Hoppa till innehåll

Rörstärkare för hemma/bedroom bruk

• Please log in to reply
63 svar på denna tråd

#1 zakk_85

zakk_85

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:

Postad 22 August 2011 - 17:17

Halloj!

läget??

hoppas jag postar i rätt tråd nu??

Jag har inte sådär jättebra koll på stärkare, det ska erkännas.
Men jag Funderar på att byta upp mig på stärkar sidan. Skulle vilja ha en riktig rörstärkare som passar i hemmabruk.Vill åt det där varma och härliga Rörljudet.Så dels undrar jag om ni har några bra tips på bra Combos eller "Mindre" toppar?.
Sen en annan grej jag har funderat på finns det nån "oskriven lag" eller norm för vad man "kan ha" för hemma bruk , vad gäller stärkar storlek??.. jag fattar ju tex att det inte funkar och köra en 100w´s stack hemma ;) på den volymen som man är tvungen till.
Men man vill ju ändå kunna ha så pass "kraftfull" stärkare man kan. Rummet där jag spelar i är ca 4-5kvm (ifall det hjälper nått).Sorry för dumma frågor :unsure:

tacksam för alla tips och hjälp :) !

#2 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 1936 Inlägg:

Postad 22 August 2011 - 17:23

Mitt tips.
http://www.youtube.c...u/5/8w_r4Qa6lCY

Finns ingen oskriven lag eller norm, men en bra grej att följa är "låter bra på låg volym".

/Magnus
Playing guitar really helps your guitar playing!

Myspace - Youtube - MagnusOlsson.com

#3 zakk_85

zakk_85

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:

Postad 22 August 2011 - 18:27

Visa inläggGitarrdåren på 22 August 2011 - 17:23 sade:

Mitt tips.

Finns ingen oskriven lag eller norm, men en bra grej att följa är "låter bra på låg volym".

/Magnus

kändes inte som den passar så bra till Hårdock & Metal som det är det jag spelar i huvudsak , men lät ju onekligen bra..det måste jag hålla med om!. sen rätta mig om jag har fel. men visst är det så att Generellt sätt så rörstärkare i "större" klasserna inte fungerar så bra på låg volym , dom börjar inte "Jobba" förräns man kommer upp litegrann i voylm sattsejja??

#4 zakk_85

zakk_85

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:

Postad 22 August 2011 - 18:27

Visa inläggGitarrdåren på 22 August 2011 - 17:23 sade:

Mitt tips.

/Magnus

kändes inte som den passar så bra till Hårdock & Metal som det är det jag spelar i huvudsak , men lät ju onekligen bra..det måste jag hålla med om!. sen rätta mig om jag har fel. men visst är det så att Generellt sätt så rörstärkare i "större" klasserna inte fungerar så bra på låg volym , dom börjar inte "Jobba" förräns man kommer upp litegrann i voylm sattsejja??

#5 Heerby

Heerby

Bassman

• Members
  • 2276 Inlägg:

Postad 22 August 2011 - 18:32

Hör med klast här på forumet. Han har bra koll på rörförstärkare för hemmabruk. :)
Här kan man skriva text

#6 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 1936 Inlägg:

Postad 22 August 2011 - 18:42

Visa inläggzakk_85 på 22 August 2011 - 18:27 sade:

Ja, du har rätt i att många watt behöver skruvas upp för att börja jobba.
Men mycket beror på vilken stil av förstärkare det är.
Min Engl går det att spela med bra ljud på väldigt låg volym (men det blir bättre om man skruvar upp).
Funkar lätt hemma i en lägenhet på kvällen.
Mina Peavey, Laney och Fender låter skit på låg volym, helt omöjlig i en lägenhet.
Har en Peavey som funkar bra på låg volym (Prowler).

Somliga stärkare med 5 watt blir för högt för en lägenhet.

Nä, den jag postade är inte en metalstärkare.
Men den tar pedaler väldigt bra och kan på den vägen bli nästan vad man vill.
Men, men det sagt, till metal finns det nog bättre grejer. En Tube Screamer har aldrig varit direkt metal.
Det var det du skrev med "Vill åt det där varma och härliga Rörljudet" som fick mig att posta den, för då är den helrätt.

/Magnus

#7 zakk_85

zakk_85

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:

Postad 22 August 2011 - 18:52

Visa inläggHeerby på 22 August 2011 - 18:32 sade:

Hör med klast här på forumet. Han har bra koll på rörförstärkare för hemmabruk. :)

tack! det ska jag göra :) !

#8 zakk_85

zakk_85

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:

Postad 22 August 2011 - 18:53

Visa inläggGitarrdåren på 22 August 2011 - 18:42 sade:

Ja, du har rätt i att många watt behöver skruvas upp för att börja jobba.
Men mycket beror på vilken stil av förstärkare det är.
Min Engl går det att spela med bra ljud på väldigt låg volym (men det blir bättre om man skruvar upp).
Funkar lätt hemma i en lägenhet på kvällen.
Mina Peavey, Laney och Fender låter skit på låg volym, helt omöjlig i en lägenhet.
Har en Peavey som funkar bra på låg volym (Prowler).

Somliga stärkare med 5 watt blir för högt för en lägenhet.

Nä, den jag postade är inte en metalstärkare.
Men den tar pedaler väldigt bra och kan på den vägen bli nästan vad man vill.
Men, men det sagt, till metal finns det nog bättre grejer. En Tube Screamer har aldrig varit direkt metal.
Det var det du skrev med "Vill åt det där varma och härliga Rörljudet" som fick mig att posta den, för då är den helrätt.

/Magnus

Det va jag som kanske inte uttryckte mig helt rätt , ber om ursäkt för det.. ENGL säger du?? , intressant trodde inte dom lät bra på lägre volym, vad är det för ENGL du har :) ?

#9 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Members
  • 3373 Inlägg:

Postad 22 August 2011 - 19:42

För hemmabruk är det nog bäst med nån form av digital enhet.

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

#10 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 1936 Inlägg:

Postad 22 August 2011 - 19:44

Visa inläggzakk_85 på 22 August 2011 - 18:53 sade:

Det va jag som kanske inte uttryckte mig helt rätt , ber om ursäkt för det.. ENGL säger du?? , intressant trodde inte dom lät bra på lägre volym, vad är det för ENGL du har :) ?

Jag har två Engl, en Savage topp och en Engl Sovereign 100 Vintage 210 combo.
Denna, det är den som låter bra på låg volym. Faktiskt på riktigt låg volym.
Postad bild

/Magnus

#11 zakk_85

zakk_85

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:

Postad 22 August 2011 - 20:45

Visa inläggGitarrdåren på 22 August 2011 - 19:44 sade:

Jag har två Engl, en Savage topp och en Engl Sovereign 100 Vintage 210 combo.
Denna, det är den som låter bra på låg volym. Faktiskt på riktigt låg volym.
Postad bild

/Magnus

allright! där ser man , vad ligger än sån på i pris då :) ??, hade väll tänkt mig en budget på 8-10 papp där nånstans.

#12 zakk_85

zakk_85

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:

Postad 22 August 2011 - 20:46

Visa inläggDesecrated på 22 August 2011 - 19:42 sade:

För hemmabruk är det nog bäst med nån form av digital enhet.

som typ??

#13 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 1936 Inlägg:

Postad 22 August 2011 - 21:04

Visa inläggzakk_85 på 22 August 2011 - 20:45 sade:

allright! där ser man , vad ligger än sån på i pris då :) ??, hade väll tänkt mig en budget på 8-10 papp där nånstans.

Just den modellen, med 2x10", finns inte längre.
Men samma stärkare med 1x12" kostar nog runt 20 papp, tror jag (17 på Thomann såg jag, 15700:- här hemma faktiskt).

/Magnus

#14 zakk_85

zakk_85

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:

Postad 22 August 2011 - 21:30

Visa inläggGitarrdåren på 22 August 2011 - 21:04 sade:

Just den modellen, med 2x10", finns inte längre.
Men samma stärkare med 1x12" kostar nog runt 20 papp, tror jag (17 på Thomann såg jag, 15700:- här hemma faktiskt).

/Magnus

OK..på så vis, lite över prisklassen jag hade tänkt mig är jag rädd.

#15 Lemmy

Lemmy

Forumsräv

• Members
  • 486 Inlägg:

Postad 22 August 2011 - 21:39

Jag kan tipsa om en Egnater Tweaker, kolla youtube, finns många klipp.
Den är på 15w, egentligen på tok för mycket för hemmabruk, men den låter bra på lägra volymer också.
Kostar ca 4200 för toppen, sen en Harley Benton 2x12 med Celection v30 för ca 1800 till den så har du ett bra paket.

http://www.thomann.d...weaker_head.htm
http://www.thomann.d...212_vintage.htm

Kan kompletteras med lite trevliga pedaler. Ett reverb i loopen o t.ex en Fulltone OCD framför så är du en bra bit på väg.

#16 zakk_85

zakk_85

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:

Postad 22 August 2011 - 23:45

Visa inläggLemmy på 22 August 2011 - 21:39 sade:

Jag kan tipsa om en Egnater Tweaker, kolla youtube, finns många klipp.
Den är på 15w, egentligen på tok för mycket för hemmabruk, men den låter bra på lägra volymer också.
Kostar ca 4200 för toppen, sen en Harley Benton 2x12 med Celection v30 för ca 1800 till den så har du ett bra paket.

http://www.thomann.d...weaker_head.htm
http://www.thomann.d...212_vintage.htm

Kan kompletteras med lite trevliga pedaler. Ett reverb i loopen o t.ex en Fulltone OCD framför så är du en bra bit på väg.

Funtar på om detta kanske vore nått , kollat upp den lite...låter bra tycker jag :)

http://www.thomann.d...ter_18_head.htm
http://www.thomann.d..._matrix_box.htm

och inom budgeten också

#17 1337storm

1337storm

Veteran

• Members
  • 1457 Inlägg:

Postad 23 August 2011 - 06:52

Att få till "det där varma härliga rörljudet" på hemma volym är inte lätt oavsett budget.
Samtidigt säger du att du mest lirar hårdrock å metal så det kanske vore läge att kolla lite
på ENGL:s Gigmaster, iofs på 15watt vilket blir mycket för slutstegs dist, men den låter bra
på låg volym.
Själv kör jag mera budgetvariant med en Blackstar HT-5 (billig 5wattare) å en tvåtolva.
Alla ENGL jag har testat (har även en Powerball i källaren) har låtit rätt bra på låg
volym, så även Powerballen även om den är på 100w och jag sällan använder den hemma.
Antar att det beror på att mycket av ENGL:s ljudkaraktär kommer från preamp dist, vilket
ju iofs motsäger lite av "det där varma härliga rörljudet" som jag associerar med distade
slutrör, men skitsamma, kolla på lite klipp med Gigmastern, jag tror den är bra.
Det känns som det borde finnas mängder med trådar i det här ämnet vid det här laget, eller försvann alla dom när stärkar-delen på forumet gjordes om???
...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...

#18 Quickan

Quickan

Forumsräv

• Members
  • 365 Inlägg:

Postad 23 August 2011 - 15:18

Jag kör med min 6505+ hemma som ligger på 120w och den låter skitbra. Men givetvis låter den bättre när man drar på lite..
Emg 81or, 6505+, v30 element, en ts9a och drop G#/A#, gissa vad jag spelar för genre?

#19 Se7en

Se7en

Medlem

• Members
  • 161 Inlägg:

Postad 24 August 2011 - 16:03

Jag såg precis att Mesa har släppt en Mini Rectifier =)
Ser asgrym ut!
Postad bild

http://www.mesaboogi...ectifier25.html
Guror: Caparison Dellinger II | Caparison Horus | Ibanez RG7620 | Jackson RR24SW
A-Rig: Axe-FX II | Adam A7X
B-Rig: Mesa Triaxis | Mesa Simul-Class 2:90 | Digitech Twintube | Mesa Rectifer 4x12 Cab | Maxon OD808 | Tech21 DLA Analog Delay | Tech21 RVB Analog Reverb

#20 JockeSWE

JockeSWE

Forumsräv

• Members
  • 312 Inlägg:

Postad 24 August 2011 - 17:55

En engl fireball med tillhörande låda på 4a högtaler kmr inte ihåg om de va 10" eller 12".
låter kanon bara i standby läget med låg volym. men låter ännu bättre om man drar på.
men prova standby läget och vrid på låter inte högt men jävligt bra då.
finns/fanns en på blocket för 8000kr

Jocke.
Jocke.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar