Jaha. Idag har varit en MYCKET intressant å MYCKET produktiv dag. Som sagt så inledde jag arbetet med Eminenten med att rakt av slakta de 6 DIN kontakterna på maskinens sida,som ju då var ingångar samt ut/in för loop(eller "echo" som Dynacord envisas med att kalla det). Dels e ju gränssnittet inget man använder i musikvärlden längre å vad vidare e var det bara glapp å eländigt.
Istället installerades ett brytande vanligt telejack åsså la jag 68k i linan in mot gallret på första steget.
Därefter riktades uppmärksamheten mot utgången mot högtalarn å även där installerades ett brytande jack,å i detta fallet med en "utgångstrafon räddande keramisk resistor" över de brytande punkterna.
Det innebar att 3 av de 4 ingångstrioderna lämnades åt sitt öde,men den som var till "Instr 1" var den som var kvar å som sagt utbytt från DIN till normal 1/4" tele. Som synes av originalschemat satt där en 1M mot jord varpå det hela var avkopplat över en kondensator innan det gick vidare mot gallret,som i sin tur hade en 10M mot backen.
(De små trafona på ingångarna för "Mic" demonterades de med)
Detta gjordes alltså om så att vi på mer "normalt" gitarrmaner nu hade en gridresistor om 68k som sagt,kondningen pensionerades helt å referensmotståndet/delaren mot backen sattes till 1M.
När man sladdar i den här maskinen känns det...udda. Delar av vad man tar i känns lika up to date som mkt annat,medans delar av det verkligen känns gammalt. Som i RIKTIGT jävla gammalt.
Som påtalats tidigare e Eminenten eg mkt mkt genomtänkt å kompakt byggd. När man kommer nära den upplever man inte att det e en "rörförstärkare" eftersom den e på storlek med en vanlig transistortopp ung. Bla då pga att man lagt slutrören samt likriktarröret ner. Trots att maskinen inte direkt e dagen modell så har den som synes ett mönsterkort,å på det......
...kan man i etsningen se att steget mellan Eminent å föregångaren MV-46 uppenbarligen inte e så stort.
http://www.102983.or...MV46_1962-2.pdf
(Schema för MV-46 att jmfr med schemat för Eminenten i tråden. Eminentens schema hittar ni ngr poster upp)
De större skillnaderna e att Eminent har ingångstrioder i större omfattning samt att loopen arbetar lite annorlunda. Annars e det i stort samma maskin,varför det kanske blir enklare att förstå etsmärkningen av mönsterkortet.
Här ges man en mer övergripande bild av hur kompakt å genomtänkt byggd denna maskinen eg e. En kvalificerad gissning e att om den rent musikaliskt samt tonalt varit mer riktad mot gitarr ger jag mig fan på att gamla Eminenter hade varit rent tvär hårdvara idag,å uppepå det förhållandevis dyra. Välbyggda e dem nämligen....
Nåja. Så slog vi igång speleverket å även om det rent ljudmässigt var annan ton i skällan så var det vi hade skapat ett högljutt as som i princip gick hyggligt cleant upp till rent löjliga volymer.
Så.
Tebax till ritbordet igen.
Katodresistorn till katodynen ändrades från 1k till 3.3k. En modd jag ju tog till även på min Twen härom dagen,å då med mkt gott resultat. Å..så vart fallet även denna gång. Tonen mjuknade betänkligt,till det positiva.
Det jag gjorde det första jag gjorde var att isolera jordpunkten Nr 8 på ingående triod för att där löda dit ett 2.7k motstånd tv. Detta avkopplades med 22uF. Därefter avkopplades nästa steg med 2.2uF samt påföljande steg igen med 2.2uF.
Slog om switchen...å se nu jävlar!!! Nu vart det ju lite drag i skrotet när man ratta för det!!

. Lytar mm e fortfarande inte bytt varför reserverna i railen vart såpass små,framför allt när maskinen började komma upp i rätt driftstemp,att den nu gärna "sket på sig" i botten.
Vidare kan bara konstateras att värdena för å kring Baxandall setupen INTE e rätt för gitarrbruk,men det känns inte som hela världen iom att vi redan HAR en fungerande setup för gitarr på temat i den lilla Twen;en. Mao...blir det att kopiera den till en början.
Det här e det där coola "VU "ögat"" som rör sett innifrån maskinen. Den lilla svarta grunkan intill e en av de där förbannade germaniumdioderna. E fö fortfarande inte bytt.
å här har vi de två flaskorna som tillsammans med de där runda "stål cylindrarna" utgör ingångstrioder samt trafos. De senare e alltså demonterade å i nuläget e det enbart flaskan till vä i bild som arbetar.
Ngt som står på det omedelbara programmet,läs-redan imorgon i mån av att det finns,e att ersätta samtliga små kondningar i signalväg mm. Dessa har rykte om sig att läcka med tiden,å det e ett resonemang jag köper rakt av. E bara att kika på vad det gjorde för Twen;en.
Här har vi så tonpottarna som leder till Baxandall setupen nedanför. De två flaskorna e dem ni hittar just vid Baxandallen i schemat. En före å en efter.
Här har vi så börjat röja runt lite. Dels vart det en del brummande i maskin...inget farligt om jag skall vara ärlig,men tillräckligt för att reagera på,å dels vart där "bubbliga" lytar. Nu hade jag inga "korrekta" hemma,men det fick iaf gå dit ett par Rifa 47;or i väntan. Eg mest för att stilla min egen nyfikenhet om hur den skulle KUNNA reagera i botten med mer momentan mos tillgängligt i railen. å...jodå....det e allt där det sitter så det får bli en omgång friska lytar snarast.
Sen ser ni åxå att där sitter en del keramiska motstånd kring slutrörsocklarna nu. Hamen.....dels byttes skärmgallermotstånden(SGM) från 100 Ohm till numer nästan varande standard om 1k Ohm...(vilket förlänger livet på rören),å dels hängdes det dit ett 5W 1 Ohms motstånd mot backen för resp sockel. Detta för att enkelt kunna mäta bias.
Ngt som var en historia i sig....å förklarade en del av brummandet.
B+ visade sig vara 418V....å ena pipan hade en tomgångsström av 21mA....å den andra 65mA. Världsmästerskapen i snedbelastning av slutsteg mao.... Så de justerades båda två till 42mA jämnt varpå jag skarva igång maskinen igen...å jo tjena.
Dels vart där nu bottenrespons i den å dels kunde man nu ställa den på full patte i alla lägen....å den bara leverera,å de facto rätt gött åxå!!
Ok.
Så vad e slutledningen här då? Joo.....
Att denna maskinen kommer att låta ren mumma med lite arbete å sladdande...så äR det utan minsta tvivel,å det e ngt jag kan konstatera redan nu. Med det...följer ett antal beslut.
Till att börja med kommer jag göra så att jag labbar "klart" hur setupen skall se ut mellan tummen å pekfingret i det chassie som e där nu...men sen vetti fan.... Jag e nog ärligt sagt mer å mer inne på att göra detta till en fristående topp rent designmässigt,om än med den gamla vackra Dynacord loggan samt "VU ögat" kvar å inkluderat i den nya designen.
Vidare behöver ngr grejer som sagt göras rent tekniskt i det att alla kondensatorer bytts. Dels då det med att lattja om värdena i Baxandallen...å vad vidare e lista ut hur tonstacken,eller stackARNA,skall komma att dels gripa in å dels jobba.
Sen...det med behovet av antalet gainsteg. Allaredan nu grunnar jag på om man inte i likhet med "lilla grå" skall göra denna maskinen 2 kanalig,å då med dubbla relästyrda masters.
En loop skall vi ha in....
Så som ni ser e det en del som behöver listas ut som rent designstadie medans själva labbandet med kretsarna fortgår.
Var det slutar? ärligt.sagt...det vet jag lika jävla lite som ni än så länge,men att det här kommer bli ett 50 watts rocnknroll monster...det kan jag lova redan efter idag. Den svarar helt LYSANDE på det man kastar efter den.
Kvalitet var ordet...
Living life one fret at a time...
jesper@gofastparts.se