Hoppa till innehåll

Mattias Högberg 20 år (med videos)

• Please log in to reply
6 svar på denna tråd

#1 Mattias Högberg

Mattias Högberg

Nykomling

• Members
  • 2 Inlägg:

Postad 07 October 2011 - 09:48

Hallå där! Mattias heter jag och är 20 år gammal. Har studerat musik vid Dalkarlså Folkhögskola och jobbar nu som cirkel-ledare/gitarrlärare på vuxenskolan där jag håller i avancerade gitarrkurser för både akustisk och elgitarr. Jag läser samtidigt upp gymnasiekompetensen för att kunna söka in på musikhögskolan. Musik har alltid varit ett av mina stora intressen och det är något som jag har brunnit för hela livet. Jag började spela piano som 6 åring och började med Elgitarr när jag var 16. Jag har alltid vetat att jag vill bli artist och spela på dom stora scenerna.

Några gitarrister som har influerat mig (i kronologisk ordning) är: Jimi Hendrix, Stevie Ray Vaughan, Eddie Van Halen, Steve Vai, Allan Holdsworth, Paul Gilbert och Yngwie Malmsteen.

Jag är även influerad av andra men inte i lika stor utsträckning.

Jag spelar något som jag kallar för Neo-Blues där jag blandar element från Jazz, Metal och Blues.

Bluesbaserad musik är något som alltid har legat varmt om hjärtat

Här är några klipp för er som är intresserade:

Lite modal improvisation -
Original komposition med lite sweep picking i slutet för er som gillar sånt -
Neo-Blues Improvisation no1 -
Neo-Blues Improvisation no2 ("slightly" ostämd gitarr och kanske lite mer mot jazz hållet) -
Demo av min signaturpedal -

Hoppas att detta har varit till nöje för er och hoppas av vi ses igen :)

MVH
Mattias Högberg

#2 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 1936 Inlägg:

Postad 07 October 2011 - 10:17

Välkommen, unge man!

Trevligt spel på några ställe i dina videos.

Behåll din dröm om stora scener, den är vacker och en bra motivationsmotor.
Ett tips.
Tänk brett i ditt spel och fokusera på ton, intonering, vibrato, timing och övertygelse.

/Magnus
Playing guitar really helps your guitar playing!

Myspace - Youtube - MagnusOlsson.com

#3 jazzkatten

jazzkatten

Veteran

• Members
  • 1059 Inlägg:
  • Interests:Jazz, Blues, Filosofi, Hockey :)

Postad 07 October 2011 - 15:53

Hej hej :)
'jazz can be taught in just three lessons; 1st lesson: practice for 10 years; 2nd lesson: practice and perform for 10 years; 3rd lesson: practice, perform and develop your art for 10 years.'

#4 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2718 Inlägg:
  • Interests:My body is my temple.
    My religion is beer.

Postad 07 October 2011 - 16:18

Hej och välkommen!

Jag blev impad av boostpedalen, att en pedal kan sätta sån fart på fingrarna! :unsure:
:lol: :lol: :lol:

Trevlig helg!
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#5 FretDance

FretDance

Medlem

• Members
  • 159 Inlägg:

Postad 07 October 2011 - 16:47

VÄlkommen ombord :)

Bra ton mestadels... Din timing gör sig bäst i ditt lite bluesigare lir tycker jag,
medan den "flyter" lite väl mkt i andra sammanhang, och intonationen går lite väl off,
speciellt i vibrato och snabbare passager. Du har dock bra ideér i liret och bra ton,
samt överlag ren teknik.
-Richard Lundmark-
Hemsidan

#6 Mattias Högberg

Mattias Högberg

Nykomling

• Members
  • 2 Inlägg:

Postad 08 October 2011 - 11:53

Visa inläggFretDance på 07 October 2011 - 16:47 sade:

VÄlkommen ombord :)

Bra ton mestadels... Din timing gör sig bäst i ditt lite bluesigare lir tycker jag,
medan den "flyter" lite väl mkt i andra sammanhang, och intonationen går lite väl off,
speciellt i vibrato och snabbare passager. Du har dock bra ideér i liret och bra ton,
samt överlag ren teknik.

Tack så mycket! De sakerna du räknar upp är faktiskt sant och det är saker som jag jobbar på :)
Alltid bra att bli påmind :) Vet inte om du minns det men jag var faktiskt din elev under en kort period.
Du har alltid varit en stor inspiration för mig må jag säga! Har du några tips så lyssnar jag mer än gärna!

#7 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Members
  • 3373 Inlägg:

Postad 08 October 2011 - 14:40

Välkommen.

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar