Följdriktigt en 60 wattare som arbetar över ett par ganska styggt påställda 6L6;or i röven.(Egentligen ett par 5881;or)
Samtida tester av Triumphs påtalar att de skulle ha en nästan saxofon lik ton....å efter att ha provat denna får jag nog instämma. Det e en combo,med allt det medför,men cleankanalen låter faktiskt riktigt riktigt bra redan som den e. Helt glimrande bra rent av.
Nu e det samtidigt så att stärken e ett av Peaveys första försök att jaga hi-gain en gång i tiden å mkt riktigt har dessa förstärkare när det begav sig,tidigt 80 tal,kallats fattigmans Mesa Boogie.
Må vara hur det vill med den biten....men den e iaf "Made in USA" på riktigt till skillnad från den numer tillgängliga floran av Peaveys. Solitt å genomtänkt byggd med separata kort som ligger i skikt inuti stärken. Känns välbyggd helt enkelt.
Däremot...SER den inte så kul ut rent designmässigt,men det e ju snarast för att det e barn av sin tid antar jag.
(Bilderna e inte av min stärkare,det kommer dito,utan en likadan som jag hittat online. Ser iaf identisk ut bortsett från att den på bilderna e en 120 wattare)
3 kanaler. Clean,crunch å ultra. Den sista då som sagt ett försök till "modern" hi-gain. Det hela sköts av en medföljande fotswitch som har 3 knappar...dels till att styra kanalbytena å dels till att aktivera reverbet som sitter i. E ett fjäder dito fö.
Clean låter alltså bra,så där ser jag nog ingen större anledning att slåss med denna maskinen. Crunch å Ultra däremot...låter helt åt helvete. Disten e rent ut sagt ful men det tror jag till stor del bottnar i att elektrolyterna i den ser ut som Hindenburg nära nog. Mecka ju isär den i rödaste rappet när jag väl kom ut till verkstan,innan jag ens provade den,å det var inte mkt att snacka om. Samtliga lytars bäst före datum e passerat för länge sen.
Fick iaf precis kommit ner till Elfa innan de stängde å beställt samtliga elektrolyter nya.

Man får till skillnad mot Peaveys nyare modeller ett starkt kvalitetsintryck av en Triumph. Den både känns å verkar mer solid i allt den e. Stabila bitar kan man kanske säga.
Samma vad avser detaljer. Känns som den e tillverkad mer "på riktigt" vs de nyare maskinerna å mkt riktigt var Triumphs inte helt gratis som nya.
Maskinen e verkligen "helrör" såpass att även loop samt reverb såvitt jag kunnat bedöma från schema e rördrivet.
Men....
Den haltar på en punkt å det e att i crunch samt ultra läge så har man designat in en noisegate via två dioder som väl kanske inte e det mest genomtänkta jag sett. Tillika kopplar man i samband med de kanalerna i ett mid filter...som gör tonstacken mer eller mindre inaktiv...å så kan man åxå göra...men det e kanske inte helt rätt med dagens mått mätt.
Så...mina tankar e nu att dels tämja gainet i den lite...precis som vi gjorde på bandpolaren Kai´s Prowler(som man lite förenklat kan säga e en USA tillverkad tidigare design av Valveking) samt framför allt få gainet att bli användbart.
I det har jag tänkt att bortsett från nya lytar labba en del med grid samt jord ref motstånd för pre-ampen. Slutsteget har ganska kraftig NFB mot PI:n å där återstår att se var det landar.
Min tanke e iaf att göra en välljudande rocknroll stärkare av det som hänger med hela vägen upp till 90 tal rent soundmässigt.
Tratten i den e en av de gamla hederliga Black Widows/Scorpion... Än idag finns det de som svär vid dessa element,å en sak e säker...det e kraftiga doningar iaf.

(Som synes 4 slutrör på den på bilden. Den jag har e tacksamt nog bara med 2 slutrör...annars e det identiskt.)
Som den minnesgode vet e jag ingen fantast av 100 wattare å däröver så att den e på "bara" 60 watt e bra vad mig anbelangar. Har tänkt labba lite med slutsteget i ambition att skapa en saturering JAG gillar. Peavey be damned!!
E den att jämföra med tex Valveking då?
Nej.
Inte på långa vägar när en gång. Dessa lite äldre helrörs Peaveys skall man nog se som andra USA tillverkade ditos. Kvalitativt bra skit å Peavey var kort sagt tidigt ute med att jaga kunderna som ville ha mkt gain tillgängligt i likhet med tex Mesa på den sidan atlanten.
Skall bli kul att jobba med lite å det skall bli intressant att se var det landar. Om jag behåller den eller inte...vet jag faktiskt inte i nuläget. Det återstår att se,men det primära e att labba med den lite å få den att låta mer 2011 på nått sätt.
Återkommer med lite bilder å förhoppningsvis ngt klipp det närmaste.