackstar HT-5 och ev 1st 12" låda tillsalu i Götene, hör av dig om du bor i närheten så kan ni komma och prova.
Mvh.

#17 RantoBoy

RantoBoy

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 22 December 2011 - 10:26

Hej Rockerman!

Jag undrar ju då lite vad priset på en sådan. Hur gammal?

Roland Cube 15XL

#18 rockerman

rockerman

Forumsräv

• Members
  • 356 Inlägg:

Postad 22 December 2011 - 19:32

topp inklusive en gammal 1x12" Hagströmlåda för 2700?

#19 RantoBoy

RantoBoy

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 31 December 2011 - 19:33

Då har jag bestämt mig. Blir en Fender Mustang 1. Inte vad jag tänkt från början men jag tror det kommer bli bra för grabben.

Roland Cube 15XL

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar