Hoppa till innehåll

Köpte nya stärkare!

dynacord

• Please log in to reply
17 svar på denna tråd

#1 Skuckudoomarn

Skuckudoomarn

Nykomling

• Members
  • 30 Inlägg:

Postad 30 November 2011 - 10:40

Köpte två nya stärkare i helgen. Dynacord bägge två.. De är än så länge på väg hem via bussgods å jag har inte fått klämma å känna på de än :)
Så här besrive de i annonsen:
"Jag har två stycken rörförstärkare till salu, båda av märket Dynacord. Modellbeteckning på den nedre är Eminent och är tillverkad under första hälften av 60-talet. Det är en fyrkanalig förstärkare som låter riktigt bra till både gitarr och bas, men det är lite fix med några reglage för bas och diskant. På bilden saknas ett diskantreglage, jag har ett sådant men har tyvärr ej den plastbit som låser fast det. När man rattar på ett av basreglagen så händer ingenting, men det verkar som om det bara är en ny pot som behövs.
Den övre förstärkaren är förgångaren till Eminent och modellen heter Exquisit. Den låter superbra och fungerar hyfsat bortsett från att ett av EL34:orna kan börja lysa mer än det ska med ökad dist som följd. Mer om detta vet jag ej. Några knappar är inte original. Som sagt, det är lite att fixa med båda förstärkarna och båda har ett litet slitet yttre.
2600 kr för båda eller högstbjudande"
[attachment=2174:9764564704.jpg]

Nu är min fråga; vad vet ni om dessa? Vad kan vara typiskt krångel med de och vad tror ni behöver åtgärdas om ni utgår från det som står i annonsen. Priset blev till slut lägre mkt lägre än va som angavs i annonsen.. Tror jag har gjort en bra affär. Min bror åkte och provspelade åt mej, då han bor i "rätt" landsände. Jag söker efter ett sjysst old school-sound, typ 70talshårdrock och bror min sa att de nog skulle funka finfint till just detta. Exquisiten, den vita, dog dock under provspelningen men det kan j uva att den inte fick värma upp ordentligt..
Så, era åsikter/erfarenheter om dessa stärkare?

#2 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 01 December 2011 - 02:03

Köpta från Gbg....åxå sett dem.

Som ALLA gamla rörapparater behöver de service. Det där skulle jag betrakta som renoveringsobjekt. För din egen säkerhet,kontrollera dem noga om du e kunnig. I annat fall be ngn som är göra det. Ditt liv kan hänga på det.
Living life one fret at a time...

jesper@gofastparts.se

#3 klast

klast

Gitarrgud

• Members
  • 2161 Inlägg:

Postad 01 December 2011 - 11:57

Specar finns här: http://www.el-me-se.de/old/

#4 Skuckudoomarn

Skuckudoomarn

Nykomling

• Members
  • 30 Inlägg:

Postad 01 December 2011 - 14:00

Visa inläggklast på 01 December 2011 - 11:57 sade:

tack!

#5 Skuckudoomarn

Skuckudoomarn

Nykomling

• Members
  • 30 Inlägg:

Postad 01 December 2011 - 14:05

Visa inläggklast på 01 December 2011 - 11:57 sade:

dock är min tyska lite rostig ;)

#6 Assar

Assar

Medlem

• Members
  • 129 Inlägg:

Postad 01 December 2011 - 19:18

Visa inläggSkuckudoomarn på 01 December 2011 - 14:05 sade:

dock är min tyska lite rostig ;)
http://translate.goo...v&tab=wT#de|sv|

http://translate.goo...l-me-se.de/old/

;)
Postad bild Postad bild Postad bild

#7 Skuckudoomarn

Skuckudoomarn

Nykomling

• Members
  • 30 Inlägg:

Postad 01 December 2011 - 20:09

Visa inläggAssar på 01 December 2011 - 19:18 sade:

Haha! Det var faktiskt inte SÅ illa som google translate brukar vara...

#8 Skuckudoomarn

Skuckudoomarn

Nykomling

• Members
  • 30 Inlägg:

Postad 03 December 2011 - 18:50

Exquisiten (den gula) lyser och brummar men jag får inte ut nå rocknroll ur den :(
Eminenten låter strålande! Murrigt, mycket botten. En jävla attack, fin dist.. MYCKET JÄVLA NÖJD! Precis det soundet jag va ute efter. Om man inte överstyr för mkt är den utmärkt till blues.. Vid mer gain blir det en skön, massiv hårdrocksdist. Nu ska här komponeras massa stoner/doom! :)
Använde ett vox 1x12 kabinett (lånat). Har för tillfället inget eget kabinett men funderar på å bygga ett 2x12 med greenbacks.
Eminenten har 2 balanserade ingångar och 2 "vanliga".. Utöver det finns en "echo", typ effect send, antar jag? DIN och banankontakter..

#9 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 06 December 2011 - 03:14

Missförstå inte det jag skriver nu e du snäll,men som du även kan läsa på andra platser på forumet så e en sanning att rörförstärkare behöver service från gång till annan.
Ett faktum bortom all tänkbar vettig dialog.

Framför allt vad avser dels då rör men även sk elektrolytkondensatorer mfl komponenter.

I en rörförstärkare sitter det normalt ett antal större sådana (elektrolyter) å ngt som e helt oundvikligt e att dessa med tiden torkar ur å tappar sin förmåga att lagra energi. Det i sin tur kan utsätta resten av kretsarna för belastningar de inte e gjorda för från början vilket i sin tur kan få rent av mycket ödesdigra konsekvenser. För dig såväl som din omgivning samt maskinen i sig.
För att ge dig en ide brukar man normalt säga att en "lyt" som e mkt mer än 10år gammal definitivt gjort sitt. Används den mkt så kan den gränsen vara passerad redan efter 3-4 år.

I sin tur e det så att man designar inte komponenter på samma sätt idag som man gjorde "anno dazumal" varför bedömningen av vilka komponenter som skall ersätta vilka bör göras av ngt med insikt i just rörförstärkarvärlden. Detta e inte ett option utan faktum.
Det e alltså INTE nog med ngn som har "lite koll" på elektronik å jag tar upp det,igen,pga att det i förlängningen kan visa sig vara direkt farligt.

Grejen e vidare att med poster som denna i öppna forum så anser iaf jag att det till en del åligger oss med lite kunskap i ämnet att försöka hålla flaggan iaf halvvägs uppför stången vad avser detta med elsäkerhet. Att tex rutinmässigt använda såpass gamla maskiner som de ovan utan att de servats e bristande elsäkerhet å insikt därav. Något ett antal av oss betraktar allvarligt.

Parametrar å lagar kring detta har lugnt sagt förändrats sedan tex dina Dynacord ovan tillverkades å detta av goda anledningar från gång till annan.(Folk har tex drabbats av ngn släng av det vi normalt kallar döden. Antibiotika har för övrigt visat sig inte bita så bra på just det)
Vi hade nyligen en medlem på Bojen som menade på att "här skall minsann renoveras gammal rörradio"(från slutet 40 tror jag det var),och efter lite samlat snack från mer begivna i sammanhanget hoppas jag innerligt att polletten trillade ner. Jag vill gärna tro att den gjorde det iaf.

Kort sagt...
Att inte se över gamla maskiner som det här kan vara farligt. Som i riktigt,dödligt,jävla farligt. Det vore därför i strid med rent sunt förnuft hos oss som har LITE insikt i frågan att inte ta upp det offentligt,å jag hoppas du förstår att det jag skrivit e dels med det i tanke å dels med din egen säkerhet i tanke.
Detta e INTE prylar man skojar med. Det finns ett otal gitarrister genom tiderna som helt plötsligt golvats,å även med dödligt utfall,när överslag å skit varit ett faktum. Det e alltså INTE någon överdrift å det e INTE något skämt från svunna tider.

Jag e lika glad som du över dina nuvunna "skatter" men med det sagt anser jag å det allvarligaste att du skall axla ansvaret dem medför. Renovera dem å gör det NU om du avser använda dem.

jesper@gofastparts.se

#10 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 06 December 2011 - 03:25

Till Eminent,om det nu e rätt modell för det finns ngr olika lugnt sagt,så har du schema.....

http://www.albertkre...ent_pre_sch.gif

(Pre-amp å tonstackar)

http://www.albertkre...ent_pwr_sch.gif

(Slutsteg)

http://www.albertkre...com/eminent.htm

(Div bilder mm)

Å till Exquisit hittar du en hel PDF här;

http://www.peel.dk/D...quisit_1961.pdf

(Om det skulle vara så att ngt av dessa scheman inte stämmer hittar du fler Dynacord diton här; http://www.peel.dk/Dynacord/index.html )

Båda förefaller arbeta med rörlikriktare å båda förefaller arbeta med EL34;or i slutsteget å båda verkar ha individuellt ställbar bias till resp slutrör.

Som jag ser det behöver de oavsett ursprungsdesign moderniseras. Ner till rent elementära grejer,som att huvudbrytaren SKALL bytas mot en som bryter BÅDA ledarna.
Men det finns fog för att säga att du med lite jobb kan få ut rena "Marshall dödarna" av de där maskinerna om du vill. Men som sagt,som de står skall de ENBART ses som antikviteter tills dess att de e renoverade SAMT moderniserade.

jesper@gofastparts.se

#11 Skuckudoomarn

Skuckudoomarn

Nykomling

• Members
  • 30 Inlägg:

Postad 06 December 2011 - 08:30

Tack för utförligt svar. Är såklart i tankar på att renovera de och självklart anlita ett proffs till detta. Det som hindrar mej just nu är, förutom det rent ekonomiska, att jag inte vet vem jag ska vända mej till. Bor utanför Östersund uppe i Jämtland och vet inte riktigt vem som skulle passa för uppdraget.. Finns ju musik och hifi-handlare här men jag vet inte vilken som skulle kunna göra ett bra och BILLIGT jobb. Tänker mej att kostnaden kan rinna iväg rätt fort. Inte pga komponenter utan kanske mer för felsökning och allmän tidsåtgång. När jag köpte de fanns ju tanken där att jag får räkna med att jag snarast måste byta årminstone rören. Har du nån koll på ungefär hur mkt det kunde kosta? Svårt att säga förstår jag, men på en höft?

Tack igen för svaret, jag tar det på allvar men jag kunde helt enkelt inte hålla mej från att testa de när de väl var i min ägo :)
Tack för kopplingsscheman, kan ju vara bra att ha med sej när man lämnar in de på service... Undra hur soundet skulle påverkas av en rejäl genomgång..? Vad tror du?

Den som fungerar i dagsläget (eminent) har en GRYMT stabil botten i soundet och distar på ett fantastiskt sätt. Man kan med den (som med de flesta rörförstärkare) jobba mycket med dynamiken i högerhanden istället för att hålla på å stampa på en footswitch för att få mer bett i ljudet. Har en Gretsh pro jet Electromatic och en nyinköpt japansk gammal es335-kopia av lågpriskvalla. Den är alltså en hollowbody och den låter riktigt skönt i Eminenten, bättre än Gretschen... Den är diock ruskigt ointonerad och smutsig och jag har inte ännu funnit tid å ork att fräsha upp den...

#12 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 06 December 2011 - 11:43

Nu e detta mkt mkt generellt men normalt brukar en rörförstärkare innehålla lytar till en mtrl kostnad av en liten bit över 500:- ungefär. Baskomponenter sen som motstånd å ev "vanliga" kondensatorer e inga stora pengar styck. Den formen av komponenter kostar kanske en femma styck å man ser i huvudsak över de som sett mkt stryk över tidens tand.

Det som i första hand brukar påverkas,å då i positiv mening,e att just bottendraget i stärkarn blir fastare. Ja. Även om du tycker det e bra nu e det så att du får ännu mer av den varan om din lytar inte e bytta. Friska filterlytar ger just det att stärkarn får ett "magasin" att dra ur vid momentana förändringar.
Vidare e det nog snarare regel än undantag att värden på vissa komponenter behöver sättas om. Dvs behöver ändras/moderniseras. Lika samma gäller att den ena av dem bara har brytare på en av nätledarna. Det behöver ses över å samma gäller nätkablarna samt jordning därav.
SKulle jag våga mig på en rimlig uppskattning skulle jag sagt att kommer du undan med 2´ per maskin skall du nog vara nöjd.

Rör e inte alls säkert du behöver byta. Det återstår att se,å där e det enklaste att man gör sig en vettig uppskattning. Kort sagt,låter de för 50 rörwatt de där kompisarna.?
Samma med förstegspipor samt fasvändare. Gamla rör håller i min erfarenhet mycket högre kvalitet än nya så det enda som gäller där e att undersöka saken.

Vet inte av ngn i dina trakter på rak arm men jag rekommenderar dig VARMT att ställa frågan om hjälp på Ljudbojens rörforum. Killarna som e frekventa där e duktiga. Som i jävligt duktiga de flesta av dem.
De flesta i sin tur,i likhet med mig,har detta som hobby= inga rövarpriser direkt.

jesper@gofastparts.se

#13 Skuckudoomarn

Skuckudoomarn

Nykomling

• Members
  • 30 Inlägg:

Postad 06 December 2011 - 14:25

Återigen tack för ett hjälpsamt svar.. Ny på det här forumet men du visar ju att det verkar vara ett vettigt ställe..

Kikade på ljudbojen nyss och blev hänvisad till .com ist för .se men den funkade inte. Tillfälligt fel får vi hoppas..
Min är en hifi-nörd av rang och har en kompis som byggt hela sin anläggning själv, han borde väl kanske ha insikt nog?

Blir lite orolig när du säger "modernisera"... Skulle det inte påverka soundet att, som du säger, ändra värdena på till exempel ett motstånd eller en kondning? Nåja, du verkar ju veta vad du talar om.

#14 Skuckudoomarn

Skuckudoomarn

Nykomling

• Members
  • 30 Inlägg:

Postad 06 December 2011 - 14:29

Beträffande effekten vet jag inte om de är "trötta" eller inte... Har av försiktigthetsskäl inte kört på fullstark volym. Men det finns en hel del kraft i ljudet, det känner man...
Det du nämner om huvudbrytaren, är det en säkerhetsgrej eller hur menar du?

#15 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 06 December 2011 - 22:47

Ja. Det med brytaren,om den stämmer enl det ena schemat,e dags att byta till modernare prylar å ja...det e en ren säkerhetsgrej. Samma med nätkabel. Oavsett hur den lösningen ser ut skall ALLTID "jord"kabeln vara den som e rent fysiskt längst inne i maskinen så att den kabeln e det absolut sista som lossar om en olycka e framme. Skyddsjorden skall ALLTID vara det sista att ge sig-som sagt...elsäkerhet.
Normalt brukar man i samband med detta se över hur chassiets elsäkerhet funkar vs de strömförande delarna,man brukar kika på antalet säkringar osv osv.

Ja. Du har rätt i att byte av vissa komponenter kommer ge en mindre skillnad i sound. Comes with the territory,men samtidigt e det så att det därmed sagt inte alltid e till det sämre.
Samma lika med ngr av de "balanserade" ingångarna. Om du kikar på schemat ser du att det sitter som små trafos på vissa av dem. Ta väck dem helt enkelt då det inte fyller någon som helst funktion för varken dig eller ngn annan gitarrspelare å vad vidare e frigör det om inte annat rörkapacitet för att kunna hitta på annat-om man nu vill det-alt att man kan göra om den till 2st parallella pre-ampar.

I all ärlighet ser jag ingen som helst användning för jack "alpha 1" samt "alpha 2". Det e jack man inte använder idag. Samme med utgång för bandare samt "echo". Om man nu lägger en effektloop i en modern stärk lägger man den efter tonstacken å innan fasvändaren (rör 4 på Exquisit schemat).
Samma med att se över jack rent generellt. Finns ingen anledning till att du har ngt annat än "vanliga" mono telejack på maskinen,vilket då bla e för att jack inte skall kunna användas fel.

Även fasvändaren tål att byggas om samt signalnivåerna från pre-ampen ses över för att få en mer kraftfull "ren" gitarrstärkare,vilket jag antar e vad du söker.?
Tex iden med att göra två parallella kanaler e inte helt korkad i min mening. En kanal som e clean åsså en för mer gainat bruk. Då med adderandet av en pott eller två.

Samma använder man normalt inte 500k pottar till volym sedan länge tillbaka. Man brukar använda 1 megaohm. Lika samma med att lattja med avkopplingskondningar för katoderna(minussidan) på pre-amp rören.

Skärmgallermotstånden i slutsteget skulle må bra av att ökas från 100 ohm till iaf 1k ohm.

Osv osv osv.

Allt detta små trix man som kollektiv lärt sig på vägen som både nyttiga å användbara förändringar av gamla förstärkare. Men...framför allt....att inte ens fundera på att byta filterlytar utan bara göra det. Åsså som sagt rent generellt se över komponenter. Gamla kolmassa resistorer(motstånd) tex e inga evighetsdetaljer. Kan uppvisa sprickor å mkt annat elände,å precis detta e anledningen till varför jag säger att någon som e bekant med GAMMAL elektronik skall kika på maskinerna för dig.

Jag kan säga såhär. När jag gav mig i kast med att modda å bygga rörisar i början tyckte jag att nog fan skall jag klara mig BRA rent av med mina kunskaper i elektronik. Man kan säga att...det förhöll sig inte riktigt så.
Det e MASSOR som varit nytt för mig då tekniken i en röris härstammar från 30 talet å det e teknik som helt enkelt inte lärs ut till de som pluggar el generellt taget sedan mkt mkt länge tillbaka.
Det har i sin tur medfört att jag sökt,å funnit,mkt hjälp samt kunskap online. Kanske framför allt på Bojens rörforum.

"Kollegiet" där e dels mkt mkt hjälpsamma å vad vidare e mkt mkt kunniga.

jesper@gofastparts.se

#16 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 06 December 2011 - 23:05

Har fö blivit erbjuden just en Eminent i en bytesaffär. Får se var det tar vägen.

jesper@gofastparts.se

#17 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 06 December 2011 - 23:17

Vet inte om du sett dessa projekten innan,men iaf.....

Postad bild

Den där gjorde jag vid för en kille för en tid sen. En lite kul gammal VÄLDIGT plastig sak som e tänkt som en lågwatts "backstage" grej.

Sen vet jag inte om du sett den här?

Postad bild

Den numer hyggligt beryktade,å mkt välljudande,"brödrosten" jag byggde till Musiknörd(Rikard). I princip e det som återstår av originalet chassiet,rattarna samt nätttrafon. Resten e nytt,om än "hardwired" som originalet,efter egen skalle. Låter fantastiskt bra. E appselut ingen hi-gain historia utan snarast som en plexi på steroider ungefär. Alla som provat den har dragit "marshall växlar" på den när de använt den.

Sen,i sin tur,så har du ju min nuvarande kelgris. Även kallad "lilla grå".

Postad bild

En avsevärt bredare stärkare som även den e ihopknåpad från två tomma händer i princip. Trafona å chassiet kommer från en gammal örning hybrid Peavey...men där slutar åxå alla likheter. Tvåkanalig.

jesper@gofastparts.se

#18 Skuckudoomarn

Skuckudoomarn

Nykomling

• Members
  • 30 Inlägg:

Postad 07 December 2011 - 10:11

Du har inte lust att ta dej an mina då? :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar