boogieman på 17 January 2012 - 22:26 sade:
Nja Tom, Ulf har skrivit detta några gånger tidigare lite mer utförligt. Han kör boost + kompressor innan stärken och sen en effekt typ ett delay eller reverb i loopen (som jag förstått det är delay/reverb i loopen för att få stärken att låta "större" på låg volym. Ulf rätta mig gärna om jag har fel).
That's right ….Det är jag som uttrycker mig klantigt. Alltid boost/drive/kompressor före preamp, och ibland beroende på önskat sound och stärkare även delay/reverb före preamp, men oftast delay/reverb i loopen.
Om vi talar om hemma/studioljud?...Clean amp = gärna två stackade pedaler, som ger ökad komprimering och mer "häng". Och om man så önskar, även delay/reverb före preamp.
Stärkare med inbyggt gainsteg = alltid med boost/drive före preamp, att experimentera med signalstyrkan i pedalen/pedalerna ger också olika utfall, plus tidseffekten i loopen.
Använder alltid en THD -4 dB (inte mer) som ger lite mer komprimering och håller ihop tonen bra.
Tycker att en ren boost (line driver) kan fetta till tonen för mycket, medan tex en tubescreamer skär EQ-kurvan, men att lägga boost före (stacka) tex en tubescreamer/dist fungerar kanon.
Kan man dra på ordentligt så minskar behovet av att mecka med signalen före preamp.
/Ulf