Hoppa till innehåll

Träna två tekniker samtidigt.

• Please log in to reply
17 svar på denna tråd

#1 Äpple

Äpple

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:
  • Interests:gitarr

Postad 18 October 2011 - 17:21

Hej,

Jag undrar om det går snabbare att lära sig om man övar på två tekniker samtidigt istället för att först öva in en och öva in en annan efter den.

Hoppas ni förstår vad jag menar :)

//Äpple

#2 Fredrish

Fredrish

Forumsräv

• Members
  • 364 Inlägg:

Postad 18 October 2011 - 17:35

Öhm, det beror lite på hur du menar? Förstår inte riktigt... Menar du som om man t.ex. övar på ett lick som innehåller både hammer ons och tapping?
Gitarrer:
Hagström Super Swede Tremar
Jackson DK2M
BC-Rich Mockingbird ST
Squier Vintage Modified Stratocaster
Dean VX (Seymour Duncan Blackouts, mm)

Övrig utrustning:
Blackstar HT100
Harley Benton V30 4x12
Randall RX412

Egnater Tweaker 15 + 112

+ basgrejer och misc annat

#3 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Members
  • 3373 Inlägg:

Postad 18 October 2011 - 18:00

Det är bara öva på båda samtidigt, så länge du inser att det tar längre än någon vecka att behärska en teknik.

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

#4 Äpple

Äpple

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 18 October 2011 - 19:13

Visa inläggFredrish på 18 October 2011 - 17:35 sade:

Öhm, det beror lite på hur du menar? Förstår inte riktigt... Menar du som om man t.ex. övar på ett lick som innehåller både hammer ons och tapping?

Det jag undrar är att man lär sig snabbare genom att man först övar Tex, tremolo picking 60 min och sedan kör tex, tapping 60 min istället för att först nöta tremolo picking till man behärskar den. Och sedan börja med Tapping.

#5 Äpple

Äpple

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 18 October 2011 - 19:16

Visa inläggDesecrated på 18 October 2011 - 18:00 sade:

Det är bara öva på båda samtidigt, så länge du inser att det tar längre än någon vecka att behärska en teknik.

Okej, Tänkte att det är roligare att öva på olika saker. Och då kanske man kan koncentrera sig bättre.

#6 Fredrish

Fredrish

Forumsräv

• Members
  • 364 Inlägg:

Postad 18 October 2011 - 19:21

Visa inläggÄpple på 18 October 2011 - 19:13 sade:

Det jag undrar är att man lär sig snabbare genom att man först övar Tex, tremolo picking 60 min och sedan kör tex, tapping 60 min istället för att först nöta tremolo picking till man behärskar den. Och sedan börja med Tapping.

Jaha, du menar så! De flesta övar saker parallellt, tror aldrig jag träffat någon som koncentrerat sig på bara just en sak. Beroende lite på hur man ser det, tror jag åtminstone, borde det gå snabbare så sätt, ja. Men som Desecrated säger ska man inte förvänta sig att det blir perfekt på en vecka. Snarare är det så att man lär sig flera saker på samma gång än att någonting går snabbare.

Vad som är viktigt är att låta saker få sjunka in och ta sin tid; fastnar man i någonting kan man med fördel byta övning, köra något som är kul eller bara lägga av för dagen. Det är först nästföljande dag som man ser klar förbättring.

Öva så det känns rätt, men håll ögonen på målet, gör inget halvdant och ge aldrig upp! Har man tålamod så kommer man väldigt långt genom detta :)
Gitarrer:
Hagström Super Swede Tremar
Jackson DK2M
BC-Rich Mockingbird ST
Squier Vintage Modified Stratocaster
Dean VX (Seymour Duncan Blackouts, mm)

Övrig utrustning:
Blackstar HT100
Harley Benton V30 4x12
Randall RX412

Egnater Tweaker 15 + 112

+ basgrejer och misc annat

#7 FretDance

FretDance

Medlem

• Members
  • 159 Inlägg:

Postad 19 October 2011 - 06:51

oavsett vilken teknik du övar på, försök sätta den i ett musikaliskt perspektiv. Hitta en låt som innehåller den eller de tekniker du vill öva på
och lira den, inte bara nöta till en metronom, den ger dig ingen större musikalisk behållning.
-Richard Lundmark-
Hemsidan

#8 gsandberg

gsandberg

Medlem

• Members
  • 230 Inlägg:

Postad 19 October 2011 - 09:03

Jag håller med FretDance, öva på hela låtar, då lär man sig allt på en gång. Om jag skulle sitta och öva på enstaka tekniker i en timme åt gången så skulle jag slänga gitarren i väggen efter några timmar.

#9 osiris

osiris

Serious Bedroom Guitarist

• Members
  • 1036 Inlägg:

Postad 19 October 2011 - 09:13

Visa inläggFretDance på 19 October 2011 - 06:51 sade:

oavsett vilken teknik du övar på, försök sätta den i ett musikaliskt perspektiv. Hitta en låt som innehåller den eller de tekniker du vill öva på
och lira den, inte bara nöta till en metronom, den ger dig ingen större musikalisk behållning.

För motivationen ja, men för inlärningen... kanske. Det är svårt att hitta låtar som isolerat innehåller de tekniker man vill öva annat än i korta partier. Det kan vara sjukt tråkigt med bara metronom men ibland behöver iaf jag grotta ner mig på det sättet.

Brukar dock avsluta såna idiotsessioner med att lira någon låt som innehåller tekniken :-).
Postad bild

#10 Äpple

Äpple

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 19 October 2011 - 15:29

Visa inläggosiris på 19 October 2011 - 09:13 sade:

För motivationen ja, men för inlärningen... kanske. Det är svårt att hitta låtar som isolerat innehåller de tekniker man vill öva annat än i korta partier. Det kan vara sjukt tråkigt med bara metronom men ibland behöver iaf jag grotta ner mig på det sättet.

Brukar dock avsluta såna idiotsessioner med att lira någon låt som innehåller tekniken :-).

Jaha det är typ det jag har gjort hela tiden. Det borde då gå snabbare att lära sig det en att spela låtar som innehåller den tekniken. Och jag kan ju hålla på en timme åt gången utan att gitarren flyger ut genom fönstret :)

#11 kristiang

kristiang

Medlem

• Members
  • 215 Inlägg:

Postad 19 October 2011 - 18:59

Visa inläggFretDance på 19 October 2011 - 06:51 sade:

Håller med fullständigt om än med viss reservation. För egen del behöver jag ibland stänga av allt vad trummor, musik och sånt heter och försöker memorera mönstret i sig om det är för mycket för hjärnan att processera i ett svep. Sen när det sitter tillräckligt för att kunna spela det i en någorlunda takt så fortsätter jag att öva till musik så det framgår att det verkligen ÄR musik i slutändan :) Ett gammalt knep är ju annars att klippa ut och sätta en viss del i en låt på repetering och sen öva till det om och om igen. Finns även verktyg som saktar ner låten men bibehåller tonhöjden.
www.soloräka.se - ny gitarrelaterad video dagligen

#12 BlackStar

BlackStar

Medlem

• Members
  • 103 Inlägg:
  • Interests:Gitarrer,skivor,musik..

Postad 19 October 2011 - 20:52

Alla sett funkar väl så länge man tycker det är kul. Det kan vara viktigt att öva tillsammans med trummor eller metronome så att man har lite koll på hur grejerna ska ligga gentemot hur rytmen är, vilket man kan bli blind för om man sitter å nöter en teknik för länge. Att öva en sak för länge kan även göra att man gör det för snabbt och aldrig klarar det, så ta det lugnt! B)

#13 FretDance

FretDance

Medlem

• Members
  • 159 Inlägg:

Postad 19 October 2011 - 21:15

Kanske skulle ha förtydligat med "som komplement". Självklart behöver vissa saker spjutspets-övas. både var gäller teknik, teori och gehör.
Annars kommer det ta en evighet om man ENBART skulle lira låtar. Däremot är det ytterst viktigt att komplettera rent teknikövande med faktisk musik.
Skulle säga att som nybörjare till medel ca 50%50, men ju mer avancerad man blir, desto mer musik och mindre rent teknikövande bär man sikta in sig på,
för att inte falla i fällan av att bli ännu en sängkammargitarrist som bara kan lira sina inövade licks i samma sammanhang och aldrig kunna göra musik i improvisation av det.
-Richard Lundmark-
Hemsidan

#14 Äpple

Äpple

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 22 October 2011 - 19:18

det känns inte som en stor risk för att det ska hända. Då teknikövande inte är det enda jag gör om dagarna.

#15 Kjelle B

Kjelle B

Medlem

• Members
  • 115 Inlägg:
  • Interests:Tjena! Är en kille som tycker att det är ruskigt kul med gitarr & musik. Känns grymt kul med ett seriöst forum tycker jag, hoppas både att jag kan bidra med något, samt lära mig utav er andra.

Postad 30 January 2012 - 03:08

Visa inläggÄpple på 18 October 2011 - 19:13 sade:

Alltid bra att öva på flera tekniker, eftersom flera tekniker ger flera möjligheter att spela samma lick på, men de kommer även låta lite olika beroende på om du väljer att spela licket med tapping, jämfört med legato, jämfört med alternate picking även fast du spelar licket/frasen med exakt samma toner, samma tempo, samma underdelning av rythm.
Detta för att de olika teknikerna i sig har olika egenljud.

Jag personligen tycker att det är viktigt att öva fler tekniker eftersom de både kompletterar varandra, att öva på legato har även gett mig bättre ton när jag spelar alternate picking prylar, samtidigt som de kan vara en genväg till att bemästra ett lick, det var snudd på omöjligt för mig att göra ett visst arpeggio lick med ex stringskipping sweeps (ala paul gilbert) men när jag helt plötsligt testade samma lick med hybridpicking teknik så kunde jag spela det både snabbare och renare än jag kunde innan och då är jag helt novis på hybridpicking egentligen.

Så mina egna erfarenheter säger att fler tekniker är bra, det ger fler möjligheter att spela samma sak på, beroende på hur jag känner, vad jag vill förmedla för stunden med mina toner.
Fler tekniker kompletterar varandra, men kan även vara skillnaden för om jag fixar ett visst lick eller inte.

Sedan, som så många innan sagt, visst är det bra att isolera tekniken i sig, men värdelöst om du inte kan använda det sedan i ett musikaliskt sammanhang.
Tror inte heller att man ska bränna ut sig alldeles för hårt i början med att sitta i timmar med en teknik, för att byta till nästa i flera timmar.
Man blir bara trött i hjärnan, tappar fokus på vad man gör, är jag i takt? håller jag plektrumet rätt? har jag rätt vinkel på fingrarna osv.
Tror hellre då att man får ut mer av att öva fokuserat i 5-15 min, ta en paus, byta teknik 5-15 min..för att öka på sedan efter ett tag när man blir mer van att nöta.
Vill ha för mig att hjärnan bara klarar utav 20-30 minuter effektiv inlärning, sedan bör man bryta (iaf var det så när jag läste utvecklingspsykologi på gymnasiet)

Och viktigast av allt, det ska vara kul. Steve Morse sa i en video en gång att han strävade efter att det skulle vara lika kul att plocka upp gitarren nästa gång, som när man la den ifrån sig sist

#16 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Members
  • 3373 Inlägg:

Postad 30 January 2012 - 09:05

Visa inläggFretDance på 19 October 2011 - 21:15 sade:

Kanske skulle ha förtydligat med "som komplement". Självklart behöver vissa saker spjutspets-övas. både var gäller teknik, teori och gehör.
Annars kommer det ta en evighet om man ENBART skulle lira låtar. Däremot är det ytterst viktigt att komplettera rent teknikövande med faktisk musik.
Skulle säga att som nybörjare till medel ca 50%50, men ju mer avancerad man blir, desto mer musik och mindre rent teknikövande bär man sikta in sig på,
för att inte falla i fällan av att bli ännu en sängkammargitarrist som bara kan lira sina inövade licks i samma sammanhang och aldrig kunna göra musik i improvisation av det.

Jag känner att jag tränar mer teknik och mindre låtar nu för tiden. Men det är kanske för att jag tränar på att skriva låtar också utanför att bara spela gitarr.

Postad bild

#17 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Members
  • 3373 Inlägg:

Postad 30 January 2012 - 09:08

Visa inläggKjelle B på 30 January 2012 - 03:08 sade:

Sedan, som så många innan sagt, visst är det bra att isolera tekniken i sig, men värdelöst om du inte kan använda det sedan i ett musikaliskt sammanhang.
Tror inte heller att man ska bränna ut sig alldeles för hårt i början med att sitta i timmar med en teknik, för att byta till nästa i flera timmar.
Man blir bara trött i hjärnan, tappar fokus på vad man gör, är jag i takt? håller jag plektrumet rätt? har jag rätt vinkel på fingrarna osv.
Tror hellre då att man får ut mer av att öva fokuserat i 5-15 min, ta en paus, byta teknik 5-15 min..för att öka på sedan efter ett tag när man blir mer van att nöta.
Vill ha för mig att hjärnan bara klarar utav 20-30 minuter effektiv inlärning, sedan bör man bryta (iaf var det så när jag läste utvecklingspsykologi på gymnasiet)

Och viktigast av allt, det ska vara kul. Steve Morse sa i en video en gång att han strävade efter att det skulle vara lika kul att plocka upp gitarren nästa gång, som när man la den ifrån sig sist

Jag har också börjat med att köra kortare stunder och det hjälper faktiskt. Just nu försöker jag förbättra mitt vibrato och då blir det ofta att jag sätter undan 5 minuter till att bara göra det före och efter varje träningspass.
Jag tror det hjälper att spela med 100% koncentration korta stunder än att spela med 50% koncentration i timmar.

Sen just det här med att träna hjärnan är också viktigt. Om jag tränar ordentligt så har jag inte ont i armarna/handleden/fingrarna utan jag har ont i hjärnan för den känns som mos.

Postad bild

#18 Kjelle B

Kjelle B

Medlem

• Members
  • 115 Inlägg:
  • Interests:Tjena! Är en kille som tycker att det är ruskigt kul med gitarr & musik. Känns grymt kul med ett seriöst forum tycker jag, hoppas både att jag kan bidra med något, samt lära mig utav er andra.

Postad 30 January 2012 - 23:45

Visa inläggDesecrated på 30 January 2012 - 09:05 sade:

Jag känner att jag tränar mer teknik och mindre låtar nu för tiden. Men det är kanske för att jag tränar på att skriva låtar också utanför att bara spela gitarr.

Att träna upp låtskrivandet är också en konst i sig och minst lika viktigt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar