Hoppa till innehåll

Multieffekter

• Please log in to reply
15 svar på denna tråd

#1 Nordan

Nordan

Nykomling

• Members
  • 2 Inlägg:

Postad 23 November 2011 - 15:23

Jag lirar i ett coverband och skall köpa mig lite effekter. Jag har funderat på någon multieffekt. Vad skulle ni rekomendera och skulle ni rekomendera en multieffekt?

#2 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 1936 Inlägg:

Postad 23 November 2011 - 18:38

Jag skulle rekommendera att skaffa en multi, den är programmerbar och kan många saker.
De finns alltid "kan bara en sak" burkar som låter bättre, men skillnad är (i mina ögon) rätt oviktigt.

Skall du ha den i rack eller golv? Och skall du ha den i loopen med dist från stärkaren eller framför med dist från burken?

/Magnus
Playing guitar really helps your guitar playing!

Myspace - Youtube - MagnusOlsson.com

#3 Angus Young007

Angus Young007

Forumsräv

• Members
  • 434 Inlägg:

Postad 23 November 2011 - 22:59

Köp en multipedal, jag har själv en boss me-20 någonting blablabla. Disten är inte den bästa men effekterna duger gott och väl, framför allt får man en överblick över vilka effekter som man egentligen gillar, sen när man har fått en uppfattning kan man bygga vidare med mer välljudande och dyrare grejer.

#4 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2718 Inlägg:
  • Interests:My body is my temple.
    My religion is beer.

Postad 24 November 2011 - 00:24

Någon begagnad sak i BOSS GT-serie är bra prylar för en covergitarrist. Har en GT-8 själv och den duger långt. För att verkligen slå den på fingrarna rent ljudmässigt så skulle jag nog säga att man får vara beredd på att betala åtminstone runt tusenlappen för varje effekt man tänkt använda.
Jag kommer att byta ut den efterhand som jag får råd att skaffa de pedaler jag verkligen vill ha, men för dem måste jag betala tre gånger mer än vad jag gav för GT-8an (och då gäller detta bara pedaler som ligger innan stärkaren, compressor, wah, OD och chorus/phaser).
JAG har kommit fram till att för mig så kan jag lika gärna köra på en multis av OK kvalitet istället för ett hopkok av ganska bra enskilda pedaler. Största bristen hos GT-8 är som hos alla multisar jag testat OD och distpedalmodellerna, övrigt är riktigt bra.
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#5 Nordan

Nordan

Nykomling

• Members
  • 2 Inlägg:

Postad 24 November 2011 - 21:09

Ok, tack för svaren :) Vad tror ni om Line 6 HD 500`? Jag har en POD X3 men det är en "njure" så jag har inga fotomkopplare. Det är mycket därför jag skall köpa en ny. Men jag är öppen för att testa, tex Boss

#6 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2718 Inlägg:
  • Interests:My body is my temple.
    My religion is beer.

Postad 24 November 2011 - 21:38

Visa inläggNordan på 24 November 2011 - 21:09 sade:

Ok, tack för svaren :) Vad tror ni om Line 6 HD 500`? Jag har en POD X3 men det är en "njure" så jag har inga fotomkopplare. Det är mycket därför jag skall köpa en ny. Men jag är öppen för att testa, tex Boss
Egentligen vet jag inte når om Line6 HD-serie men om man ser till de tidigare Line6 prylarna så tycker jag att boss är bättre när man ser till effektdelen. Har du en bra stärk som du vill använda skulle nog jag rekommendera BOSS (eller TC electronics eller Rocktron) som effektenhet. Vill du däremot använda förstärkarsimuleringar så kan nog Line6 HD vara ett bättre val.
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#7 Society

Society

Forumsräv

• Members
  • 550 Inlägg:

Postad 24 November 2011 - 22:52

Visa inläggNordan på 24 November 2011 - 21:09 sade:

Jag har nyss själv varit i den sitsen du är nu. Funderat på om jag skulle ha en multieffekt eller satsa på lösa pedaler. Mitt val föll (efter mkt läsande, lyssnande, tips och råd) på en Boss GT-10 multieffekt och sedan köpte jag ett delay på sidan av (då det är något jag leker massor med och ville ha något utöver det vanliga med mkt inställningar och möjligheter). När jag valde multieffekt så stod valet mellan just HD 500 eller BOSS GT-10 och den sistnämnda tyckte jag bättre om samt var oxå den som jag sett fick många lovord så ja... Det blev en sådan och sen med tiden kommer det nog fler lösa pedaler när jag labbat och lekt och vet vad jag vill ha. :)

Om du har möjlighet att testa på en butik någonstans så skulle du ju kunan få ett hum om hur de olika låter och vad de kan erbjuda dig vad gäller funtionalitet. Lycka till, hoppas du finner något som passar! :)

#8 Forsman

Forsman

Forumsräv

• Members
  • 320 Inlägg:
  • Interests:Tuttar och öl.

Postad 25 November 2011 - 00:51

Har du gott om pengar så kan jag rekommendera T.C Electronic G-system. Dyrt men bra som tusan. Har förutom grymma effekter även 4 programmerbara loopar som man t.ex. kan sätta lösa overdrive/distpedaler i, styrning av förstärkarkanaler/annat, plats för två st. expressionpedaler samt inbyggd 9V-matning till lösa effektpedaler.

Boss GT-10 eller likn. funkar också bra, betydligt mycket billigare dessutom. Bägge dessa funkar att köra med 4-cable method, dvs att man kan använda vissa effekter före förstärkaren och andra effekter i förstärkarens effektloop.
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"

#9 RantoBoy

RantoBoy

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 22 December 2011 - 17:04

kolla denna

http://www.thomann.d...me25_bundle.htm
Squier Vintage Modified Tele® Custom

Roland Cube 15XL

#10 EVVK

EVVK

Medlem

• Moderators
  • 1739 Inlägg:

Postad 04 January 2012 - 00:58

Boss ME saknar förstärkarsimuleringarna som GT-serien har. GT-serien är grym, du ställer bara in output select så att det matchar med backlinen, dvs vart du kopplar in den i PA, stärkare etc..

Line6 fungerar bra rakt mot PA eller direktinspelning, övrigt är de bara medelmåtta när den ska liras genom en riktig stärkare och rikitga gitarrhögtalare som inte är fullrange.

Boss GT- slår dock inte någon 25tusen stärkare, du får inte dynamiken, det känns i fingrana men ingen i publiken kommer att höra någon skillnad.

#11 rockguden

rockguden

Veteran

• Members
  • 1048 Inlägg:

Postad 31 January 2012 - 16:29

Borde vara allsidig om man spelar i coverband Postad bild :P
Music is a princess
I'm just a boy, in rags
I would gladly spend my life
carrying her flags

#12 Kassettporta

Kassettporta

Nykomling

• Members
  • 26 Inlägg:

Postad 31 January 2012 - 17:25

Visa inläggrockguden på 31 January 2012 - 16:29 sade:

Borde vara allsidig om man spelar i coverband Postad bild :P

Vet du om det finns med stereo output? ;)

#13 Daniel Castman

Daniel Castman

Nykomling

• Members
  • 3 Inlägg:
  • Interests:Gitarrist i Linköpingsbandet VINDRA
    ( myspace.com/vindratheband ) och är här för att snappa upp diverse tips och råd om gitarrutrustning + köpa och sälja

kontakt: danielcastman@gmail.com

Postad 04 March 2012 - 20:33

Hej! Du har säkert redan investerat i en muliteffekt vid det här laget? Om inte så kan du köpa min Line6 Pod HD500, knappt använd förendast 3300kr. ring 0733610075 vid intresse

#14 osiris

osiris

Serious Bedroom Guitarist

• Members
  • 1036 Inlägg:

Postad 06 March 2012 - 10:47

HD-serien har överlag fått bra betyg och det verkar som att det är ett ganska stort steg mellan X3 och HD500 ändå. Men som vanligt, det är ingen Axe Fx :-)
Postad bild

#15 Dilbert

Dilbert

Veteran

• Members
  • 890 Inlägg:
  • Interests:Gitarr, musik, fota, parkour och massa annat!

Postad 06 March 2012 - 11:27

Visa inläggosiris på 06 March 2012 - 10:47 sade:

HD-serien har överlag fått bra betyg och det verkar som att det är ett ganska stort steg mellan X3 och HD500 ändå. Men som vanligt, det är ingen Axe Fx :-)

men att använda en axe fx för enbart dess effekter blir väl lite som att kasta 18000 i sjön? och resterande 4 för bra digitala effekter och pengarna för pedalbordet? ;)
tycker min hd500 funkade riktigt bra ihop med min peavey 6505 :)
sen är det lättare att dra hem en sån mellan repen och spela in riffideer likväl som en axe, boss Gt-10 osv. vet att de även har släppt en gt100 tror ja den heter som skav vara riktigt vass
Elgitarrer:
Yamaha ERG 121-C med EMG 81
Ibanez mtm1 br
Egenbyggd Telecaster
LTD/ESP GUS600EC med Seymour Duncan Blackouts AH1
Ibanez RG 270 med en SD zebra i stallet
Ibanez RGA8

Stärk:
Line6 Spider III SÅLD
Peavey 6505 top SÅLD

Harley Benton 2X12 med V30 från Orangelåda

Effekter/ljudkort
Line 6 Pod HD 500
Cry babe wha wha
Ibanez Tubescreamer
Boss Line-selector
Boss Tuner
MXR 10B EQ
EMU 0404

#16 Kjelle B

Kjelle B

Medlem

• Members
  • 115 Inlägg:
  • Interests:Tjena! Är en kille som tycker att det är ruskigt kul med gitarr & musik. Känns grymt kul med ett seriöst forum tycker jag, hoppas både att jag kan bidra med något, samt lära mig utav er andra.

Postad 25 March 2012 - 01:56

Ja, är man ute efter ok simuleringar av förstärkare så ligger väl en pod hd bäst till, prismässigt. Kom bara ihåg att göra dina ljudpresets via dator i pod hd programmet som du kan hämta på line 6 hemsida, då du har lite fler möjligheter att få till tryck och närheten i ljudet jämfört med att bara pilla på inställningarna på pedalen, gör väldigt stor skillnad på engl modellen exempelvis, som låter lite instängd om man bara rattar ljudet via pedalen.
Jag har själv en pod igen nu och jag är nöjd med hur den låter (efter lite justerande)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar