Hoppa till innehåll

Kul!

• Please log in to reply
99 svar på denna tråd

#81 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 04 October 2011 - 13:54

Nu börjar det fan bli lite farligt....för om det här fortsätter vette fan om jag inte behåller denna maskinen å gör en topp till den istället. Poängen e att med modsen utförda så har det inträffat ngt jag bara upplevt två gånger tidigare,med kinesen samt med fittrullarn,å det e att ju mer jag använder Triumphen desto mer gillar jag soundet framför allt i crunch mode.

Nu e det ju så att i huvudsak använder jag ju antingen P90 eller PAF försedda gitarrer...men den har en egenhet den här lilla Triumphen som den står,å det e att scoopad på det sätt den e är den nog få förstärkare som matar ur sig ett så karaktäristiskt rörljud som den gör. Ni som hållt på en stund vet vad jag menar...
Det där komprimerade nästan lite ihåliga soundet som bara rör kan ge. Grejen e att den gör inte detta försiktigt utan i massor...å hela tiden. :)

Stog en bra stund igår med Anders Aria Pro II PE-150,alltså den doublecut kopian jag precis bandat om för honom,å matade både länge å väl genom P90 mickarna i den...å den lille förstärkaren bara MATAR ur sig det där rörsoundet.
Helt VANSINNIGT gutt...såpass att man har svårt att sluta.

Crunchkanalen håller på att bli en ny favorit...å det e fan inte bra.. :lol: . Jag har ALLT för många förstärkare så ngr av dem MÅSTE säljas. Det funkar bara inte annars.. :lol:
Living life one fret at a time...

jesper@gofastparts.se

#82 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 06 October 2011 - 19:24

Å ida har ytterligare några av forumets medlemmar provat...(Boogieman mfl)
Kan fan inte med att sälja denna. Den låter helt enkelt för bra. :blink: :blink: :lol:

jesper@gofastparts.se

#83 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2718 Inlägg:
  • Interests:My body is my temple.
    My religion is beer.

Postad 07 October 2011 - 14:38

Nu skojar vi inte längre. Det här är fan BRA, på HÖGSTA nivå!
Jesper, hade JAG haft den stärken... jag hade KANSKE släppt den i kistan...
Nu e det ju så dock, ja, du e dutti bubbe, kan fjälv. Det är ju inte helt otroligt att du eventuellt skulle lyckas med nåt annat projekt i framtiden, men tills dess, håll i den där fule jävvla combon. HÅRT!
Den där är i min bok jävvligt nära komplett.
RÖR-sound nått så in i h- , den SVARAR SNYGGT på ALLT man gör med guran, den har en sanslöst snygg dist och ja, tonen hänger tills man klipper av strängarna.

Ni andra. Tänk er en stärkare där man KAN (inte måste) ratta in ett ljud med på tok för mycket gainpåställ men ÄNDÅ får ett tight "chugg" i botten och ÄNDÅ har en strängseparation som gör att du kan ta t.ex. ett Maj9-ackord och höra varje sträng klinga utan att det blir muddigt... Sen låter den ju inte sämre med lite vettiga gain-nivåer.

Jag är GRYMT imponerad av den här stärken.
Träslag och material i gitarrer i all ära, visst det gör skillnad, men INTE (ITTE B) ) PÅ LÅNGA VÄGAR sån skillnad på ljudet som vad en bra förstärkare gör.
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#84 Fredrish

Fredrish

Forumsräv

• Members
  • 364 Inlägg:

Postad 07 October 2011 - 15:15

Detta projekt är fan grymt spännande! Hade jag bott kvar i Kullavik hade jag fräst över och provat, utan tvekan :D
Gitarrer:
Hagström Super Swede Tremar
Jackson DK2M
BC-Rich Mockingbird ST
Squier Vintage Modified Stratocaster
Dean VX (Seymour Duncan Blackouts, mm)

Övrig utrustning:
Blackstar HT100
Harley Benton V30 4x12
Randall RX412

Egnater Tweaker 15 + 112

+ basgrejer och misc annat

#85 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2718 Inlägg:
  • Interests:My body is my temple.
    My religion is beer.

Postad 07 October 2011 - 15:27

Visa inläggFredrish på 07 October 2011 - 15:15 sade:

Detta projekt är fan grymt spännande! Hade jag bott kvar i Kullavik hade jag fräst över och provat, utan tvekan :D
Gör det inte!
Det är dumt mot din Blackstar att göra det... ;)
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#86 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 07 October 2011 - 16:37

*vrålgarvar* Ja Johan. Nått blev rätt denna gången,med. :lol: :lol:

Thom (Kapten Gnissel) var förbi å prova han med ida ;) .

Jo. Nått blev rätt vilket e speciellt roligt eftersom de inte låter sådär svinkul ifrån början. Men ja...jo...nått blev rätt så det får bli som både du å Thom gett uttryck för å snickra en vettig topp till den.

