Hoppa till innehåll

Dynacord "Hr Pinternagel" edition !!

Hamen...så får e bli...

• Please log in to reply
65 svar på denna tråd

#1 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 16 December 2011 - 18:59

Så mina herrar! Den ena Dynacorden e knappt klar innan nästa offer kommer in genom dörren. Denna gången en ngt ngt tidigare "ursprungs" Eminent. (Det har nämligen funnits ett antal varianter)

Postad bild

Ja...vackra e de då fan rakt inte dessa Dynacorder men i mitt tycke e det nästan lite av grejen åxå faktiskt. Han med mest retro samt fulast prylar när han dör vinner å som "hotrodder" i hjärtat gillar jag ju när saker å ting ser gammalt ut med presterar efter modern standard.

Eminenten e i eg mening inte ngn gitarrförstärkare utan e från början betraktad som "instrument förstärkare". Kort sagt,koppla in vad fan du vill å åk liksom.
Specifikt denna har jag bytt till mig av den gode D-drop(Anders) å då.....well...let´s see how we can fuck this up!!! :lol: (Öhh...känns det igen? :blink: :blink: )

Första som gjordes var att muttra isär den å ngn har varit där innan mig,om än länge sen. Som synes e de två rattarna i mitten/upptill bytta mot nyare varianter å så då även pottarna bakom. De pottarna styr i detta fallet diskant.
Hur som e alltså Eminenten inte en "gitarrförstärkare",utan snarare som ett rördrivet mkt tidigt PA system ungefär. Det medför att den har in alles 4 kanaler som ingångar...å det hade jag nog tänkt råda bot på för det ser jag ingen som HELST mening med.
Oavsett e det som sitter i dessa tidiga tyska 60 tals maskiner ansett som bra skit. Trafos,rör mm e av mkt hög kvalitet,å denna maskinen i likhet med den lilla "Twen" e rörlikriktad denna med.

I det att jag muttra isär den såg man mkt tydligt på mängden fett å damm att den varit med en stund. Det där typiska nikotinfettet samt dammet som blir av att ha stått i lokaler där man röker. Länge...å mycket.
Så...första jag gjorde var att göra rent rören från den beläggningen utvändigt samt smörja deras socklar å i sin tur även då pottarna,som enl Anders skrapade en del. Same same...för med lite smörja vart där iaf inget skrap i dem mer. Rörsocklarna e...gamla...det e ingen lögn. :D

Men rör var det ja. Bra skit som sagt.

Postad bild

Likriktaren. Ett GZ34 å jag vet att detta används i div amerikanska maskiner med. Skall ta å läsa på lite vad det fixar det där i ren effekt,ramp up mm. Stort å gediget känns det iaf,om än inte i klass med likriktarna som satt,två stycken,i min gamla Laboga Mr Hector. En kvalificerad gissning e att det e denna kompisen som kommer sätta lite gränser i detta projektet å helt klart ger rörlikriktning alldeles speciella arbetskriterier.

Postad bild

Slutrören e så gamla klassiska Philips EL34;or som synes. Bra skit som orkar med mycket å e av hög kvalitet. Specade för max 25watt styck.

Postad bild

De 4 kanalernas pre-ampar e fyllda med såna här. Återigen bra skit å i mitt fall lite av en favorit faktiskt. Gamla 60 tals Telefunken e rör jag så långt har MYCKET god erfarenhet av,å mkt riktigt e de inte alldeles gratis som NOS prylar. Oavsett...så e det fortfarande "bara" ett ECC83.

Postad bild

Eminenten har en liten lustig detalj i effekt som en VU meter ungefär. Det e ett rör som e balanserat att pumpa i takt med hur mkt effekt som används via.....

Postad bild

Den här EM 84;an.

Så.
Ja.
"Let´s see how we can fuck this up......" :lol: :lol:
Living life one fret at a time...

jesper@gofastparts.se

#2 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 16 December 2011 - 19:11

Schema.....

http://www.102983.or...minent_1964.pdf

Hittar vi där....

Som synes lite intressanta lösningar här å var. Kika bla på hur ingångsstegen e uppsatta. Likaledes ser vi att fasvändarn.....återigen e katodyn....

Som synes e avtappningen till "loop" lagd till första steg... Tonstackarna i sin tur e lustigt nog.... Baxandall :lol: ,om än med lite andra värden än jag använt.

Som synes e det gott om pre-amp rör i en Eminent å jag antar att vintage nördarna sätter upp mig på nån form av dödslista,men...de där trioderna kan jag använda till MYCKET intressantare grejer än att driva 4 ingångskanaler iaf...det e ett som e säkert.
Trafos mm e mkt mkt kraftigt dimensionerat varför jag med rätta antar att den begränsande faktorn som ovan kommer bli GZ 34;an.

Så. Min tanke går naturligtvis återigen till rocknroll. Bara mer högljutt än min Twen. Den ensamma likriktarn kommer garanterat att stå för allt "zag" jag kan önska å lite till.

I detta finns det som jag ser det ett antal beslut som behöver tas redan inledningsvis. Maskinen har mkt mkt obskyra utgångar för högtalare(man kan använda en ojordad EU stickpropp hanne) samt enbart DIN kontakter som ingång.
Min tanke här e att föra in den här maskinen i det 21;a århundradet...å vi får se var det slutar. Telejack skall iaf ihop med detta i båda ändar-på ena eller andra sättet. Vad vidare e skall den göras till en "ren" gitarrförstärkare.
Impedanser samt allmänna komponentval kring resp förstegtrioder e ju precis uppåt väggarna med "moderna" mått mätt å då det finns Eminenter till hö å vä än idag,vilket iofs borgar för deras kvalitet,så anser jag att det gör varken till eller från om specifikt detta ex råkar ut för ren "hotroding".
Så...så får det bli.

I ljuset av mängden förstegsrör kommer jag definitivt att bygga om till en PI som e longtailed pair. Iom mängden förstegsrör finns det heller inga hinder för att bygga det antal katodföljare man anser nödvändigt...(Thom.... :D ) å till syv sörende sist e det faktiskt så att även med det...så finns det trioder över att bygga loop mm av åxå.
Det sitter totalt 10 ECC83 trioder i den... :lol:

jesper@gofastparts.se

#3 Kalle_in_Sweden

Kalle_in_Sweden

Veteran

• Members
  • 980 Inlägg:

Postad 16 December 2011 - 19:24

Hej Racing
Efter några glas vin så älskar jag dina ombyggnadsrapporter på antika rörförstärkare.
/Kalle
Tanglewood TW28STE (Shadow P7 EQ) stålsträngad Akustisk
Yamaha RBX 270 J elbas/Laney DB150 förstärkare
Yamaha RGX 320FZ elektrisk gitarr/Egnator Tweaker förstärkare.
Behringer V-AMP 2, UB802 mixer, XM 8500 & Sennheiser MD 421 mics
http://www.soundclic...m/kalleinsweden

#4 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 16 December 2011 - 20:18

Efter ngr glas whisky e mitt svar;
:lol:

Tack broder. ;)

jesper@gofastparts.se

#5 d-drop

d-drop

Medlem

• Members
  • 285 Inlägg:

Postad 16 December 2011 - 23:03

Några riktlinjer bara: det magiska ögat måste vara kvar, fronten är mycket vacker,(allt annat är lögn!) och måste ochså bara intakt. Sen är det nog bara att köra va? Tyskarna är inte i nån dom helst position att klaga:)
Den spelar så inihellvete högt att vår andre gitarrist med ett förflutet i Trollhättans djävulsmetalträsk fick ont i öronen... Blir nog bra detta! Men, som sagt, det magiska ögat måste vara kvar:)

#6 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 16 December 2011 - 23:52

Vi e på samma planhalva Anders. Jag lovar.

Utöver det e vi överens. De små nazzarna har förlorat två världskrig. Av en anledning. ;)

jesper@gofastparts.se

#7 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 17 December 2011 - 00:03

Kalla mig gammal å dan....kalla mig grottman....men grejen e....fuck ém....rocknroll my brothers in arms.

De ser verkligen ut som om de precis klivit ner från bergen...

4 av de 5 medlemmarna har krökat ihjäl sig....som sagt,rocknroll. :blink: . Det e så enkelt va...å de e så primalt va...

jesper@gofastparts.se

#8 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad 17 December 2011 - 13:43

Intressantast här är två saker.

Första stegen går obiaserat och följdaktigt låg förstärkning med en arbetspunkt (Ua) som ligger
strax under 50V. Det är som att låta Mike Tyson boxas med bindel för ögonen. Verkar korkat men det finns
säkert en baktanke med det.

Tonstackarna sitter bryggkopplade i en återkopplingskedja för mer sving och optimal impedansanpassning.
Snygg o smart lösning. Tyska ingenjörer är välkända för sitt gedigna arbete. Bra för oss dock att de lyckades så dåligt
1938-1945, och då speciellt med sina flygplan.
Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#9 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 17 December 2011 - 14:55

Jo.
Har suttit å stirrat på schemat den sista timman Thom å kan inte annat än stämma i bäcken med vad du säger. E ju som sagt en Baxandall lösning med just återkoppling över 100nF märkt tex C22.

Samma med ingångsstegen.....

Om man backar ut ett par meter å kikar på det igen så kommer iaf jag till slutsatsen att frågan e om man inte skall göra en total makeover.? Grejen e....det e inte mkt i den där som e anpassat för gitarrbruk direkt. Vidare e det totalt meningslöst med 4-5 ingångar. Loopen ligger fel med moderna mått mätt,osv osv osv.
Uppepå det e den rent chassiemässigt mkt kompakt byggd,speciellt i ljuset av sin ålder,varför ingångarna-som e DIN allihop,sitter på maskinens sida. Varken praktiskt eller vackert då det bla ger för handen att man oavbrutet böjer ingångskabeln minst 90 grader oavsett vad man gör. Likaledes...igen...alla dessa ingångar e ju totalt meningslöst för "vårt" bruk.
I sin tur sitter jacken ut monterade mkt grunt precis bakom OT;n å för att kunna "modernisera" det med telejack får de flyttas oavsett varpå man ändå får börja borra å härja i chassiet.

Summa summarum så e det jag överväger just nu att faktiskt skrota det befintliga chassiet,finns säkert nån originalfjolla som kan ha glädje av det,åsså sno med mig trafos,rör samt komponenter in i ett helt nytt å "öppnare" chassie. Isf använda samma lödbensplatta som jag har i "lilla grå" åsså fanimig göra gitarrförstärkare "extraordinär" av hela skiten.
Kapacitet finns det ju så det räcker å blir över i skrotet.

I det håller jag isf med Anders i att den där coola rördrivna VU metern måste få lov att implementeras i den nya fysiska designen med så man kan hörröra förstärkaren även i sitt nya sken.

Ideer å tankar på det mina bröder?

Isf e frågan om man skulle börja med att riva i den som den står? Alltså modda levande pisset ur den redan i det chassie den sitter i fn för att på så vis "bara" ta med sig designen in i det nya chassiet när man väl e färdig.? Kort sagt skulle det göra den nya designen mindre "kladdig" när det väl e klart eftersom man i det läget redan vet vad som skall vart så att säga å så e det bara att designa den invändigt därefter.?

jesper@gofastparts.se

#10 d-drop

d-drop

Medlem

• Members
  • 285 Inlägg:

Postad 17 December 2011 - 18:15

Nej!nej!nej!
Behåll orginal chassie för guds skull! En så liten och kompakt topp hittar du inte nån annanstans!
Det finns vinklade telepluggar om det är jobbigt att plugga in från sidan!
Borra upp ett nytt hål på baksidan, fanns ju plats mitt på nånstans.
Lita på mig, det blir det coolaste!

#11 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 17 December 2011 - 18:21

Ja,som sagt Anders. Inget av det e skrivet i sten än. Designen e en sak,men nånstans på vägen vävs ju design å praktiska behov ihop. E som sagt långt ifrån säker på nått ännu å som vanligt mår det BRA av fler infallsvinklar än bara mina egna tankar. Feedback på ideer e ALLTID sunt.

Suttit å stirrat på schemat en bra stund till nu å lite grunddesign ideer börjar ta form iaf.

jesper@gofastparts.se

#12 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 17 December 2011 - 18:24

Jo fö Anders. Du undrade ju vad skjutswitcharna var till för på fronten. De e till för att "tappa av" signal från resp kanal till loopen.

jesper@gofastparts.se

#13 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 17 December 2011 - 18:36

Thom. Nu e re bara jag som tänker högt....
Men om man "isolerar" en kanal helt. Lägger en anodresistor på ingångssteget samt impedans korrigerar ingången till mer "nuvarande" standard åsså skjuter man det inåt i avsikt att se hur det låter-som första försök. Tänkte isf använda "instr 1" å göra om den till tele rakt av. De andra borrar jag resolut väck.
Vad tror du om det? E ju enkelt nog,å jag reagerar på att Dyna verkar haft noja på att använda 100k/2.2k i varenda steg de varit i närheten av. E ju samma i Twen;en.

Det åsså leta reda på dioderna i bias samt "VU" kretsarna å ersätta dem med kisel direkt det första man gör (skall enl uppgift vara germanium). . Vanliga N4007,även om det nu e overkill som heter duga.

Om man sedan tittar på designen i sin helhet innehåller den relativt sett ganska lite glättning. De lytarna e ju garanterat slut,så det skall ersättas men i samma veva vette fan om jag inte tar i lite till i kapacitans på sina håll. 50+50 känns som ett minimum.

Grejen där e ju vidare drosseln Dr1 som har en imperativ påverkan på ljudet under last.

Även om jag nu anser att volym mm behöver flyttas till 1M så e det ju fortfarande så att 500k eller 1M...det ger iaf en ide om ljudkaraktär,å framför allt då i tanke överstyrning.
Skall prova så "enkelt" moddat först tänkte jag för att få en ide/grepp om vad stärkaren egentligen säger till mig.
Katodynen e ju en direkt replika av den man hittar i Twen med å i Twen iaf så lät den INTE vackert vid just överstyrning. Enkelt nog att åtgärda isf iofs.

Samma. SGM;ena e lika bra att göra om till 1k direkt. E vad de skall ha sen...så det e lika bra att klappa dit det å vara färdig med det om det skulle ha ngn inverkan på vad som kommer ut. Sannolikheten e liten...men...

Sen lurar jag på om man skulle lägga tonstackens återkoppling över en liten switch för att kunna hålla reda på effekten av den rent praktiskt.

jesper@gofastparts.se

#14 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 18 December 2011 - 13:08

Jahapp. Då bär det strax av ut till verkstan för att försvinna i lödrök för första gången med den här.... :lol:

jesper@gofastparts.se

#15 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 18 December 2011 - 23:13

Jaha. Idag har varit en MYCKET intressant å MYCKET produktiv dag. Som sagt så inledde jag arbetet med Eminenten med att rakt av slakta de 6 DIN kontakterna på maskinens sida,som ju då var ingångar samt ut/in för loop(eller "echo" som Dynacord envisas med att kalla det). Dels e ju gränssnittet inget man använder i musikvärlden längre å vad vidare e var det bara glapp å eländigt.

Istället installerades ett brytande vanligt telejack åsså la jag 68k i linan in mot gallret på första steget.
Därefter riktades uppmärksamheten mot utgången mot högtalarn å även där installerades ett brytande jack,å i detta fallet med en "utgångstrafon räddande keramisk resistor" över de brytande punkterna.

Det innebar att 3 av de 4 ingångstrioderna lämnades åt sitt öde,men den som var till "Instr 1" var den som var kvar å som sagt utbytt från DIN till normal 1/4" tele. Som synes av originalschemat satt där en 1M mot jord varpå det hela var avkopplat över en kondensator innan det gick vidare mot gallret,som i sin tur hade en 10M mot backen.
(De små trafona på ingångarna för "Mic" demonterades de med)

Detta gjordes alltså om så att vi på mer "normalt" gitarrmaner nu hade en gridresistor om 68k som sagt,kondningen pensionerades helt å referensmotståndet/delaren mot backen sattes till 1M.

Postad bild

När man sladdar i den här maskinen känns det...udda. Delar av vad man tar i känns lika up to date som mkt annat,medans delar av det verkligen känns gammalt. Som i RIKTIGT jävla gammalt.

Postad bild

Som påtalats tidigare e Eminenten eg mkt mkt genomtänkt å kompakt byggd. När man kommer nära den upplever man inte att det e en "rörförstärkare" eftersom den e på storlek med en vanlig transistortopp ung. Bla då pga att man lagt slutrören samt likriktarröret ner. Trots att maskinen inte direkt e dagen modell så har den som synes ett mönsterkort,å på det......

Postad bild

...kan man i etsningen se att steget mellan Eminent å föregångaren MV-46 uppenbarligen inte e så stort.

http://www.102983.or...MV46_1962-2.pdf

(Schema för MV-46 att jmfr med schemat för Eminenten i tråden. Eminentens schema hittar ni ngr poster upp)
De större skillnaderna e att Eminent har ingångstrioder i större omfattning samt att loopen arbetar lite annorlunda. Annars e det i stort samma maskin,varför det kanske blir enklare att förstå etsmärkningen av mönsterkortet.

Postad bild

Här ges man en mer övergripande bild av hur kompakt å genomtänkt byggd denna maskinen eg e. En kvalificerad gissning e att om den rent musikaliskt samt tonalt varit mer riktad mot gitarr ger jag mig fan på att gamla Eminenter hade varit rent tvär hårdvara idag,å uppepå det förhållandevis dyra. Välbyggda e dem nämligen....

Nåja. Så slog vi igång speleverket å även om det rent ljudmässigt var annan ton i skällan så var det vi hade skapat ett högljutt as som i princip gick hyggligt cleant upp till rent löjliga volymer.
Så.
Tebax till ritbordet igen.

Katodresistorn till katodynen ändrades från 1k till 3.3k. En modd jag ju tog till även på min Twen härom dagen,å då med mkt gott resultat. Å..så vart fallet även denna gång. Tonen mjuknade betänkligt,till det positiva.

Det jag gjorde det första jag gjorde var att isolera jordpunkten Nr 8 på ingående triod för att där löda dit ett 2.7k motstånd tv. Detta avkopplades med 22uF. Därefter avkopplades nästa steg med 2.2uF samt påföljande steg igen med 2.2uF.

Slog om switchen...å se nu jävlar!!! Nu vart det ju lite drag i skrotet när man ratta för det!! :D :P . Lytar mm e fortfarande inte bytt varför reserverna i railen vart såpass små,framför allt när maskinen började komma upp i rätt driftstemp,att den nu gärna "sket på sig" i botten.
Vidare kan bara konstateras att värdena för å kring Baxandall setupen INTE e rätt för gitarrbruk,men det känns inte som hela världen iom att vi redan HAR en fungerande setup för gitarr på temat i den lilla Twen;en. Mao...blir det att kopiera den till en början.

Postad bild

Det här e det där coola "VU "ögat"" som rör sett innifrån maskinen. Den lilla svarta grunkan intill e en av de där förbannade germaniumdioderna. E fö fortfarande inte bytt.

Postad bild

å här har vi de två flaskorna som tillsammans med de där runda "stål cylindrarna" utgör ingångstrioder samt trafos. De senare e alltså demonterade å i nuläget e det enbart flaskan till vä i bild som arbetar.
Ngt som står på det omedelbara programmet,läs-redan imorgon i mån av att det finns,e att ersätta samtliga små kondningar i signalväg mm. Dessa har rykte om sig att läcka med tiden,å det e ett resonemang jag köper rakt av. E bara att kika på vad det gjorde för Twen;en.

Postad bild

Här har vi så tonpottarna som leder till Baxandall setupen nedanför. De två flaskorna e dem ni hittar just vid Baxandallen i schemat. En före å en efter.

Postad bild

Här har vi så börjat röja runt lite. Dels vart det en del brummande i maskin...inget farligt om jag skall vara ärlig,men tillräckligt för att reagera på,å dels vart där "bubbliga" lytar. Nu hade jag inga "korrekta" hemma,men det fick iaf gå dit ett par Rifa 47;or i väntan. Eg mest för att stilla min egen nyfikenhet om hur den skulle KUNNA reagera i botten med mer momentan mos tillgängligt i railen. å...jodå....det e allt där det sitter så det får bli en omgång friska lytar snarast.

Sen ser ni åxå att där sitter en del keramiska motstånd kring slutrörsocklarna nu. Hamen.....dels byttes skärmgallermotstånden(SGM) från 100 Ohm till numer nästan varande standard om 1k Ohm...(vilket förlänger livet på rören),å dels hängdes det dit ett 5W 1 Ohms motstånd mot backen för resp sockel. Detta för att enkelt kunna mäta bias.
Ngt som var en historia i sig....å förklarade en del av brummandet.
B+ visade sig vara 418V....å ena pipan hade en tomgångsström av 21mA....å den andra 65mA. Världsmästerskapen i snedbelastning av slutsteg mao.... Så de justerades båda två till 42mA jämnt varpå jag skarva igång maskinen igen...å jo tjena.
Dels vart där nu bottenrespons i den å dels kunde man nu ställa den på full patte i alla lägen....å den bara leverera,å de facto rätt gött åxå!! :wub:

Ok.
Så vad e slutledningen här då? Joo.....
Att denna maskinen kommer att låta ren mumma med lite arbete å sladdande...så äR det utan minsta tvivel,å det e ngt jag kan konstatera redan nu. Med det...följer ett antal beslut.
Till att börja med kommer jag göra så att jag labbar "klart" hur setupen skall se ut mellan tummen å pekfingret i det chassie som e där nu...men sen vetti fan.... Jag e nog ärligt sagt mer å mer inne på att göra detta till en fristående topp rent designmässigt,om än med den gamla vackra Dynacord loggan samt "VU ögat" kvar å inkluderat i den nya designen.

Vidare behöver ngr grejer som sagt göras rent tekniskt i det att alla kondensatorer bytts. Dels då det med att lattja om värdena i Baxandallen...å vad vidare e lista ut hur tonstacken,eller stackARNA,skall komma att dels gripa in å dels jobba.
Sen...det med behovet av antalet gainsteg. Allaredan nu grunnar jag på om man inte i likhet med "lilla grå" skall göra denna maskinen 2 kanalig,å då med dubbla relästyrda masters.
En loop skall vi ha in....

Så som ni ser e det en del som behöver listas ut som rent designstadie medans själva labbandet med kretsarna fortgår.

Var det slutar? ärligt.sagt...det vet jag lika jävla lite som ni än så länge,men att det här kommer bli ett 50 watts rocnknroll monster...det kan jag lova redan efter idag. Den svarar helt LYSANDE på det man kastar efter den.
Kvalitet var ordet... ;)

jesper@gofastparts.se

#16 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 19 December 2011 - 22:12

Jahapp.
Som det heter,one step forwards and two steps back. :angry:

Idag fick jag lattjat dit ett par friska "huvud" glättningslytar. 2ggr 47uF. Vidare ersatte jag ett antal av de efterföljande dito.
Sen...fick jag rensat upp lite vad avser signalbegränsande kondningar...så nu e det inget överdrivet stort i signalkedjan längre. Snarare tvärtemot. I sin tur begränsar jag som hårdast ut ur 2a steg med 3300pF.

Å lika fulla förbannat...."svarar" inte förstärkaren på moddarna jag kastar efter den. :angry: Sista jag å "Fisk" gjorde innan vi klappa igen butiken för dagen var att byta ingångsstegets anodmotstånd från 220k till 100k....å "svaret" var inte ens i närheten av vad det bör vara.?
Fattar fan ingenting nu!!

Några grejer jag skall prova att kasta efter den e att för det första faktiskt ta mig tiden att löda om hela maskinen. Framför allt glödspänningen tycker jag...inte svarar mot vad den bör vara. Ligger kring 5VAC ung med "tappen" på nättrafon i 240V läge. Därefter skall jag prova att leka med ett annat likriktarrör. Det där GZ34 röret...har ett till,å eg mest för att utesluta att det e där problemet sitter.

Högljudd e ju den fan. E inte där skon klämmer,utan det e i mening att jag inte får ut ljudbilden jag jagar. Den distar inte fult....utan den distar "grå grå grå grå" som den värsta sosse ungefär.... :huh:

Nah. Jag börjar mer å mer inse att det för det första e dags att gå igenom skrotet från ände till ände å vad vidare e att jag behöver gå till botten med det här.
Sista idag var jag så ljudtrött att det gav fan ingenting att ens försöka fortsätta.... :angry:

Jaja. Blir väl ordning tids nog å som sagt.....one step forward,two steps back... :unsure:

jesper@gofastparts.se

#17 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 21 December 2011 - 01:05

Jaha. Snacka om att göra bort sig..... :huh: :huh:

Som jag tidigare påpekat "måste det finnas mer" i Eminenten rent ljudmässigt. Var inne på att det var rörlikriktaren (RLR) som satte gränsen,men ACK vad jag bedrog mig.

Nope. Det hela har handlat om att jag fullständigt lurat mig själv med signalnivåer. E ingen ursäkt,men jag e ju verkligen inte van vid att arbeta med katodyn/concertina fasvändare,å däri bottnar mkt av problemet.
Jag har helt enkelt inte spänningsdelat tillräckligt mellan stegen....å eftersom "mastern" eg ligger tidigare i rörserien med en katodyn(sista steget e drivsteget för katodynen,eftersom katodynen i sin natur inte kan förstärka signal i eg mening själv utan bara splitta den i takt å mottakt(dvs man tar ut ena signalen på plussidan av katodynen å den andra på minussidan))
Summan e att jag skickat in ÅT HELVETE för mkt AC signal mot sista drivsteget då sista spänningsdelaren för detta blir "master" potten INNAN det drivsteget.
Följden e att slutrören fått så mkt signal så de gått i cutoff. :blink:

Kollat lite referensspänningar på div scheman...å att säga att jag legat lite för högt...då e man diplomatisk. De flesta schema anger ett referensvärde på signal max av ung 22-25VAC. Dessa spänningar då FÖRE ev gridmotstånd på slutrören.

Problemet har bara blivit värre ju mer av de parallella kanalerna jag rivit då dessa till del agerat just spänningsdelare mot jord...så ju mer jag rivit,desto värre har problemet blivit. :lol:

Jaja. Går bara för att bevisa att man fan inte kan allt....så e re...

Om inte annat har jag iaf fått sett över å labbat med en massa annat i jakten på problemet i sig,å jag har INTE åtgärdat huvudproblemet än.
Tex fick jag bytt de båda dioderna som sitter mot "VU" metern resp biaskretsen till modern kisel. Biaskretsen hade iofs ngn varit å bytt i sedan tidigare,men det var iaf inte årets modell på den du....
Så nu sitter det overkill dioder i båda kretsarna i form av N4007;or.

Laddat ner lite olika scheman med div referens VAC signaler att ta hänsyn till som jag tänkte jag skulle använda mig av imorgon. Med de nuffrorna i rätt härad så vore det väl själve fan om det inte skall hamna rätt i ljudbild tycker jag. Men,det återstår som sagt att se. ;)

jesper@gofastparts.se

#18 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 21 December 2011 - 03:05

Jofan! Höll på å glömma. Gamle vännen Ola var riddaren i nöden när det kom till det med cab o chassie. Han menar att han har ett par gamla sk "YugoMarshalls" stående i källarn jag kan ta över för en rimlig peng.
Iom det så e isf jakten på cab å chassie över.

Återstår att lura på det med nån form av kort....å jag lurar faktiskt på om man inte skulle tillverka eget av ett par "blanks". Borra å nita med sk turrets.

Återkommer iaf med bilder av cabbarna när jag å Ola strålat samma det närmaste.

jesper@gofastparts.se

#19 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 22 December 2011 - 01:11

Jahapp. Nån gång skall ju en annan stånga sig blodig med antar jag. Har ägnat MYCKET tid idag åt att försöka bli överens med den här maskinen,men jag börjar fan undra om jag e lurad av ngn jordloop eller rent av brist på jord under last eller ngt liknande.

Nu har jag nått dit att det inte låter "trasigt" mer iaf,men volymen lyser fortfarande med sin frånvaro.

Ironiskt nog har jag någonting som skapar en helt SJUK AC signal ut ur 3e steg.?

Med jordad ingång har jag i storleksordningen 14-16mVAC ut på 1a stegets signalkondning. Det e ju lugnt. Ut ur andra...i storleksordningen 200mVAC...vilket väl e sådär lugnt sagt....men RIKTIGT jävligt blir det ut ur 3e steg där jag efter signalkondensatorn ligger runt 70VAC beroende på hur jag ställer volym-med jordad ingång.
Något e mycket mycket fel i staten Danmark helt enkelt....å jag måtte gå i cirklar för jag "ser" inte vad.? En del av problemet e att i ett över 50år gammalt kretskort kan det ju i princip vara vad som helst som kajkar,å frågan e hur mkt jobb jag skall lägga iom att alltihop skall in i ett nytt chassie vad det lider här med helt PTP setup för enkelhetens skull.

Skall ge det en stund imorgon åxå....fan tro´t å jag brukar ju inte vara snubben som ger upp i 1a taget direkt.

jesper@gofastparts.se

#20 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 22 December 2011 - 19:23

Jahapp,.....här har man då gått i 3 dar som en enbent kyckling å inte riktigt fattat vad de e som pågår.

Tyckt att vad jag än gör...så svarar inte stärkaren på moddarna. Dist dist dist....å har i mitt stilla sinne tänkt för mig själv att SÅ jävla mycket signal skickar jag ju inte in mot slutrören ändå,å kanske framför allt vad e det som ger den hysteresis i AC spänningar jag sett vid anslag på gitarren.?

Jaja. Dan börja med att jag for bort till Elfa efter komponenter. Framför allt de lytar jag saknade till Eminenten,men lite allmänt tjafs i form av signalkondningar som e bra att ha på hyllan osv inhandlades det med.

Ut till verkstan,göra dagen förvärv,varpå uppmärksamheten efter det riktades mot en viss Dynacord Eminent. Mätte å mätte...å det lät verkligen inge bra.

Postad bild

Nu e vissa av lytarna ditlagda lite provisoriskt iom att alltihop så småningom skall ner i ett annat chassie som sagt. Här ser vi iaf ett antal av de nya lytarna mm. De gamla Telefunken rören sitter då fortfarande i. Det som e att anmärka på e alltså att man har dubbla kretsar/justeringar för glödspänningens nollpunkt i dessa maskiner. Inte så dumt faktiskt för på det sättet går det att få maskinen hyggligt tyst tom på full patte om man drar ner volymen på gitarren till noll.

Postad bild

Som synes har jag ryckt ngr av piporna jag inte använder för tillfället. Som den står går den som 3 stegare in mot drivsteget för katodynen.

Postad bild

Jaha? Va fan håller jag på med här då? Jo.....det skall jag berätta för er. Som sagt ville maskinen dista mkt på lite tyngre volymer. Påföljden var i sin tur att när jag drev upp signalnivåerna i pre-ampen genom att lattja med de från original så vart det bara värre,vilket iofs står till logik. Jag har ju som sagt sprungit runt mig själv mer eller mindre i 3 dar i jakten på att fatta varför.....å det ni ser på bilden e svaret.
Japp.
Kort sagt överslag i utgångstransformatorn. Sannolikt e det så att när man tidigare då kopplat in högtalaren i de befintliga jacken så har man använt en vanlig sk EU stickpropp. Ni vet,en såndär ojordad historia som sitter i änden på lampsladdar mm...."två hål i väggen".... :lol:
Vad jag gissar har varit effekten e att den kontakten glappat ngt alldeles förbannat...å energin som lagrats i OT;n har i ena ögonblicket haft ngnstans att ta vägen...å i nästa inte.... Resultatet av det har varit att energin letat sig ut genom att slå överslag mellan lindningarna. Trafon MÄTER alltså juste....men felar ngt helt djävulskt inkopplad.
Så.
Var jag gjorde var att ta min andra handlindade engelska dito (den första sitter ju i Musiknörds "Brödrost") å bara brygga in den....å BINGO.
Inte mycket mer med det!
Helt plötsligt gick stärkarn rent långt långt upp i volym...såpass att pre-amp disten nu inte "räckte till" för att ens nå hårdrocksstadie!! :rolleyes: :rolleyes:

Postad bild

Å jomen. Här tillsammans med ett par nya slutrör ifrån Ruby. Åxå samma som i Brödrosten. Nu så.....i samma veva började alla bitarna trilla på plats. Tonstacken började fungera osv osv osv osv.

Kort sagt. Nu skall det fram ett chassie så vi kan börja bygga "Dynacord goes hi-gain" på riktigt!!!! :lol:

jesper@gofastparts.se

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar