Hoppa till innehåll

Yngwie vill inte erkänna

• Please log in to reply
13 svar på denna tråd

#1 siddhardta

siddhardta

Forumsräv

• Members
  • 516 Inlägg:

Postad 21 April 2011 - 12:18

Kollade intervju med Yngwie på youtube o även läst detta i många tidningar, om att han lirar scalloperat pga att han såg en luta i en musikaffär som liten grabb..Såååå jävla fånigt!! Självklart skulle han ha scallop för att Ritchie Blackmore hade det!! Men prata Ritchie är känsligt för Yngwie, Han e ju så mycket bättre....Öhh Yngwie: Var e dom riktigt stora låtarna?? Du e inte i närheten av Blackmore...Postad bild

#2 Heerby

Heerby

Bassman

• Members
  • 2276 Inlägg:

Postad 21 April 2011 - 13:23

Jag tror att det ligger något i det som Yngwie säger. På den tiden (70-talet) fanns inte informationen tillgänglig på samma sätt som idag. Att Blackmore scalloperade sina strator kunde ju inte lille Yngwie känna till! :lol:
Här kan man skriva text

#3 John NT

John NT

Forumsräv

• Members
  • 636 Inlägg:

Postad 21 April 2011 - 19:42

Visa inläggHeerby på 21 April 2011 - 13:23 sade:

Jag tror att det ligger något i det som Yngwie säger. På den tiden (70-talet) fanns inte informationen tillgänglig på samma sätt som idag. Att Blackmore scalloperade sina strator kunde ju inte lille Yngwie känna till! :lol:

Ligger nåt i det, sen tycker jag att det verkar som om Ritchie Blackmore är en av dom få gitarrister i världen som Yngwie faktiskt visar en viss vördnad för och öppet erkänner sej ha influerats av.
Postad bild

#4 No Name

No Name

Sopa...

• Members
  • 4085 Inlägg:

Postad 21 April 2011 - 23:42

.

Jag vet dom som känner Yngwieee väl från den tiden, Blackmore hade impact på Malmsteen’s gitarr.

När jag läser om gitarrister idag så förekommer Yngwie oftare som inspiration än Blackmore…därmed inte sagt som någon värdemätare om vem som är ”bäst” (lite fånigt)…Yngwie gjorde sin grej och Blackmore sin.

/Ulf
Ta gärna råd av andra….men sanningen får du stå för själv....;).

#5 siddhardta

siddhardta

Forumsräv

• Members
  • 516 Inlägg:

Postad 22 April 2011 - 06:27

Jo, jag gillar allt Yngwie, väldigt mycket, tycker synd att han aldrig fått till d där riktigt stora riffet eller låten...Fast det är klart: Allt behöver ju inte vara stort för den breda publiken. Låtar som"Black star", "Evil eye" är stora för mej...Postad bild

#6 Tryanglz

Tryanglz

Medlem

• Members
  • 176 Inlägg:

Postad 22 April 2011 - 10:16

Visa inläggsiddhardta på 21 April 2011 - 12:18 sade:

Kollade intervju med Yngwie på youtube o även läst detta i många tidningar, om att han lirar scalloperat pga att han såg en luta i en musikaffär som liten grabb..Såååå jävla fånigt!! Självklart skulle han ha scallop för att Ritchie Blackmore hade det!! Men prata Ritchie är känsligt för Yngwie, Han e ju så mycket bättre....Öhh Yngwie: Var e dom riktigt stora låtarna?? Du e inte i närheten av Blackmore...Postad bild

true dat
richie blackmore har ju gjort intressant musik
yngwie kan ju bara dra massa tekniska solon
SixStrings
Ibanez Jem FP77
Ibanez Rg505
Blade Telecaster
FX
Boss FV-500H ( Volym pedal )
Boss TU2 Tuner
Tc Electronics NovaDrive
Marshall RG-1 Modulator
Boss CE-3 Chorus
Boss TR-2 Tremolo
Tc Electronics Flashback Delay

#7 moi68se

moi68se

Forumsräv

• Members
  • 329 Inlägg:

Postad 22 April 2011 - 11:07

Kanske OT men var det inte så med Blackmoore att han scalloperade aldrig guran från början (hans är väl kallopsad fr typ 10 el 12 band) utan brädan slets som tusan under dom 3 tunna strängarna och på det viset blev en naturlig scallopering,,har för mig jag sett en intervju med honom där han berättat detta..
Gitarr
LTD EC-1000 deluxe
ESP Vintage Plus floyd rose
Bas
Washburn Force 4 -83
Effekt
Line6 Pod HD-500

#8 siddhardta

siddhardta

Forumsräv

• Members
  • 516 Inlägg:

Postad 22 April 2011 - 11:15

Nej, alla band är nerslipade med sandpapper av honom själv, inte lika djupt som Yngwies. Det tog honom 3 dagar ungefär (Får väl hoppas han hittat nån som gör det åt honom numera ha haPostad bild)

#9 rockguden

rockguden

Veteran

• Members
  • 1048 Inlägg:

Postad 22 April 2011 - 11:50

Jag tycker I'll See The Light Tonight har ett rejält fett riff, en klassisk 80-tals shredder.
Och i Bedroom Eyes blir han Conny Bloom.
Music is a princess
I'm just a boy, in rags
I would gladly spend my life
carrying her flags

#10 Rocky

Rocky

Nykomling

• Members
  • 1 Inlägg:

Postad 21 January 2012 - 18:04

Varför skulle inte Yngwie känna till det? Tidningen Guitar Player fanns ju att köpa i Sverige, det var ju hans husbibel, har han själv berättat i intervjuer! Det var ju också dit, till Mike Varneys kolumn, han skickade den demo som startade hans internationella karriär! I september 1978 var det en ganska bra intervju med Ritchie där han berättar om hur han modifierade sina strator, scalloperingen fanns beskriven och det var ganska bra bilder där man ser den ganska väl!
Jag har all respekt för Yngwie som gitarrist, men han har en förmåga att skarva sina historier ibland!

#11 siddhardta

siddhardta

Forumsräv

• Members
  • 516 Inlägg:

Postad 21 January 2012 - 18:34

Yngwie e kanske den av alla stora gitarrister som varit mest fanatisk till sin förebild. Ritchie Blackmore. Han va besatt. :lol:

#12 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Members
  • 3373 Inlägg:

Postad 21 January 2012 - 18:35

Visa inläggTryanglz på 22 April 2011 - 10:16 sade:

true dat
richie blackmore har ju gjort intressant musik
yngwie kan ju bara dra massa tekniska solon

Då har du inte lyssnat på malmsteens musik så speciellt mycket.

Visa inläggsiddhardta på 22 April 2011 - 11:15 sade:

Nej, alla band är nerslipade med sandpapper av honom själv, inte lika djupt som Yngwies. Det tog honom 3 dagar ungefär (Får väl hoppas han hittat nån som gör det åt honom numera ha haPostad bild)

Med tanke på att fender gör en signatur gitarr åt han idag så tror jag han klarar sig.

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

#13 jazzkatten

jazzkatten

Veteran

• Members
  • 1059 Inlägg:
  • Interests:Jazz, Blues, Filosofi, Hockey :)

Postad 21 January 2012 - 19:04

Orka bry sig :P
'jazz can be taught in just three lessons; 1st lesson: practice for 10 years; 2nd lesson: practice and perform for 10 years; 3rd lesson: practice, perform and develop your art for 10 years.'

#14 Chewbacca

Chewbacca

Forumsräv

• Members
  • 695 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och musik, foto, film (mest skräckfilm), öl, whisky, vin, mat, semester :)

Postad 21 January 2012 - 22:16

Visa inläggjazzkatten på 21 January 2012 - 19:04 sade:

Orka bry sig :P

+1

Eric c hade väl sina favoriter, som i sin tur hade sina....

Bägge är ju bra på gitarr o det är ju bara positivt :)
Alltid GAS...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar