Hoppa till innehåll

Axe-FX II

• Please log in to reply
27 svar på denna tråd

#1 Se7en

Se7en

Medlem

• Members
  • 161 Inlägg:

Postad 22 November 2011 - 18:42

Jag är en flitig läsare på fractals forum och det händer mycket intressant med de nya firmware som har släppts. Det talas väldigt lite om denna underbara produkt här på gf.

Är det någon här som fått tag på AxeFX II?
Är det någon som är på g66eu väntlista?
Ni som både har Axe FX I eller II, hur använder ni dem? Slutsteg/Studio monitorer/FRFR osv
Guror: Caparison Dellinger II | Caparison Horus | Ibanez RG7620 | Jackson RR24SW
A-Rig: Axe-FX II | Adam A7X
B-Rig: Mesa Triaxis | Mesa Simul-Class 2:90 | Digitech Twintube | Mesa Rectifer 4x12 Cab | Maxon OD808 | Tech21 DLA Analog Delay | Tech21 RVB Analog Reverb

#2 John NT

John NT

Forumsräv

• Members
  • 636 Inlägg:

Postad 22 November 2011 - 19:09

Har en klasskompis som väntat på sin II:a sen april :P

Själv har jag haft min Standard i strax över 2 år nu och är fortfarande nöjd så in i helvete, känner inget behov av att uppgradera :) Live använder jag den nästan alltid rakt in i PA, men det har hänt att jag kört in i slutsteget på en stärkare om det varit krav på snabba byten mellan band på nån skitscen när mixerbordet haft för få kanaler eller ljudteknikern inte haft tid att plugga in mer prylar. Detta är enkelt i Axe:n, eftersom man då kan slå av kabinettsimuleringen på alla sina presets med ett knapptryck i Global-menyn. Båda alternativet har låtit svinbra. Har kört genom FRFR nån gång också utan problem.

Om du har fler frågor så ställ dom, jag gillar att snacka Axe-Fx :)
Postad bild

#3 Se7en

Se7en

Medlem

• Members
  • 161 Inlägg:

Postad 22 November 2011 - 19:28

Jag hade en beställning på Ultran som jag avbokade då jag hörde II:an skulle lanseras.
Det var ganska obra eftersom man kunde uppgradera befintlig order @£$£@$
Jag har varit på listan sedan maj. De har otroliga problem att leverera och EU marknaden prioriteras inte heller.

Till en början tänker jag koppla in den i loopen på min Rectifier och ut i Mesa Caben dessutom kommer jag att använda mina KRK 6or som sekundär utgång (för inspelning). På sikt kommer jag inhandla ett solidstate slusteg, Matrix GT800FX, och behålla recifiern då man är sugen på att "krank:a" =)
Guror: Caparison Dellinger II | Caparison Horus | Ibanez RG7620 | Jackson RR24SW
B-Rig: Mesa Triaxis | Mesa Simul-Class 2:90 | Digitech Twintube | Mesa Rectifer 4x12 Cab | Maxon OD808 | Tech21 DLA Analog Delay | Tech21 RVB Analog Reverb

#4 Khaerruhl

Khaerruhl

Nykomling

• Members
  • 2 Inlägg:

Postad 05 January 2012 - 22:31

Jag har velat haft en sådan, men priset, plus den otroligt långa väntetiden har en ganska avskräckande effekt på mig tyvärr.
Dessutom det faktum att jag förmodligen skulle använda Hi-gain modellerna bara praktiskt taget, och kanske en stärkare för rent ljud, och en crunch kanal så... Jag kan redan få till dom ljuden med 6505an jag har...

#5 Player1969

Player1969

Forumsräv

• Members
  • 550 Inlägg:
  • Interests:Gitarr, träning (löpning och styrketräning), matlagning...

Postad 06 January 2012 - 08:46

Det finns ju en på blocket:

http://www.blocket.s...889183.htm?sa=1

Har ingen anning om priset, men det känns som han försöker få ut överpris...samtidigt så styr ju tillgången priset.
/Niclas

Gitarrer:
Music Man John Petrucci signatur gitarr JPXI
Ibanez RG1570 Prestige : Mickar Dimarzio Breed och Air Norton
Ibanez S7320 7-strängad : Mickar Dimarzio D Activator och Ibz ?
Woodo GS1 : Mickar Dimarzio Liquifire och Crunch Lab
Washburn Maverick : Mickar SD och Dimarzio Breed
Squier Classic Vibe 60 : Mickar Dimarzio Air Norton, Virtual Vintage Blues och Chooper

Washburn Acke

Förstärkare:
Mesa Boogie Mark V topp med MB Rectifier 212
Harley Benton 2*12 vintage.
Peavey Valve king 100 topp.

Effekter:
1. Tc electronic G-system och Voodoo GCX med loopade boxar enl. följande Tc Nova Drive, Ibanez TS-808, Tc Dreamscape, EVH Phaser, EVH Flanger, Boss AC-2, 2*Boss FV500-H volympedal och exp.pedal för wahwah.Ibanez WD7 Wah pedal.
2. Tonerider compressor, Ibanez TC7, SM7 och DE7.
3. Fat Sandwich, Blackstar HT Duel och Metal Muff.
4. Rocktron Banshee 2 Talkbox
5. Boss TU-3
6. Lehle Sunday Driver SW
Studio:
Rolands Cakewalk V-Studio 20 med KRK Rokit RP6 G2 monitorer.
Mikrofon Sennheiser E840S

Metronom Boss DB-90

#6 Konding

Konding

Forumsräv

• Members
  • 380 Inlägg:

Postad 06 January 2012 - 12:07

Skulle gärna vilja ha en Axe II, men 30k är mycket pengar för ny men dock begagnad FX, i UK ligger den på ca 2250 GBP, så det är väl ett bra riktpris för en ny vid beställning.

/Ulf

#7 Dilbert

Dilbert

Veteran

• Members
  • 890 Inlägg:
  • Interests:Gitarr, musik, fota, parkour och massa annat!

Postad 06 January 2012 - 13:26

tja enligt ebay http://www.ebay.com/...6.c0.m270.l1313 så ser man att riktipriserna ligger mellan 2500-3000 dollar som ligger runt 7 spänn(?) ger beggpris runt 20 000 inte en krona mer skulle jag betala för en digital stärkaremoulator och tro man får 30 000 e lite väl optimistiskt? :P tycker den annonsenborde ligga i överpriskursen hehe
Elgitarrer:
Yamaha ERG 121-C med EMG 81
Ibanez mtm1 br
Egenbyggd Telecaster
LTD/ESP GUS600EC med Seymour Duncan Blackouts AH1
Ibanez RG 270 med en SD zebra i stallet
Ibanez RGA8

Stärk:
Line6 Spider III SÅLD
Peavey 6505 top SÅLD

Harley Benton 2X12 med V30 från Orangelåda

Effekter/ljudkort
Line 6 Pod HD 500
Cry babe wha wha
Ibanez Tubescreamer
Boss Line-selector
Boss Tuner
MXR 10B EQ
EMU 0404

#8 AntonMasterMetal

AntonMasterMetal

Viking

• Members
  • 1050 Inlägg:
  • Interests:Musikrelaterade grejer samt vikingar.Att få folk att skratta står högt upp på listan också!

Postad 06 January 2012 - 13:30

Får jag ställa en lite dum fråga,vad är det för något haha?
H.Å.R.D
Länk till det som är mitt första band i form av könspunk, vi spelar inte längre.

Är du intresserad av att snacka skit om musik?Eller repa eller nåt så hör av dig dude!

Vikingar....nuff said...

#9 Se7en

Se7en

Medlem

• Members
  • 161 Inlägg:

Postad 07 January 2012 - 14:43

Förhoppningsvis får jag min i januaris leverans, fick precis svar ifrån g66eu
Slutpriset (+frakt), med dagens euro-kurs, så kostar den ca 20 500 :-

#10 GreenAnonymousMan

GreenAnonymousMan

Medlem

• Members
  • 281 Inlägg:

Postad 07 January 2012 - 16:13

Åh! Jag har otrolig GAS på dessa grejorna..... Om man hade pengar ^_^
The voice of none is stronger than the voice of one.

- Anonymous

#11 Konding

Konding

Forumsräv

• Members
  • 380 Inlägg:

Postad 07 January 2012 - 16:20

Skojigt, Axe II fick full pott i sista numret av Guitarist, som sagt jag skulle gärna vilja ha en själv men kanske lite dyr.

Det slog mig idag när jag läste om Axe II, när Guitarist gjorde sin sammanfattning. We like: Sounds and feels close to using a real valve amp.

/Ulf

#12 GreenAnonymousMan

GreenAnonymousMan

Medlem

• Members
  • 281 Inlägg:

Postad 07 January 2012 - 16:22

Visa inläggAntonMasterMetal på 06 January 2012 - 13:30 sade:

Får jag ställa en lite dum fråga,vad är det för något haha?
Det är en digital stärkaremulator, ungefär som Line 6's PODs eller Eleven Rack'en; fast oändligt mycket bättre :3

- Anonymous

#13 AntonMasterMetal

AntonMasterMetal

Viking

• Members
  • 1050 Inlägg:
  • Interests:Musikrelaterade grejer samt vikingar.Att få folk att skratta står högt upp på listan också!

Postad 07 January 2012 - 18:25

Visa inläggGreenAnonymousMan på 07 January 2012 - 16:22 sade:

Det är en digital stärkaremulator, ungefär som Line 6's PODs eller Eleven Rack'en; fast oändligt mycket bättre :3
Jaha tack för svar.
H.Å.R.D
Länk till det som är mitt första band i form av könspunk, vi spelar inte längre.

Är du intresserad av att snacka skit om musik?Eller repa eller nåt så hör av dig dude!

Vikingar....nuff said...

#14 Fredrik Pihl

Fredrik Pihl

Medlem

• Members
  • 227 Inlägg:
  • Interests:Gitarrer

Postad 17 January 2012 - 08:47

Jag har bara hört gott om AxeFX och Fractal audios prylar men aldrig haft nöjet att testa en...
www.fredrikpihl.com

#15 Guitarmaniac

Guitarmaniac

Medlem

• Members
  • 61 Inlägg:

Postad 17 January 2012 - 09:46

Känns som meningslöst att beställa en sån produkt.

Om 5 år så har dem kommit till uppdatering # 50 och fortfarande kommer reportrarna i gitarrtidningarna världen över att skriva att det är det NÄRMASTE dem kommit en riktig rörstärkare.

För dem pengarna får man en bra beg rörstärkare med 4 kanaler som innehåller alla basic sound du behöver samt en riktigt bra multieffektenhet och några bra pedaler som låter bättre eller lika bra som Axe FX och man får det RIKTIGA rörsoundet som den där burken ändå inte klarar av att leverera.

Kan du inte spela in med din riktiga stärkare hemma så får man nog med en hyfsat bra amp sim kan typ en beg pod eller 11 rack också som du kan använda i dina inspelningar för ingen lär märka skillnaden om det är en Axe FX eller en Pod när gittarerna är i en mix med dem andra instrumenten.

Men det är ju mycket lättare att kånka omkring på en Axe FX 19" rack enhet än en 4 kanalsbest med en eller kanske 2 st 4X12:or och ett pedalbord med massor av kablar till ett gig. men va fan lite träning har ingen dött av ännu.

Och du får det RIKTIGA RÖRSOUNDET

John Petrucci använder ju Axe till sina Demos men han har nog inte betalat ett öre för den snarare har han fått betalt för att hypa den.
I studion och live så använder han likförbannat sina Mesa Boogie MK5 och det är likadant med Vai.

#16 Se7en

Se7en

Medlem

• Members
  • 161 Inlägg:

Postad 17 January 2012 - 18:03

Det är klart att den emulerade inte kan bli bättre än originalet, men om det kommer nära nog så räcker det iaf för mig. Att Petrucci inte använder amp/cab-blocken i studion/live är väl allmänt känt eftersom han använder enbart effekterna.

Jag har haft många higain RÖR-stärkare i mina ägor och problemet är att inte kunna på rätt ljudnivå hemma. En rörstärkare måste spelas högt för att låta bra annars är det meningslöst.
Jag har en Pod hemma som jag lirar på ibland, är väl helt ok men det går inte att eq'a bort high end fizz som pod:en har. Det är likadant med Ampitude och Guitar Rigg. Axe FX är idag den bästa emulatorn som finns på marknaden och som vanligt kommer det bättre i framtiden men det gäller väl alla prylar man köper. För att spela hemma är väl egentligen en Axe FX "overkill" men allt handlar om prioteringen vart man lägger pengarna =)

#17 Angus Young007

Angus Young007

Forumsräv

• Members
  • 434 Inlägg:

Postad 18 January 2012 - 12:00

Jag som tycker den här i princip låter bättre?

#18 Angus Young007

Angus Young007

Forumsräv

• Members
  • 434 Inlägg:

Postad 18 January 2012 - 12:09

Båda stärkarna låter trots allt digitalt för mig, och yamahan är ju sämre på det viset att elementen är små och ge ganska klen bas.

#19 Se7en

Se7en

Medlem

• Members
  • 161 Inlägg:

Postad 18 January 2012 - 12:35

Axe FX II clip

JCM800

Deluxe

Hi gain

Steve Vai stuff

#20 GreenAnonymousMan

GreenAnonymousMan

Medlem

• Members
  • 281 Inlägg:

Postad 21 January 2012 - 23:37

Visa inläggGuitarmaniac på 17 January 2012 - 09:46 sade:

Känns som meningslöst att beställa en sån produkt.

Om 5 år så har dem kommit till uppdatering # 50 och fortfarande kommer reportrarna i gitarrtidningarna världen över att skriva att det är det NÄRMASTE dem kommit en riktig rörstärkare.

För dem pengarna får man en bra beg rörstärkare med 4 kanaler som innehåller alla basic sound du behöver samt en riktigt bra multieffektenhet och några bra pedaler som låter bättre eller lika bra som Axe FX och man får det RIKTIGA rörsoundet som den där burken ändå inte klarar av att leverera.

Kan du inte spela in med din riktiga stärkare hemma så får man nog med en hyfsat bra amp sim kan typ en beg pod eller 11 rack också som du kan använda i dina inspelningar för ingen lär märka skillnaden om det är en Axe FX eller en Pod när gittarerna är i en mix med dem andra instrumenten.

Men det är ju mycket lättare att kånka omkring på en Axe FX 19" rack enhet än en 4 kanalsbest med en eller kanske 2 st 4X12:or och ett pedalbord med massor av kablar till ett gig. men va fan lite träning har ingen dött av ännu.

Och du får det RIKTIGA RÖRSOUNDET

John Petrucci använder ju Axe till sina Demos men han har nog inte betalat ett öre för den snarare har han fått betalt för att hypa den.
I studion och live så använder han likförbannat sina Mesa Boogie MK5 och det är likadant med Vai.
Postad bild

- Anonymous

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar