Hoppa till innehåll

Axe-FX II

• Please log in to reply
27 svar på denna tråd

#21 Fredrish

Fredrish

Forumsräv

• Members
  • 364 Inlägg:

Postad 23 January 2012 - 19:11

Visa inläggGreenAnonymousMan på 21 January 2012 - 23:37 sade:

Postad bild

Totalt OT, men jag började garva så jag nästan dog.
Gitarrer:
Hagström Super Swede Tremar
Jackson DK2M
BC-Rich Mockingbird ST
Squier Vintage Modified Stratocaster
Dean VX (Seymour Duncan Blackouts, mm)

Övrig utrustning:
Blackstar HT100
Harley Benton V30 4x12
Randall RX412

Egnater Tweaker 15 + 112

+ basgrejer och misc annat

#22 Se7en

Se7en

Medlem

• Members
  • 161 Inlägg:

Postad 07 February 2012 - 08:43

Dear (almost) Axe-Fx II Owner,

Finally we have good news for you - the shipment with your Axe-Fx II should
be ready in about 10 days and then takes about 3-5 days to get to us!
Guror: Caparison Dellinger II | Caparison Horus | Ibanez RG7620 | Jackson RR24SW
A-Rig: Axe-FX II | Adam A7X
B-Rig: Mesa Triaxis | Mesa Simul-Class 2:90 | Digitech Twintube | Mesa Rectifer 4x12 Cab | Maxon OD808 | Tech21 DLA Analog Delay | Tech21 RVB Analog Reverb

#23 GreenAnonymousMan

GreenAnonymousMan

Medlem

• Members
  • 281 Inlägg:

Postad 16 February 2012 - 18:55

Visa inläggFredrish på 23 January 2012 - 19:11 sade:

Totalt OT, men jag började garva så jag nästan dog.
Glad att kunna tillföra något av värde ;)
The voice of none is stronger than the voice of one.

- Anonymous

#24 John NT

John NT

Forumsräv

• Members
  • 636 Inlägg:

Postad 16 February 2012 - 20:49

Visa inläggGuitarmaniac på 17 January 2012 - 09:46 sade:

Känns som meningslöst att beställa en sån produkt.

Om 5 år så har dem kommit till uppdatering # 50 och fortfarande kommer reportrarna i gitarrtidningarna världen över att skriva att det är det NÄRMASTE dem kommit en riktig rörstärkare.

För dem pengarna får man en bra beg rörstärkare med 4 kanaler som innehåller alla basic sound du behöver samt en riktigt bra multieffektenhet och några bra pedaler som låter bättre eller lika bra som Axe FX och man får det RIKTIGA rörsoundet som den där burken ändå inte klarar av att leverera.

Kan du inte spela in med din riktiga stärkare hemma så får man nog med en hyfsat bra amp sim kan typ en beg pod eller 11 rack också som du kan använda i dina inspelningar för ingen lär märka skillnaden om det är en Axe FX eller en Pod när gittarerna är i en mix med dem andra instrumenten.

Men det är ju mycket lättare att kånka omkring på en Axe FX 19" rack enhet än en 4 kanalsbest med en eller kanske 2 st 4X12:or och ett pedalbord med massor av kablar till ett gig. men va fan lite träning har ingen dött av ännu.

Och du får det RIKTIGA RÖRSOUNDET

John Petrucci använder ju Axe till sina Demos men han har nog inte betalat ett öre för den snarare har han fått betalt för att hypa den.
I studion och live så använder han likförbannat sina Mesa Boogie MK5 och det är likadant med Vai.

Låt mig, i all högaktning, säga: "Tala för dej själv!"

Visst blir Axe-Fx snäppet bättre för varje uppdatering. Gratis uppdateringar ska sägas, som görs efter ägarnas önskemål och rekommendationer. Vissa Axe-Fx-ägare har till och med lånat ut sina förstärkare till Fractal i ett par månader för att låta dem göra kopior att inkludera i nästa uppdatering. Precis som med rörstärkare, jag menar Mesa/Boogie är inne på sin Mark V nu, det betyder inte att de första fyra plötsligt är skräp. Det betyder bara att företaget vill fortsätta göra ännu lite bättre produkter. Axe-Fx II lanserades runt 5-7 år tror jag efter att ettan kom, och förändringarna låg främst i hårdvaran och en större användarvänlighet, tillägg av vissa funktioner som USB och hörlursutgångar etc. Ljudet har det aldrig varit fel på, det är DÄRFÖR gitarrtidningarna hyllat Axe-Fx.

Sen att du påstår att en Axe-Fx inte kan låta som en rörstärkare... jag säger att du har fel. Ord står mot ord. Alla basic sound man behöver är en subjektiv sak, jag personligen skulle behöva en AC30, en Plexi, en Soldano och en TriAxis MINST om jag helt skulle kunna återskapa mina ljudideal utan en Axe-Fx. Att släpa runt stärkare handlar inte om träning, har du turnerat nån gång? Det är en jävla massa stora prylar som ska knökas in i så få fordon som möjligt för att hålla utgifterna nere. För mej är rörstärkare en kompromiss både i ljud och i smidighet. De är helt enkelt inte det bästa alternativet för mej personligen.

Och om du inte hör skillnad mellan en Pod och en Axe-Fx i en mix, så är det antingen en dålig mix, en dåligt inställd Axe, en jävligt bra inställd Pod, eller så hade du inte hört skillnaden mellan dessa och en riktig rörstärk heller i samma mix. Dock tror jag inte du gjort ett sånt blindtest i verkligheten alldeles oavsett, så skitsamma.

Att Petrucci använder sina Boogies är för att han lirat på och haft spons med dem sen mitten på 80-talet. Han är en av Mesa/Boogies galjonsfigurer, troligtvis en god vän med de flesta på företaget och har absolut ingen anledning att sluta spela på deras grejer. Och en Axe-Fx låter inte bättre än en Mesa/boogie på fullt skaft mixad av Andy Wallace, för detta låter fett som satan. Men den kan låta lika bra och den kan låta annorlunda. Det är inget Petrucci behöver bry sej om.

Kort sagt, spela på vad du vill och om du har hittat ditt sound så är det roligt för dej. Men om du inte förstår dej på en Axe-Fx, så bör du inte klanka ner på den. Det ser bara dumt ut.
Postad bild

#25 Society

Society

Forumsräv

• Members
  • 550 Inlägg:

Postad 17 February 2012 - 19:40

Precis som trådskaparen är även jag mkt intresserad av att höra mer om denna apparat och hur ni som äger en har den inkopplad? Vid spelande på hemmaplan undrar jag framförallt över hur den ska (kan/bör) kopplas in för att det ska bli så bra som möjligt?

Har jag fattat saken rätt att man kan koppla in denna Axe FX II som en preamp och sedan in i ett slutsteg och sedan vidare ut till högtalarkabinett (el. passiva monitorer)? Eller att man kan koppla Axe:n separat till aktiva monitorer?

Undrar oxå om man skulle bli nöjd med kraften från ett par aktiva monitorer för ibland är det ju kul att kräma på lite grann när man spelar. :)
Har aldrig hört hur sådana småttingar låter (7 el. 8" element) som exempelvis dessa: http://www.thomann.d..._a7x_bundle.htm

Vet ju bara hur det låter med förstärkare och 2x12 el. min combo 1x12 Fender transistor stärk.

Finns det någon fördel med det ena eller andra alternativet (Axe + aktiva monitorer vs Axe + slutsteg + högtalarkabinett/passiva monitorer)?

Verkar inte som att det är så många som har en sådan här mackapär här, eller? *nyfiken*

Ursäkta min okunskap inom området... :rolleyes:

#26 draenor

draenor

Medlem

• Members
  • 164 Inlägg:

Postad 18 February 2012 - 13:32

Visa inläggSociety på 17 February 2012 - 19:40 sade:

Jag synar din fråga och höjer med frågan om hur man ska använda axe:en för hemmaspelning. Vad jag har läst verkar Atomic-förstärkarna vara de som passar bäst. Men den minsta Atomic förstärkaren är 50w vilket är på tok för mkt för hemmalir. Sitter på en Blackstar 5w som är perfekt, men samtidigt är jag inte övertygad om att det är den bästa förstärkaren för att få ett ofärgat ljud ... Tips?

#27 Se7en

Se7en

Medlem

• Members
  • 161 Inlägg:

Postad 18 February 2012 - 18:13

Det finns ett gäng olika kopplings möjligheter, men de vanligaste är:
1. Hemmabruk/studio: Studiomonitorer, KRK/Adam/Focal osv...
2. LiveRigg: Slutsteg, en del använder rör tex Mesa 2:90, andra SS slutsteg (matrix), kopplade till en cab
3. LiveRigg: FR högtalare, typ Atomic

Du kan också blanda, tex både studiomonitorer och slutsteg kopplade samtidigt
Se manualen eller wiki för mer kopplingar...
Guror: Caparison Dellinger II | Caparison Horus | Ibanez RG7620 | Jackson RR24SW
A-Rig: Axe-FX II | Adam A7X
B-Rig: Mesa Triaxis | Mesa Simul-Class 2:90 | Digitech Twintube | Mesa Rectifer 4x12 Cab | Maxon OD808 | Tech21 DLA Analog Delay | Tech21 RVB Analog Reverb

#28 Society

Society

Forumsräv

• Members
  • 550 Inlägg:

Postad 21 February 2012 - 12:14

Visa inläggSe7en på 18 February 2012 - 18:13 sade:

Det finns ett gäng olika kopplings möjligheter, men de vanligaste är:
1. Hemmabruk/studio: Studiomonitorer, KRK/Adam/Focal osv...
2. LiveRigg: Slutsteg, en del använder rör tex Mesa 2:90, andra SS slutsteg (matrix), kopplade till en cab
3. LiveRigg: FR högtalare, typ Atomic

Du kan också blanda, tex både studiomonitorer och slutsteg kopplade samtidigt
Se manualen eller wiki för mer kopplingar...

Tack för svar! Då har jag lite mer kött på benen! :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar