Hoppa till innehåll

Kul!

• Please log in to reply
99 svar på denna tråd

#1 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 09 September 2011 - 18:02

Av olika anledningar har jag blivit vid en riktigt ful gammal helröris. En Peavey Triumph 60.
Följdriktigt en 60 wattare som arbetar över ett par ganska styggt påställda 6L6;or i röven.(Egentligen ett par 5881;or)

Samtida tester av Triumphs påtalar att de skulle ha en nästan saxofon lik ton....å efter att ha provat denna får jag nog instämma. Det e en combo,med allt det medför,men cleankanalen låter faktiskt riktigt riktigt bra redan som den e. Helt glimrande bra rent av.

Nu e det samtidigt så att stärken e ett av Peaveys första försök att jaga hi-gain en gång i tiden å mkt riktigt har dessa förstärkare när det begav sig,tidigt 80 tal,kallats fattigmans Mesa Boogie.
Må vara hur det vill med den biten....men den e iaf "Made in USA" på riktigt till skillnad från den numer tillgängliga floran av Peaveys. Solitt å genomtänkt byggd med separata kort som ligger i skikt inuti stärken. Känns välbyggd helt enkelt.

Däremot...SER den inte så kul ut rent designmässigt,men det e ju snarast för att det e barn av sin tid antar jag.

Postad bild

(Bilderna e inte av min stärkare,det kommer dito,utan en likadan som jag hittat online. Ser iaf identisk ut bortsett från att den på bilderna e en 120 wattare)

3 kanaler. Clean,crunch å ultra. Den sista då som sagt ett försök till "modern" hi-gain. Det hela sköts av en medföljande fotswitch som har 3 knappar...dels till att styra kanalbytena å dels till att aktivera reverbet som sitter i. E ett fjäder dito fö.

Clean låter alltså bra,så där ser jag nog ingen större anledning att slåss med denna maskinen. Crunch å Ultra däremot...låter helt åt helvete. Disten e rent ut sagt ful men det tror jag till stor del bottnar i att elektrolyterna i den ser ut som Hindenburg nära nog. Mecka ju isär den i rödaste rappet när jag väl kom ut till verkstan,innan jag ens provade den,å det var inte mkt att snacka om. Samtliga lytars bäst före datum e passerat för länge sen.
Fick iaf precis kommit ner till Elfa innan de stängde å beställt samtliga elektrolyter nya.

Postad bild

Man får till skillnad mot Peaveys nyare modeller ett starkt kvalitetsintryck av en Triumph. Den både känns å verkar mer solid i allt den e. Stabila bitar kan man kanske säga.
Samma vad avser detaljer. Känns som den e tillverkad mer "på riktigt" vs de nyare maskinerna å mkt riktigt var Triumphs inte helt gratis som nya.
Maskinen e verkligen "helrör" såpass att även loop samt reverb såvitt jag kunnat bedöma från schema e rördrivet.

Men....

Den haltar på en punkt å det e att i crunch samt ultra läge så har man designat in en noisegate via två dioder som väl kanske inte e det mest genomtänkta jag sett. Tillika kopplar man i samband med de kanalerna i ett mid filter...som gör tonstacken mer eller mindre inaktiv...å så kan man åxå göra...men det e kanske inte helt rätt med dagens mått mätt. :)
Så...mina tankar e nu att dels tämja gainet i den lite...precis som vi gjorde på bandpolaren Kai´s Prowler(som man lite förenklat kan säga e en USA tillverkad tidigare design av Valveking) samt framför allt få gainet att bli användbart.

I det har jag tänkt att bortsett från nya lytar labba en del med grid samt jord ref motstånd för pre-ampen. Slutsteget har ganska kraftig NFB mot PI:n å där återstår att se var det landar.
Min tanke e iaf att göra en välljudande rocknroll stärkare av det som hänger med hela vägen upp till 90 tal rent soundmässigt.

Tratten i den e en av de gamla hederliga Black Widows/Scorpion... Än idag finns det de som svär vid dessa element,å en sak e säker...det e kraftiga doningar iaf.

Postad bild
(Som synes 4 slutrör på den på bilden. Den jag har e tacksamt nog bara med 2 slutrör...annars e det identiskt.)
Som den minnesgode vet e jag ingen fantast av 100 wattare å däröver så att den e på "bara" 60 watt e bra vad mig anbelangar. Har tänkt labba lite med slutsteget i ambition att skapa en saturering JAG gillar. Peavey be damned!!

E den att jämföra med tex Valveking då?
Nej.
Inte på långa vägar när en gång. Dessa lite äldre helrörs Peaveys skall man nog se som andra USA tillverkade ditos. Kvalitativt bra skit å Peavey var kort sagt tidigt ute med att jaga kunderna som ville ha mkt gain tillgängligt i likhet med tex Mesa på den sidan atlanten.

Skall bli kul att jobba med lite å det skall bli intressant att se var det landar. Om jag behåller den eller inte...vet jag faktiskt inte i nuläget. Det återstår att se,men det primära e att labba med den lite å få den att låta mer 2011 på nått sätt. :D

Återkommer med lite bilder å förhoppningsvis ngt klipp det närmaste.
Living life one fret at a time...

jesper@gofastparts.se

#2 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 09 September 2011 - 18:58

Såhär kan det låta med en tele mot crunch kanalen original. :D

Å jo...den kan gain biten med.... :lol:

Å som det står...där Prowler utvecklades till Valveking blev Triumph sedermera till 5150...å det kan man kanske säga att det hörs... :lol:

jesper@gofastparts.se

#3 moparfrasse

moparfrasse

Veteran

• Members
  • 1002 Inlägg:

Postad 09 September 2011 - 19:55

Svårt att dra några riktiga slutsatser på tubklipp men det lät ju inte omöjligt i allafall.
Med tre kanaler borde det finnas möjlighet att göra den riktigt bra hela vägen så att säga.

#4 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 09 September 2011 - 20:48

Visst har du rätt i det Anders. Jag brukar ju få ihop det rent ljudmässigt. Kan låta kaxigt,men det e svårt att resonera med resultat :lol:

Tror denna Triumph blir bra vad det lider. Men först som sagt....kommer det med att rent servicemässigt ta den i hamn. Drygt 20 år i aktiv tjänt e LÅNG tid för vissa komponenter. Inte mkt att snacka om.

jesper@gofastparts.se

#5 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 10 September 2011 - 17:58

Så vart det första status update kompletterat med lite bilder...

Åkte ut till verkstan idag med det i tanke att kika på den gamle Triumphen. Som jag skrev tidigare,sådär lagom imponerad av gainkanalerna,men åxå av uppfattningen att det har en förklarlig orsak.

Rotade lite bland skåpmaten å hittade faktiskt alla e-lytar jag behövde till pre-ampen! :) Den var ju vad vi kan kalla tacksam. :)

Sedan tidigare har jag ju laddat ner schemat som sagt å Peavey brukar vara bra med det. De hymlar aldrig med att lämna ifrån sig sådant såvitt jag upplevt. Studerade som sagt schemat,kollade av lite vilka kapacitanser osv som var aktuella samt den generella uppbyggnaden på maskinen.

Med det gjort satte jag mig å resolut lödade om den. Iom att den har såpass många år på nacken å iom att dessa maskiner har rykte om sig att gå varmt så ansåg jag det lika gott. Ngt som enkelt kunde bestämmas vara hyggligt sant när man kollade närmare på det smältlim som gossarna i Missisippi använt när de dragit dit ngr av de lite större komponenterna. Det var helt enkelt stenhårt,till den grad att det mer eller mindre blev till pulver när man använde lite våld.

Postad bild

Nåja. Det enda som eg saknas till den här e två saker. Det ena e det stora Peavey emblemet framtill på grillen,å det e jag nog lika glad för oavsett för det e nämligen RIKTIGT jävla tvärfult,åsså som synes den ena plastsargen till de två dioderna som lyser när man slår på den.
Å som sagt...inte mkt Kina här inte....

Postad bild

Den direkta layouten av de olika korten. Till detta hör ett kort som agerar ren skärm över den första delen av pre-ampen längst ner till hö i bild.
E-lytar som gjort sitt
Länken e till samma bild,bara förstorad. Kolla hur topparna ser ut på huvudfiltreringens lytar :blink: :lol:
De....skall inte se ut så. Lovar.... :lol:

Jaja. Jag fick iaf bytt avstörningslytarna mot pre-ampen som sagt.

Nu e det så att jag försökte ladda upp PDF;en på schemat men det gick ärligt sagt sådär. Hur som...den som e intresserad kan bara googla. Schemat e tyvärr off-line från schematicheaven av ngn anledning men finns att hitta lite överallt annars åxå. Googla som sagt bara Peavey Triumph schematics så kommer det länkar.

Med det sagt då.
Jag fick som sagt bytt C4 samt C12 osv-in alles 3st om 22 micro å 450V spec. Utanpå det fick jag bytt samtliga smålytar runt katoderna för pre-amp rören.

Därefter kopplade jag väck det filter som utgörs av R11 å C52. Ett filter som endast blir aktivt i crunch samt ultra läge.(Därav det intilliggande relät)
Iom det så var ju EQ;n aktiv oavsett vilken kanal jag använde.

Därefter kopplade jag ur den MYCKET grovyxade noisegate som utgörs av CR1 samt CR2. Tillverkade helt enkelt bara jumpers där istället.

Med det gjort gicks samtliga pottar,socklar osv över med elektronikrengöring.

Ihop med lortet igen...å jomen. Detta gjorde MYCKET MYCKET gott. En bieffekt av det med att jag bortrationaliserade CR1 samt CR2 var att gainet tämjdes rejält. Antar att om man ville kunde man lagt dem över en DPDT switch...men fuck it ärligt sagt. Dioder har fan inte i signalvägen att göra i min mening.

Postad bild

Flaskorna som används i röven på denna e som sagt ett par styggt påställda 5881;or. Inte mkt att orda om.
För att vara enbart två sketna rör e den MYCKET högljudd! 60 watt? Ja...jo...det ger den. Jag lovar.. :lol:

Postad bild

Å såhär ser det ut aktertill. För de av er som laddar ner schemat...jomen...det sitter lugnt sagt ett å annat rör i den.

Postad bild

EQ;n e konventionellt uppbyggd. Lite roliga värden på sloperesistor bara,vilket åxå märks i pottarna. Master e alltså masterpotten för reverbet-inte mastervolym.

Postad bild

...nope...för de sitter här. Man har bara valt att kalla det pre samt post istället.

Postad bild

Å man sköter det hela via denna fotpedalen. Dammig å jävlig...men se det skall åtgärdas nu ikväll tänkte jag då jag kommer tvätta valda delar här hemmavid.

Postad bild

Det här e fan humor.... :lol: ,men bortsett från dekalen i sig så e där som ni ser en pott för att balansera faserna för värmningen av rören. En vaken detalj tycker jag som återfinns då å då i lite äldre stärkare av kvalitet.
En lite lustig grej e att slutrör samt PI ges AC som värme...sedan likriktas skiten å kommer som DC mot rören längre fram i pre-ampen. Allt för att reducera missljud antar jag.?

Jahapp.
Så?

Hur vart det med dessa mer eller mindre standard mods gjorda då? Ja,nu kan man ju krana ljudbild iaf,å iom det handlar det mer om vad man gör än maskinens begränsningar.
Den "sprakade" ju en del,men det mesta av det försvann i samband med att jag lödade om den. Bra med det liksom.

En sak e säker å det e att JAG gillar INTE Scorpion elementet som sitter i. Det låter ALLT för hårt å ALLT för "in your face". När man kopplade över den i horhuset var det fanimig som att vända på en hand!!! Så stor var skillnaden.

Den "skiter på sig" i botten fortfarande,å det har sin naturliga förklaring iom att lytarna som sitter först i kedjan e så sopslut. Vilket...åxå kvitteras av att den brummar mer än den skall fortfarande.
Kapacitanserna får man annars säga e...normala i total mängd. Trafona relativt sett ganska små,å det vs filtreringen blir ju en balansfråga för ljudbilden i sig.

Nöjd?
Ja! Appselut i ljuset av vad som e gjort så långt,som sagt...en "riktig" utvärdering får det bli efter tisdag när jag bytt 100micro kannorna samt div andra kannor som gjort sitt.

Men det trevligaste som "överraskning" var nog ändå att med dioderna borttagna ur pre-ampen vart verkligen helt plötsligt crunch kanalen just det...en CRUNCH kanal. Å Ultra kanalen i sig en modulerbar distkanal.

Så...stay tuned...det kommer mera-som det heter.

jesper@gofastparts.se

#6 Jonne

Jonne

Veteran

• Moderators
  • 928 Inlägg:
  • Interests:Intressen; Gitarrer, Foto, Film och Musik och Kaffe.

Postad 10 September 2011 - 19:25

Grymt kul tråd, väldigt inspirerande. Kommer nog försöka hitta nån rörhäck att leka med. :)

Hur långt kommer man med multimeter och lödstation?.. eller måste man ha oscilloskop också?
Silence is golden, duct tape is silver.

#7 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 10 September 2011 - 19:33

Du kommer jättelångt om DMM;en e lite mer avancerad.
Jag e ju bortskämd iom att jag använder DMM;er i verkstan till bilarna...å de e ett gäng Flukar. Flesta av dem kan tom mäta Hz osv.

Snör tv har jag iofs det med,Fluke igen,men handen på hjärtat e det mkt mkt sällan det tas fram i sammanhanget. Finns ju ett antal rörpulare som svär vid att använda snör tv å tongenerator för att kika på signaler men för egen del tycker jag det e att skjuta mygg med kanon. Poängen e att snör TV för att utreda hur det låter...skiter sig direkt kan vi säga. De bitarna MÅSTE man lyssna sig fram till. Punkt å bra där.
Snör TV;n kan däremot komma till användning när man vid fåtal gånger springer på en stärk som oscillerar osv. Då e det de enda verktyget i min mening eftersom det blir så tidsbesparande. E ju bara att följa John tills man hittar var oscilleringen uppstår-vilket iofs ibland kan vara lättare sagt än gjort.

Jaja.
För er som inte vet...har jag en förstående fru. Trots att hon e en ko... :lol:
Skämt åsido fick jag muttrat isär förstärkaren å gett den en vända med VIM osv i badkaret. Helt sjukt va smutsiga de oftast e... Nu står den här ihopaplockad igen...å skiner :)
Nu e den ju tom i skick så man kan tänka sig att ha den i möblerade rum. :lol:

jesper@gofastparts.se

#8 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 10 September 2011 - 20:30

För er som inte e så hemma i Peavey historia e alltså Triumph en doldis. De har rykte om sig att låta mycket bra när de e iordning.
Hur det nu e ställt med det om de e benoriginal låter jag vara osagt,men att de låter mycket bra med ett minimum av modifieringar däremot skriver jag under på-rakt av.

Det jag upplevt hittills av Triumph...om ngn av er springer på en till rätt kurs,fan bara köp den. Så länge den FUNGERAR. Om den e "no sound" behöver det undersökas vad som e kass innan stålar byter ägare eftersom trafos mm kan bli förbannat dyrt.

Låter den däremot,om så minsta lilla,så e re bara att handla. Det dyraste blir isf en omgång rör...å det innebär att man för totalt sett en rimlig peng skaffat sig en stärk som lirar på kapp med mångdubbelt dyrare grejer.
Som sagt.
Fattigmans Mesa... ;)

jesper@gofastparts.se

#9 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 11 September 2011 - 00:35

Postad bild

Boyz. It sweats.

This is fuckin rocknroll.... :lol:
(Yeah...like a good woman even the flipside of the fuckin Daion looks a million bux...)

((Jaa...de e mitt i natten å jag har druckit whisky ihop med vänner å begrundat blues,bluesrock å rock...so FUCKIN SHOOT ME ALREADY!! :lol: . Like the sayin goes...i´m a sumbiatch..and then some... :lol: -"Endast för professionellt bruk."- Öh..? Kyss mig i röven!! :blink: ))

jesper@gofastparts.se

#10 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 11 September 2011 - 20:04

Varit igång med den lite idag igen... :huh:

Jomen. Så den har fått lite friska rör i alla positioner. Sen visade det sig att ena signalkabeln till reverbtanken var ledsen...å JÄVLAR vilket ljud det kom ur stärkarn!!!
Lokaliserades dock hyggligt fort å efter en liten smekning med lödpennan så vart det bra fart i den igen.

Den har knastrat lite,vilket jag ju vet varför iofs,men i samband med att jag rev den idag igen såg jag att en kontaktstycke till standby switchen satt ihop extremt dåligt.
När jag pressade ihop kontakten...så försvann väl iaf 70-80% av knastrandet i den! :blink:

Jaja.
Det går som sagt sakteliga framåt.
Har börjat bli kompis med hur man får krana den åxå...å det känns ju kul! Ultra kanalen har ju så mkt dist tillgängligt att det e direkt löjligt..men som sagt...cleankanalen låter verkligen svinbra å efter lite pysslande så har allt crunch kanalen växt rejält den med.

jesper@gofastparts.se

#11 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 12 September 2011 - 00:38

Sitter å studerar schemat. Man kan säga att den här inte e jättekonventionell i hur den e uppbyggd.

Signalen går ifrån jacket å in i första trioden,V1b, via en 100N kondning. Sett detta användas förut med beskrivningen att det skall avkoppla gitarristen vid ev olycka. Oavsett så e den så stor att allt som ev produceras kommer förbi iaf...jag menar gitarrljud nu då. Reservationen ligger ju i att precis alla kondningar färgar ljudet.

På Fender maner ligger sen tonstacken i direkt anslutning till detta första steget å som jag å tex Thom pratat om ett antal ggr tidigare så sätter man ju mkt av tonen där för hela stärken.
Anod ligger på 150k. Något jag fortfarande kan ha viss fabless för får jag säga. Katod e normala 1.5k/22mF.
Ngt som e lite lustigt e att man scoopat denna maskinen något helt väldigt mycket att prestera mids i drive lägena. Ja..fan...till mindre del faktiskt även i clean.
Som C1 hittar vi en liten puttefnask kondning vars uppgift e att skära bort mkt höga frekvenser direkt. Den ligger mot jord redan på ingående signal.
Grid å ref motstånd i sin tur...normala värden.

I anslutning till tonstacken sitter då ett relästyrt filter kan man kalla det. Detta aktiveras enbart i crunch samt ultra läge.

Ifrån tonstacken körs sedan signalen mot cleankanalens volympott som vidare har en bright kondning över sig via switch.

Signalen går därefter i clean läge in i triod två å den trioden e då rörhalva V3b. Mao kan man luras lite...för det valet av halva till halva e kanske inte det vanligaste. Anod å katod samt avkoppling av den senare e bara repetition av vad som sitter runt V1b. Man har använt just 0,1mF kondningar genomgående,vilket ju borgar för att man får med sig MYCKET av det som går in. Sista ut mot loopdriver å PI e dock på 22nF så där klipper man som jag förstår det de värsta basfrekvenserna iaf.

Rör 4 i sin tur e specat som ett 12AT7. Dvs ett ECC81. Resten,ink PI;n, e 12AX7;or. Dvs ECC83.

Reverbet e ju rördrivet det med,å det e precis det man använder ENA trioden av AT7an till.Dvs V4b. Poängen e att man efter tanken skjuter upp signalen igen,å denna gången med V3a. :blink:
Ååååååååååkey.....
Jaja.
Jag klagar inte för reverbet inte bara fungerar...det låter fan bra åxå!! Ngt som annars inte brukar vara så vanligt på Peavey maskinerna i min erfarenhet. Tanken e fö en Accutronics. :)

Nåja.
Verbet i å ur sker vi relä...som vanligt...inget konstigt där.

Sen däremot...så har man lagt det kvarvarande AT7 steget innan pre-amp out. Detta påverkar INTE bara pre-amp ut utan HELA signalen skickas den vägen. Mao rimligen ett sätt att ta tillvara å balansera signalen via ev användande av loopen. Antar jag.?

Därifrån e det PI dags å där hittar man inga större konstigheter iaf. Feedback motståndet e på sketna 68k...å jag antar att man tagit i med ganska mkt återkoppling för att få slutsteget att INTE vika sig så enkelt.
Summa summarum e att man i större grad sätter tonen i pre-ampen kort sagt.

Men.
Sen kommer det med gainkanalerna.
I princip e båda kanalerna drivna av samma grejer. Det som skiljer e motståndsvärdet på ingångspotten. Utgång(master) e samma för båda-1M.

Grejen e att man rent filtermässigt klipper kraftigt i den här,tycker jag då.
Första trioden e ju densamma som för clean...å iom det arbetar gainkanalerna som 4 petare. Ja,i effekt 5 steg egentligen om man räknar med steget som sitter efter loopen.
Men redan in i 1a steget sitter där 10n. Den fattar jag mer än väl. Ut ur det steget däremot så sitter där 1000p å det e som jag ser det för snålt. I de häradena gör det mkt för varje liten bit större kondning man kan komma undan med. Anledningen till att man skär så kraftigt som man gör neråt i gainkanaler e ju att ljudet annars förstörs rent av. Men...1000p e fan inte stort.
Tror jag skall göra ett prov med en 3300p iaf.
Nästa steg i sin tur...drivs tungt. Anoden ligger på sketna 10k...å då fortfarande med 1.5k i rumpan(steget innan arbetar med mer normala 100/1.5/22m.
Över 1.5k;arn i rumpan ligger det sedan en 0.47m.
Pointen e att ut ur det steget låg de där förhatliga dioderna jag nu kopplat ur som agerade noisegate. Här sitter återigen en 1000p som då leder rätt i backen för att klippa diskant.
Sista steget i den serien har en lite lurig kaskadkoppling på anoden. De av er som laddat ner schemat...kolla skall ni se. ;)

Nu hör det till saken att tidiga maskiner inte har R97,R98 samt C63 vad jag läst mig till,där då R98 samt C63 utgör ytterligare ett diskantfilter som leder i backen.
Nått jag grunnar på då e om man skulle prova att ersätta R98 med en 1M trimpott för att på så sätt kunna lattja lite med hur mkt briljans å topp man vill ha.?

Original e det en JÄTTESKILLNAD i just ljudbild vad avser EQ scoopningen på dessa. E såpass att det mesta av den trevliga ljudbilden bokstavligt går upp i rök när man byter kanal.
"Fizzlet" försvann mer eller mindre helt när man tog bort dioderna/noisegaten men då ligger ju fortfarande filtret som utgörs av C17 kvar. Ser ingen som helt anledning till det om man som sagt gör så istället att man byter ut R98 mot en trimpott.

Tanken med dessa modsen e ju att bredda stärkaren det jag anser behövligt. Naturligtvis avser jag då balans å EQ omfång.

Har vandrat efter liknande tankar i Brödrosten å det har ju funkat bra så...jaja...prova kan man ju alltid iaf.

Sen så e det ju det med biasen då. Enkelt nog. Ett par motstånd å en trimpott...så e vi hemma. Min tanke e att man på så sätt,om man tex använder en lite kraftigare trimpott-låt säga 100k,kan alternera mellan att köra maskinen som 6L6 alt EL34. Visst,det blir en missmatchning vad avser impedans..men men...

jesper@gofastparts.se

#12 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 12 September 2011 - 19:37

Jaha.
Mekat vidare lite. Lött om det sista som var å framför allt då kanske pinnarna till Molex kontakterna. Det gav att allt knaster försvann. Rent ljudmässigt,som brist,känns det nu som att det enda som e kvar e det med huvudlytarna till filtreringen. Clean låter rent ut sagt vansinnigt bra...crunch börjar jag komma överens med....Ultra däremot känns överkomprimerad,vilket kanske inte e så konstigt med de värdena som anoderna har framför allt-i gainstegen då.

Provade sen att byta den signalbegränsande kondensatorn jag beskriver ovan på 1000p till 3300 picko...var inge bra. Det blev helt klart för mkt för den setupen.
Men!
Jag fick iaf skrotat bleed kondensatorn mellan 3e å 4e steg,å det var en bra grej. Nu lät det inte längre enbart som överkomprimerat mush...å det var kanske därför som bla crunch kanalen helt plötsligt kändes ok.

Slutrören e nu fö ett par Mesa stämplade.. :lol: . Tyckte det hörde till...

jesper@gofastparts.se

#13 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 13 September 2011 - 20:40

Idag har jag fått mig en bra stund med Triumphen. Ömsom vin,ömsom vatten-som vanligt. :huh:

Fick iaf de större 100mF lytarna som förser hela maskinen med ström samt friska lytar till DC sidan av värmningen till rören samt friska lytar till bias setupen. Med det...e i grunden alla lytar bytta.

Till att börja med var jag ju nöjd med cleankanalen. Men...i samband med jakten på ton i gainkanalerna visade det sig att anodmotståndet till appselut sista steget..dvs anodmotståndet till V4a...hade driftat iväg ganska stöddigt. Det mätte närmare 450k..Å jag började med att installera ett om 100k....ajöss med den vackra cleankanalen. Man kunde fan knappt röra volymvredet innan man blev döv!

Jaha liksom.
Mer jobb,men....det var bara att spotta i nävarna å ge sig in i det! Bytte då det anodmotståndet,reffat som R39 till original 220k,men den tidigare goa tonen i clean var väck.
Nu handlade snarare clean om att arbeta som en bassman. Dvs rent upp till "2an" på volymen...sen börjar det cruncha...å runt 5-6....dist.
Icke rätt.

Jaja.
Jag kollade då runt lite vidare på kortet å då visar det sig att e-lyten till katoden på ingångssteget var fel. Från fabrik!! Enl schemat skall där vara 22mF å det som satt där var 0.47....nähä....men det skulle ju medföra ännu kraftigare avkoppling av katodmotståndet å därmed en ännu kraftigare signal från steget ifråga å det steget påverkar ju hela förstärkaren.? :blink:

Å...nope...det förefaller mig INTE som ngn varit å sladdat i denna tidigare. När jag bytte lytar så bytte jag inte emot schema utan mot det som satt där.
Jaja...står 22mF...så får den det tänkte jag.

Nu var cleankanalen helt hopplös. Jaja sa ja å suckade...till att börja med e signalkondensatorn C9 helt meningslöst stor i en gitarrförstärkare med sina 0,1mF så den byttes mot en 0,022 med påföljd att det var mindre mängd frekvenser för det efterföljande steget att hantera= mindre dist. Ok. Bra.
Vidare saknar cleankanalens andra steg av ngn anledning helt sk gridstopper(dvs grindmotstånd) varför jag installerade ett på 100k.

Nu ja! Nu började det ju bli annat ljud i skällan! Men samtidigt e det så att cleankanalen alltså e en 3 stegare i eg effekt å distkanalerna földriktigt 5 stegare. Det e mååååååånga steg det...
Får se om jag ev labbar med sättningarna för sista steget,som då som sagt e gemensamt,vad det lider. Känns som en vettig plats att sätta mkt funktion för hela stärkaren.
När clean e 2 stegare brukar jag annars just gilla 150k på anoderna å 1.5k till katod med en 22mF avkoppling. Sen "styr" man bara det hela med gridstoppers samt ref motstånd.

Det som jag anser återstår att göra e att lägga en kondensator på förslagsvis 100-300p över den 100k gridstopper jag monterade. Stärken har ju en brightswitch redan från början,som då aktiverar ett filter över volympotten på cleant,men jag sätter nog hellre tonen i cleant UTAN den brightswitchen. Får se var det landar.

Likaledes har jag lite ideer om hur att attackera PI;ns kondensatorer samt balans,vilket isf kommer påverka hela stärkarens bild det med som sagt men nu e min tanke i första läget att balanser av alla tre kanalerna mot varandra å kanske framför allt göra så att den ena tar vid där den andra slutar så att säga.

Nåja.
Därefter började jag kika på detta med gainkanalerna. Jösses....många försök blev de... :lol: . Bla provade jag att koppla förbi kaskad/serie installationen på anoden för 4e stegets pipa...rätt på polen på röret,som brukligt. Jag har nog ALDRIG hört en förstärkare skapa så mycket distortion!!!! :blink: :blink: :lol:
Jahapp.
Men den där kaskadkopplingen gjorde ju HELT klart stärkaren "platt" i gainkanals läge så NÅTT var man ju tvungen att hitta på!

Det första motståndet var på 10k å det andra,närmare röret,var på mer normala 100k,å signalen togs som sagt ut där emellan. Det landade i nuläget på lika delar. Dvs 47k/47k.

Sen kikade jag på vad 2a steget åstadkommer. Där ansåg jag att man pressade signalen för tidigt i kedjan,speciellt i ljuset av hur jävla många steg distkanalerna använder,så jag reducerade C14 kraftigt från 22mF till 1mF. Utanpå det tyckte jag att stärken inte var speciellt omfångsrik i frekvens utan det blev mkt "samma samma fast annorlunda" varför katodmotståndet R32 sattes till 3.3k.
Å tillika 2a steget för clean saknade även detta 2a steget för gain gridstopper. Så...en installerades med värdet 220k. Får se om jag stoppar där,det får vidare tester visa.

Anodmotståndet till nästföljande steg anges i schemat jag har till 10k. Detta stämmer INTE utan det motståndet e 100k,på ganska konventionellt vis.(Som sagt,annars hade fan strömmarna i sammanhanget bokstavligt 10 dubblats...vilket jag hade VÄLDIGT svårt att få ihop. Hur som e det alltså tryckfelsnisse som varit framme. Inte värre än så. Resistorn ifråga e fö benämnd R21)
Avkopplingen vid katod sattes även här som på förra steget-till 1mF.(Original=0,47mF)

Mellan 3e å 4e steget sitter ju ifrån början de där förbannade dioderna som jag redan rasslat ur förstärkarn. Fattar bara inte vitsen....fuck it liksom.
Tillika ligger där en liten kondning mot backen som jag rationaliserat bort sedan tidigare. Original på 1000p. Där provade jag med allt från 120 till 1000p men sanningen e att JAG tycker stärken lät som bäst med den fan ute ur ekvationen. Så...där finns ingen nu. Iom att jag rationaliserade bort den kondensatorn tycker jag distkanalerna bibehåller ett "sprill" som försvinner annars.

Signalen var lika full förbannat väl mkt IN i 4e steget varför ref motståndet för ingående sänktes från 1M till 220k.

Å NU JA!!!!!!!!!

Som sagt,de seriekopplade anodmotstånden sattes till 47k/47k istället för som tidigare 10k/100k å det gjorde STOR skillnad på det där med hur "platt" gainkanalen upplevdes.

Så står den nu å jag kan säga att de sista modsen för kvällen har gjort crunchkanalen till rena rocknroll yran. Det låter väldigt mkt klassisk rock å dynamiken i "pre" potten(dvs mängden gain) e god. Speciellt för sina ganska begränsade 50k i resistans.

När man sen slår i "ultra" så tappar stärkaren lite briljans å skimmer varför jag tänkte lägga en kondensator om 100-300pF över de ledande benen på "pre" potten imorgon i mån av tid.

Där den står nu tycker jag iaf att den låter ETT TON bättre än initialt. Som sagt..det återstår trots allt lite jobb,men skam den som ger sig.

Jo fan....
Motstånd R97 samt R98 å kondning C63 saknas i denna maskinen,å lika väl e väl det.

Det som känns bra nu e att det där överkomprimerade e väck. Den börjar låta röris,å det fanimig hela vägen. Hade faktiskt spelat in ett kort ljudklipp med min Zoom Q3 av när jag spelar "Back in black" lite enkelt genom crunch kanalen men dessvärre blev inspelningsnivån för låg för att representera vad den klarar av.
Som jag ser det just nu har det framför allt varit jobbet kring de både kanalernas 2a steg som gett det göttiga ida...å jag fortsätter som sagt så fort tillfälle ges.

Jag hajar iaf mer å mer varför den sista kanalen kallas Ultra....för heeeeeeeeeeeeeeelveteeeeeeeee vad gain man kan krama ur den!! :lol:
Närmaste jag kommer sånt e ju typ Ozzies "bark at the moon"...så jag får la ha det som måttstock antar jag :lol:

jesper@gofastparts.se

#14 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 13 September 2011 - 21:36

För de som nu inte gjort än....

Här kan ni tanka hem schema

Schemat har med sig lite intressanta lösningar,å då INTE bara i pre-ampen så det är väl värt att ta hem det för att kunna följa med i trådens öden å äventyr.

jesper@gofastparts.se

#15 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad 13 September 2011 - 22:09

Alltid kul att läsa dina romaner Jesper :lol:

Har inte haft möjlighet att fördjupa mig i ditt projekt eftersom jag själv
håller på med en hjärt-lung-lever-njur transplantation på en Peavey Valveking 100 topp.

Facit såhär långt är ett bränt 12AX7, ett par svarta föremål som tidigare gick under
beteckningen PR02 motstånd samt ett blåmärke på vänster underarm.

Helt normalt m a o. :lol:
Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#16 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 13 September 2011 - 22:20

*garvar så jag kiknar*
Fan!!
Det e kul när det brinner!!! :blink: :blink:

Själv har jag,peppar peppar,klarat mig rätt bra så långt i det här. Skottade en säkring efter en ren lapsus men that´s it. Skall bli kul att höra vad du gillar den tids nog. Kanske framför allt eftersom detta blir första gången jag ger mig på "herrejävlarjössesådumildesatan" gain varianten.
Skall jag vara helt ärlig tycker jag inte Peavey lyckats nå vidare med de...men de e jag de...
Soundet i leadkanalerna var ALLT för komprimerat å platt för att det skulle vara roligt...å det lustiga (nåja...) i detta fallet e att det som jag upplevde det riktiga fallet framåt kom ikväll nån sketen timma innan jag åkte hem.
Mkt märkligt för de e fanimig likadant varenda ggn jag e i farten...

Men...många gainsteg bliiiiiiiiiir e denna gången du.... Som det heter; if to much isn´t enough,then just over the top might be while completely insane,as always, is guaranteed to make you happy...

jesper@gofastparts.se

#17 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 13 September 2011 - 22:32

Thom fö.
Kan man lira tung metall med en Daion Headhunter med P94;or i? Går d? :lol: :lol:
(Svaret på ovanstående fråga e ett rungande JA. Det handlar ENBART om attityd å en varm lödpenna samt en orädd attityd gentemot att den fan som har betalt för att fylla komponenter med rök kan dra dit fan avlöst honom sen tidigare.)
Varianten kallas tung metall med strängseparation.Må DJÄVULEN ta alla EMG!!

jesper@gofastparts.se

#18 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad 14 September 2011 - 07:56

Visa inläggRacing på 13 September 2011 - 22:32 sade:

Varianten kallas tung metall med strängseparation.Må DJÄVULEN ta alla EMG!!

Håller med fullt ut. Rök-killen har f ö gjort sitt nu hoppas jag. Om inte, well
BRING IT ON! Jag har delar så det räcker till en skaplig påskbrasa.
Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#19 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2718 Inlägg:
  • Interests:My body is my temple.
    My religion is beer.

Postad 14 September 2011 - 08:47

Jesper, jag har kollat vidare lite i "Peavey-genetiken", Triumphen utvecklades sedemera till Peavey Ultra (känns ultra bekant på nåt sätt? :lol: ) och Ultran i SIN tur vek av åt två håll, dels till 5150 och dels till TripleXXX som jag fattat det. Kan det stämma?
Det är så att jag känner en gosse här i Sölvesborg som är väldigt glad i sin Peavey Ultra men nog tycker att han vill tämja den lite på distkanalerna... (hint) ;)
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#20 Racing

Racing

• Members
  • 6002 Inlägg:

Postad 14 September 2011 - 10:45

Japp. Det stämmer utmärkt det Johan.

En av de andra varianterna från tiden håller vår gode Chopper på med för tiden. En liten mindre 25W sak som heter Bravo.

Ja. Man kan säga att både Triumph å Ultra e doldisar. Stärkare av god kvalitet som e Made in USA. Men...de ÄR barn av sin tid varför de med dagen ljudideal sett,som e mer...normaliserat,behöver lite jobb.
Framför allt det där jävla plattland territorier i gainkanalerna behöver byggas bort i min mening. Det låter rent ut sagt bedrövligt för att vara en rörförstärkare. Saknar TOTALT strängseparation å förmåga till dynamik.

Men ja.
Har man lite kunskap e det inga konstigheter att göra sig en "5150 förfader" som lämpar sig precis lika mkt som en 5150 till tung modern metall...bara med en annan prislapp-jaa.....å så står det naturligtvis inte 5150 på fronten.

5150 e uppbyggd liiiiiiiite annorlunda men inte värre än att man känner igen kretsarna. Ngr saker framstår tydligt i alla dem lite äldre maskinerna. Dels detta med dioderna som noisegate.Vill jag ha en noisegate sätter jag dit en pedal. Fan inte två mottakts monterade dioder. Å det andra i sin tur e det med avsaknad av grindmotstånd på ett antal av piporna i försteget.
Det ger för handen att det blir lite krångligare att leka med dem,å att labba med gridstoppers kan vara direkt nödvändigt i sammanhanget som sagt.

Ska kika lite mer på schemat till Ultran å se vad jag kan komma fram till. E det en 60 den med?

jesper@gofastparts.se

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar