Hoppa till innehåll

Dynacord Twen

Vintage eller?

• Please log in to reply
64 svar på denna tråd

#1 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 09 December 2011 - 19:51

Av olika anledningar kom jag över en sen 60 tals tysk Dynacord Twen.

På sin tid tänkt som en konkurrent till Fender Princeton,Deluxe reverb mfl. Fast...med den skillnaden att en -66a Twen inte betingar 25 000 spänn... :lol:

Å efter lite allmänt snack om denna stärk på annan plats så tar jag nu å skapar en tråd på "allmän begäran" som det heter.

Jag har ju sedan tidigare gett uttryck för att det hade varit kul att bygga en stärk med ett par 6V6 i häcken vs de EL84 som jag idag sett till död dagar. Mkt beroende på att 6V6;orna ger ett rundare å varmare ljud. Normalt inte alls lika "vassa" i karaktären som just EL84;orna. En ide som eg föddes i samband med min gamla Egnater Rebel 20 (som fö e en förbannat bra stärkare),där man med ett vred kan växla steglöst mellan just 6V6 å EL84;or.

Mer än det e den kontakt jag haft med 6V6 tex det som nämns ovan. Nämligen gamla Fender stärkare jag gjort vid ve tillfällen.

Så....enter min musicerande granne Peter som hade rensat i källarförrådet...å se där stog en gammal Dynacord Twen.

Postad bildPostad bild

Signalnivåer mm e ju inte direkt optimerade med dagens mått mätt. Inte heller e de eg tänkta att spelas varken på fulla blås eller dista...men..se...det e där pappa kommer in... :huh: :blink: :lol:

So...let´s see how we can fuck THIS up! :P :P

Utgångsläget e alltså en gammal sen -60 tals combo med en 12";are i. De har lugnt sagt rykte om sig att vara mer "hi-fi" än gitarrorienterade de där elementen,men det återstår att se. Om det behövs...byter vi till ett Celestion eller Eminence eller liknande vad det lider. Kort sagt, "Fuck the factory-customize".

Postad bildPostad bild

E inte så många rattar på en sån här gammal pjäs. Men...se kontrollerna av framför allt ton e lite lurigt utformade. Tyskarna...hade andra ideer än jänkarna där.

http://www.102983.or...r_sch_pdf_1.png

(Förstoring av schema)

Som synes e den rörlikriktad. När jag köpte den av Peter menade han på att nättrafon var kass. Så...e inte fallet efter en kort kontroll idag men däremot e just likriktarröret gånget till de sälla jaktmarkerna. Ett EZ81/6CA4. Å...ett nytt sådant e redan lokaliserat.

Tillika sitter där en tidstypisk jätteflterkondning....å se det e inte heller ngr problem då jag har ett par nyproducerade dito liggande. Å..likriktarröret har vännen Alex ett hemma. (Ett NOS Tesla EZ81 fö)

Värt att notera på schemat e just layouten för tonkontrollerna. Inte riiiiiiiiiiiktigt som vi e vana vid... ;)

Glädjande nog e maskinen orörd invändigt. Inte för att det spelar ngn större roll så men lika fulla fast e det alltid roligare att pyssla med ngt som inte e sönderkladdat. Å....sanningen e att det ju faktiskt inte sitter så mkt prylar i de här tidiga maskinerna.

Postad bild

Postad bild

Trots maskinens ålder ser slutrören mkt mkt friska ut. Som synes via schemat e dessa katodbias balanserade å vad vidare e så ser man åxå via schemat att det e så vibratot jobbar på den.

Ok.

Min initiala tanke nu e att ersätta likriktarröret samt huvudlyten det första som sker imorgon. Därefter kommer jag med samtliga rör ut mäta div kopplingskondningar för DC läckage. Om det inte uppvisar ngr större vansinnigheter så kommer jag installera ett sk biasmotstånd över slutrörens katoder för att på så sätt se hur mkt de belastas...för se...jag har lite tankar här.....

Om detta visar "all systems go" så kommer jag klappa i rören å prova eländet. Eg utan ngr större förväntningar för å vara ärlig. Så?

Ja. Så.

Min tanke i nuläget e att skrota vibratot som ingen jävel använder idag iaf....åsså klappa dit en pre pipa/novalsockel till. En fasvändare av longtail typ in mot de fortfarande katodbias styrda slutrören,fast nu då med fasta värden.

Därefter...skall vi börja leka rocknroll på riktigt e min tanke.

En gain å en master samt en volym. Iaf tre steg...åsså får vi se. Loop? Mja...kanske. jag vet inte? Använder man loop på en "rå" one trick pony combo som ser ut som den e väckt från de döda?

Trafona..orkar. De e inte gigantiska,men...större än tex i kines 30 wattarn. Impedanserna verkar stämma med mina tankar i fallet.

Så.

Här kommer ni gossar in. Ideer mina herrar? The sky is the limit,å nu snackar vi hotrod. På riktigt. U tell me vad den skall klara helt enkelt.

Visst. Det hade kanske varit coolt med en såpass gammal maskin som e "metal",men...nah...jag lirar inte metal. Mina tankar e dock inte främmade för en stärkare av Brödrostens natur tex.

Så...som sagt....kom igen. Fram med ideer mina vänner!!! :D :D
Living life one fret at a time...

jesper@gofastparts.se

#2 Polya

Polya

Forumsräv

• Members
  • 326 Inlägg:

Postad 09 December 2011 - 21:40

Cool! :D

När jag ser än sådan där gammal häck så tänker jag "old school" rörspräck.
True grit ungefär, (riktigt "gritty sound" tänker jag på)

á la Led Zeppelin ungefär tänker jag, med e ju bara jag.

Make it go nuts! :D

#3 moparfrasse

moparfrasse

Veteran

• Members
  • 1002 Inlägg:

Postad 09 December 2011 - 23:35

Med dom förutsättningarna du anger känns det som du innerst inne redan
har siktet inställt mot brödrosten.
Och som jag ser det är det väl det eller någon form av Fenderklon som är naturligast.
Sedan kan man ju fundera på om Marshalls 2203 lösning med förstärkning i 3 eller 4
steg beroende på om man väljer hi eller low-gain ingången är användbart.
Väljer man att göra en Fenderklon kan det vara bra med en loop för reverbet till surfmusik. :lol:

#4 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 10 December 2011 - 02:03

Surf? FUCK NO!!! :lol:

Brödrosten? Nah. Skall finnas en brödrost. Bra där. ^_^

jesper@gofastparts.se

#5 moparfrasse

moparfrasse

Veteran

• Members
  • 1002 Inlägg:

Postad 10 December 2011 - 10:36

Hittade denna Rat rod på nätet med liknande röruppsättning
och ett ljud som jag tror passar din smak.

Skulle definitivt bli en cool sleeper i Dynacordkostymen.

#6 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 10 December 2011 - 11:34

Jafan. Helt oäven var den inte den där lilla grejen Anders. Absolut inte.

Men som sagt e väl steg 1 att få liv i eländet till att börja med. Ngt vi kikar på redan idag som sagt.

jesper@gofastparts.se

#7 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad 10 December 2011 - 14:12

Visa inläggmoparfrasse på 10 December 2011 - 10:36 sade:

Hittade denna Rat rod på nätet med liknande röruppsättning
och ett ljud som jag tror passar din smak.

Skulle definitivt bli en cool sleeper i Dynacordkostymen.

Den där lät i min smak :wub:
Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#8 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 10 December 2011 - 20:25

IT`S ALIVE!!!!

Jajamen!!
Så e re! Fick lödat om ett antal kablar kring likriktarsockeln å framför allt visade det sig vara halvglapp,eller vad man skall kalla det,i säkringen till maskinens glödström. Var det som gav varierande AC spänningar ut från sockeln.

Så faktum e att jag kladdade dit den gamla EH 6CA4 pipan som likriktare å det funkade alldeles utmärkt.

Därefter så sållade vi väck den tidstypiska jättelyten som var på 40+30+20uF å ersatte den med en 50+50 JJ dubbelkanna samt en lös 47a.

Kontrollmätte div spänningar innan jag muttra ner det hela å lödade fast anslutningarna till den "fantastiska" 12;an som sitter i. SNACKA om ngt som låter papp för övrigt!! :lol:

Hur funkar den då? Jofan! Skall jag vara ärlig låter den faktiskt bättre än jag trodde den skulle göra! Må fan tro´t,men så e re! Men...speciellt "modern" i soundet e den nu inte...lååååååååångt ifrån faktiskt :D
Men jojomen. Tom tremolot fungerar å det fattar ju vem som helst...lira "Hells bells" utan tremolo skiter ju sig in i 1a böjen!! :lol: :lol:

Så nu vet vi att det e all systems go. Bra. Så återstår nu då att lista ut hur vi skall bygga upp den. Som man kan se från schemat e det inte mkt gainsteg för själva signalen innan det går in i fasvändarn. Push/pull my ass liksom... :blink:. Närmare 20 watt? In your fat fuckin dreams svarar jag på det!! Som den står ger den kanske 10.....

Jag tror det vettigaste att göra nu blir att skaffa lite pottar med rimliga värden åsså borra hål för ytterligare en novalsockel för en pre-amp pipa till. På så vis har vi iaf möjligheten att bygga distortion på ett mer modernt vis.
Förstå mig rätt,för den viker sig redan som det e....faktum e mkt tidigt i utslaget på volymratten-kring klockan 10-11 eller så,men inte blir det nu "rocknroll" dist som VI ser det,det e ett som e säkert.
Tremolot,så charmigt det nu e,ser jag inte heller ngt direkt bruk för. Så.....
Som jag tänker just nu så tillverkar vi en juste dekal att sätta på fronten i datorn å trycker den på dekalark....åsså skaffar vi en ny anodiserad frontplåt så vi kan klappa dit lite fler pottar.
Min grundtanke nu e att få till en liten käck å transportabel combo som iaf kan ryta när man ber den om det.

Postad bild

Så..här står hon nu på golvet hemmavid. Å...jag skall ta mig en whisky eller två å fundera ut hur att göra. Om jag slopar tremolot kan jag ju dessutom optimera bias i större grad,vilket nog inte hade varit så korkat ärligt sagt om ambitionen e att den skall kunna användas både här å där.

Man kan nog lugnt säga att förstärkarbehoven ser annorlunda ut idag än 1967....det KAN vara så....

jesper@gofastparts.se

#9 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 10 December 2011 - 21:34

Provat en stund med den här hemma uppkopplad mot den lika hemmagjorda 212an. Värme har den i överlföd men..gain...inte så mkt... :lol:

Nåja. We fix. :huh: :huh: :huh: .

jesper@gofastparts.se

#10 galanti

galanti

Medlem

• Members
  • 137 Inlägg:

Postad 10 December 2011 - 21:37

Racing - Dynacord , det kändes ungefär som Galanti - Vit strata :D men jag misstänker att du liksom jag kommer förvandla ett får till en Ulv, ska bli spännande som faen att följa detta!

#11 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 10 December 2011 - 22:12

Anti. Det där inlägget handlar inte om en gammal Dynacord.....*vrålgarvar*
Nänä. Jag kommer fortsatt hålla det där emot dig va....så skjut mig då broder... :lol:

Å appropå korkat.

http://www.blocket.s...7.htm?ca=15&w=3

Öhhhh...va?

jesper@gofastparts.se

#12 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 10 December 2011 - 23:09

Suttit å lekt med den en stund. Tremolo? Seriöst..... :lol: Beach boys e liksom inte banbrytande längre va...lägg av.... :lol:
Å lika fulla förbannat kan jag inte sluta leka med det!!

Nu e det ju "lägenhetsvolymer" som e aktuella,å ngt jag slås av e.....avsiktligt har jag tagit fram min Headhunter med P94;or i....å den där gamla tysken har en väldig värme som den står. P90 stuk osv...jo fan....bra skit....
Mer än jag e van vid,vilket iofs mkt väl kan handla om att jag normalt inte lirar helt sop cleant. Men...så e re.

Mastervolympott på den där "cathodyne" PI;n e nog fan grejen. Appropå det e det lite udda som man kopplat feedback linan på den som jag å Thom stämde av tidigare idag. Faktum e,hela jävla stärkarn e annorlunda!!

Cissi kom hem. Reagerade först inte. Sen....sen var det bra att den var blå....å sen var det coolt att den var "glittrig" i baffeln...varpå det var coolt att den e nästan lika gammal som jag.
Fuck the biatch. :lol:
Liknelser? Skulle JAG se ut som en glittrig smurf bara för att jag å stärkaren e från samma härad i ålder.?

Nah. Insett att detta får bli;

"The Dyncord that satan rejected"
Jo. Så e re.

jesper@gofastparts.se

#13 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad 10 December 2011 - 23:39

Visa inläggRacing på 10 December 2011 - 23:09 sade:

Cissi kom hem. Reagerade först inte. Sen....sen var det bra att den var blå....å sen var det coolt att den var "glittrig" i baffeln...varpå det var coolt att den e nästan lika gammal som jag.
Fuck the biatch. :lol:
Liknelser? Skulle JAG se ut som en glittrig smurf bara för att jag å stärkaren e från samma härad i ålder.?
Jo. Så e re.

haha, har du inte fattat det Jesper. Glittersmurfar är ju inne nu. Fast de vanligast förekomamnde just nu är fullsize
"renegade" (röda) gammelsmurfar som bär röda dufflar med stora löljiga toppluvor. :lol:
Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#14 galanti

galanti

Medlem

• Members
  • 137 Inlägg:

Postad 10 December 2011 - 23:47

Tja, snart kommer den "vita" stratan på bild, väntar bara på stall... Dra åt hel... vad jag har "snyggat" till den, strippad, bränd med stänk av svart lasyr, plektrumskydd med pålimmad korrugerad aluminium :D När jag slänger upp före och efter bild så kommer vintagetalibanerna att utfärda skottpengar på mig :lol:

Appropå ... 7500 :o

Visa inläggRacing på 10 December 2011 - 22:12 sade:

Anti. Det där inlägget handlar inte om en gammal Dynacord.....*vrålgarvar*
Nänä. Jag kommer fortsatt hålla det där emot dig va....så skjut mig då broder... :lol:

Å appropå korkat.

http://www.blocket.s...7.htm?ca=15&w=3

Öhhhh...va?

#15 galanti

galanti

Medlem

• Members
  • 137 Inlägg:

Postad 10 December 2011 - 23:55

Glittersmurf, vet inte varför men fick bara en skrattattack :lol:

#16 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:

Postad 11 December 2011 - 12:11

Nytt nick på den gubben...

"Glittersmurfen" :D

#17 galanti

galanti

Medlem

• Members
  • 137 Inlägg:

Postad 11 December 2011 - 12:13

:D

Visa inläggKapten Gnissel på 11 December 2011 - 12:11 sade:

Nytt nick på den gubben...

"Glittersmurfen" :D

#18 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 11 December 2011 - 12:14

Så mina herrar. Titta till vänster... :P

jesper@gofastparts.se

#19 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 11 December 2011 - 12:25

Thom mfl.
Jag somnade sent å använde därför tiden att kika på det med katodynvändare. Min tidigare erfarenhet e att de kan vara kinkiga med hur de viker sig, Finessen med de å andra sidan,som vi även stämde av Thom,e deras signalförhållande å högst sannolikt e anledningen till att tyskarna valt den formen av PI det att man begränsat antalet pre-amp pipor å därmed signal ut från försteget.
Vidare e det ju så att stärkaren e tillverkad i en tid när man fortfarande varken spelade speciellt högt med gitarrer eller sökte distortion.

Men det gör vi idag. Både och faktiskt,å det föder som jag ser det frågan om hur man skall hantera den lilla Dynacorden.? Kan hända man uppfattas som lite tråkig i att jag isf "spelar safe",men jag undrar ändå inte om det vaknaste inte e att klappa dig en novalsockel till åsså göra 3 eller 4 stegare av den in mot en vanlig longtail pair vändare,som vi ju VET viker sig snyggt,åsså klappa dit det antal pottar som behövs helt enkelt.
Svårigheten ligger ju i att en cathodyne som sagt kan kräva en hel del trixande innan den arbetar "rätt" under dist å att denna lilla förstärkaren skulle göra ngt annat i ljuset av mängden total effekt tror jag vi fullständigt kan bortse ifrån.

Objektivet med övningen e kort sagt att skapa en liten stärkare jag till vardags kan ha ståendes här hemma å använda den till det,men som å andra sidan ÅXÅ kan kastas bak i en bil för att följa med på de lite enklare gigen. Dvs,den behöver vara högljudd nog för att fixa att lira inför 50pers eller så. Kort sagt innebär det en pott för gain,en pott för volym å en pott för mastervolym-minst.

Å i det e den naturliga frågan e det lika bra att skrota cathodynen för att som sagt sikta på ett säkert kort?

jesper@gofastparts.se

#20 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:

Postad 11 December 2011 - 13:58

Vad med en James Baxandall tonkontroll?

Postad bild

Visserligen bara bas/diskant men det händer grejer när man vrider på rattarna. Utgå inte från dessa
värden om du inte sätter kontrollen direkt efter katodföljaren. Sätter du den direkt efter första steget
behöver du räkna om Zsrc till runt 60-70% av Ra på första steget. Om jag hade varit dig hade jag
dim'at första steget till högsta möjliga gain (Ra >= 220K) och placerat tonstacken efter andra steget
då utsignalen efter denne behöver lyftas ca 22dB (ca 15ggr) för att kompensera för tappet.

Detta med värdena korrekt dimensionrade för impedansanpassning, märk väl.

Andra steget behöver således ge 22dB gain bara för att ge samma signalstyrka ut som första steget skulle ge utan
att nåt hade hängts på. Således behöver andra steget kräma ur sig åtm 35dB gain bara för att kunna driva
PI'n. Om du skrotar tremolot får du en triod över att buffra med förutom den extra 12AX7'an du behöver för
longtailen. Denne kan gå med relativt låg förstärkning med en arbetspunkt som ligger nära cutoff för extra bett.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Facebook