Postad 06 December 2011 - 21:45
Jag vill börja spela i lite låtar. Det jag vill kunna göra är att köra en kabel från min förstärkare, in i någon typ av inspelningsenhet och sen kunna få in det i min laptop via USB så att jag kan redigera, lägga på trummor etc i något lämpligt program i datorn. Hade även velat kunna koppla in min keyboard och göra samma sak med den. Jag vill inte behöva hålla på med mickar och grejer.
Som ni märker är jag helt grön på området så det hade varit till stor hjälp att få lite tips på vad jag har för alternativ! Kostar det under 3000 är det ett plus!
Tack på förhand!
Postad 06 December 2011 - 22:17
andmarsjo på 06 December 2011 - 21:45 sade:
Jag vill börja spela i lite låtar. Det jag vill kunna göra är att köra en kabel från min förstärkare, in i någon typ av inspelningsenhet och sen kunna få in det i min laptop via USB så att jag kan redigera, lägga på trummor etc i något lämpligt program i datorn. Hade även velat kunna koppla in min keyboard och göra samma sak med den. Jag vill inte behöva hålla på med mickar och grejer.
Som ni märker är jag helt grön på området så det hade varit till stor hjälp att få lite tips på vad jag har för alternativ! Kostar det under 3000 är det ett plus!
Tack på förhand!
kan tipsa on Lin6 poddar, typ UX1 eller UX2, får med hyfsat bra program och även en hel del effekt och stärkar-simuleringar (nu är väl effekterna mest nytta då du tänkte koppla in förstärkaren) Men dom 2 är väldigt lätthanterade. och dom passar din budget
http://www.thomann.d..._studio_ux2.htm
Postad 06 December 2011 - 22:46
Fyll på med tips om hur en nybörjare ska få till sin första inspelning på bästa sätt.
/Admin
Postad 06 December 2011 - 23:16
Här är två olika modeller. Du kopplar in den mellan högtalarutgången på stärken och själva högtalaren.
Behringer GI-100 (som jag själv har) och en Hughes&Kettner Red Box. Båda finns bl a hos Thomann.

Om du saknar ett riktigt ljudkort skall du skaffa ett som är avsett för studio/inspelningsbruk. Ett inbyggt standardljudkort
duger i regel inte. Välj ett ljudkort som har XLR-ingångar med fantommatning. Du behöver dessutom en XLR kabel för
att koppla ljudsignalen från DI-boxen till ljudkortet.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus
Postad 07 December 2011 - 17:40
Kapten Gnissel på 06 December 2011 - 23:16 sade:
Här är två olika modeller. Du kopplar in den mellan högtalarutgången på stärken och själva högtalaren.
Behringer GI-100 (som jag själv har) och en Hughes&Kettner Red Box. Båda finns bl a hos Thomann.

Om du saknar ett riktigt ljudkort skall du skaffa ett som är avsett för studio/inspelningsbruk. Ett inbyggt standardljudkort
duger i regel inte. Välj ett ljudkort som har XLR-ingångar med fantommatning. Du behöver dessutom en XLR kabel för
att koppla ljudsignalen från DI-boxen till ljudkortet.
Tack för svaret! Jag kanske är långsam men förstår inte riktigt vad DI-boxen har för funktion. varför går det inte att koppla kabeln från förstärkaren eller min keyboard rätt in i ljudkortet? Vet du några ljudkort för inspelning som du kan rekomendera för nybörjare?
Postad 07 December 2011 - 18:23
andmarsjo på 07 December 2011 - 17:40 sade:
Det finns en bra artikel som beskriver DI-boxens funktion här. Den behövs för att anpassa signalers styrka och s k impedans till ditt ljudkort.
En principbild (från samma artikel) :

Lämpliga ljudkort är sådana som är gjorda för FireWire eller för inbyggnad i stationär dators moderkort.
De har i regel lägst s k latency. Har du en laptop utan FireWire får du använda ett USB-ljudkort.
Det finns en massa skrivet om det här redan så kika över till kontrollrummets wiki. Här finns
länkar till ett flertal kända tillverkare. Det är med ljudkort som med de flesta varor, man får man
vad man betalar för. Ta dig en funderare, kika runt och se vad som passar dig.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus
Postad 17 December 2011 - 13:22
http://www.steinberg.../ci2_start.html
Postad 17 December 2011 - 18:07
Det finns en del bättre versioner av Line 6 pod som till exempel Pod Hd och Xt. Men de kostar en mer.
Kör in alt i Cubase 5 i min laptop.
Postad 17 December 2011 - 23:07
http://www.thomann.d..._studio_ux2.htm
Postad 21 February 2012 - 15:51
jag undrade lite om de inte går att koppla in en akustisk gitarr direkt i datorn? Jag köpte precis en akustisk country-gitarr med mic-ingång och allt och tänkte spela in lite på datorn men de gick ju såklart inte... ljudet kommer ca en halv sekund efter att man har slagit på gitarren men det funkar utmärkt när jag kopplar in den i mitt högtalarsystem.
Tack på förhand för svar!
Postad 21 February 2012 - 16:56
Niclas Nills Katten Asp på 21 February 2012 - 15:51 sade:
jag undrade lite om de inte går att koppla in en akustisk gitarr direkt i datorn? Jag köpte precis en akustisk country-gitarr med mic-ingång och allt och tänkte spela in lite på datorn men de gick ju såklart inte... ljudet kommer ca en halv sekund efter att man har slagit på gitarren men det funkar utmärkt när jag kopplar in den i mitt högtalarsystem.
Tack på förhand för svar!
Vill du däremot bara höra det "oprocessade" ljudet av din gitarr brukar detta gå alldeles utmärkt då alla ljudkort har en intern mixer där du kan ställa in hur mycket av ingångarnas signal ska skickas till utgångarna.
Fender Stratocaster
Ltd ec-401vf
Ibanez RGA42
Furch Durango
Yamaha BB415
Peavey 6505+ 112
En dator...
Postad 22 February 2012 - 09:18
Postad 22 February 2012 - 09:36
Fender Stratocaster
Ltd ec-401vf
Ibanez RGA42
Furch Durango
Yamaha BB415
Peavey 6505+ 112
En dator...
Postad 22 February 2012 - 09:43
Linus Söderholm på 22 February 2012 - 09:36 sade:
Postad 22 February 2012 - 09:48
Niclas Nills Katten Asp på 22 February 2012 - 09:43 sade:
Fender Stratocaster
Ltd ec-401vf
Ibanez RGA42
Furch Durango
Yamaha BB415
Peavey 6505+ 112
En dator...
Postad 22 February 2012 - 09:52
Linus Söderholm på 22 February 2012 - 09:48 sade:
Postad 22 February 2012 - 19:38
Niclas Nills Katten Asp på 22 February 2012 - 09:52 sade:
Brukar i de flesta fall, iaf i windows, finnas nere i högra hörnet bland alla andra småikoner..Plocka fram denna "mjukvaru-mixer" och sedan leta reda på ett reglage för volym på ingången, kan heta "mic" eller "line in" kanske, välj denna och dra upp så bör du höra gitarren direkt...
Sedan i ditt inspelningsprogram, måste du stänga av mjukvaru-lyssningen, annars får du dubbelt ljud.
Fender Stratocaster
Ltd ec-401vf
Ibanez RGA42
Furch Durango
Yamaha BB415
Peavey 6505+ 112
En dator...
Postad 22 February 2012 - 23:10
Linus Söderholm på 22 February 2012 - 19:38 sade:
Brukar i de flesta fall, iaf i windows, finnas nere i högra hörnet bland alla andra småikoner..Plocka fram denna "mjukvaru-mixer" och sedan leta reda på ett reglage för volym på ingången, kan heta "mic" eller "line in" kanske, välj denna och dra upp så bör du höra gitarren direkt...
Sedan i ditt inspelningsprogram, måste du stänga av mjukvaru-lyssningen, annars får du dubbelt ljud.
Also tagged with Inspelning
Övrigt →
Inspelning, mjukvara, utrustning och olika sound →
Micka upp förstärkareStartad av robbandahlstrom, 28 Mar 2012 |
|
|
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar