Hoppa till innehåll

Bluesdigger

• Please log in to reply
16 svar på denna tråd

#1 Senior

Senior

Medlem

• Members
  • 177 Inlägg:
  • Interests:Gitarrer, datorer, hundar, golf mm mm

Postad 28 September 2011 - 16:41

Ung eller gammal presentera dig här står det. Tja, då får jag väl räkna mig till den äldre generationen :)

Jag heter Lars Karlsson och är 58 år. Började för ca 3 år sen att förverkliga en pojkdröm om att kunna spela gitarr. Fick ärva min sons nybörjarpaket som bestod av en Cort strata och en Peavy 15 W förstärkare.

Min inriktning har hela tiden varit att lära mig spela blues och jag har väl kommit en liten bit på vägen tack vare en engelsk kille som heter Justin Sandercoe. På hans sida kan man välja blues i vänster menyn och därifrån lära sig en hel del.
Han tillhandahåller mer än 450 gratis videolektioner och hans sida finns här: http://www.justinguitar.com

Har lite problem med inlärning och har svårt att komma ihåg saker. Skyller på åldern B) Är inte heller så där musikalisk begåvad heller, har problem med både takt och timing mm mm. Brukar tänka för mig själv att både viljan och ambitionen nog är större än förmågan men skit samma för kul är det.

Spelar i dagsläget på en Fender Mexico standard strata och förstärkaren är en Mustang III.

Är ju ny här på forumet och har mycket att utforska. Ni som kan spela och varit med här ett tag får kanske utstå en massa dumma frågor från mig för det är mycket jag inte kan och undrar över. Hoppas det är ok med er annars får ni säga ifrån.

Min blygsamma bluesgitarrblogg

Ungefär så här ser jag ut ( något koncentrerad :D )
Bifogad fil  lillis1.jpg   70.26K   21 Antal nerladdningar

So long

Lars
You Got a Right To Play The Blues ( BB King )

#2 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad 28 September 2011 - 16:53

Hej och välkommen Lars!

Vi är några få men rätt aktiva "gubbar" här på sajten så du kommer nog att
passsa in alldeles utmärkt. Här finns nog alla smakinriktningar representerade, från
Lutspel till Metal. Själv får jag väl räkna mig till blues- och gubbrocksgänget men uppskattar
även t ex Metallica och A Perfect Circle för att nämna ett par.

Bra länktips där förresten.
Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#3 jazzkatten

jazzkatten

Veteran

• Members
  • 1059 Inlägg:
  • Interests:Jazz, Blues, Filosofi, Hockey :)

Postad 28 September 2011 - 17:02

hej hej :)
'jazz can be taught in just three lessons; 1st lesson: practice for 10 years; 2nd lesson: practice and perform for 10 years; 3rd lesson: practice, perform and develop your art for 10 years.'

#4 Kjelle

Kjelle

Medlem

• Members
  • 267 Inlägg:

Postad 28 September 2011 - 17:33

Hej och välkommen :)
Kul med någon till som gillar blues.
(det finns några till på forat ;). )
Kjell

#5 eBow

eBow

Not worthy

• Moderators
  • 729 Inlägg:

Postad 28 September 2011 - 17:35

Kul att ha dig här Lars! Du behöver absolut inte vara rädd för att ställa frågor om saker du undrar över. Inga frågor är dumma! Vi har till och med en egen forumdel för nybörjarfrågor. Postad bild http://www.gitarrfor...r-foer-dummies/

Välkommen! Postad bild

#6 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Members
  • 3373 Inlägg:

Postad 28 September 2011 - 17:36

Välkommen!

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

#7 erressx

erressx

Medlem

• Members
  • 139 Inlägg:

Postad 28 September 2011 - 18:42

Välkommen, här finns några till som är fullvuxna :) och gillar att spela och lyssna på blues!

#8 Chewbacca

Chewbacca

Forumsräv

• Members
  • 695 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och musik, foto, film (mest skräckfilm), öl, whisky, vin, mat, semester :)

Postad 28 September 2011 - 19:21

Välkommen!
Alltid GAS...

#9 Senior

Senior

Medlem

• Members
  • 177 Inlägg:

Postad 28 September 2011 - 19:35

Visa inläggeBow på 28 September 2011 - 17:35 sade:

Kul att ha dig här Lars! Du behöver absolut inte vara rädd för att ställa frågor om saker du undrar över. Inga frågor är dumma! Vi har till och med en egen forumdel för nybörjarfrågor. Postad bild http://www.gitarrfor...r-foer-dummies/

Välkommen! Postad bild

Ha ha.... Tack! Där lär jag nog hålla mig ett tag :D Tack alla ni andra också :D Det skall bli så kul att utforska detta forum.

#10 Society

Society

Forumsräv

• Members
  • 550 Inlägg:

Postad 28 September 2011 - 20:16

Välkommen välkommen! :)

#11 mate

mate

Medlem

• Members
  • 189 Inlägg:
  • Interests:Blues, Rock n Roll, Bilar, Mysa med frun, spela gura. Renovera huset ;))

Postad 29 September 2011 - 07:51

Välkommen. Du kommer garanterat att hitta något "matnyttigt" eller få svar på universums mysterier :P
Född musikberoende 1974
Gitarr nörd & fd. trummis
Ibanez as73
Custom Mexico Strata Road Worn
Greg Bennett GD-100s
Peavy Raptor
Laney cub12R
Wahwah
+ annat smått o gott

#12 återfall

återfall

Medlem

• Members
  • 59 Inlägg:
  • Interests:Golf
    Gitarr

Postad 29 September 2011 - 18:31

Kul med en själsfrände;-)
Välkommen!

#13 blippgirl

blippgirl

Medlem

• Members
  • 127 Inlägg:
  • Interests:Naturen i allmänhet, fågelskådning i synnerhet.

Postad 29 September 2011 - 19:40

Hej, hej! :) Och välkommen.

Jag gillar också blues, men spelar inte själv, lyssnar bara på andra.

#14 horand

horand

Medlem

• Members
  • 54 Inlägg:

Postad 29 September 2011 - 21:50

Hej o välkommen, Lars.
Electrics: Gibson Les Paul K.M.-79/Tanglewood strat/Fenturastrat/Fenderstrat sunburst/Fentura LPC/Ibanez JEM555
Acoustics: Zandelin solist -49/Gammal Levin/Framus 12-string/Gammal Bjärton/Ibanez 12-string
Amp: Marshall JCM800-2203/cab Marshall 1960BWH/Laney VC50/Vox AD100VT

#15 Senior

Senior

Medlem

• Members
  • 177 Inlägg:

Postad 30 September 2011 - 06:00

:D Tack igen alla :D Här verkar ju vara en hel del "fullvuxna" med samma musiksmak som jag. Bådar gott inför framtiden ;)

#16 Kalle_in_Sweden

Kalle_in_Sweden

Veteran

• Members
  • 980 Inlägg:

Postad 30 September 2011 - 07:43

Visa inläggSenior på 28 September 2011 - 16:41 sade:

Ung eller gammal presentera dig här står det. Tja, då får jag väl räkna mig till den äldre generationen :)

Jag heter Lars Karlsson och är 58 år. Började för ca 3 år sen att förverkliga en pojkdröm om att kunna spela gitarr. Fick ärva min sons nybörjarpaket som bestod av en Cort strata och en Peavy 15 W förstärkare.

Min inriktning har hela tiden varit att lära mig spela blues och jag har väl kommit en liten bit på vägen tack vare en engelsk kille som heter Justin Sandercoe. På hans sida kan man välja blues i vänster menyn och därifrån lära sig en hel del.
Han tillhandahåller mer än 450 gratis videolektioner och hans sida finns här: http://www.justinguitar.com

So long

Lars

Hej Lars
Du är bara några år yngre än jag och har börjat på samma sätt som jag och tagit över "barnets" gitarrprylar för att fortsätta med gitarr där jag var i tidiga ungdomen.
Välkommen
/Kalle
Tanglewood TW28STE (Shadow P7 EQ) stålsträngad Akustisk
Yamaha RBX 270 J elbas/Laney DB150 förstärkare
Yamaha RGX 320FZ elektrisk gitarr/Egnator Tweaker förstärkare.
Behringer V-AMP 2, UB802 mixer, XM 8500 & Sennheiser MD 421 mics
http://www.soundclic...m/kalleinsweden

#17 Senior

Senior

Medlem

• Members
  • 177 Inlägg:

Postad 30 September 2011 - 14:17

Visa inläggKalle_in_Sweden på 30 September 2011 - 07:43 sade:

Hej Lars
Du är bara några år yngre än jag och har börjat på samma sätt som jag och tagit över "barnets" gitarrprylar för att fortsätta med gitarr där jag var i tidiga ungdomen.
Välkommen
/Kalle

Tjena Kalle

Hur går det för dig då? Kommer du någon vart? Har du några bra tips att dela med dig av? Jag tycker själv att det händer inte så mycket i utvecklingen av mitt spelande för tillfället.
Jag övar i stort sett dagligen men det händer inte mycket. Försöker fokusera och så vidare men.........det vill sig inte riktigt ändå.
Min fru tycker jag borde gett upp för längesen men jag tvärvägrar för jag tycker trots allt det är kul. En och annan ton lyckas man ju trots allt pricka in och det räcker för att fortsätta kämpa på.
Det är som en golfrunda, det räcker med ett bra slag så är man back in bizzniz igen.
Ha en bra helg.
Lars

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar