Hoppa till innehåll

Bugera

• Please log in to reply
29 svar på denna tråd

#1 Halkbi

Halkbi

Medlem

• Members
  • 291 Inlägg:

Postad 01 August 2011 - 22:23

Vågar man starta en sådan här tråd? ;)

Fönstershoppade på Thomann häromdagen och fann att vissa Bugeratoppar nu blivit ruskigt billiga. V55-toppen (Matchlesskopia?) har blivit några hundralapper billigare, men tre andra modeller tycks ha tilldelats en rejälare prissänking på runt tusen spänn. Antagligen i och med lanserandet av Infinitumserien (vilken innefattar samma stärkare som tidigare men med något system som ska hålla koll på att ens slutrör är friska).

Följande modeller kostar numera 2700 spänn:
6260 - Peavey 5150/6505-kopia

1960 - Marshall Plexi-kopia

1990- Marshall JCM 900-kopia

I det här prissegmentet så är det ju svårt att det ska bli fel. Spontana tankar från min sida är att man i förhållande till priset nod skulle kunna få en hyfsat bra plexi (1960 + Randy Rhoads master volym-mod, eventuellt ny OT samt finare rör?) eller en schyst JMP-aktig stärk (moddad 1990).

Någon kunnig som vill titta närmre på det här? :lol:
/Halkbi
Gibson Nighthawk / BaCH Telecaster
Colorsound Tonebender Fuzz
Freakshow Maharishi
Vox 70's Wah
Freakshow Digilog Delay
PCL Vintage Amp Lead Series

http://www.myspace.c...ockerroomlovers

#2 Root

Root

Medlem

• Members
  • 61 Inlägg:

Postad 01 August 2011 - 23:39

Det där kan ju inte stämma

#3 Wonko

Wonko

Nykomling

• Members
  • 12 Inlägg:

Postad 06 August 2011 - 14:19

Frågan är om man ska vänta på infinium eller köpa den vanliga. Infinium låter ju häftigt, då den automatiskt ger rätt strömstyrka till varje rör och att man kan mixa 6l6 och el34 utan att göra nån bias.
Å andra sidan känns det också som att köpa en bil med jädrans mycket lull-lull. Det är lull-lullet som går sönder först och då funkar ingenting i bilen.

#4 PereatMundus

PereatMundus

Medlem

• Members
  • 292 Inlägg:

Postad 06 August 2011 - 15:06

Visa inläggHalkbi på 01 August 2011 - 22:23 sade:

I det här prissegmentet så är det ju svårt att det ska bli fel. Spontana tankar från min sida är att man i förhållande till priset nod skulle kunna få en hyfsat bra plexi (1960 + Randy Rhoads master volym-mod, eventuellt ny OT samt finare rör?) eller en schyst JMP-aktig stärk (moddad 1990).

Intressant..
SÄrskillt om man vill modda.

Nästan så man bara får ett tomt headshell för det priset.
Bra tipps.

Byta ngr små komponenter, fixa ngr mods, sätta in ett Nytt OT ev. finare rör. sen torde man sitta på finfin stärk ja :)

Jepp ett tomt headshell och ett tomt alu-chassie blir samma pris som fungerande Bugera topp :)

Borde vara guld om man vill modda och greja själv
Sen så finns det saker man kan fixa på en bugera så de inte går sönder. [enkla grejer att fixa som är vanligaste anledningar till att de går pajj]
-Westone Prestige 150 - Aria Pro II CS-400BnG -LP kopia (mod) -
-20+ Fuzzzzrrszzz 20+ andra egenbyggda pedaler
-Vox VT15 / Peavey 6505+ / Soldano SLO100 Klon (+ett Antal ändringar )
-spelar: Kraut/Death/Industrial/Noise & Blues
-Pereat Mundus Et Furia Tempo -Leena Krohn / Schopenhauer
-Varning; Passionerad-Gitarr-Novis.

#5 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad 06 August 2011 - 15:56

Mycket intressant. Känns som om det inte är någon ide att bygga från scratch själv längre. Plexin t ex är en
mycket enkel design i original och är den byggd på samma sätt som originalet utan att man ändrat på väsentliga punkter
i konstruktionen är det straffspark. M a o fritt fram att modda tonstack, preamp, bias, nbf-krets och filterkretsar.

Mumma! :rolleyes:
Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#6 Quickan

Quickan

Forumsräv

• Members
  • 365 Inlägg:

Postad 06 August 2011 - 16:02

kan tillägga att jag fortfarande kör på min bugera 6260, fyllde ett år förra veckan och har släpat den till många gig och till replokalen 2 ggr i veckan. Kan också tilläga att jag har en 6505a men väljer att ibland spela på bugeran. En perfekt backup förstärkare om man kör på en reflecter, 5150/6505 osv och inte har råd med en till, för bra spelar den. Inte riktigt i samma klass som sina "brorsor" men den är helt okej. Har inte spelat på 1990'n. Kort sagt, gillar du förstärkare med det "amerikanska soundet" och har 3000 i plånboken som behöver spenderas, köp.
Emg 81or, 6505+, v30 element, en ts9a och drop G#/A#, gissa vad jag spelar för genre?

#7 PereatMundus

PereatMundus

Medlem

• Members
  • 292 Inlägg:

Postad 06 August 2011 - 16:57

Är förmodligen mkt intressanare att köpa en topp att modda litet med etc, ha som backup etc.

Men såg att 6260'n i kombo variant 212 kostade 2700kr nu med.
http://www.thomann.d...era_6260212.htm
ifall ngn vart intresserad.

Sugen själv på att köpa en bugera plexi och modda. Vore kanske inte helt fel att ha en
peavey kopia som backup med.

EDIT:
altså tycker inte man behöver skämmas över att köpa en Bugera för det priset ;)
Så länge man fixar de punkterna de brukar gå sönder på [länk] [länk]
Så ska de nog hålla tillräckligt.

Om inte annat så kan man faktiskt välja att se det som att man betalade för ett headshell+chassie MEN! fick all elektronik och rör gratis. snorbillig backup-topp eller löjligt billig Mod-stärk
-Westone Prestige 150 - Aria Pro II CS-400BnG -LP kopia (mod) -
-20+ Fuzzzzrrszzz 20+ andra egenbyggda pedaler
-Vox VT15 / Peavey 6505+ / Soldano SLO100 Klon (+ett Antal ändringar )
-spelar: Kraut/Death/Industrial/Noise & Blues
-Pereat Mundus Et Furia Tempo -Leena Krohn / Schopenhauer
-Varning; Passionerad-Gitarr-Novis.

#8 Kapten.Carlsson

Kapten.Carlsson

Nykomling

• Members
  • 1 Inlägg:

Postad 27 October 2011 - 13:06

Jag funderar på att köpa en Bugera 1960 topp men jag har ingen som helst erfarenhet av Bugera som märke.
Är det någon som har koll på om det är bra skit el bara krångel med dem?

#9 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Members
  • 3373 Inlägg:

Postad 27 October 2011 - 15:42

Jag sitter fortfarande och väntar på att trirec toppen ska komma (mesa boogie triple rectifier klon)

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

#10 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2718 Inlägg:
  • Interests:My body is my temple.
    My religion is beer.

Postad 27 October 2011 - 15:48

Visa inläggKapten.Carlsson på 27 October 2011 - 13:06 sade:

Jag funderar på att köpa en Bugera 1960 topp men jag har ingen som helst erfarenhet av Bugera som märke.
Är det någon som har koll på om det är bra skit el bara krångel med dem?
Jag har testat två Bugerastärkare som jag verkligen gillat ljudet i och det är 6260 och V55 modellerna. RIKTIGT bra ljud (i mitt tycke) för pengarna. Hur pass de håller är ju sen en annan fråga men om man lägger en peng på att låta någon kunnig själ gå igenom lödningar m.m. så bör det ju inte vara nåt problem. Nu känns det kanske dumt att böja med att serva en sprillans ny grej. Det är det inte. På en röris finns inte sååå vansinnigt mycket mer att spara på (som faktiskt påverkar funktionen och ljudet) än 1. val av rör och 2. arbetskostnad. MYCKET av besparingarna ligger i arbetskostnaden...
Grov förenkling men, jaja, jag hoppas ni fattar min poäng. En röris är en röris...
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#11 Fredrish

Fredrish

Forumsräv

• Members
  • 364 Inlägg:

Postad 27 October 2011 - 20:40

Köpte en 333 212-combo för ett tag sedan, och jag kan inte annat än instämma i att man får jävligt mycket för slantarna när det gäller ljud. Låter riktigt bra, sen är ju naturligtvis frågan hur de håller i längden.
Gitarrer:
Hagström Super Swede Tremar
Jackson DK2M
BC-Rich Mockingbird ST
Squier Vintage Modified Stratocaster
Dean VX (Seymour Duncan Blackouts, mm)

Övrig utrustning:
Blackstar HT100
Harley Benton V30 4x12
Randall RX412

Egnater Tweaker 15 + 112

+ basgrejer och misc annat

#12 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Members
  • 3373 Inlägg:

Postad 28 October 2011 - 04:30

Visa inläggboogieman på 27 October 2011 - 15:48 sade:

Jag har testat två Bugerastärkare som jag verkligen gillat ljudet i och det är 6260 och V55 modellerna. RIKTIGT bra ljud (i mitt tycke) för pengarna. Hur pass de håller är ju sen en annan fråga men om man lägger en peng på att låta någon kunnig själ gå igenom lödningar m.m. så bör det ju inte vara nåt problem. Nu känns det kanske dumt att böja med att serva en sprillans ny grej. Det är det inte. På en röris finns inte sååå vansinnigt mycket mer att spara på (som faktiskt påverkar funktionen och ljudet) än 1. val av rör och 2. arbetskostnad. MYCKET av besparingarna ligger i arbetskostnaden...
Grov förenkling men, jaja, jag hoppas ni fattar min poäng. En röris är en röris...

Dom hade ju lite problem med första utgåvorna, men efter det har jag inte hört mycket klagomål.

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

#13 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2718 Inlägg:
    My religion is beer.

Postad 28 October 2011 - 09:35

Visa inläggDesecrated på 28 October 2011 - 04:30 sade:

Dom hade ju lite problem med första utgåvorna, men efter det har jag inte hört mycket klagomål.
Nej precis. Sen är det ju inte hela världen att gå igenom en rörförstärkare och se till så att alla lödningar är bra. Går något sönder så går det att byta i de allra flesta fall, så min poäng är väl: Tycker ni att de låter bra så köp.
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#14 mickem

mickem

Veteran

• Members
  • 812 Inlägg:

Postad 28 October 2011 - 09:53

Tror det står 1-1 sedan september. Fredrish har köpt en Bugera som håller och Django köpte en som gick sönder, även den han fick i retur.
http://www.gitarrfor...__fromsearch__1
--

Att "scoopa midsen" när man spelar ett mellanregisterinstrument verkar ju inte klokt

#15 GreenAnonymousMan

GreenAnonymousMan

Medlem

• Members
  • 281 Inlägg:

Postad 28 October 2011 - 11:19

!Trådlån!

6260:an eller 6262:an?
The voice of none is stronger than the voice of one.

- Anonymous

#16 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2718 Inlägg:
    My religion is beer.

Postad 28 October 2011 - 13:45

Visa inläggGreenAnonymousMan på 28 October 2011 - 11:19 sade:

!Trådlån!

6260:an eller 6262:an?
Gillar du "organsiskt" ljud, lite gamla Van Halen stuket så är 6260 helrätt.
Ska du ha riktigt aggresiv dist så är 6262 mer rätt.
Jag tycker bäst om 6260, den går att få riktigt skönt rocksound ur.

#17 django

django

Nykomling

• Members
  • 19 Inlägg:

Postad 28 October 2011 - 14:20

Den 6260 som jag köpte på thomann, och som gick sönder var från 2005 enligt serienumret så man kan inte vara säker på att man får en helt ny.

#18 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1195 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad 28 October 2011 - 15:40

Den där Plexiwannabeen... kostar lite drygt som ett tomt headshell på t ex TubeTown. Egentligen borde man köpa
på sig ett par stycken, modda levande livet ur dem och sälja med god vinst. :D

Men...
Först måsta man ju bygga varumärket likt Jesper. Frasen "Fucked up by Gnissel" är ju lite varumärkesintrång
på ovan nämnda.

"This amp has been Gnizzeliozed" kanske skulle funka. :lol:

Ursäkta OT-svamlet
Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#19 inferno

inferno

Veteran

• Members
  • 1161 Inlägg:

Postad 28 October 2011 - 16:17

Kompgitarristen i mitt band köpte en Bugera 333 topp från Thomann i somras. Några rep med den så la den av, men han fick givetvis en ny från tysken. Mitt råd är som Boogieman, låter det bra så köp MEN var beredd på att kanske få skicka tillbaka den och vänta på en ny. Thomann har riktigt bra kundservice och returer sköts smidigt. Jag har haft problem tidigare med dom när jag fick en trasig kontrabas men det är ju också ett av världens otympligaste instrument att skicka :D Däremot skulle jag nog inte våga köpa en Bugera begagnad tror jag då jag inte har kunskapen att själv reparera när nåt händer.

Jag funderar själv på att testa 1960-modellen och kanske 6260. Det känns lite som att man kan ju köpa en sån här stärkare i månaden bara för att testa.

/Inferno

Fisk sade:

Racing och Inferno säger som vanligt mycket intelligenta saker, och jag kan inte annat än hålla med dem.

Schecter Blackjack S-1 - Vintage V100 P90 Goldtop - Vantage VA800 - Vantage FV575 - Marshall JCM 800 - Harley Benton G412A Vintage

#20 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2718 Inlägg:
    My religion is beer.

Postad 28 October 2011 - 18:34

Visa inläggKapten Gnissel på 28 October 2011 - 15:40 sade:

Den där Plexiwannabeen... kostar lite drygt som ett tomt headshell på t ex TubeTown. Egentligen borde man köpa
på sig ett par stycken, modda levande livet ur dem och sälja med god vinst. :D

Men...
Först måsta man ju bygga varumärket likt Jesper. Frasen "Fucked up by Gnissel" är ju lite varumärkesintrång
på ovan nämnda.

"This amp has been Gnizzeliozed" kanske skulle funka. :lol:

Ursäkta OT-svamlet
Nä nä, "THIS BUGERA HAS BEEN LOBO-THOM-IZED!" är ditt varumärke. :lol:

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar