Hoppa till innehåll

Brus i stärkaren

• Please log in to reply
25 svar på denna tråd

#1 AD/HD

AD/HD

Forumsräv

• Members
  • 306 Inlägg:

Postad 23 October 2011 - 18:58

Nån som har några tips på hur man får sin förstärkare att sluta brusa ?

Jag har felsökt stärkaren, gitarr, kablar, pedaler och det är ingen av dem som i sig själv brusar.

Jag får för mig att stärkaren "tar upp" ett missljud från nånting annat i lokalen via nånting mellan gitarr o stärkare.

Ska köra ner på tisdag och kolla elutagen i replokalen men tänkte att om någon här hade erfarenhet kunde det ju vara bra att ha med sig ett par ideer till.!

edit. det är en orange rockerverb 50 mkll jag lirar på om det spelar nån roll.

#2 mickem

mickem

Veteran

• Members
  • 812 Inlägg:

Postad 23 October 2011 - 19:47

Stömkällan till pedalerna kanske? Brukar kunna brusa satan när man använder annat än batterier.

Lysrör som stör i repan kanske?
--

Att "scoopa midsen" när man spelar ett mellanregisterinstrument verkar ju inte klokt

#3 AD/HD

AD/HD

Forumsräv

• Members
  • 306 Inlägg:

Postad 24 October 2011 - 11:50

Skulle jag klart skrivit innan, den brusar även utan pedaler, och bara i dist kanalen. Hemma kan jag ha både volym och gain på Max utan brus så jag vet att toppen e ok. Hur testar man lysrör, släck? Om det är nåt sånt, vafan gör man då? Läste om ett skräck exempel där någon skulle gigga och stärkaren fått fullständigt spel av en golvvärmeslimga. Hur fan skyddaran sig mot sånt?

#4 Forsman

Forsman

Forumsräv

• Members
  • 320 Inlägg:
  • Interests:Tuttar och öl.

Postad 24 October 2011 - 13:03

Haha, kom på att jag har en bild på min server som passar här...

Postad bild
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"

#5 mickem

mickem

Veteran

• Members
  • 812 Inlägg:

Postad 24 October 2011 - 20:58

Visa inläggAD/HD på 24 October 2011 - 11:50 sade:

Hur testar man lysrör, släck? Om det är nåt sånt, vafan gör man då?
Vrid ur dem bara, använd annan belysning.
--

Att "scoopa midsen" när man spelar ett mellanregisterinstrument verkar ju inte klokt

#6 Arra

Arra

Medlem

• Members
  • 122 Inlägg:

Postad 26 October 2011 - 15:08

Hallåjj!

Testa köp en Boss NS-2, MXR Smart Gate eller liknande :)
Dom är gjort för att ta bort brus och oljud.

Mvh, Markus
Gitarr
Ibanez RG550-LB
Ibanez RG420EG-SBK
Förstärkare
Marshall MA100H
Marshall M412A
Effekt
Rocktron Silver Dragon
Övrigt
Elixir Nanoweb .10-.46
Dunlop Wedge 1mm

#7 AD/HD

AD/HD

Forumsräv

• Members
  • 306 Inlägg:

Postad 27 October 2011 - 12:28

Efter en jäkla massa pillande och bytande av sladdar, gitarrer eluttag osv osv har jag dragit slutsatsen att orange rockerverb mkll helt enkelt brusar Så mycket vid fullt ställ på volym och gain. När jag väl spelar hörs inget så lösningen kommer bli att köpa en footswitch och byta till sen rena kanalen när det ska va helt tyst den är nämligen knäpptyst även på Max volym

#8 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad 27 October 2011 - 15:34

Under mina många sessioner i verkstan med stärkarbyggen och moddningar märkte jag
att många kinesiska förstegsrör (ofta är det ett 12AX7 / ECC83) har högt egenbrus. Jag bytte
ut dessa mot JJ ECC803 (longplate) och brusnivån åtminstone halverades. Dessa kostar lite mer
än "bulk"-rören men ger definitivt resultat.

EDIT: Första steget är viktigast, börja med det. Kvarstår det brus så byt även nästa i kedjan.
Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#9 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2718 Inlägg:
  • Interests:My body is my temple.
    My religion is beer.

Postad 27 October 2011 - 15:42

Visa inläggKapten Gnissel på 27 October 2011 - 15:34 sade:

Under mina många sessioner i verkstan med stärkarbyggen och moddningar märkte jag
att många kinesiska förstegsrör (ofta är det ett 12AX7 / ECC83) har högt egenbrus. Jag bytte
ut dessa mot JJ ECC803 (longplate) och brusnivån åtminstone halverades. Dessa kostar lite mer
än "bulk"-rören men ger definitivt resultat.
Just vad det gäller DEN biten så är det jätteskillnad mellan olika rör. Jag har kört med MESA-rör i försteget på mina stärkare just för att jag upplevt att dessa brusat mindre (spax7). Kanske läge att prova på JJ-longplate nästa byte...
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#10 Assar

Assar

Medlem

• Members
  • 129 Inlägg:

Postad 28 October 2011 - 11:50

Kan man alltså byta rörtyp bara så där utan vidare?
Jag har 12AX7 nu, vad händer om jag byter till JJ? Ändras ljudet?

/ Novis
Postad bild Postad bild Postad bild

#11 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad 28 October 2011 - 13:02

12AX7 och ECC83 har identiska data. Det som skiljer dem är namnet eftersom USA och europa (när det begav sig) valde sina egna namn.
Kvalitéten på rör är emellertid olika när det gäller brus. Mina favoriter är JJ eftersom jag tycker de låter bäst. Lågt brus, klar ljudbild mm.
Särskilt gillar jag JJ's egen vidareutveckling av ECC83 som är ECC803. Det är en sk longplate som har något lägre råförstärkning (My) än
ECC83 men har mycket trevliga egenskaper som första förstegsrör. Den har en klarhet och ett bett som jag inte hittat i något annat rör (ännu).

Så svaret är ja, du kan byta olika fabrikat 12AX7/ECC83/ECC803 och många gör det också för att ändra karaktär och tonala egenskaper i
sina förstärkare. Du kan t o m byta till ECC82 elr ECC81 som har lite annorlunda egenskaper men är pinkompatibla.
Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#12 Assar

Assar

Medlem

• Members
  • 129 Inlägg:

Postad 28 October 2011 - 16:31

Tack för info, kapten!
Ska nog ta och testa.
Är det nån skillnad på ECC803 och ECC803S?

#13 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:

Postad 28 October 2011 - 16:36

Visa inläggAssar på 28 October 2011 - 16:31 sade:

Tack för info, kapten!
Ska nog ta och testa.
Är det nån skillnad på ECC803 och ECC803S?

Det är en sorts intern versionsbeteckning. Inget att bry sig om.

#14 Assar

Assar

Medlem

• Members
  • 129 Inlägg:

Postad 01 November 2011 - 10:37

Jag kollar runt var jag kan hitta ECC803, måste ju testa ...
Elfa verkar ha bäst pris och möjlighet att köpa i butik. Men om man kollar på deras hemsida så har röret beteckningen "E83CC / ECC803S / 12AX7WA", vilket gör mig fundersam. 12AX7 vill jag ju inte ha.
Är det nåt jag missar här, rent kunskapsmässigt, eller?

#15 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2718 Inlägg:
  • Interests:My body is my temple.
    My religion is beer.

Postad 01 November 2011 - 15:48

Visa inläggAssar på 01 November 2011 - 10:37 sade:

Elfa verkar ha bäst pris och möjlighet att köpa i butik. Men om man kollar på deras hemsida så har röret beteckningen "E83CC / ECC803S / 12AX7WA", vilket gör mig fundersam. 12AX7 vill jag ju inte ha.
Japp, du har missat en liten bit. ECC83 och 12AX7 är samma sorts rör, det enda som skiljer är att ECC är den europeiska beteckningen och 12AX7 är den amerikanska.
ECC83 = 12AX7
ECC82= 12AU7
ECC81= 12AT7
Hoppas detta blir tydligt.
Det som skiljer de olika sorterna ECC81-ECC83 är gainmängden de kan ge, 81:an ger minst och 83:an mest.
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#16 Assar

Assar

Medlem

• Members
  • 129 Inlägg:

Postad 01 November 2011 - 18:54

Ok, tack för info.

#17 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:

Postad 01 November 2011 - 21:03

Visa inläggAssar på 01 November 2011 - 10:37 sade:

Om du skall ha ECC803 är det helt rätt Assar. 12AX7WAär också en longplate men med annat namn. Du kan testa den som Elfa säljer, men om du vill ha
ett JJ exemplar kan du handla hos Tube-Town. Seriösa grabbar. Jag köper nästan allt mitt material från dem. De tar även PayPal.

Anledningen till att JJ's är lite dyrare är att de är guldpläterade och är mycket noggrant selekterade mot databladet.

#18 Assar

Assar

Medlem

• Members
  • 129 Inlägg:

Postad 01 November 2011 - 21:22

Mange tak!
No further questions, your honor ... (tror jag)

#19 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 13 November 2011 - 03:08

Visa inläggboogieman på 01 November 2011 - 15:48 sade:

Japp, du har missat en liten bit. ECC83 och 12AX7 är samma sorts rör, det enda som skiljer är att ECC är den europeiska beteckningen och 12AX7 är den amerikanska.
ECC83 = 12AX7
ECC82= 12AU7
ECC81= 12AT7
Hoppas detta blir tydligt.
Det som skiljer de olika sorterna ECC81-ECC83 är gainmängden de kan ge, 81:an ger minst och 83:an mest.

Nej Johan. Röret med lägst Mu e 82 av de tre.
Living life one fret at a time...

jesper@gofastparts.se

#20 BlackStar

BlackStar

Medlem

• Members
  • 103 Inlägg:
  • Interests:Gitarrer,skivor,musik..

Postad 13 November 2011 - 10:50

Jag hade brus i förstärkaren under en period utan att fatta varför, det visade sig vara lysröret i replokalen som gjorde det.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar