Workshop
Postad 05 October 2011 - 21:01
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus
Postad 31 October 2011 - 12:40
Postad 31 October 2011 - 16:04
Framförallt, när börjar vi?
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus
Postad 31 October 2011 - 16:57
Postad 31 October 2011 - 22:52
Vill minnas att de stod nånting om klockan 11 i början av tråden.
Postad 31 October 2011 - 23:00
Nån som vill samåka? Jag kör mellan Sölvesborg och Göteborg så om nån befinner sig däremellan så kan jag göra en hämtning.
Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.
Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...
Postad 02 November 2011 - 08:43
Postad 02 November 2011 - 21:09
Postad 03 November 2011 - 22:20
jesper@gofastparts.se
Postad 04 November 2011 - 11:56
Tänkte att jag tar med mig AC4:an, kanske kan vara kul till något.
Postad 04 November 2011 - 12:30
Råkkännråll!
Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.
Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...
Postad 04 November 2011 - 18:06
Elva gäller....
jesper@gofastparts.se
Postad 04 November 2011 - 19:45
rejält i; "Lucifer 30" och en VK100 som fått levern transplanterad.
Ta med er guror om ni vill testa!
Dessa finns tillgängliga under eftermiddagen om ni vill provköra-
Take care /T
Postad 04 November 2011 - 23:29
Postad 05 November 2011 - 20:57
Lika kul som alltid med påföljd att det e först nu man e hemma.... Hoppas ni fått med er de första stapplande stegen av detta med att modda rörförstärkare samt en lite mer ingående syn på vad som gör vad.
Ett speciellt stort tack till Thom,allas vår egen kapten gnissel,som idag verkligen lugnt sagt gjorde ena halvan av det som skedde. Jättetack Thom,and always a pleasure
Uppföljning kommer å tills dess...hoppas vi iaf tagit bort den där "tröskeln" som kan va där å att ni inte backar för att ta fram lödpennan nu.
Next up tror jag blir det med fasvändare,vad den gör,hur man kan lattja med den åsså det med slutsteg å trafos förstås.
jesper@gofastparts.se
Postad 06 November 2011 - 00:22
Postad 06 November 2011 - 09:37
Känner nu i efterhand att allt ni pratade om har hjälpt enormt. Teoribiten i slutet var fan guld
Grymt intressant.
Mycket bra att ta bort "magin" ur det hela, då vågar man faktiskt ge sig på att sladda i eländet.
Var precis samma grej när jag började sladda med hårdvara för ganska många år sen.
Ja va fan livrädd att jag skulle ha sönder något, visste inte vad som var vad osv.
Men nyfikenhetslusten var större än rädslan där så de fanns ju bara en sak att göra.
Pilla tills man de blev rätt ;-)
Ska ge mig i kast med AC4:an snart....något går det nog att göra med den.
Kommer nog bli att jag experimenterar mig fram till något.
Apropå det ni pratade om.
Hittade en "färdig" mod till AC4:an.
Kolla vad man får!
"The kit includes a JAN Philips 12AT7WC preamp tube. With this amp, it makes a huge difference, extends the range of the controls and smooths everything out."
Från vox hemsida sedan: "This up-to-date Class A version retains the distinctive EL84 power tube of the original and features a 12AX7 powered pre-amp"
Så byta till ett annat rör med mindre förstärkning?
Hmmmmmmmmmm
Postad 06 November 2011 - 10:02
Även om jag har micklat lite med detta redan så fylldes en del luckor i.
Tack Jesper och Thom för att ni tar er tid för detta.
Postad 06 November 2011 - 11:12
Här finns det en stor mängd samlad kunskap om hur en slipsten skall dras och hur det skall låta i slutändan och det
är mycket spännande för mig att låta er få prova ut mina moddar och byggen och att jag också kan jämföra med
Jespers dito erfarenheter. Vi har alltid något att lära ut till varandra.
Jag har inte riktigt samma möjlighet att "lufta ur" mina kreationer hemmavid i lägenheten som vi har i Jespers verkstad
så det är värdefullt för mig att kunna upptäcka brister i de arbeten som jag har gjort. Jag her redan en del ideer om hur
stadga upp VK100'an då den dels är lite volymsvag och dels är oren i bottenregistret.
Roligt att Lucifern rönte såpass stor uppskattning.
Cred till Jesper för hans pedagogoiska sätt att beskriva hur man med enkla medel kan göra förändringar i ett
förstärkarsteg utan att bli alltför teknisk. Själv känner jag att jag kanske borde varit bättre förberedd när jag drog
teoridelen på slutet. Pga en för dagen kraftig huvudvärk (jag drabbas av detta då o då sedan några år tillbaka)
kände jag att det stundtals blev snöigt och ofokuserat och enkla räknefel gjorde det ännu svårare för åhörarna.
Nästa gång kommer det bli lättare att förstå, det lovar jag
Slutligen stor tack till dig Jesper för ditt engagemang och drivkraft.
Ett nöje som sagt, vi ses förhoppningsvis allihop snart igen.
/Thom
Postad 06 November 2011 - 15:34
Tackar för att man fick komma!
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar