Eftersom det på sistone har förekommit en hel del frågor om förstärkare, högtalare och ohmtal m m ville jag försöka kasta lite ljus över detta i form av en FAQ eftersom det finns ganska många missuppfattningar och halvsanningar i omlopp. Jag skall försöka göra detta utan att bli allt för teknisk. Någon admin eller moderator kanske kan ”Pinna” denna posten i denna forumsdel.
Q: Jag har en förstärkare med transistor/solid state slutsteg. Vad händer om jag slår på den och inte
har någon högtalare inkopplad?
A: Ingenting. Det är helt ofarligt.
Q: Jag har en förstärkare med transistor/solid state slutsteg. Jag tror jag har fått kortslutning i
kabeln/högtalaren. Är det farligt?
A: Ja, har du tur har säkringen gått innan slutsteget hann gå sönder. Eftersom ett modernt
transistorslutsteg i praktiken nästan har 0 Ohm i utgångsimpedans finns det inget som begränsar
strömmen i kretsen. Därför kommer hela effekten i förstärkarens nätdel att hamna över transistorerna i slutsteget.
Q: Jag har en förstärkare med transistor/solid state slutsteg. På förstärkaren står det 8 Ohm men
min högtalare är på 4 ohm. Kan jag använda den ändå?
A: Ja, i de flesta fall går det bra. Som jag sa ovan så har ett modernt återkopplat transistorslutsteg
i praktiken nästan 0 Ohm i utgångsimpedans. Dock får det jobba lite hårdare.
Q: Jag har en förstärkare med transistor/solid state slutsteg. På förstärkaren står det 8 Ohm men
min högtalare är på 16 Ohm. Kan jag använda den ändå?
A: Ja. Inga som helst probem.
Q: Jag har en förstärkare med rörslutsteg. Vad händer om jag slår på den och inte
har någon högtalare inkopplad?
A: Det är skadligt för slutsteget. Höga "flyback" spänningar på primärsidan av utgångstrafon kan skjuta sönder
både rör och trafo.
Q: Jag har en förstärkare med rörslutsteg. Jag tror jag har fått kortslutning i
kabeln/högtalaren. Är det farligt?
A: Nej, i regel inte. Kretsen slutrör+trafo är på grund av sin uppbyggnad internt
strömbegränsad. Kör man så här tillräckligt länge blir trafon naturligtvis varm
eftersom all effekt avsätts i denna. Den kan gå sönder men då får man anstränga sig.
Q: Jag har en förstärkare med rörslutsteg. På förstärkaren står det 8 Ohm men
min högtalare är på 4 ohm. Kan jag använda den ändå?
A: Ja. Som jag sa ovan så är slutsteget internt strömbegränsat. Lite svettigare blir
det men det är marginellt sett ur slutstegets synvinkel.
Q: Jag har en förstärkare med rörslutsteg. På förstärkaren står det 8 Ohm men
min högtalare är på 16 ohm. Kan jag använda den ändå?
A: Ja, i regel är det inga problem. Man ska dock akta sig för att öka högtalarimpedansen
mycket över märkimpedansen. Eftersom ett rörslusteg är att betrakta som en strömkälla
kommer spänningssvinget över trafons primärsida öka för att magnetisera kärnan så att ström
kan flyta i sekundärkretsen. Det kan får till följd att det blir överslag i rör eller trafo.
That's all folks! Hoppas att ni blivit lite klokare nu.