Kapten Gnissel på 28 October 2011 - 13:02 sade:
12AX7 och ECC83 har identiska data. Det som skiljer dem är namnet eftersom USA och europa (när det begav sig) valde sina egna namn.
Kvalitéten på rör är emellertid olika när det gäller brus. Mina favoriter är JJ eftersom jag tycker de låter bäst. Lågt brus, klar ljudbild mm.
Särskilt gillar jag JJ's egen vidareutveckling av ECC83 som är ECC803. Det är en sk longplate som har något lägre råförstärkning (My) än
ECC83 men har mycket trevliga egenskaper som första förstegsrör. Den har en klarhet och ett bett som jag inte hittat i något annat rör (ännu).
Kvalitéten på rör är emellertid olika när det gäller brus. Mina favoriter är JJ eftersom jag tycker de låter bäst. Lågt brus, klar ljudbild mm.
Särskilt gillar jag JJ's egen vidareutveckling av ECC83 som är ECC803. Det är en sk longplate som har något lägre råförstärkning (My) än
ECC83 men har mycket trevliga egenskaper som första förstegsrör. Den har en klarhet och ett bett som jag inte hittat i något annat rör (ännu).
Fick hem ett par JJ ECC803S från Tube Town idag och har just testat dem.
MYCKET trevligt.
Mer bett, lite renare, lite mindre gräll diskant än 12AX7.
Tacka ödmjukast för det tipset!
Off topic:
Försökte beställa från LH Musik (support your local dealer!).
Lyckades få tag på dem, de skulle ta in.
Har sen försökt få kontakt med dem igen. De svarar aldrig på mail och aldrig på telefon (inte ens under sina egna öppettider) och har begränsade öppettider i butiken.
Jag sket i dem till slut. Vill de inte ha kunder så slipper de.