Workshop
Postad 09 September 2011 - 20:39
Det e ett antal medlemmar som kontaktat mig i tanke att vi borde ha en rörförstärkar workshop. Jag...e ju vad vi kan kalla konservativ vad gäller elsäkerhet...varför jag så långt varit kallsinnig.
Nu e det samtidigt som så att de av er som känner oss bakom kulisserna vet att jag å Thom har slagit våra skallar ihop sedan tidigare. Där jag har med mig ellära från min bakgrund som flygingenjör å Thom i sin tur....elingenjör å arbetar än idag med det dagligen.
Så.
Jag stämde av med Thom ifall han kan tänka sig att dela på ansvaret att visa å lära ut en del av detta som för många e svart magi. Dvs...hur man tolkar å "läser" vad som sker i en röris,men kanske framför allt...hur man moddar. Vad man byter å varför.
Tanken med denna workshop e INTE att lära er att bygga egna rörisar på en kafferast utan att ge er basal kunskap i vad å varför samt hur man MODDAR en röris för annan ljudbild samt hur man kan ev lokaliserar enklare fel-för att hjälpa andra musiker.
Kort sagt,rörförstärkare 101.
Jag kommer kontakta min gamle vän Alex åxå,å har vi tur dyker han upp. För er som INTE vet...Alex e "gud" i sammanhanget....så e re bara....
Boogieman/Johan har varit på mig mer än en ggn. Always SG/Björn har sagt ifrån att han e med.
Det ger 8 platser kvar.
Nu e det såhär...att jag e JÄVLIGT anal med det med säkerheten ikring detta eftersom man kan ådra sig direkt livshotande skador om man gör fel....å pga det sätter jag gränsen vid 10 man.
Detta e ICKE förhandlingsbart.
Så.
De av er som vill lära lite mer om detta med rörisar....här e eran chans. Som det heter....give a man a fish...TEACH a man to fish.,,
Planerat datum blir någon gång i oktober.
All anmälan sker i denna tråden. På så vis blir det enkelt att styra upp när vi e totalt 10.
Platsen blir givetvis verkstan min. Där finns allt vi behöver å lite till...
jesper@gofastparts.se
Postad 09 September 2011 - 21:27
Håller på att lära mig detta för tillfället medelst böcker och en dvd jag hittat i ämnet. Mycket intressant och lärorikt.
/Inferno
Fisk sade:
Schecter Blackjack S-1 - Vintage V100 P90 Goldtop - Vantage VA800 - Vantage FV575 - Marshall JCM 800 - Harley Benton G412A Vintage
Postad 09 September 2011 - 22:04
Det finns en anledning till varför oss västkustare å norrlänningar alltid haft lätt för varandra...
jesper@gofastparts.se
Postad 09 September 2011 - 22:23
//Rickard
Postad 09 September 2011 - 22:58
Om det är intressant så kan jag eventuellt ta med en enpetare att ha som försökskanin.
Postad 10 September 2011 - 08:00
Speciellt nu när jag har börjat plugga ellära med mera. Säger inte nej till lite extra kunskap om va allt ja lär mig kan användas till.
Postad 10 September 2011 - 09:38
Racing på 09 September 2011 - 20:39 sade:
Det e ett antal medlemmar som kontaktat mig i tanke att vi borde ha en rörförstärkar workshop. Jag...e ju vad vi kan kalla konservativ vad gäller elsäkerhet...varför jag så långt varit kallsinnig.
Nu e det samtidigt som så att de av er som känner oss bakom kulisserna vet att jag å Thom har slagit våra skallar ihop sedan tidigare. Där jag har med mig ellära från min bakgrund som flygingenjör å Thom i sin tur....elingenjör å arbetar än idag med det dagligen.
Så.
Jag stämde av med Thom ifall han kan tänka sig att dela på ansvaret att visa å lära ut en del av detta som för många e svart magi. Dvs...hur man tolkar å "läser" vad som sker i en röris,men kanske framför allt...hur man moddar. Vad man byter å varför.
Tanken med denna workshop e INTE att lära er att bygga egna rörisar på en kafferast utan att ge er basal kunskap i vad å varför samt hur man MODDAR en röris för annan ljudbild samt hur man kan ev lokaliserar enklare fel-för att hjälpa andra musiker.
Kort sagt,rörförstärkare 101.
Jag kommer kontakta min gamle vän Alex åxå,å har vi tur dyker han upp. För er som INTE vet...Alex e "gud" i sammanhanget....så e re bara....
Boogieman/Johan har varit på mig mer än en ggn. Always SG/Björn har sagt ifrån att han e med.
Det ger 8 platser kvar.
Nu e det såhär...att jag e JÄVLIGT anal med det med säkerheten ikring detta eftersom man kan ådra sig direkt livshotande skador om man gör fel....å pga det sätter jag gränsen vid 10 man.
Detta e ICKE förhandlingsbart.
Så.
De av er som vill lära lite mer om detta med rörisar....här e eran chans. Som det heter....give a man a fish...TEACH a man to fish.,,
Planerat datum blir någon gång i oktober.
All anmälan sker i denna tråden. På så vis blir det enkelt att styra upp när vi e totalt 10.
Platsen blir givetvis verkstan min. Där finns allt vi behöver å lite till...
Låter trevligt! Jag är gärna med om tiden räcker(tid är ju som bekant en bristvara för mig) Skulle kunna ta med nåt vrak vi kan peta i.
Mvh Anders
Postad 10 September 2011 - 11:01
Då återstår det 4 platser.
Utan att ha stämt av med Thom,så det finns den reservationen i det,så tycker jag att vi tar detta en lördag. Vi drar igång vid typ 11.00 ute i verkstan åsså kör vi tills vi ledsnar.
Räkna alltså INTE med att ni kommer "lära er allt" denna dagen. Det e INTE ambitionen utan dagen handlar om specifik rörförstärkar insikt samt säkerhet.
Bla kommer vi avhandla hur man läser schema osv. En del av det vi kommer ta i e mkt tekniskt tung info,varför det kan vara bra att föra anteckningar för den som e hugad.
Tex.
Jag å Thom snacka om det senast igår,avseende detta då,å hur vi tex kommer kika på några av de olika fasvändarlösningarna. Concertina vs longtail osv...vad ger vad å varför. Varför tex olika NFB motståndsvärden ger olika funktion för slutsteget.
Eftersom de allra flesta arbetar med pre-amp mods när du mekar kommer mkt fokus ligga där. Varför vi får olika beteenden när vi sätter olika komponentvärden osv.
Mao kommer vi sannolikt bara tangera det med slutsteg. Blir för omfattande annars på så begränsad tid.
Thom har sedan tidigare länkat till en mkt enkel programvara som man kan använda i PC;n för att rita schema. Jag har använt den pgmv;n en del å får nog säga att det e precis så enkelt som behövs för det vi sysslar med här.
Tanken å ambitionen e ju att vi efter denna dagen skall kunna dela tankar å ideer lite mer fritt,å då kan det vara en bra grej att tex kunna ha ett layout schema att utgå ifrån.
Thom.
Om du läser detta kanske du ids länka igen?
jesper@gofastparts.se
Postad 10 September 2011 - 11:03
//Rickard
Postad 10 September 2011 - 11:23
Jag räknade kallt med att det skulle bli en lördag Jesper.
Vet int riktigt i nuläget på vilken nivå vi skall lägga ribban men det ger sig nog
efterhand. Viss grundläggande teori om triodens funktionsätt torde nog vara på sin plats
eftersom den kommer att återfinnas i allt det vi kommer att riva i.
Finns det nåt slags internetuppkoppling i din verkstad Jesper?
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus
Postad 10 September 2011 - 18:11
Ja. Det ligger mkt i det du säger Thom å faktiskt vore det kanske smart ifall de som avser dyka upp läser lite om vad just trioder gör,eller rättare sagt HUR å varför,innan det e dags.
Tror det hade besparat oss mkt tid.
För er som avser komma. Även om en del av detta kan kännas som rena grekiskan,jag både förstår å respekterar det,så kan ni kanske googla er runt lite vad avser rör lära.? Grejen e att....skit i hur moderna mer "avancerade" stärkare e byggda utan fokusera ENBART på gamla RCA kretsar-som e enkelt uppbyggda.
Det finns givetvis fallgropar mm ikring detta med,men grejen e att om ni spenderar ngn timma med att läsa å försöka förstå online så kommer vi kunna avhandla så ENORMT mkt mer när vi väl strålar samman.
Sen,nä Rickard. Har inte tagit i det än men det kanske vore ett bra exempel den dagen.
Fö.
Jag uppmanar ALLA som tänker komma att ta med sig "sin egen" huvudgitarr. Poängen e att ngr av stärkarna vi kommer använda/leka med e mer gitarrkänsliga än andra.
jesper@gofastparts.se
Postad 10 September 2011 - 18:29
Skulle behöva detta väldigt jävla jätte mycket, våran lärare i elära är....sådär...om man utrycker det snällt.
Lättare att lära sig de hon säger på youtube och wikipedia
Med det lilla jag har börjat läsa nu (i monster tempo) så fattar jag iaf vad det står på kopplingschemat.
Postad 10 September 2011 - 19:36
Ni som tänker dyka upp....försök lära er baserna. Går det inte så går det inte å då får vi hantera det när det beger sig men om...så gör det.
jesper@gofastparts.se
Postad 10 September 2011 - 23:06
det är det besta jag har hittat hittils om ämnet. Killen som skriver är
en engelsman som är mycket kunnig i ämnet och framför allt - det ät tillrättalagt
för folk som jobbar med gitarrförstärkare. Inte hifi eller någon annan tillämpning.
Innan ni läser denna skrift bör ni veta ett och annat om ellära. Det kommer att spara tid
som Jesper säger. Speciellt Ohms lag och Kirchoffs lagar. Om ni inte har en susning om
detta, don't bother, då är det meningslöst. Jag kommer att försöka förklara i andra termer
när vi träffas.
Common triode gain stage
Jag kommer även att ta med mig mitt prototypbygge "Lucifer 30" som är en tämligen straightforward
design som inspirerats till stor del av Soldano. Vi kikar och går igenom schemat och alla som
vill får givetvis provköra. Jag hoppas Jesper står till tjänst med högtalarkabinett. Det finns
nog flera att välja på.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus
Postad 11 September 2011 - 18:57
Det finns en Sök-knapp
Postad 11 September 2011 - 19:59
jesper@gofastparts.se
Postad 12 September 2011 - 17:37
Men det går nog bra ändå. 16, 18 o 22:e har ja tentor.
En magkänsla är att det faktiskt kan vara bra, få höra lite från folk som faktiskt kan sina saker.
Postad 12 September 2011 - 17:55
Racing på 11 September 2011 - 19:59 sade:
Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.
Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...
Postad 12 September 2011 - 18:44
Racing på 11 September 2011 - 19:59 sade:
Inte för min del, då är det det traditionsenliga hummerfisket i den Bohuslänska skärgården och det missar man INTE!
Det finns en Sök-knapp
Postad 12 September 2011 - 21:47
Vad skulle vara en bra lördag då gubbar? Stäm av vettja,det e väl ingen av oss som e omöjlig.
jesper@gofastparts.se
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar