Guitarmaniac på 17 January 2012 - 09:46 sade:
Känns som meningslöst att beställa en sån produkt.
Om 5 år så har dem kommit till uppdatering # 50 och fortfarande kommer reportrarna i gitarrtidningarna världen över att skriva att det är det NÄRMASTE dem kommit en riktig rörstärkare.
För dem pengarna får man en bra beg rörstärkare med 4 kanaler som innehåller alla basic sound du behöver samt en riktigt bra multieffektenhet och några bra pedaler som låter bättre eller lika bra som Axe FX och man får det RIKTIGA rörsoundet som den där burken ändå inte klarar av att leverera.
Kan du inte spela in med din riktiga stärkare hemma så får man nog med en hyfsat bra amp sim kan typ en beg pod eller 11 rack också som du kan använda i dina inspelningar för ingen lär märka skillnaden om det är en Axe FX eller en Pod när gittarerna är i en mix med dem andra instrumenten.
Men det är ju mycket lättare att kånka omkring på en Axe FX 19" rack enhet än en 4 kanalsbest med en eller kanske 2 st 4X12:or och ett pedalbord med massor av kablar till ett gig. men va fan lite träning har ingen dött av ännu.
Och du får det RIKTIGA RÖRSOUNDET
John Petrucci använder ju Axe till sina Demos men han har nog inte betalat ett öre för den snarare har han fått betalt för att hypa den.
I studion och live så använder han likförbannat sina Mesa Boogie MK5 och det är likadant med Vai.
Låt mig, i all högaktning, säga: "Tala för dej själv!"
Visst blir Axe-Fx snäppet bättre för varje uppdatering. Gratis uppdateringar ska sägas, som görs efter ägarnas önskemål och rekommendationer. Vissa Axe-Fx-ägare har till och med lånat ut sina förstärkare till Fractal i ett par månader för att låta dem göra kopior att inkludera i nästa uppdatering. Precis som med rörstärkare, jag menar Mesa/Boogie är inne på sin Mark V nu, det betyder inte att de första fyra plötsligt är skräp. Det betyder bara att företaget vill fortsätta göra ännu lite bättre produkter. Axe-Fx II lanserades runt 5-7 år tror jag efter att ettan kom, och förändringarna låg främst i hårdvaran och en större användarvänlighet, tillägg av vissa funktioner som USB och hörlursutgångar etc. Ljudet har det aldrig varit fel på, det är DÄRFÖR gitarrtidningarna hyllat Axe-Fx.
Sen att du påstår att en Axe-Fx inte kan låta som en rörstärkare... jag säger att du har fel. Ord står mot ord. Alla basic sound man behöver är en subjektiv sak, jag personligen skulle behöva en AC30, en Plexi, en Soldano och en TriAxis MINST om jag helt skulle kunna återskapa mina ljudideal utan en Axe-Fx. Att släpa runt stärkare handlar inte om träning, har du turnerat nån gång? Det är en jävla massa stora prylar som ska knökas in i så få fordon som möjligt för att hålla utgifterna nere. För mej är rörstärkare en kompromiss både i ljud och i smidighet. De är helt enkelt inte det bästa alternativet för mej personligen.
Och om du inte hör skillnad mellan en Pod och en Axe-Fx i en mix, så är det antingen en dålig mix, en dåligt inställd Axe, en jävligt bra inställd Pod, eller så hade du inte hört skillnaden mellan dessa och en riktig rörstärk heller i samma mix. Dock tror jag inte du gjort ett sånt blindtest i verkligheten alldeles oavsett, så skitsamma.
Att Petrucci använder sina Boogies är för att han lirat på och haft spons med dem sen mitten på 80-talet. Han är en av Mesa/Boogies galjonsfigurer, troligtvis en god vän med de flesta på företaget och har absolut ingen anledning att sluta spela på deras grejer. Och en Axe-Fx låter inte bättre än en Mesa/boogie på fullt skaft mixad av Andy Wallace, för detta låter fett som satan. Men den kan låta lika bra och den kan låta annorlunda. Det är inget Petrucci behöver bry sej om.
Kort sagt, spela på vad du vill och om du har hittat ditt sound så är det roligt för dej. Men om du inte förstår dej på en Axe-Fx, så bör du inte klanka ner på den. Det ser bara dumt ut.