Hoppa till innehåll

Rörstärkare för hemma/bedroom bruk

• Please log in to reply
63 svar på denna tråd

#61 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad 17 January 2012 - 18:52

Visa inläggKonding på 11 November 2011 - 22:42 sade:

Tweaker’n låter inte heller bra på låg volym om den skall ”pressas” med den inbyggda boosten, men kör man en ”Petrucci”, dvs clean, stacka två pedaler (som ger komprimering plus gain), last – 4dB och effekt i loopen så låter den riktigt snyggt, även på låg volym.

Tyckte det där lät lite intressant. Du sätter allså en Boost + en Kompressorpedal i loopen? Låter som om signalnivåerna in från SEND
skulle överstyra pedalerna grundligt. Berätta gärna lite mer om hur din setup ser ut. Jag tror att det kan vara intressant även för andra
som läser tråden.
Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#62 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2718 Inlägg:
  • Interests:My body is my temple.
    My religion is beer.

Postad 17 January 2012 - 22:26

Visa inläggKapten Gnissel på 17 January 2012 - 18:52 sade:

Tyckte det där lät lite intressant. Du sätter allså en Boost + en Kompressorpedal i loopen? Låter som om signalnivåerna in från SEND
skulle överstyra pedalerna grundligt. Berätta gärna lite mer om hur din setup ser ut. Jag tror att det kan vara intressant även för andra
som läser tråden.
Nja Tom, Ulf har skrivit detta några gånger tidigare lite mer utförligt. Han kör boost + kompressor innan stärken och sen en effekt typ ett delay eller reverb i loopen (som jag förstått det är delay/reverb i loopen för att få stärken att låta "större" på låg volym. Ulf rätta mig gärna om jag har fel).
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#63 Konding

Konding

Forumsräv

• Members
  • 380 Inlägg:

Postad 18 January 2012 - 20:27

Visa inläggboogieman på 17 January 2012 - 22:26 sade:

Nja Tom, Ulf har skrivit detta några gånger tidigare lite mer utförligt. Han kör boost + kompressor innan stärken och sen en effekt typ ett delay eller reverb i loopen (som jag förstått det är delay/reverb i loopen för att få stärken att låta "större" på låg volym. Ulf rätta mig gärna om jag har fel).

That's right ….Det är jag som uttrycker mig klantigt. Alltid boost/drive/kompressor före preamp, och ibland beroende på önskat sound och stärkare även delay/reverb före preamp, men oftast delay/reverb i loopen.

Om vi talar om hemma/studioljud?...Clean amp = gärna två stackade pedaler, som ger ökad komprimering och mer "häng". Och om man så önskar, även delay/reverb före preamp.

Stärkare med inbyggt gainsteg = alltid med boost/drive före preamp, att experimentera med signalstyrkan i pedalen/pedalerna ger också olika utfall, plus tidseffekten i loopen.

Använder alltid en THD -4 dB (inte mer) som ger lite mer komprimering och håller ihop tonen bra.

Tycker att en ren boost (line driver) kan fetta till tonen för mycket, medan tex en tubescreamer skär EQ-kurvan, men att lägga boost före (stacka) tex en tubescreamer/dist fungerar kanon.

Kan man dra på ordentligt så minskar behovet av att mecka med signalen före preamp.

/Ulf

#64 matsa16

matsa16

Medlem

• Members
  • 50 Inlägg:

Postad 18 January 2012 - 20:56

En hemma stärkare för hemma bruk kan ju variera om man bor ex i villa .
Jag bor i eget hus o använder en Orange Dark terror 15/7 watt o en harley benton 2x12 V30 o den är det bästa jag provat för hemmabruk.
Dock så blir det ju lite för hög volym för att spela i lägenhet om man vill ha slutstegsspräck.
Men om jag skulle bo i lägenhet o vilja spela riktigt lågt med skapligt ljud så hade jag skippat rörförstärkare o köpt en typ roland cube.
Inget proffs på de här med gitarrlirande men har ändå testat en hel del stärkare.
Epiphone SG 50th anniversery 61 2x p90 , Epiphone SG G-400 vintage , Orange Dark Terror , Blackstar HT1RH, Blackstar HT408 , MXR Carbon copy , MXR M 108 EQ , MXR Micro Flanger ,TC electronics hall of fame .

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar