Hoppa till innehåll

musiker så in i norden! här är jag ;)

• Please log in to reply
14 svar på denna tråd

#1 Linus Söderholm

Linus Söderholm

Medlem

• Members
  • 157 Inlägg:

Postad 08 December 2011 - 22:42

Hej gott folk!

Med goda förhoppningar om att få umgås i ett trevligt internetforum för glada musiker som mig själv kommer jag här ut i ljuset för en presentation, tada!

Linus var namnet, av vissa kallad Limpan. Bor med min lilla familj i hus och är blott 27 år =)
Jag älskar musik och lirar gärna elgitarr när tillfälle ges, eller tas, de få gånger det är möjligt, så ofta som möjligt... eh, om den där meningen nu lät någorlunda logisk...

Om man skulle beskriva mitt musicerande som det ser ut idag, så kan man väl säga att jag är en av få som lirar så pass lite i förhållande till hur pass mycket jag skulle vilja, kort sagt. Har spelat mer förr och har nu börja känna att suget blivit så stort efter en så lång period av musikalisk tystnad. Här hoppas jag dock inte behöva vara lika tyst då jag har mycket att prata om, både sånt som kan bli till svar och sånt som kan bli till frågor. Här nedan kommer min livs historia, ni kan ju hoppa den om ni tycker jag blir långrandig :-P

Min musikaliska resa började redan när jag var väldigt ung. Växte upp i en familj där musiken var en självklar och omtyckt del av livet. Första skolåren tog jag piano-lektioner under en liten tid. Jag trivdes visserligen med pianot som instrument, men i den unga ålder var det så mycket annat som tog tid istället, så efter två terminer var de slut på det hela. När jag var runt 11-12 år så hade jag dock börjat spela lite mer klaviatur, men absolut inte piano, nu var det bara syntar som gällde. Jag lirade i mitt första "band" under denna period och vi höll till i kyrksalen när vi repade in våra Jerusalem-covers. Jag lirade keyboards för fulla muggar! När jag började högstadiet och vi hade musik på schemat (tack Torsås för en vettig musikundervisning!) så ökade mitt musikintresse ännu mer. Jag hade då börjat intressera mig för att spela gitarr och köpte där min första elgitarr, en gibson epiphone, av en klasskamrat. Vilken lycka! Bandet där jag tidigare lirade keyboards uppgraderades till version 2.0 och jag började spela elgitarr istället. Vi hade visserligen en gitarrist, men det är ju alltid roligare med två, eller hur? Fick låna brorsans lilla 15watts transistorstärkare som hade en liten 8-tums högtalare eller nått sånt. Den andra gitarristen hade en 80W marshall valvestate, var lite orättvisst men det funkade. På musiklektionerna i högstadiet spelade jag även trummor & bas vid ett par tillfället, och jag märkte att jag hade ganska lätt att lära mig nya instrument. I gymnasiet hade min musiksmak smalnat av och den musiken som gällde då var typisk westcoast ala Toto. Under denna tid sålde jag min Gibson Epiphone och köpte en ibanez RG570EX, en riktig shreddplanka, för att den såg cool ut. Det var med den gitarren som jag lärde mig "på riktigt" och den blev kvar hos mig i tio år tills jag fick hjärnsläpp och sålde den.... Nåvål, gymnasietiden var rolig, även om jag inte gick någon musiklinje så fick jag tillfälle att lira en del med likasinnade och även spela in några låtar i studio. Efter gymnasiet gick jag folkhögskola o fick äntligen umgås med en hel klass musiker, det var gott i själen. Något år senare började jag Växjö Universitet: musikproduktionsprogrammet, och läste där i två år. Under denna period köpte jag även på mig en fender stratocaster från 60-talet, trodde jag först iaf... fast det var egentligen en från -81 med en hals från -72 där huvudet var omskulpterat för att se ut som en 60-talare... Hursomhelst, gillar gitarren skarpt, trots att det är en CBS med världens sämsta svaj (freeflyte). Efter universitetet flyttade jag till Göteborg där jag blev med fästmö. Ett år bodde jag där och jobbade timmar som ljudtekniker samt hade en deltid på clas ohlson. Köpte mig i Göteborg en LTD EC-400vf för jag ville åt ett sound som helt enkelt inte gick med varken ibben eller stratan. Det dumma var att jag sålde min ibanez, som jag idag kan ångra djupt, men är ändå nöjd med gitarren som jag köpte istället. Min EC-400vf, som jag nu ägt i tre år, ser fortfarande ut som jag precis har packat upp den....

Den där sista meningen är det som stör mig mest. Har inte lirat med andra människor alls senaste tre åren, hoppas på ändring av det! Tid har man väl aldrig bra av, men jag tar mig gärna tid om jag bara hittar andra likasinnade. Har väl kanske inte sökt med ljus o lykta, men hoppas kunna hitta ett gäng gubbar att lira med (eller gummor för den delen) inom en snar framtid. Som tur är har jag mitt studionörderi att sitta å grubbla över, så där i hemmastudion hänger två elgitarrer, en elbas & en akustisk gitarr. Mumsigt. Hoppas på en tredje elgitarr snart också, behöver en riktig metal-yxa :-P

Öhm ska räkna lite här oxå.. jag började lira elgitarr när jag gick i åttan, det var 1998, alltså har jag lirat i 13 år ungefär. Dock ska jag nämna att jag ALDRIG har övat gitarr, bara spelat. Försökte ett par gånger att öva, men det gick åt skogen, så jag slutade försöka bli nästa yngwie malmsteen för typ 10 år sedan :-P

Oerhört lång presentation det blev da... nog om mig!
Gear:
Fender Stratocaster
Ltd ec-401vf
Ibanez RGA42
Furch Durango
Yamaha BB415
Peavey 6505+ 112
En dator...

#2 jazzkatten

jazzkatten

Veteran

• Members
  • 1059 Inlägg:
  • Interests:Jazz, Blues, Filosofi, Hockey :)

Postad 08 December 2011 - 22:59

Hej Hej :)
'jazz can be taught in just three lessons; 1st lesson: practice for 10 years; 2nd lesson: practice and perform for 10 years; 3rd lesson: practice, perform and develop your art for 10 years.'

#3 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Members
  • 3373 Inlägg:

Postad 08 December 2011 - 23:55

Välkommen.

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

#4 Chewbacca

Chewbacca

Forumsräv

• Members
  • 695 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och musik, foto, film (mest skräckfilm), öl, whisky, vin, mat, semester :)

Postad 09 December 2011 - 00:01

hej o välkommen :)
Alltid GAS...

#5 Society

Society

Forumsräv

• Members
  • 550 Inlägg:

Postad 09 December 2011 - 01:26

Välkommen välkommen! :)

#6 pikehead

pikehead

Medlem

• Members
  • 132 Inlägg:

Postad 09 December 2011 - 01:55

Hej!
Välkommen!

#7 kristiang

kristiang

Medlem

• Members
  • 215 Inlägg:

Postad 09 December 2011 - 02:25

Hej och välkommen!
www.soloräka.se - ny gitarrelaterad video dagligen

#8 Forsman

Forsman

Forumsräv

• Members
  • 320 Inlägg:
  • Interests:Tuttar och öl.

Postad 09 December 2011 - 07:11

Tjena och välkommen!
Var inte rädd att delta i diskussionerna som pågår här.
Inga frågor är dumma egentligen, speciellt inte när det är en så blandad nivå på alla medlemmar här. Svaren finns här, bara att fråga eller söka!
Rocka på nu!
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"

#9 Linus Söderholm

Linus Söderholm

Medlem

• Members
  • 157 Inlägg:

Postad 09 December 2011 - 09:34

Tack Tack! kan nämna att det nog var den längsta presentationen jag någonsin gjort på ett forum, fick nästan lite ångest. Nåväl, nu ska de bli skoj att få vara med i diskussionerna här på forumet =) Har nog både frågor o svar som sagt. Tjohoooo!
Gear:
Fender Stratocaster
Ltd ec-401vf
Ibanez RGA42
Furch Durango
Yamaha BB415
Peavey 6505+ 112
En dator...

#10 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad 09 December 2011 - 10:16

Hej och välkommen. Är du månne den Limpan som huserar eller huserade på Studio forumet?
Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#11 Linus Söderholm

Linus Söderholm

Medlem

• Members
  • 157 Inlägg:

Postad 09 December 2011 - 15:57

Visa inläggKapten Gnissel på 09 December 2011 - 10:16 sade:

Hej och välkommen. Är du månne den Limpan som huserar eller huserade på Studio forumet?
jajemen! håller till där oxå ibland.
Bodde i Göteborg innan, sålde en mixer till dig ju :) (tror jag)
Gear:
Fender Stratocaster
Ltd ec-401vf
Ibanez RGA42
Furch Durango
Yamaha BB415
Peavey 6505+ 112
En dator...

#12 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad 09 December 2011 - 16:17

Japp det stämmer. En Behringer UB802 tror jag det var. Jag har kvar den än. Perfekt att ha när jag gigar med
en akke och en sångarkompis.

Kul att se dig här!
Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#13 Confirmed SiCk

Confirmed SiCk

Medlem

• Members
  • 186 Inlägg:

Postad 09 December 2011 - 17:35

Välkommen!

#14 Pile

Pile

Medlem

• Members
  • 53 Inlägg:
  • Interests:Spela och skriva musik samt köra motorcykel

Postad 18 December 2011 - 23:07

Välkommen, kul att se en till som inte klarar av att sitta och bara öva hela kvällar. :-)

#15 Linus Söderholm

Linus Söderholm

Medlem

• Members
  • 157 Inlägg:

Postad 13 March 2012 - 22:29

Jag loggade in via facebook första gången jag var här.. Går det att i efterhand ändra sitt nickname? Tycker det är så långt med hela mitt namn och hade föredragit typ "Limpan" eller nått kortare (som jag har som nick på ett annat forum)

Eller måste regga om utan omvägen via facebook för att kunna välja nick?
Gear:
Fender Stratocaster
Ltd ec-401vf
Ibanez RGA42
Furch Durango
Yamaha BB415
Peavey 6505+ 112
En dator...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar