Hoppa till innehåll

Brus i stärkaren

• Please log in to reply
25 svar på denna tråd

#21 Assar

Assar

Medlem

• Members
  • 129 Inlägg:

Postad 25 November 2011 - 16:27

Visa inläggKapten Gnissel på 28 October 2011 - 13:02 sade:

12AX7 och ECC83 har identiska data. Det som skiljer dem är namnet eftersom USA och europa (när det begav sig) valde sina egna namn.
Kvalitéten på rör är emellertid olika när det gäller brus. Mina favoriter är JJ eftersom jag tycker de låter bäst. Lågt brus, klar ljudbild mm.
Särskilt gillar jag JJ's egen vidareutveckling av ECC83 som är ECC803. Det är en sk longplate som har något lägre råförstärkning (My) än
ECC83 men har mycket trevliga egenskaper som första förstegsrör. Den har en klarhet och ett bett som jag inte hittat i något annat rör (ännu).
Ja jävlar, kapten!

Fick hem ett par JJ ECC803S från Tube Town idag och har just testat dem.
MYCKET trevligt.
Mer bett, lite renare, lite mindre gräll diskant än 12AX7.

Tacka ödmjukast för det tipset!
:)

Off topic:
Försökte beställa från LH Musik (support your local dealer!).
Lyckades få tag på dem, de skulle ta in.
Har sen försökt få kontakt med dem igen. De svarar aldrig på mail och aldrig på telefon (inte ens under sina egna öppettider) och har begränsade öppettider i butiken.
Jag sket i dem till slut. Vill de inte ha kunder så slipper de.

Postad bild Postad bild Postad bild

#22 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad 25 November 2011 - 16:36

Väldigt kul att du tycker likadant. Nöjet är på min sida. Jag har provat en drös 12AX7 rör just på första position
men jag återvänder nästan alltid till ECC803'an.

Det finns en nackdel med detta rör och det är att det är en gnutta känsligare för mikrofoni
jfrt ECC83/12AX7 pga konstruktionen med lång anod. JJ har emellertid tweakat röret så det
är snäppet bätrre än sina märkesbröder.
Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#23 Assar

Assar

Medlem

• Members
  • 129 Inlägg:

Postad 25 November 2011 - 16:44

Visa inläggKapten Gnissel på 25 November 2011 - 16:36 sade:

.../ känsligare för mikrofoni /...
Att den lättare tar upp ljud?

#24 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad 25 November 2011 - 16:59

Ja, det kan man säga. Det är något som man vill undvika.

Hittade en kortfattad bra förklaring här:
http://en.wikipedia....ki/Microphonics
Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#25 Assar

Assar

Medlem

• Members
  • 129 Inlägg:

Postad 25 November 2011 - 17:35

Visa inläggKapten Gnissel på 25 November 2011 - 16:59 sade:

Ja, det kan man säga. Det är något som man vill undvika.

Hittade en kortfattad bra förklaring här:
http://en.wikipedia....ki/Microphonics
Ska läsa.
Det förklara varför ljudkortet indikerade insignal igår när sångaren väsnades, trots att inget var anslutet till förstärkaren som var ansluten via redbox ...

#26 Crunch

Crunch

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:

Postad 21 March 2012 - 15:41

• Kör också med Orange. Tyckte jag hade mycket brus. Jag fick tipset att byta gitarrkabel och högtalarkabel. Det gjorde susen. Trodde inte det kunde vara så stor skillnad. Inget brum och bättre gitarrljud. Gitarrkabeln är en Mogami platinum och högtalarkabeln en Klotz rockmaster.

Jackson custom proshop strat, San Dimas 1986
Washburn festival series ea20ys 1990
Warwick Corvette 5 1992
Blackstar series one 104el34 (JJ ecc803s)
TC electronic dreamscape, flashback, hall of fame
Korg SOS
MXR phase 90
Mogami platinum

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar