Hoppa till innehåll

Dynacord Twen

Vintage eller?

• Please log in to reply
64 svar på denna tråd

#41 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 16 December 2011 - 12:40

Ja Anders. Det där med 4 stegare har sina sidor när vi snackar blues,bluesrock samt rock. Nu kan man iofs dividera ikring hur mkt 4stegare Dynan e iom att sista steget e drivsteget för katodynen,men lika fulla förbannat färgar ju sista steget med så man kan ur vissa aspekter säga att sista steget hör till pre-ampen å fasvändarn/slutsteget på en gång antar jag.
Men ja.
En med vissa ögon mätt "hi-gain" setup (iom att det e en 4 stegare) har HELT klart sina meriter för rocknroll. Disten kan fås att bli dels mer komplex samt mer behaglig. Vidare e en annan sida att man kan skapa distortion som funkar i ett bredare spann rent volymmässigt i min mening. Som jag håller på fn e tex antalet steg som har avkopplingskondning begränsat. Eftersom det finns signal så det räcker handlar det mkt mer om att färga än att förstärka å varje steg kan därför "sys" till att bidra till den totala bilden.
Tom det nu "isolerade" 1a steget bidrar ju fortfarande med ton. Går ju inte att resonera bort,å jag för en kommer inom kort prova att addera ännu fler steg för att se om där finns ngt att hämta.

Thom.
Ja. Detta var tveklöst bra skit. Baxandallen var med marginal det mest effektiva jag provat. Grundtanken med att placera den efter ingångssteget e ju att jag på så vis kan färga vad som går igenom flaskorna med EQ;n till en del.
Living life one fret at a time...

jesper@gofastparts.se

#42 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad 16 December 2011 - 14:09

Jag tror säkert att det påverkar tonen överlag beroende på vilket steg man lutar den mot.
Här får man inte förutsätta något och vara hälsosamt nyfiken. Bra info Jesper, nu har jag fått
bekräftat vad jag tidigare misstänkt.
Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#43 mickem

mickem

Veteran

• Members
  • 812 Inlägg:

Postad 16 December 2011 - 15:07

Fasen va duktiga ni är säger jag bara !!!! Kul tråd att läsa men jag fattar verkligen i n g e n t i n g! Nada! :D
--

Att "scoopa midsen" när man spelar ett mellanregisterinstrument verkar ju inte klokt

#44 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 16 December 2011 - 18:12

Tack Mickem. Jag å Kapten Gnissel delar som sagt ideer å tankar med varandra på fortlöpande bas å bevisligen funkar det allt som oftast. Grejen e...när man labbat lite med att modda samt bygga rörförstärkare blir man snart VÄLDIGT ödmjuk för hur mkt av tonen som sitter i just själva förstärkaren. Generellt taget e det bara att konstatera att gitarrister överlag lägger åt HELVETE för mkt vikt vid mickar mm på själva gitarren. Med all respekt för att just gitarren e ngt gitarristen enklare kan påverka själv så e det fortfarande som så att rent tonalt kommer man bara så långt....
En bra röris samt cab står för resten. Detta e ett icke diskutabelt faktum.

Fö pysslat vidare med att testa lite olika rörbestyckningar mm idag. Men...det landar nog på en omgång gamla Mullard ECC83 samt de där JAN 6V6;orna å ut genom Eminence blackpowder elementet.

Lattjat lite med att leka med min MXR overdrive framför idag. Funkar allt det med... :lol: . Det jag tycker e riktigt roligt i allt detta e att trots att den u grund å botten nu e ganska kraftigt ombyggd får man säga så finns fortfarande den där varma,vackra clean tonen kvar i den. Enormt roligt att den svarat på det sätt den gjort å jag gissar kvalificerat att sista ordet e inte sagt i den här historien än.....men som ni kommer kunna läsa i en annan post har nästa Dynacord trillat in genom dörren på verkstan... :blink: :blink: :blink:

jesper@gofastparts.se

#45 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 17 December 2011 - 18:13

Oscar lille!!!!!!

Postad bild

Japp. Det kan man kalla klassiskt du... :D . Å jopp...du ser rätt....det ligger en overdrive i linan... :lol: . Ozzy någon? Någon?? :blink: :blink:

Rörspräck på hemmavolym. Jo tjena... :lol:

"Mina grannar stampar takten i golvet"- Dynacord.

(Fö. Joo....nu sitter där en omgång gamla Mullard å blir varma i den med....)

jesper@gofastparts.se

#46 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 17 December 2011 - 20:47

Suttit med den här hemma ngr timmar å lekt lite i den konfig ni ser ovan.(Det å läst schemat för Eminenten liksom... :lol: ). I halsmick å splittat samt bokstavligt talat rumsvolym- asså såpass att TV;n som e ställd lågt hörs väl-så låter det fan helt makalöst i cleant denna kombinationen av Dynacorden å Aria Pro II ES-800;an. Jag tycker verkligen det,å iom det har på sitt sätt ett nytt fönster öppnat sig lite för mig.
Nämligen det,å det e därför jag eg skriver detta,att faktumet av dist på rumsvolym e en sak...men att den lilla maskinen kan förmedla "rör" å rörvärme ngt så makalöst redan vid de riktigt riktigt låga volymer vi snackar här e verkligen en nyhet för mig.
Kort sagt,cissi sitter ju här hon med,så e ljudbilden från dem där två tillsammans enormt behaglig.

Jag har ju tidigare sagt att det där med rörisar i en lägenhet vette fan om det eg e ngn större vits,men nu vette fan i sin tur om jag inte får äta upp dem meningarna. Märk nu väl....
Det jag tror som i första hand ger "det där" i soundet e den lilla Dynacordens förmåga att låta "gammalt",å det gör den verkligen. Ngt som säkert e en kombination av komponenter som trafos mm likväl som trät cabben e byggd i.

Sån´t här tycker jag e roligt! Att man upptäcker nya grejer å gamla "sanningar" slås i spillror. Men...tro nu inte att man kan återskapa det jag snackar om här speciellt enkelt... :rolleyes:
Tro mig...jag har provat "ngr stycken" här hemma vid det här laget å detta e DEN ENDA som gett det jag suttit här å upplevt här ikväll. Som sagt,normalt lirar jag nästan aldrig cleant...men i detta fallet har det handlat mkt om blues 12;or spelade med 7;or "en masse" å sanningen e att det låter helt makalöst bra. Levande. :wub: . Solospel blir aldrig "in your face" utan känns i sin helhet bara...naturligt. Varmt. Enkelt,både att lyssna till å att skapa.

Jaja. Där ser man. :lol: B)

Till saken hör alltså att sedan igår,å jag vet inte direkt hur mkt det påverkar,sitter det gamla Mullards i pre-ampen på den rakt av. Innan hade jag ju lattjat lite med en JJ ECC81a i 1a position men gick alltså på Mullard 83;or rakt över nu.
Av ren nyfikenhet skall jag tamigfan prova Telefunkens med...(som ju e lite av ett favoritrör de där gamla Telefunken)

jesper@gofastparts.se

#47 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 21 December 2011 - 03:03

Fick till en liten tweak till med denna idag i ngt så mundant som en treble kondning över 1M volympotten om 220pF. Gjorde gott. Provade även att ta bort den "läck" kondning om 220pF som jag lagt ut från samma pott,men det tyckte jag tog bort en del av det i ljudbilden som e "gammalt" så den fick allt snällt gå tillbaka för att fortsätta göra sitt jobb.

jesper@gofastparts.se

#48 Jay-Rude

Jay-Rude

Forumsräv

• Members
  • 536 Inlägg:

Postad 21 December 2011 - 20:06

Vafan, här har du alltså byggt en vintage-stärk med modernare nivåer gain? Jag hade antagligen köpt direkt om jag hade haft plånbok till det!

#49 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 21 December 2011 - 23:38

:D :D

Mja. Så gainrik e den inte.....snarare lite vintage aktig sådär.

jesper@gofastparts.se

#50 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 22 December 2011 - 01:14

Lite tankar jag har e att faktiskt revidera det med HUR disten byggs i den. Som det e tycker jag det ligger för mkt fokus mot sista drivsteget-katodynen. Skall ta å kika på det när jag väl känner att jag har fast mark under fötterna med Eminenten.

jesper@gofastparts.se

#51 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 26 December 2011 - 23:00

Fan tro´t men jag fick faktiskt såpass med tid över att jag fick micklat vidare lite med den lilla Twen;en med.

Dels fick jag nu tvinnat alla kablar till glöden,vilket de inte e original,samt routat om densamma på chassiet ngt. Uppepå det hittade jag en lödning till anodmotståndet för vibratot som inte var riktigt som det skulle.

Med det gjort "försköt" jag balansen av vilken volym/gain pott som gör vad....å resultatet var verkligen att en redan mkt mkt bra liten combo blev bättre. Fan tro´t,men så e re.
Nu skall jag använda den såhär en stund...åsså får jag se allt eftersom ifall där e fler förändringar jag vill göra.

jesper@gofastparts.se

#52 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 28 December 2011 - 19:28

Eftersom Muhammad inte alltid kan komma till berget så får vi efter bästa förmåga då se till att berget kommer till Muhammad.

Detta e alltså den lilla Twen;en i "crunch mode". Dvs att gainvredet inte e öppnat speciellt långt. Ifrån detta KAN den alltså rattas tillbaka mot helt clean...å åt andra hållet kan den kranas att mer eller mindre lira på kapp med en JCM800.....

Gitarren e den annorstädes omtalade Aria Pro II ES-800,å den e precis benoriginal i allt. Som märkt nerstämd i botten till D. Gitarrist e den gode vännen Jonas.
Som ni åxå kanske märker e tremolot aktiverat lite försiktigt. Å grejen e....den här lilla combon...fuckin sounds like a million bux. That ain´t no lie. :D

Inspelningen e sådär,men den e gjord i halvfyllan igår kväll med en sketen Zoom Q3,så jag antar att man inte får begära för mkt.... Med det sagt,bara tro mig...detta e en helt fantastisk liten combo för blues å bluesrock med en alldeles egen karaktär.

Jag har som sagt lärt mig ngt nytt. Det GÅR verkligen att få fram en ENORMT rördriven karaktär även på mycket låga volymer. ;)

jesper@gofastparts.se

#53 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad 29 December 2011 - 11:43

Mmmmm, det låter mumma.
Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#54 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 29 December 2011 - 13:09

Jo. Nått blev rätt denna gången. Med. :lol:

Men ärligt sagt e det "magiska" denna ggn inte bara elektronikens förtjänst. En del av det sitter i att trät i cabben nu e närmare 50 år gammalt. När man öppnar spjällen på den lite låter den verkligen ihåligt å träigt så det förslår.

Undrar vad "Herr Pinternagel" hade ansett? :lol: :lol:

jesper@gofastparts.se

#55 galanti

galanti

Medlem

• Members
  • 137 Inlägg:

Postad 29 December 2011 - 20:53

och där satt man med en salivsträng i mungipan igen, grattis till ännu en grymt lyckad stärk :-)

#56 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 29 December 2011 - 21:20

Tack Galanti. :) :)

jesper@gofastparts.se

#57 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 06 January 2012 - 20:47

Så har fler av forumets medlemmar fått prova den lilla Twen;en...å den gör då inte folk besvikna iaf... :lol: .

Den låter verkligen bra. Den GÖR det... B)

jesper@gofastparts.se

#58 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 08 January 2012 - 18:58

Bla var en av de som var förbi härom dagen allas vår Always SG Björn,å han fick fotat å provat han med....

Å omdömet/betyget får man nog säga e snällt.... :P

Citat

Här är en av dom mest välljudande förstärkare jag haft nöjet att få höra , en Dynacord
från 1964 som gjorts om av Jesper till att få ett "klibbigt/crounchigt" sound som biter sig fast i huvvet.....suveränt gott ljud och en avstickare som står för sig självt !!

Postad bild

jesper@gofastparts.se

#59 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 31 January 2012 - 21:37

Å...även här blir det en tvilling,fast i detta fall då till "The Dynacord that satan rejected".

Postad bild Postad bild

Denna ggn e då cabben 2 färgad som synes. Kom som "no-go" å i det att jag öppnade den så visade det sig att "Mr Handyman" varit framme här med å hängt en stöddig "extra" lyt över de redan befintliga. Funkar sådär kan vi säga.
Huvudsäkringen i voltväljaren var skottad å när jag hängde ur den visade den sig vara på 400mA...så det var kanske inte så konstigt att den tackat för sig å lämnat in. Det skall sitta 800mA där eg....
Först var jag ju inne på att det var EZ81;an,dvs likriktarröret,som skulle ha gett upp....men så vart det alltså inte. Så ur med slutrören....å igång med speleverket. Brumma som sagt som fan pga extralyten...så stänga av igen...å väck med den...å se NU gick det bättre! Ersatte avkopplingslyten för slutrörens katoder i 1a vändan...åsså igång med skiten. Den distar styggt...vilket för mig indikerar två saker. Den behöver nya glättningslytar rakt av åsså.....den var inte speciellt högljudd ens efter bytet av katodlyt...så det e nog så att de gamla original General Electric 6V6;orna sett bättre dagar.
Skulle isf stämma rätt bra med att säkringen kastat in handduken antar jag.

Blir i detta fallet som sagt till att installera en extra pre-amp pipa,skrota div jack samt ingångar för footswitch mm å repetera det som e gjort med min egen.... Iom att "utvecklingsarbetet" redan e gjort handlar det ju mest om att plagiera...å det tar milt sagt inte lika lång tid som att designa. Kul e re iaf!!

Även i detta fallet med originalelementet...å det kan man ha som...ptja...dörrstopp. Brevpress.Lod vikt....men man kan INTE ha det till att lira rocknroll med iaf!!!

Så...baffeln får ur å så får det hela moddas till att ta emot högtalare av modern standard(dessa gamla tyskar har annan delning för infästning än tex Eminence eller Celestion)

Återkommer inom kort med resultat,men som sagt...först får lytarna mm dyka upp.

Å en sak skall ni ha klart för er. Dessa gamla Twens kan fås att låta rent skamligt bra. Glöm pengarna i sammanhanget,att de e billiga alltså. De låter bra som combos sett när de e färdiga OAVSETT pengarna. Jämför med vad ni vill.
När jag gjorde min egen körde jag ju en relativt sett svindyr Fender DLR parallellt. Fender får i min mening spö av den gamle Dynan i moddat skick så det fan bara finns inte.

jesper@gofastparts.se

#60 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 01 February 2012 - 21:57

Då jag hade det mesta av materialet jag behövde hemma så drog jag igång en mkt snabb process med ett stycke Twen.

Det jag inte hann med var att installera pottar samt komponenter till Baxandall stacken,så det skall göras snarast,men det med extra pipan samt ombyggnaden i sig vad avser samtliga trioder mm,spänningsdelare osv osv vart gjort iaf SAMT en balanspott till glöden å det jävligaste e att det blev inte bra. Det blev svinbra. Bättre än min egen,så man kan lugnt säga att det finns anledning att se över den igen....å ta efter det som nu vart som det skulle med denna....Twen "nr2".

Postad bild

Jomen...så istället för inputjack nr2 har vi nu ett gainvred :P ,å...det kan den skapa kan man säga.... Nu e det samtidigt så att de två "volymerna"(varav alltså den ena e gain) e satta emot 4 trioder som e uppsatta ganska olika. Det ger att man genom att balansera de två volympottarna mot varandra kan färga disten rätt friskt. Bra skit.

Postad bild

Cabben fick sig en vända den med. Grejen e att den lilla förstärkaren var full med små färgprickar så jag gick över den med t-sprit vilket gjorde gott. Bortsett från det spruckna emblemet får jag säga att den e i riktigt riktigt bra skick rent estetiskt.

Återstår nu att vränga ur baffeln å göra om delningen för infästningen av högtalare till mer modernt snitt. Originalet har alltså annan delning än tex Celestion,Eminence mfl så det lämnas inget val om man nu inte vill lira på det där som låter "papp från -40 talets nazityskland".

Men fan...den låter gutt asså....med de båda vreden åt höger e där rent ut sagt ett helvetes häng i skiten. :lol: :lol:

Hr Pinternagel må ursäkta...

jesper@gofastparts.se

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Facebook