Fö.
Det ligger ju som sagt en till te salu på Vend. Om ngn vill...delar jag jättegärna med mig av "receptet". E inga konstigheter alls.
Räkna med att ni isf lägger ut i runda slängar 2 lappar till i material...and fuckin trust me....det e VÄRT det. :P

(Fö Johan. Han din polare med Ultran. Går att göra en "kopia" av det med om han vill)

jesper@gofastparts.se

#87 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 07 October 2011 - 17:11

Johan.
Du sa ngt igår som e DJÄVLIGT sant.

Scenariot e ju att man baxar upp det där kopiöst fula "horhuset" på scen med sin sanslöst smaklösa röda nålfiltsmatta som baffel....åsså ställer man Triumphen uppepå. (Har jag fö nämnt hur respektfull jag e för BRA å GAMLA blackbacks?)
Folk som lirar själva hade ju hånskrattat.

Tills man slår igång skiten. :lol:

JO TJENA!!!

Looks can be decieving...to say the least... B)

Jo. Beslutet e rätt. Den stannar. Den låter så SATANS mycket rocknroll av tyngre snitt så ngt annat vore rent korkat.

Har lödpenna. Kan själv. :lol:

jesper@gofastparts.se

#88 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad 07 October 2011 - 18:43

Ja, framförallt gillar jag "bettet" eller den nasala ton som denna lilla
sak sparkar ut genom horhuset. Det "growliga" eller raspiga sound som jag själv
är så svag för finns här.

Om man skulle få önska något är det lite mer "sparkle and shine" i det övre
mellanregistret men det funkar bra som det är nu. Jakten på den ultimata tonen
upphör ju aldrig som ni vet.... :lol:

Men... Jesper har gjort det igen.

F.U.B.A.R.B.R.
Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#89 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 08 October 2011 - 13:52

:) :)

Ska se vad jag kan hitta på,för jag håller nämligen med dig. Har labbat lite med tonstacken i den innan.....med vad jag själv ansåg sämre resultat så det som sitter där nu e enl schema.
Sen..som vi prata om...har inte helt bestämt mig för vilken typ av slutrör den skall få gå med. Nu sitter det som sagt 6L6;or i den å jag har ju provat allt från 5881 till EL34 å den personliga favoriten e helt klart den sista av dem.
Annars håller jag med dig. Den har fått den där nästan magiska förmågan till ärketypen av "rörljud". Det där ihåliga morrandet som bara rör kan ge å den bokstavligt MATAR ju ur sig det! Det e ju inte så att den ger litegranna av det...utan massor,å hela tiden.

Sen sa du ngt annat....jag måste fan fixa de där dekalerna.

"This amp has been fucked up by Racing!" :D

(Sen skall sägas att det har sina sidor att vakna dan efter damens 40-års dag :lol: )

jesper@gofastparts.se

#90 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad 08 October 2011 - 13:55

Visa inläggRacing på 08 October 2011 - 13:52 sade:

:) :)

Ska se vad jag kan hitta på,för jag håller nämligen med dig. Har labbat lite med tonstacken i den innan.....med vad jag själv ansåg sämre resultat så det som sitter där nu e enl schema.
Sen..som vi prata om...har inte helt bestämt mig för vilken typ av slutrör den skall få gå med. Nu sitter det som sagt 6L6;or i den å jag har ju provat allt från 5881 till EL34 å den personliga favoriten e helt klart den sista av dem.
Annars håller jag med dig. Den har fått den där nästan magiska förmågan till ärketypen av "rörljud". Det där ihåliga morrandet som bara rör kan ge å den bokstavligt MATAR ju ur sig det! Det e ju inte så att den ger litegranna av det...utan massor,å hela tiden.

Sen sa du ngt annat....jag måste fan fixa de där dekalerna.

"This amp has been fucked up by Racing!" :D

(Sen skall sägas att det har sina sidor att vakna dan efter damens 40-års dag :lol: )

HEHE Du är på bena i alla fall. Det var INTE jag efter min o frugans 40 kalas.
:lol:
Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#91 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 08 October 2011 - 15:04

Ja..hjo Thom... :lol: .Har varit tuffare än jag e ida....

Men jag sitter faktiskt å studerar schemat på Triumphen i ambition att hitta på det vi snackade om igår. Det jag ställer mig lite frågande till e om man kan få fram det med de mängder gain som denna e kapabel till.?
Vette fan faktiskt,men samtidigt...e ju bara å prova. Har ju ett väl fungerande koncept där den står så det går ju alltid att hitta tillbaka till å oavsett vad jag gör med lödpennan kan det ju inte bli mer än skit.

jesper@gofastparts.se

#92 moparfrasse

moparfrasse

Veteran

• Members
  • 1002 Inlägg:

Postad 08 October 2011 - 16:32

Vet inte om detta är en bra ide eller ej.
Men på min Egnater kör jag nästan alltid med tubemixen
50/50 för annars saknar jag något i ljudet.

#93 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:

Postad 08 October 2011 - 16:34

Klart att det går. Allt går utom solen och små barn. :P

#94 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 08 October 2011 - 16:56

Anders. Vet vad du menar,men när jag rappla runt med min gamla Rebel 20 uteslöt tids nog verkligen inte det ena det andra. 6V6 läget e ju HELT klart mkt mjukare i ljudet än EL84 dito.
Men i detta fallet e nog den diskussionen kanske lite vid sidan av. Grejen e att det vi eg snackar om nu e att FÖRSÖKA förbättra ngt som redan ÄR riktigt jävla bra. Stärkaren har helt klart en egen karaktär å det e en karaktär med bravur.
Det jag å Thom e inne på e IFALL man kan få fram lite "skimmer" mitt i den ganska speciella å ihåligt middiga karaktär förstärkaren har. Grejen e att det får INTE under ngr omständigheter ske på bekostnad av det där ihåliga rörsoundet. Just den kapaciteten e vad som gör denna förstärkaren lite halvt om halvt magisk. Det finns gitarrister som letar ett halvt liv efter den kapacieten,å denna lilla fula combo inte bara har det...utan bokstavligt sprutar fram det. Hela tiden.

Thom.
Japp,å små barn lär sig de med... :lol: . Låt mig säga såhär...fan vet om man kan få till det så mkt "bättre" utan snarare e det jag e inne på ifall man kunde få till ngt annorlunda-i den riktningen du å jag stämde av igår. Med det sagt får det inte under ngr omständigheter ske på bekostnad att det där enormt behagliga rörljudet packar ihop massäcken å försvinner all världens kos.
Isf...så står den bra som den är.

Å andra sidan e ju receptet den har redan givet. Mao e det inte speciellt svårt att "hitta tillbaka" eftersom det finns en given komponentkedja/referens som vi VET låter bra.

jesper@gofastparts.se

#95 musiknörd

musiknörd

Gitarrgud

• Members
  • 6125 Inlägg:
  • Interests:spela/lyssna musik, fika, festa och umgås med vänner.

utb. möbelsnickare som har förkärlek till gitarrbyggeri

Postad 10 October 2011 - 09:54

slog mej precis Jesper.. vore det inte kul och sladda lite i en randall som du gjort med peavys o liknande?

t.ex. denna modell
http://www.vend.se/ad.php?80412
JMP - It´s a good place to be!

//Rickard

#96 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 10 October 2011 - 10:19

Jo fan Rickard. Att det blivit ngr Peaveys handlar mest om tillfälligheter. Inget annat.

jesper@gofastparts.se

#97 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 10 October 2011 - 19:48

Se på tusan om inte den lille Peaveyn fått sig en vända till idag,å jag tror fan det vart till det bättre.

Det sitter ju ett filter som heter C21 innan leadkanalens 2a steg.(Ingångssteget e ju gemensamt.) Det filtret,efter att jag å Thom som sagt snackat lite i fredags,vart idag till 220pF istället för de angivna 470. Resultatet lät inte vänta på sig.. ;)

Sen...tyckte jag den verkar dista tightare å tightare allt eftersom av ngn anledning. Idag har jag provat med en Hammond utgångstrafon vid sidan av. Splitterny. Gav kanske lite mer sprill på toppen i soundet...men annars...naee...
Så.
Ngt behövde ju göras.
Labbade först lite med R3...nae....så där gick 1M tillbaka.
Därefter med R33.....näääeee.......så där gick 1M tillbaka.
Sen skojade jag lite med R31 som jag sedan tidigare moddat till 1M. Den landade nu på 330k...å se där ja!! :)

Kvar e det där sanslöst goa rör"honket" medans jag nu fick bättre dynamik i gainpotten. Nu "drar den" från tung bluesrock å uppåt. Good shit. :D

jesper@gofastparts.se

#98 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 12 October 2011 - 19:16

Å...så har jag lattjat med den här med lite olika gitarrer ida igen. SATAN va bra den låter asså!! B) :) :)

Den verkar ju mer eller mindre ta det jag kastar efter den... :huh: Mycket märkligt,men så e re. Som bäst blir det dock när den får andas ut rejält. Självklart e det så...

jesper@gofastparts.se

#99 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 09 January 2012 - 13:43

Som de av er som provat den reflekterat över så ville ju den här maskinen gärna brusa å knastra lite mer än nödvändigt.
Därför tog jag mig tiden att byta samtliga väsentliga resistorer mot nya bitar. Orkade inte sitta å leta efter vilken som var på upphällningen under last,å SÅ många e de inte å SÅ dyra e de inte heller.
Oavsett hade det iaf avsedd verkan å nu brusar den inte mer än en hi-gain stärkare skall.... :)

jesper@gofastparts.se

#100 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 10 January 2012 - 08:07

http://vend.se/ad.php?93009

Vart ju ett styggt pris får jag säga,men det där e åxå en stärk jag hade kunnat tänka mig att sänka tänderna i. Men...3 lappar i omoddat skick kanske.?

jesper@gofastparts.se

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar