På sin tid tänkt som en konkurrent till Fender Princeton,Deluxe reverb mfl. Fast...med den skillnaden att en -66a Twen inte betingar 25 000 spänn...
Å efter lite allmänt snack om denna stärk på annan plats så tar jag nu å skapar en tråd på "allmän begäran" som det heter.
Jag har ju sedan tidigare gett uttryck för att det hade varit kul att bygga en stärk med ett par 6V6 i häcken vs de EL84 som jag idag sett till död dagar. Mkt beroende på att 6V6;orna ger ett rundare å varmare ljud. Normalt inte alls lika "vassa" i karaktären som just EL84;orna. En ide som eg föddes i samband med min gamla Egnater Rebel 20 (som fö e en förbannat bra stärkare),där man med ett vred kan växla steglöst mellan just 6V6 å EL84;or.
Mer än det e den kontakt jag haft med 6V6 tex det som nämns ovan. Nämligen gamla Fender stärkare jag gjort vid ve tillfällen.
Så....enter min musicerande granne Peter som hade rensat i källarförrådet...å se där stog en gammal Dynacord Twen.

Signalnivåer mm e ju inte direkt optimerade med dagens mått mätt. Inte heller e de eg tänkta att spelas varken på fulla blås eller dista...men..se...det e där pappa kommer in...
So...let´s see how we can fuck THIS up!
Utgångsläget e alltså en gammal sen -60 tals combo med en 12";are i. De har lugnt sagt rykte om sig att vara mer "hi-fi" än gitarrorienterade de där elementen,men det återstår att se. Om det behövs...byter vi till ett Celestion eller Eminence eller liknande vad det lider. Kort sagt, "Fuck the factory-customize".

E inte så många rattar på en sån här gammal pjäs. Men...se kontrollerna av framför allt ton e lite lurigt utformade. Tyskarna...hade andra ideer än jänkarna där.
http://www.102983.or...r_sch_pdf_1.png
(Förstoring av schema)
Som synes e den rörlikriktad. När jag köpte den av Peter menade han på att nättrafon var kass. Så...e inte fallet efter en kort kontroll idag men däremot e just likriktarröret gånget till de sälla jaktmarkerna. Ett EZ81/6CA4. Å...ett nytt sådant e redan lokaliserat.
Tillika sitter där en tidstypisk jätteflterkondning....å se det e inte heller ngr problem då jag har ett par nyproducerade dito liggande. Å..likriktarröret har vännen Alex ett hemma. (Ett NOS Tesla EZ81 fö)
Värt att notera på schemat e just layouten för tonkontrollerna. Inte riiiiiiiiiiiktigt som vi e vana vid...
Glädjande nog e maskinen orörd invändigt. Inte för att det spelar ngn större roll så men lika fulla fast e det alltid roligare att pyssla med ngt som inte e sönderkladdat. Å....sanningen e att det ju faktiskt inte sitter så mkt prylar i de här tidiga maskinerna.

Trots maskinens ålder ser slutrören mkt mkt friska ut. Som synes via schemat e dessa katodbias balanserade å vad vidare e så ser man åxå via schemat att det e så vibratot jobbar på den.
Ok.
Min initiala tanke nu e att ersätta likriktarröret samt huvudlyten det första som sker imorgon. Därefter kommer jag med samtliga rör ut mäta div kopplingskondningar för DC läckage. Om det inte uppvisar ngr större vansinnigheter så kommer jag installera ett sk biasmotstånd över slutrörens katoder för att på så sätt se hur mkt de belastas...för se...jag har lite tankar här.....
Om detta visar "all systems go" så kommer jag klappa i rören å prova eländet. Eg utan ngr större förväntningar för å vara ärlig. Så?
Ja. Så.
Min tanke i nuläget e att skrota vibratot som ingen jävel använder idag iaf....åsså klappa dit en pre pipa/novalsockel till. En fasvändare av longtail typ in mot de fortfarande katodbias styrda slutrören,fast nu då med fasta värden.
Därefter...skall vi börja leka rocknroll på riktigt e min tanke.
En gain å en master samt en volym. Iaf tre steg...åsså får vi se. Loop? Mja...kanske. jag vet inte? Använder man loop på en "rå" one trick pony combo som ser ut som den e väckt från de döda?
Trafona..orkar. De e inte gigantiska,men...större än tex i kines 30 wattarn. Impedanserna verkar stämma med mina tankar i fallet.
Så.
Här kommer ni gossar in. Ideer mina herrar? The sky is the limit,å nu snackar vi hotrod. På riktigt. U tell me vad den skall klara helt enkelt.
Visst. Det hade kanske varit coolt med en såpass gammal maskin som e "metal",men...nah...jag lirar inte metal. Mina tankar e dock inte främmade för en stärkare av Brödrostens natur tex.
Så...som sagt....kom igen. Fram med ideer mina vänner!!!