Hoppa till innehåll

FAQ om förstärkare, högtalare och ohmtal

• Please log in to reply
10 svar på denna tråd

#1 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad 16 October 2011 - 17:24

Hej alla forumister

Eftersom det på sistone har förekommit en hel del frågor om förstärkare, högtalare och ohmtal m m ville jag försöka kasta lite ljus över detta i form av en FAQ eftersom det finns ganska många missuppfattningar och halvsanningar i omlopp. Jag skall försöka göra detta utan att bli allt för teknisk. Någon admin eller moderator kanske kan ”Pinna” denna posten i denna forumsdel.

Q: Jag har en förstärkare med transistor/solid state slutsteg. Vad händer om jag slår på den och inte
har någon högtalare inkopplad?
A: Ingenting. Det är helt ofarligt.

Q: Jag har en förstärkare med transistor/solid state slutsteg. Jag tror jag har fått kortslutning i
kabeln/högtalaren. Är det farligt?
A: Ja, har du tur har säkringen gått innan slutsteget hann gå sönder. Eftersom ett modernt
transistorslutsteg i praktiken nästan har 0 Ohm i utgångsimpedans finns det inget som begränsar
strömmen i kretsen. Därför kommer hela effekten i förstärkarens nätdel att hamna över transistorerna i slutsteget.

Q: Jag har en förstärkare med transistor/solid state slutsteg. På förstärkaren står det 8 Ohm men
min högtalare är på 4 ohm. Kan jag använda den ändå?
A: Ja, i de flesta fall går det bra. Som jag sa ovan så har ett modernt återkopplat transistorslutsteg
i praktiken nästan 0 Ohm i utgångsimpedans. Dock får det jobba lite hårdare.

Q: Jag har en förstärkare med transistor/solid state slutsteg. På förstärkaren står det 8 Ohm men
min högtalare är på 16 Ohm. Kan jag använda den ändå?
A: Ja. Inga som helst probem.

Q: Jag har en förstärkare med rörslutsteg. Vad händer om jag slår på den och inte
A: Det är skadligt för slutsteget. Höga "flyback" spänningar på primärsidan av utgångstrafon kan skjuta sönder
både rör och trafo.

Q: Jag har en förstärkare med rörslutsteg. Jag tror jag har fått kortslutning i
kabeln/högtalaren. Är det farligt?
A: Nej, i regel inte. Kretsen slutrör+trafo är på grund av sin uppbyggnad internt
strömbegränsad. Kör man så här tillräckligt länge blir trafon naturligtvis varm
eftersom all effekt avsätts i denna. Den kan gå sönder men då får man anstränga sig.

Q: Jag har en förstärkare med rörslutsteg. På förstärkaren står det 8 Ohm men
min högtalare är på 4 ohm. Kan jag använda den ändå?
A: Ja. Som jag sa ovan så är slutsteget internt strömbegränsat. Lite svettigare blir
det men det är marginellt sett ur slutstegets synvinkel.

Q: Jag har en förstärkare med rörslutsteg. På förstärkaren står det 8 Ohm men
min högtalare är på 16 ohm. Kan jag använda den ändå?
A: Ja, i regel är det inga problem. Man ska dock akta sig för att öka högtalarimpedansen
mycket över märkimpedansen. Eftersom ett rörslusteg är att betrakta som en strömkälla
kommer spänningssvinget över trafons primärsida öka för att magnetisera kärnan så att ström
kan flyta i sekundärkretsen. Det kan får till följd att det blir överslag i rör eller trafo.

That's all folks! Hoppas att ni blivit lite klokare nu.
:)
Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#2 Heerby

Heerby

Bassman

• Members
  • 2276 Inlägg:

Postad 16 October 2011 - 17:35

Nu är tråden fastnålad! Mycket bra jobbat och tack för att du tog dig tid, Gnissel! :)
Här kan man skriva text

#3 mickem

mickem

Veteran

• Members
  • 812 Inlägg:

Postad 16 October 2011 - 17:37

Kanon! Tycker admin ska klistra den. (redan gjort ser jag, var klar tvåa på den!)
Om du orkar får du gärna förklara det här med att dra ett par rör för att ta ner effekten, vad som egentlihen händer och vad/om det finns risker med det. Och kanske lite annat rörtrix om det finns. :)
--

Att "scoopa midsen" när man spelar ett mellanregisterinstrument verkar ju inte klokt

#4 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad 16 October 2011 - 20:18

Härligt med uppskattning, tack :D

Jag kanske gör fler liknande trådar det finns intresse. Mickem har nämnt en grej redan
men kom gärna med flera förslag på sådant som jag ska ta upp.

/T
Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#5 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 16 October 2011 - 20:29

+1.
Nu kanske man slipper svara på samma frågor om å om igen :lol:

...sen....

Citat

Q: Jag har en förstärkare med rörslutsteg. Vad händer om jag slår på den och inte
A: Det är skadligt för slutsteget. Höga "flyback" spänningar på primärsidan av utgångstrafon kan skjuta sönder
både rör och trafo.

Ett tips e att vissa förstärkare har ett keramiskt motstånd över polerna på utgångsjacket JUST av denna anledning. Det brukar hoovra nånstans runt 200-500 Ohm,å e då alltså av effektresistortyp.
Tanken e att det skall skapa nån form av kontakt över utgångstrafon å förhindra katastrof.

Sen det där med att skjuta utgångstrafo samt rör...det kan bli värre än så. Skärmgallermotstånd som bokstavligt tar med sig halva lödmaskbanor mm mm.
Kort sagt kan man på sitt sätt snacka total haveri=dyrt att åtgärda.
Living life one fret at a time...

jesper@gofastparts.se

#6 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2718 Inlägg:
  • Interests:My body is my temple.
    My religion is beer.

Postad 16 October 2011 - 20:36

Visa inläggRacing på 16 October 2011 - 20:29 sade:

Sen det där med att skjuta utgångstrafo samt rör...det kan bli värre än så. Skärmgallermotstånd som bokstavligt tar med sig halva lödmaskbanor mm mm.Kort sagt kan man på sitt sätt snacka total haveri=dyrt att åtgärda.
(OT) Och just DÄR är väl den enda riktigt stora fördelem med PTP jämfört med kretskortslösning i en förstärkare. Eller?
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#7 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 16 October 2011 - 20:56

Visa inläggboogieman på 16 October 2011 - 20:36 sade:

(OT) Och just DÄR är väl den enda riktigt stora fördelem med PTP jämfört med kretskortslösning i en förstärkare. Eller?

Nah. Har sett SGM som bokstavligt slitits loss som effekt av att man missat högtalarkabel även som PTP.(Min gamla Cuntroller tex-men fler stärkare än så jag varit å sladdat i.)
Living life one fret at a time...

jesper@gofastparts.se

#8 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2718 Inlägg:
  • Interests:My body is my temple.
    My religion is beer.

Postad 16 October 2011 - 21:00

Visa inläggRacing på 16 October 2011 - 20:56 sade:

Nah. Har sett SGM som bokstavligt slitits loss som effekt av att man missat högtalarkabel även som PTP.(Min gamla Cuntroller tex-men fler stärkare än så jag varit å sladdat i.)
Nja, alltså, jag tänkte mer på det faktum att det KAN hända saker som bränner upp banorna på kretskortet och då blir det lite jobbigt. Inte omöjligt att lösa, men jobbigare än med en PTP konstruktion.
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#9 Fredrish

Fredrish

Forumsräv

• Members
  • 364 Inlägg:

Postad 16 April 2012 - 19:50

Jag bockar och bugar för en bra FAQ, sånt här är djävulskt matnyttigt! :) En fråga, dock!

När jag kör min Tweaker i replokalen har jag en 4x12 på 8 ohm, och en tillhörande 1x12 på 16 ohm, kopplade i parallell. Enligt formlen för impedans när man har två olika lådor (i detta fallet (8x16)/(8+16) = ~ 5,3) så borde jag ställa förstärkaren på 8 ohm? Har jag fattat det hela rätt? :)
Gitarrer:
Hagström Super Swede Tremar
Jackson DK2M
BC-Rich Mockingbird ST
Squier Vintage Modified Stratocaster
Dean VX (Seymour Duncan Blackouts, mm)

Övrig utrustning:
Blackstar HT100
Harley Benton V30 4x12
Randall RX412

Egnater Tweaker 15 + 112

+ basgrejer och misc annat

#10 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:

Postad 16 April 2012 - 20:21

Visa inläggFredrish på 16 April 2012 - 19:50 sade:

Jag bockar och bugar för en bra FAQ, sånt här är djävulskt matnyttigt! :) En fråga, dock!

När jag kör min Tweaker i replokalen har jag en 4x12 på 8 ohm, och en tillhörande 1x12 på 16 ohm, kopplade i parallell. Enligt formlen för impedans när man har två olika lådor (i detta fallet (8x16)/(8+16) = ~ 5,3) så borde jag ställa förstärkaren på 8 ohm? Har jag fattat det hela rätt? :)

Det bör inte vara några problem. I det här fallet kan du även köra i 4-ohmsläget.

#11 Fredrish

Fredrish

Forumsräv

• Members
  • 364 Inlägg:

Postad 16 April 2012 - 20:33

Visa inläggKapten Gnissel på 16 April 2012 - 20:21 sade:

Det bör inte vara några problem. I det här fallet kan du även köra i 4-ohmsläget.

Kanonbra! Danke schön :)
Gitarrer:
Hagström Super Swede Tremar
Jackson DK2M
BC-Rich Mockingbird ST
Squier Vintage Modified Stratocaster
Dean VX (Seymour Duncan Blackouts, mm)

Övrig utrustning:
Blackstar HT100
Harley Benton V30 4x12
Randall RX412

Egnater Tweaker 15 + 112